Prickar i hösilaget

men är smörsyra farligt då? Jag börjar bli mer och mer säker på att det var smörsyra han yrade om faktiskt.

Och du skrev att smörsyra kan bildas vi sämre ensilering. Då är ju frågan vad som menas med sämre ensilering.. Om man tar ett hösilage med en TS-halt på 60 - 65% så sker ju där inte någon större grad av ensilering (om man inte tillsätter ensileringsmedel) utan det som sker är att man iom plastningen (syrefri miljö) bara stoppar föruttnelseprocessen/nedbrytningen.

Så, är smörsyra i hösilage (TS 60 - 65%) ett tecken på att fodret är dåligt, eller helt enkelt något man i viss mån kan förvänta sig pga den höga TS_halten och att någon regelrätt ensileringsprocess inte sker? Och är smörsyra i liiiiten mängd (liten synlig that is) farlig för hästarna?

*nyfiken*

Jag har ju aldrig behövt bekymra mig, jag öppnar felfria bal efter felfri bal, men det kan ju vara bra för framtida bruk att veta =)
 
Pahlow (1991) har delat in in silage yeast i 3 olika grupper.

1. Field yeast: Dessa kan endast utnyttja WSC i aeroba förhållanden. Dessa kan endast överleva aerobt.

2. Silage yeast 1: Dessa kan utnyttja WSC i aeroba och anaeroba förhållanden. Så för dessa så spelar det ingen roll om i vilket systen dom lever i.

3. Silage yeast 2: Dessa kan i aeroba förhållanden utnyttja organiska syror tex laktat. I anaeroba förhållanden utnyttrar dom WSC

Beroende på vilken miljö dom lever i så väljer dom substrat därefter. Med detta kan du nu dra slutsatser om hur viktigt det är att redan från början slå ihjäl dessa och gör vi inte detta så får vi problem av olika slag med tanke på vilka syror vi har i ensilaget.

För att reda ut den totala jästsmittan i ensilaget kan man med hjälp av maltextraktagar odla fram den i aerob miljö. Vill vi sen skilja ut silage yeast type 2 så får vi ta till en laktatagar och odla även den aerobt. Till laktatassimilerande fermentativa jästarter räknar vi bla Candida lambica Candida krusei Pichia anormala som tidigare hette Hansenula anormala
 
Ja om du kan svara på följande frågor

1. Kan du med säkerhet påstå att de vita prickarna är jästsvamp och ingenting annat.

2. Ja, man kan fodra med jästsvamp i ensilaget om smittan uppträder i måttliga mängder. Gränsvärdet går vid log 5 CFU/gram prov.

Är du osäker på att bedömma dessa punkter bör du nog av säkerhetsskäl avstå från att fodra och söka dig ett fräscht foder :)
 
Smörsyra vill man DEFENITIVT ICKE HA I ENSILAGET. Det vittnar om klostridieaktivitet *buuuurrrrrr*. Eftersom smörsyra är en svagare syra än mjölksyra som som kommer man att få en sekundär fermentation *ryser*
 
Hur ser man för blotta ögat att det förekommer smörsyra? Går det att se?
 
Det ante mig =) Med tanke på hur den gubben är med foder i övrigt :crazy: Han fodrar som sagt sina kossor med hösilage året om. På sommaren är det riktigt myysigt *INTE* Det stinker PEST över hela bygden, och alla rutinerade som åker förbi sopar snabbt som ögat igen all tilluft till bilen (det hjälper mot det värsta).

Sen att han bor bredvid en kyrka där de har sommaravslutning i skolan är en annan historia, jag tyckte SYND om dem i våras, det stank verkligen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 892
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 396
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 558
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Som barn var jag vild. Inte på det sättet ni förmodligen tänker dock. I sociala sammanhang, som i skolan eller på kalas - var jag tyst...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
18 313
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp