Priser på distanshästar

Sv: Priser på distanshästar

Geshira skrev:
Då borde det vara en jättekö utanför Louise Hermelin nu.
Jade har ju gått fantastiskt bra denna säsong, och hon har ju flera andra egna uppfödningar som fungerat bra på tävlingsbanorna.

Är det inte det då?

Jag ser mig som en seriös distansryttare. Med normalinkomst. Jag har alltså inte råd att köpa hästar i de prisklasser ni diskuterar. Men visst skulle jag vilja testa att rida/tävla en häst som redan från början var tänkt för distans. Som har rätt kropp, rätt steg, rätt lynne, rätt föräldrar. Ja allt rätt! Det låter härligt enkelt!

Menar du, Geshira, att det finns sådan hästar för mig, bara jag berättar att jag vill?

Jag vet inte ännu, men jag tror att jag skulle vara villig att låna en fyra, femåring och göra grundträningen själv om jag är garanterad att få behålla den ett visst antal år, så jag även får vara med och skörda frukterna.

Att träna fram en distanshäst tar flera år. Nackdelen om man inte äger hästen själv, är att allt detta arbete blir förgäves, om det skulle visa sig att hästen inte passar för distans. Men om man äger hästen själv kan man hitta ett annat användingsområde för den, och antingen ägna sig åt det ihop med hästen, eller sälja den till någon som vill syssla med det.

Nu kanske anbuden börjar hagla in...;)
 
Sv: Priser på distanshästar

Jag tror nog att du kan få tag på en häst att träna och tävla om du går ut och berättar att det är det du vill, men tanke på att du är meriterad tävlingsryttare.

I första hand kan jag tänka mig att det är arabgaloppörer som gjort sitt på banan som kan komma ifråga.

"Fodervärdsavtal" har jag också hört talas om. Du får stoet billigare mot att uppfödaren får ta ett föl på henne när hon visat vad hon kan på tävlingarna.

Rabatterade priser på unghästar till tävlingsryttare tror jag också förekommer. (Har förekommit, vet jag iallafall - mot att man förbinder sig att få ut hästen kommer ut på tävlingsbanorna inom en viss tid annars får man betala tillbaka rabatten).


Det är ju lite upp till uppfödarna att dra lite nytta av tävlingsryttarna också, som någon skrev. Däremot måste uppfödarna veta att detta någon gång kommer att löna sig, d v s att folk så småningom kommer att komma till dem för att köpa dessa kapabla hästar till priser som inte är rena förlusten för uppfödaren.
Det går ju liksom inte att sponsra och sponsra och sedan inte få något för det, bara för att alla vill ha gratis eller billiga hästar...
 
Sv: Priser på distanshästar

lånar tråd.
En liten fråga bara, efter att ha läst igenom denna intressanta tråd.

Alla verkar vara så helt inne på att distanshästen måste vara en ARAB? Är det beroende på att arabhästen är den bevisat mest lämpliga rasen för denna tävlingsgren eller pg av tradition eller brist på fantasi/kunskap om andra rasers kapacitet? Jag bara undrar...

Jag tycker att det är lite tråligt om en tävlingsgren blir för bunden till en viss ras som tex Quater i westerngrenarna, Halvblod i dressyr o hoppning mm.....
 
Sv: Priser på distanshästar

Nejdå, alla har inte araber. Jag har en travare och tänker nog köpa mig en till. Jag älskar dom! Jag har precis börjat,men känner att distans passar mig precis. Kul som f n! Men vill man vara med om att fajtas i toppen är det nog en arab eller arabkorsning man måste ha. Helt enkelt för att dom är bäst lämpade. Precis som quartern till reining och halvbloden för dressyr... Det är nog inte så mycket att göra åt. Men måste man upp till elitnivå då? Man kan sätta upp mål och delmål som passar en själv och den häst man har. Min första säsong gick uselt så mina mål är ju därmed lågt satta. Blir en seger bara att uppnå dom:-) Dvs bli godkända på minst en T50.
 
Sv: Priser på distanshästar

Curlyhorse skrev:
Alla verkar vara så helt inne på att distanshästen måste vara en ARAB? Är det beroende på att arabhästen är den bevisat mest lämpliga rasen för denna tävlingsgren eller pg av tradition eller brist på fantasi/kunskap om andra rasers kapacitet?

Araben och Akhal-Teken är, vad jag vet, de mest lämpliga raserna. Men det finns ju så få Akhal-Teke än så länge, och de är dyra. Men jag skulle jättegärna vilja ha en!:love:
 
Sv: Priser på distanshästar

fallon skrev:
Nejdå, alla har inte araber. Jag har en travare och tänker nog köpa mig en till. .

Nej visst, alla har inte Araber och jag tycker att det skulle vara roligt om det fanns fler andra raser i de olika grenarna. Det är så lätt att man kan känna sig som en katt bland hermelinerna:p
Jag har själv Curlyhästar. Föreställ er minen på dressyr domarna om jag red in på en LOCKIG & konstig men duktig häst bland alla välputsade blanka halvblod:eek: (som dreglar när de går på tvären:rofl: ) Dom skulle nog titta mer på hur hästen såg ut än vad den presterade...
I Usa finns en curly som blivit utnämnd till årets dressyrhäst alla raser på Grand Prix nivå! Ägaren o ryttaren fick kämpa länge för att överhuvudtaget få vara med och sen fick dom överbevisa alla genom att helt enkelt vara en BRA bit bättre än övriga:D Så visst går det!
Curlyn är också liksom araben en mycket tålig ökenhäst som är stark och uthållig. I USA finns flera som tävlar framgångsrikt i distans men inga här i sverige ännu. Själv rider jag mest western och det går bra att tävla lokalt men dörren är stängd på de "riktiga" tävlingarna. Det är synd för jag är övertygad om att det finns många duktiga ekipage som skulle kunna placera sig i toppen fast de är av annan ras än Quatern...westernridning är ju vad tex,curlyn har används till från början av kofösarna i Nevadaöknen och det finns en hel rad med andra bra westernhästar som är avlade för detta syfte.
Min första häst var en underbar arab, Queene efter Monark. Hon var en sann kompis och underbart klok :-) När jag bestämde mig för att enbart koncentrera mig på curlyaveln var det med sorg i hjärtat som jag sålde henne. Den nya ägaren var en veritabel "drömköpare" som kunde erbjuda Queene ett riktigt bra hem. Hon tränade upp henne till distanshäst på relativt kort tid och gick flera CR. Tråkigt nog fick hon inte vara med så länge då hon insjuknade akut efter en fullgången CR och dog dagen efter:cry: Jag hoppas att hennes dotter Altesse kommer att ta över hennes bana.

Oj, nu blev det långt igen....att jag aldrig lär mig!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Priser på distanshästar

havreflinga skrev:
Araben och Akhal-Teken är, vad jag vet, de mest lämpliga raserna. Men det finns ju så få Akhal-Teke än så länge, och de är dyra. Men jag skulle jättegärna vilja ha en!:love:

Hehe, ja dom är jätte fina! Jag var på vippen att importera ett buckskinsto från Italien innan jag bestämde mig för curlyn!
Nu har jag 11 krullisar:D
 
Sv: Priser på distanshästar

Ja, ååh en Akhal-Teke skulle vara spännande att prova. De är så vackra på sitt speciella vis med de graciösa nästan overkliga kropparna och metallskimrande pälsen. Jag har dock hört att temperamentet är minst sagt svårt tyvärr. Det kanske är så att man antingen älskar eller hatar dem? Nu har ju då Sveriges enda uppfödare av rasen flyttat sin verksamhet till USA. Vet du vad de kostar på ett ungefär? Jag har sett ett par arab/akhalkorsningar och de var inga skönheter så jag vet inte om jag tycker den kombinationen är så lyckad. Prestationsmässigt kanske men utseendemässigt - njeeej!
 
Sv: Priser på distanshästar

Nu är det några år sen jag letade efter AT hästen men dyra var dom!
Ett föl skulle kosta ca 65000 + importkostnader. Det var just det här med temperamentet som gjorde att jag avstod. Vackra är dom men ett bra huvud och hållbarhet är viktigare för mig.
Jag hittade nyss häromdagen en NY ras för mig som jag blev helt såld på:banana:
Väldigt vackra hästar, bra proportioner, starka, hållbara, lämpliga till distans OCH med ett MYCKET bra temperament! Hole in one:idea:
http://www.abccmm.org.br/index.asp
http://www.mangalarga-marchadores.de/Index.html
http://www.mmhorsefarms.com/index.html
http://www.mangalargamarchador.de/
http://www.mangalarga-marchador.com/52889.html
http://www.ansi.okstate.edu/breeds/horses/

VILL HA!!!:bump:
 
Sv: Priser på distanshästar

Mycket vackra hästar! Något tunga dock i kroppskonstitutionen till distansen tycker jag. Men som ridhäst - absolut!

Du AT:n var dyyyyr! Men det visste jag ju... Då kan man fråga sig vad ett bra avelssto kostar?
 
Sv: Priser på distanshästar

Curlyhorse skrev:
Curlyn är också liksom araben en mycket tålig ökenhäst som är stark och uthållig. I USA finns flera som tävlar framgångsrikt i distans men inga här i sverige ännu. Själv rider jag mest western och det går bra att tävla lokalt men dörren är stängd på de "riktiga" tävlingarna.

Men kan/vill du inte börja tävla distans då? Jag hade ingen aning om att curlyn skulle vara tålig och stark på liknande sätt som araben.

Jag håller med dig om att det vore kul med fler olika raser inom distans.
 
Sv: Priser på distanshästar

havreflinga skrev:
Men kan/vill du inte börja tävla distans då? Jag hade ingen aning om att curlyn skulle vara tålig och stark på liknande sätt som araben.

Jag håller med dig om att det vore kul med fler olika raser inom distans.

Jo då:)
Jag planerar att börja träna min avelshingst Kansas Dream efter avelssäsongen är slut, så han får nått annat än damer att tänka på:D Jag tror att han kan vara en mycket lämplig distanshäst.
Så här ser han ut min krull pojke:love:
http://www.curly.no/kansasdream.html
 
Sv: Priser på distanshästar

Moheed skrev:
Mycket vackra hästar! Något tunga dock i kroppskonstitutionen till distansen tycker jag. Men som ridhäst - absolut!

Du AT:n var dyyyyr! Men det visste jag ju... Då kan man fråga sig vad ett bra avelssto kostar?

Marchadoren används som distanshäst i brasilien med mycket gott resultat. Det är en sk, gångartshäst, dvs dom har en töltlik och en foxtrotting lik gångart som fungerar som en "sparknapp", dvs den kan avlägga låånga sträckor utan att bli trött. Sen att hästen är lugn i temperamentet innebär att dom inte stressar bort en massa energi i onödan :-)
Här i sverige finns det ju nordsvenskar som tävlar distans så jag tror inte att storleken spelar nån roll heller...
Genomsnittsstorleken ligger på ca 150-155 cm. inte så stort.

AT:n kostar som en curlyhäst ungefär. Ett föl ligger på ca 45-50000
och ett avelsto ca 70-100000 + moms. Att importera kostar ungefär det samma även om hästarna är billigare i USA så kostar ju transporten ca 50000! Sen kommer det veterinär och karantänskostnader till + tull/spedition o svensk moms.
Jag har importerat 3 st så jag vet....
 
Sv: Priser på distanshästar

Vad spännande! Storleken får ju tyvärr betydelse när klasserna blir längre och tempot tuffare. Vill man nå eliten och ta placeringar på längre sträckor är det nog en lättare häst man skall satsa på, men med ett lämpligt tempo klarar ju alla raser längre distanser. Temperamentet är ju jätteviktigt så det är ju ett stort plus för rasen!
 
Sv: Priser på distanshästar

Jag rider ju nu en varmblodstravare i distans, fungerar fint tycker jag. Mycket trevliga och bra hästar, som har ett naturligt långt steg och inte är alltför tunga i kroppen. (beroende på vad man jämför med). Min totto har i alla fall haft ganska lätt att pulsa ner.

Jag tror mycket på korsning arab-travare (företrädesvis franskt blod i travaren).
En annan korsning som jag tror på är korsning arab-fullblod. Finns ju några angloaraber/fullblodskorsningar som är/har varit duktiga i distans. (fransmännen använder sig väl ganska flitigt av anglo, och de är ju framträdande i sporten)
/M
 
Sv: Priser på distanshästar

Råkade hamna på en USA-distanssida på ett tränings- och försäljningsstall. Kolla denna länk till salu-sidan http://www.globalendurance.com/sale.html

En 16-milahäst som är 8 år och som gått bla Tevis kostar $30000, dvs ca 240 000:-

En 8-milahäst som är 7 år kostar $7000, dvs ca 56000:-
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 498
Senast: honung
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 981
Senast: jemeni
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 412
Senast: cherie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp