Priser på distanshästar

Sv: Priser på distanshästar

Är det inte så också att även här styr tillgång och efterfrågan? Än så länge är dressyr- och hoppsporten större och därmed finns det fler ryttare som vill ha en lovande häst och därmed är villiga att betala högre priser/priset uppf vill ha? Jag kan tänka mig att priserna ser annorlunda ut i tex Frankrike.
Jag har själv på kort tid träffat två tjejer, vanliga medelinkomsttagare, som letar varsitt "dreglande halvblod" (tack CK, för dagens asgarv!). De tänker betala mellan 50.000 o 100.000 kr för en häst som kan gå i rent i tre gångarter och gå igenom en besiktning... För ett par år sedan kostade ett quarterföl minst 50.000 kr. Det är nu betydligt svårare att få de höga priserna för en q-unge. Efterfrågan har helt enkelt sjunkit.
 
Sv: Priser på distanshästar

havreflinga skrev:
Jag tror inte att man kan argumentera fram den sortens köpare man skulle önska sig. Jag tror att man måste bevisa sina teorier, om man vill få andra att tro på dem.

Precis så tror jag också. För att det ska bli verklighet så kommer det an på det andra kloka du skriver:

"Ett välfungerande samarbete mellan seriösa ryttare och seriösa uppfödare är nog vad som krävs för att bevisa avelns avgörande betydelse för framgång."

Utan att uppfödarna får ut sina hästar och kan testa sina teorier och utveckla dem eller förkasta dem blir det bara pappersteorier man kan diskutera runtrunt här på Bukefalos. Om vi alla inom distansen hjälps åt och försöker tillsammans så ger vi varandra bättre förutsättningar - bättre hästar, mer kunskap osv
 
Sv: Priser på distanshästar

Du är inte ensam om det. Jag skulle också tycka att det var roligt om "min" uppfödning alt. min träningshäst gick och vann en tävling, CK!!
Det vore himla kul och skulle glädja mig oerhört (om jag nu hade någon "egen" uppfödning alt. träningshäst). Då har man ju lyckats som uppfödare/tränare med att lägga grunderna rätt, vilket är en väldigt viktig del.
:smirk:
Men det har kanske med mina ambitioner att göra...jag har kanske inte som ambition att vinna SM eller komma med i landslaget direkt.
 
Sv: Priser på distanshästar

havreflinga skrev:
Detta är ju inte bara ett argument mot de "dumma" distansryttarna som är för snåla för att köpa dyra hästar.;) Det är ju även en rimlig anledning att som uppfödare inte lägga ner massor av tid och energi för att få fram topphästar.

Antagligen finns det en och annan uppfödare som ändå lägger ner det som krävs för att ta fram en bra, "färdig" distanshäst. Men varför? För att h*n trodde/hoppades att h*n skulle få 200 000 för den? Knappast va´?

Jag tror inte att man kan argumentera fram den sortens köpare man skulle önska sig. Jag tror att man måste bevisa sina teorier, om man vill få andra att tro på dem.

Men det här handlar väl om något helt annat? Detta kan ju lika gärna drabba någon som har köpt en färdig häst, som någon som fött upp sin häst själv.

Uppfödare - då tänker jag mig någon som har många hästar, och hästarna är tänkta till försäljning. Jag tänker mig inte någon som tävlar en eller två hästar och plötsligt bestämmer sig för att sälja en av dem för att kemin mellan häst och ryttare inte stämmer.


Nja, jag var nog inte inne på uppfödare alls här, utan priser på distanshästar rent allmänt.
Mitt svar gällde de/den någonstans i denna tråd som angav som orsak till att det inte är nån större marknad för distanshästar just för att det är lätt att tro att den distanshäst som säljs, säljs för att den inte höll måttet.
 
Sv: Priser på distanshästar

fallon skrev:
Jag har själv på kort tid träffat två tjejer, vanliga medelinkomsttagare, som letar varsitt "dreglande halvblod" (tack CK, för dagens asgarv!). De tänker betala mellan 50.000 o 100.000 kr för en häst som kan gå i rent i tre gångarter och gå igenom en besiktning... För ett par år sedan kostade ett quarterföl minst 50.000 kr. Det är nu betydligt svårare att få de höga priserna för en q-unge. Efterfrågan har helt enkelt sjunkit.

Ja, visst är det efterfrågan som styr.

Nu parallelldiskuterar vi en massa saker på denna tråd så jag börjar själv bli lite snurrig...

Det verkar handla om:
1. Vad är en UPPTRÄNAD distanshäst värd (ursprungsfrågan)
2. Är det lönt att föda upp hästar ämnade för distansritt
3. Vad vill köparna ha - en billig häst vilken som, eller kan de tänkas betala extra för att en del av träningen redan är gjord?
4. Vad är efterfrågans roll i prissättningen?
5. Kan efterfrågan - och därmed prissättningen påverkas?

Nu trasslar jag till det ytterligare:
Kan efterfrågan vara kopplad till attityder inom sporten?

- Det är nämligen lite av min käpphäst i sammanhanget.
För visst är det så att en större sport har fler anhängare och därmed fler presumtiva köpare. Men många som köper "dräglande halvblod" tänker ju inte ens bli några direkta sportutövare. De tänker inte ens ha sitt halvblod att tävla något speciellt med, utan för att rida lite på det och kanske t o m ta någon lektion.
Och då är faktum att det knappt finns några halvblod som står på alla fyra ben, inte är på väg att dö av ålderdom eller alldeles nyss fötts - som kostar under 50 000 kr.

Då är det märkligt att inse att en distanshäst som är fullt frisk, i sin allra bästa ålder och dessutom har bevisade tävlingsresultat inte ens kommer upp i den prissumman.
Vi är ju inte jättemånga distansryttare, men tillräckligt många för att ibland få höra att "det finns ju inga distanshästar att köpa".

Inbillning i min hjärna eller inte, men den frasen har jag hört många gånger. Kanske ska omtolkas till "Det finns inga upptränade, friska distanshästar för 15 000 kr att köpa just nu".
 
Sv: Priser på distanshästar

Tidigare i tråden:
* Distanshästar behöver LSD träning för att bygga upp lederna/skelettet. Det är många år av att sitta och nöta i segtrav på träning och tävling. En annan träningsuppbyggnad än en galoppör.
--------:
Nu tänker jag sticka ut hakan rejält! Jag kommer tänka högt och detta är bara ett sätt att vända på resonemanget inget jag på ngt sätt har bevis för...eftersom det uppenbarligen inte finns statistik att tillgå på hur distanshästar med framgång och utan skador egentligen har tränats!
Anna: Tänk om det är så att de 3 fd galoppörerna du haft som nu är skadade inte blivit skadade av galoppträningen utan av LSD???
"Att sitta och nöta i segtrav"....det dödar iaf glädjen hos mina hästar. De skulle vara trötta på distans innan de ens kom ut på tävlingsbanan. Hästar är gjorda för att fly i snabba ruscher och galopp är en naturlig gångart så varför skulle det vara sååå himla farligt att VARVA långsam och fartträning, att rida ritter snabbare än 12km/h ibland och ibland långsammare. Det beror ju också på hur mkt vila man ger hästen emellan träningspassen. Nu säger jag inte att du tränar dåligt Anna, men jag vill prova nya tankebanor!
Jmf med männsikor!!! De flesta löparstjärnor vi har idag som springer marathon och ännu längre långlopp och är framgångsrika på det började sin karriär som unga inom 800-1500 meter!!!!!!!!!
De som börjat springa på senare år och som löper enbart långsamt har inget i toppskiktet inom långlöpning att göra men de kan springa långa lopp långsamt..... Jag vågar påstå att det förekommer mkt skador bland de löpare som springer långt och långsamt (eftersom min man är just tävlande långlöpare med många bekanta inom sporten) För att undvika skador så arbetar de mkt med FARTTRÄNING också! Applicerar man detta på hästar så varför skulle det inte kunna vara LSD träningen som också kan ge skador på våra hästar???? Så klart inte samma form av snabba senskador eller muskelskador, korsförlamning och annat som man ser inom galoppen, utan mer de skador som finns bland långlöparna där det är oerhört viktigt med rätta skor, rätt löpteknik osv annars kommer skadorna som ett brev på posten. Löparknän, Inflammationer som kan bli kroniska om man fortsätter träna med dessa.
Jag menar med detta såklart inte att man skall strunta i LSD träning men jag tror inte det är nödvändigt att segtrava under 12km till hästen är minst 9 år... Därmed inte heller sagt att man skall rida 20km/h i 12mil på en 7-åring.

Hur många av de framgångsrika distanshästarna utan skador har galopptränats som unga? (Ohio, Pikaboo, Guld)
Hur många av mindre framgångsrika hästar som är skadade har LSD tränats som unga??????
Det vore ju önskvärt med statistik och forskning på detta område!!!!
Det är väl vad vi alla är överrens om iallafall....
 
Sv: Priser på distanshästar

havreflinga skrev:
Så gissar jag att det fungerar i de grenar där man (enligt vad som påståtts i denna tråd) för mycket pengar för sina seriöst uppfödda hästar.

Ett välfungerande samarbete mellan seriösa ryttare och seriösa uppfödare är nog vad som krävs för att bevisa avelns avgörande betydelse för framgång.

Då borde det vara en jättekö utanför Louise Hermelin nu.
Jade har ju gått fantastiskt bra denna säsong, och hon har ju flera andra egna uppfödningar som fungerat bra på tävlingsbanorna.
 
Sv: Priser på distanshästar

Fast om det är uppfödare som säljer eller ryttare som nischat sig som utbildare av distanshästar så behöver man ju inte fundera på det att det skulle vara fel på dem, då säljs ju hästarna hela tiden både de bra och mindre bra med anpassade priser. Det är klart att man vill få ut mer för de mest lovande.
Man är ju alltid intresserad av anledningen till försäljningen när man köper häst, själv var jag VÄLDIGT tveksam till att ens åka och titta på Karlina till det priset hon var utsatt till, för det lät lite för bra för att vara sant. Så jag skickade en kompis först som bodde i närheten för att kolla att hon verkligen hade fyra ben.... Så likaväl som att man kan tycka att hästar är för dyra, så kan man ibland tycka att hästar är för billiga och bli misstänksam av den anledningen.
 
Sv: Priser på distanshästar

Det är ju bara att vänta och se.

Fungerar det enligt dina teorier så kommer dels uppträningen av distanshästar gå mycket snabbare, resultaten av distanshästuppfödning kommer att visa sig mycket, mycket fortare än nu och det borde också sätta sprätt på det ekonomiska.

Hittills har man ju skyllt det omöjliga i att föda upp distanshästar just på att det tar sådan tid att få reda på om de fungerar för distansen eller ej.
 
Sv: Priser på distanshästar

Måste bara flika in en sak till med tanke på jämförelse LSD/Fartträning. Jessica H har en 5-årig travare som hon tränat upp och haft sedan föl. Den gjorde sin första start i måndags och vann med flera hästlängder, innan dess gick den kval och provlopp och "vann" i princip alla dem också. Den hästen har bara gått långsam träning typ distansträning de första åren, farten har inte kommit förrän sista året. Flera travtränare har höjt på ögonbrynen och frågat om hästen och var hon har gjort för att få den så överlägsen, mjölksyratröskel verkar inte finnas alls hos henne. Ska bli jättekul att följa denna hästen och se var det blir av den, men jättespännande tycker jag att den tränats mot konstens alla regler för travare. De flesta andra tränare kör ju fartträning tidigt och startar hästarna som 2-åringar.
 
Sv: Priser på distanshästar

Jo, fast misstänksam är man väl alltid när man ska köpa häst :p .
Även en hopp- och dressyrhäst är ju "sliten" när den kommit upp en bit på karriärsstegen. Men samtidigt har man insikt om de fördelar man får med en häst som man inte behöver börja om från början med. Man tar nackdelarna med fördelarna.

Sedan beror det på hur högt man siktar. Ska man vara med i landslaget, ja då har man förstås anledning till att verkligen kolla varför hästen säljs - om det är en annan landslagsryttare som säljer... Men var det inte Ina Scot som såldes som "omöjlig" men fungerade fantastiskt med tränaren som sedan köpte henne? (Kass på trav-världen, kan mycket väl vara nån annan travhäst som hade den bakgrundshistorien).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Priser på distanshästar

Det som är bra med distanshästar som tävlats, om än bara på lägre nivå (ex. upp till och med medelsvår) är att det finns dokumentation i tävlingsboken, sedan finns alla typer av undersökningar att göra.

När man köper häst är det alltid ett vågspel (tycker jag), oavsett vilket användningsområde man önskar. Det kan ju hända saker på vägen hem som gör att hästen blir skadad, finns ingen garanti.

Men det är klart att säger veterinären ok, tävlingsboken säger ok, och känslan är den rätta både för hästen och för säljaren.
Då måste man kanske chansa ändå...

Jag har tittat ex. här på bukefalos för att leta efter en efterföljare till min trogne vän. Jag tyckte mig (som endel andra kanske) ha svårt att hitta "distanshäst" i bland annonserna.

Till slut fick det bli en unghäst i alla fall och det är ju också att verkligen köpa "grisen i säcken", men känslan var den rätta och veterinären sa ok...så "friskt vågat hälften vunnet" (för att spä på med klyschor)

:banana:
 
Sv: Priser på distanshästar

*lånar knapp*
Jag är helt inne på Maddes linje. Jag tror absolut inte att det är farligt att gasa på lite med unghästarna.
Att låta de sträcka ut i galopp några hundra meter är bara bra.
Att bara rida långsamt i alla gångarter tror jag inte bygger upp SÅ himla bra.
Det är ju faktiskt så att man som människa helst ska hoppa hopprep eller löpträna för att få hållbart skellett. Det är just "stötarna" som gör att skelettet blir stark.


Hur som, sitter och fundera på VILKA galoppör som inte hållt som distanshästar? Och vad dom i såfall har för gemensam nämnare?
 
Sv: Priser på distanshästar

När jag tänker LSD träning så är väl inte galopp förbjudet? Jag menar att man visst kan ta lite galopp eller lite snabbare fart emellanåt, men tyngdpunkten ligger på låga hastigheter. Självklart måste ju även en unghäst få "springa av sig" ibland i härlig galopp eller fartfylld trav. Lagom är bäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Priser på distanshästar

Tillbaka till priserna...

Om man säger att snittkostnaden för att bara föda och ha en plats för hästen är 1500:-/månad. (Sedan tillkommer veterinär, hovslagare och allt annat smått och gott).
Inköpskostnad 20000:- för ett unghäst
Då skulle de faktiska kostnaderna för den delen ligga på 128000 kr, efter 6 år.

Sedan tillkommer tiden man lägger ner, träningar för instruktör, utrustning, samt tävlingskostnader.

Som 6 åring om allt gått som smort (vilket det alltid gör..småler) kanske hästen har gått 3 cr och 3 tävlingar på 50.
Kostnad för det ligger på kanske 12000kr (åter igen, om man har tur).

Enligt de här beräkningarna skulle priset för denna häst då ligga på ung. 160000:- för att gå jämt upp.

:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Priser på distanshästar

Glömde en viktig kostnad... försäkringen....
 
Sv: Priser på distanshästar

Nu tänker jag sticka ut hakan rejält! Jag kommer tänka högt och detta är bara ett sätt att vända på resonemanget inget jag på ngt sätt har bevis för...eftersom det uppenbarligen inte finns statistik att tillgå på hur distanshästar med framgång och utan skador egentligen har tränats!

Alltid nyttigt att tänka helt om - om inte annat så får man tänka igenom allt man lärt sig och kanske omvärdera kunskaper!

Anna: Tänk om det är så att de 3 fd galoppörerna du haft som nu är skadade inte blivit skadade av galoppträningen utan av LSD???

Tyvärr så var några skadade INNAN jag satte igång med mig träning.
Palett behövde bara komma hem till mig och varva ned för att det skulle börja synas - hade inte ens suttit på honom.Trist nog så gick han genom veterinärkontroll enligt konstens alla regler.
(sen har jag haft andra medfödda grejer som hjärtfel, illasittande benbitar, cystor, bockhov, svår hovbroskförbening eller obotbar fästingsjukdom). Men jag har säkert ridit/tränat fel en hel del också så klart!!

"Att sitta och nöta i segtrav"....det dödar iaf glädjen hos mina hästar.
Är du säker på det? En tanke är att dom kanske skulle lugna ned sig och börja koppla av? (Säger som du - inte meningen som negativ kritik utan som en tanke) En het häst är inte alltid en lycklig häst, utan stressad.

Hästar är gjorda för att fly i snabba ruscher och galopp är en naturlig gångart så varför skulle det vara sååå himla farligt att VARVA långsam och fartträning, att rida ritter snabbare än 12km/h ibland och ibland långsammare. Det beror ju också på hur mkt vila man ger hästen emellan träningspassen.

Nu säger jag inte att du tränar dåligt Anna, men jag vill prova nya tankebanor!
Det gillar jag! Jag håller med om att hästar är skapade för att ruscha likväl som för att ströva dygnet runt över stäppen.
Jag tror heller inte att det är farligt att galoppera, träna intervaller eller fartlek i sig utan att det är jättesvårt att göra det rätt för att det går så snabbt och minsta lilla felbedömning från tränaren/ryttarens sida ger ett så stort utslag (=skada).
Gör man det "rätt" så är det OK och du får som jag skrivit tidigare en optimal utvecklad hjärt-lungkapacitet.
Jag tror däremot att det bästa för att undvika skador är att börja med att bygga upp skelettet, sedan musklerna, sedan kondisen. Det är väldigt riskabelt att vända på steken och börja med snabbjobben.

Jmf med männsikor!!! De flesta löparstjärnor vi har idag som springer marathon och ännu längre långlopp och är framgångsrika på det började sin karriär som unga inom 800-1500 meter!!!!!!!!!

Är själv en gammal friidrottare - har tränat och tävlat massor i unga år innan jag började ha råd med hästar.
Att unga springer kort är därför att för de unga är korta lopp som ett maratonlopp! Barn och ungdomar har i princip bara korta lopp (terränglopp kan vara pyttelite längre). Det är samma princip som inom längdskidåkning (vilket jag pysslade med på vintrarna). Där börjar man med att tävla 500m för att sen åka 1 km efter något år osv.

De som börjat springa på senare år och som löper enbart långsamt har inget i toppskiktet inom långlöpning att göra men de kan springa långa lopp långsamt.....
Men de som börjar sent, börjar träna långsamt och sedan snabbt blir jättebra! Jag håller med dig att man blir bra på det man tränar. Spring sakta och du blir bra på att springa sakta :-)
Men för att inte få skador även som friidrottare så måste du bygga upp en grund (jmf LSD)

Jag vågar påstå att det förekommer mkt skador bland de löpare som springer långt och långsamt (eftersom min man är just tävlande långlöpare med många bekanta inom sporten) För att undvika skador så arbetar de mkt med FARTTRÄNING också!
För att bli bäst (både häst o människa) så är jag helt överens med dig om att man måste jobba med snabbheten. Där jag tror vi skiljer oss är när i träningen man ska införa snabbhetsmomentet?

Applicerar man detta på hästar så varför skulle det inte kunna vara LSD träningen som också kan ge skador på våra hästar????
Det är klart att det kan bli skador av att rida långsamt också.
Jag säger ofta att farten dödar - men jag tror också att om man rider för långt för tidigt i hästens liv eller för tidigt efter vad man har tränat så kommer skadorna. Sträckan är heller inte ofarlig.

Jag menar med detta såklart inte att man skall strunta i LSD träning men jag tror inte det är nödvändigt att segtrava under 12km till hästen är minst 9 år... Därmed inte heller sagt att man skall rida 20km/h i 12mil på en 7-åring.

Vore det inte intressant att sitta ned tillsammans runt ett bord med massor av gott fika och diskutera ett antal typfall och hur man skulle på bästa sätt, för varje år, lägga upp träningen och tävlingen till en 16 mila häst? Att få sitta ned och lyssna på varandras erfarenhet och argument?! Ta tex fallen:
1. En insutten 3 åring
2. En 5-årig galoppör, nyss avslutat 2 säsonger på banan
3. en 8 åring som varit "normalt" allround riden i 4 år
4. Ett 7 årigt oinridet avelssto

Roligt! Jag har ett stort kök :banana:

Hur många av de framgångsrika distanshästarna utan skador har galopptränats som unga? (Ohio, Pikaboo, Guld)
Jag känner inte dom här hästarna så jag vet inte om de varit skadefria? I år var det bara Pikaboos andra säsong. Han har gått jättebra, hoppas att han håller.

Hur många av mindre framgångsrika hästar som är skadade har LSD tränats som unga??????
Jag vet faktiskt inte hur många distansryttare som LSD tränar sina hästar i flera år? Min uppfattning är att det inte är så vanligt. Tittar man på distanslistan på flertalet hästar, så känns det inte som att det är många ryttare som LSD tränar för då skulle de inte rida så mycket fortare på tävling än hemma? (Det här är en känsla jag har)

Jag är jättetacksam för att du skriver så mycket intressanta funeringar så jag måste tänka till och skringra tankarna på att det ALDRIG kommer några värkar...
 
Sv: Priser på distanshästar

Karlina skrev:
När jag tänker LSD träning så är väl inte galopp förbjudet? Jag menar att man visst kan ta lite galopp eller lite snabbare fart emellanåt, men tyngdpunkten ligger på låga hastigheter. Självklart måste ju även en unghäst få "springa av sig" ibland i härlig galopp eller fartfylld trav. Lagom är bäst.

Jag gör en repris och kommenterar mig själv...

Första säsongen så bygger man en solid "foundation" mha "Long Slow Distance", LSD. Pulsen ska ligga inom 100-140 bpm.
- Alltså hästens första riktiga distnasträningssäsong.
Börja med att rida varannan dag i skritt /trav i ungefär en timme ca 10 km.
- Det här räknas väl som "segtrav".
När hästen blivit mer van så öka travmängden på passet och börja introducera mer galopp allteftersom, vilket medför att hastigheten ligger runt 13 km/h (plan mark) ungefär 4 ggr/vecka.
- Nu är vi ute och galopperar...
(När säsongen fortskrider så ligger träningsmängden runt 50 km per vecka.)
När det funkar så kan man inför ett 2-veckorsschema med 5 träningspass/vecka.
- Det här är alltså första säsongen!
4 av dessa pass är korta pass på en timme med medelhastigheten 16 km/h med puls mellan 110-150 km.
- 16 km/h är ju faktiskt rätt fort enligt mig, men det är bara en timme, men det betyder att det är rätt mycket galopp ändå.
1 av passen är en längre ritt med mycket längre medelhastighet, starta med 1,7 mil och över de närmsta två månaderna öka till 3 mil.
- Här är det enligt mina tolkningar mer segtrav.

Om man fortsätter att läsa i boken, så lägger hon in lite fartlek och intervaller allteftersom hästen blir äldre.
 
Sv: Priser på distanshästar

Racer skrev:
Tillbaka till priserna...

Om man säger att snittkostnaden för att bara föda och ha en plats för hästen är 1500:-/månad. (Sedan tillkommer veterinär, hovslagare och allt annat smått och gott).
Inköpskostnad 20000:- för ett unghäst
Då skulle de faktiska kostnaderna för den delen ligga på 128000 kr, efter 6 år.

Sedan tillkommer tiden man lägger ner, träningar för instruktör, utrustning, samt tävlingskostnader.

Som 6 åring om allt gått som smort (vilket det alltid gör..småler) kanske hästen har gått 3 cr och 3 tävlingar på 50.
Kostnad för det ligger på kanske 12000kr (åter igen, om man har tur).

Enligt de här beräkningarna skulle priset för denna häst då ligga på ung. 160000:- för att gå jämt upp.

:rofl: :rofl: :rofl:

...och då visar det sig att den har ett fel som gör att vi måste skjuta den och så börjar vi glatt om med nästa...
 
Sv: Priser på distanshästar

Japp, glad i hågen traskar vi ner till affären och köper en ny hästtidning för att nitiskt gå igenom alla annonser...:bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 496
Senast: honung
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 977
Senast: jemeni
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 406
Senast: cherie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp