Priser på distanshästar

Sv: Priser på distanshästar

*lånar knapp*

Bara ett inlägg som kommentar till diskussionen i sig själv:

Det som kommer upp nu, diskussioner om prissättning, träning, vad som fungerar eller inte fungerar på tävling/träning är sådant som andra kan diskutera varje vecka med sina hopptränare eller dressyrtränare. De får omedelbar feedback på det de gör, de kan ventilera teorier, funderingar, farhågor med tränaren. Man ser andra ekipage, tränar man i samma grupp så följs man åt år efter år, pratar med varandra, diskuterar vad man gjort som slagit ut rätt eller fel.

Det är få distansryttare förunnat att ha det så här. I regel tränar vi alldeles själva efter eget huvud. Vi ses bara under tävlingssäsongen. Det finns alldeles för få tillfällen att ha diskussioner som dessa "live", det är ju nästan bara Bukefalos som står till buds!

Med detta vill jag bara säga att låt taket vara högt! Jag vet vilka nästan alla här inne är och jag respekterar er även om vi inte alltid delar samma uppfattning vid varje tillfälle. Jag uppskattar verkligen att ni alla vågar berätta vad ni tror och inte tror på och att ni vågar ta en diskussion även om inte alla är rörande överens (hur trist vore det inte då??)

Det är alltså inte riktat till någon speciell utan till alla som läser och skriver här. Kul att vi alla vågar lufta våra åsikter! Tänk på att ryttare i andra discipliner har möjlighet till detta nästan dagligen med varandra och sina tränare! Vi har det inte...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Priser på distanshästar

Racer skrev:
Tillbaka till priserna...

Om man säger att snittkostnaden för att bara föda och ha en plats för hästen är 1500:-/månad. (Sedan tillkommer veterinär, hovslagare och allt annat smått och gott).
Inköpskostnad 20000:- för ett unghäst
Då skulle de faktiska kostnaderna för den delen ligga på 128000 kr, efter 6 år.

Sedan tillkommer tiden man lägger ner, träningar för instruktör, utrustning, samt tävlingskostnader.

Som 6 åring om allt gått som smort (vilket det alltid gör..småler) kanske hästen har gått 3 cr och 3 tävlingar på 50.
Kostnad för det ligger på kanske 12000kr (åter igen, om man har tur).

Enligt de här beräkningarna skulle priset för denna häst då ligga på ung. 160000:- för att gå jämt upp.

:rofl: :rofl: :rofl:

Med detta i bakhuvudet så är det en jättevinst att betala 60-80 000 kr för en häst som är 7-9 år som har träningsdokumentation och godkända ritter.

Det är ren förlust att köpa en "billig" häst som sedan ska födas och tränas i flera år för att sedan kanske konstatera att den inte fungerar till det den är tänkt...

En sak om man verkligen gillar unghästträning, och/eller man kan tänka sig att "sadla om" (haha!) och rida vadhelst hästen sedan visar sig passa till. Men siktar man bara på en enda disciplin och vill bli bra, helst ganska snart - så är det billigare att betala mer och få en hel del på köpet.

Tror ni inte att fler distanshästar möjligen skulle vara till salu på marknaden om priserna var lite mer rimliga i jämförelse med prestationen?
 
Sv: Priser på distanshästar

Håller med dig Geshia om att vi bör ha högt i tak och visst är det bra! Man behöver ju höra lite om hur andra tänker för att utveckla sitt eget tänkande, så jag är glad att du Anna tog mitt senaste inlägg på rätt sätt.

Jag vet att mina hästar blir uttråkade av för mkt långsam träning. Iallafall Porter. Jag prövade mkt långsam träning i ett år efter hans senskada, såklart för att få honom bra igen så var det ju det som gällde. Skritt och långsam trav på hårda vägar och när vi skulle ut och träna riktigt suckade han, man såg glädjen försvinna mer och mer. Jag övade lite trailinspirerande övningar för att han skulle bli gladare, men inget gick upp emot den dagen då han fick galoppera. Hela han lös och växte säkert flera cm i mankhöjd. Och det är likadant nu om det bär av på rundor där han vet det blir mkt trav så är det OK, men han tycker det är rätt tråkigt i längden. Han behöver verkligen få åka till Täby och busa loss riktigt ibland. Han är sååå nöjd efteråt och det är kul att se honom.
Tråkigt att du haft sådan otur med dina hästar. Jag vet hur tråkigt det är...jag har ju faktiskt också haft en hel del otur med framförallt min häst Rebuz som jag köpte ung och red in själv som sedan spräckte bäckenet i hagen, spatt på Migo, Hovledsinflammation som blev kronisk på Sonita- alla dessa skador ledde till att jag fick ta bort dessa hästar. Porter har ju haft sin svåra senskada och Bella nu hundbettet som verkligen var ett rejält köttsår.... Det gäller att kämpa vidare!!!

När var det beräknat för den lille då? Jag trodde att den redan kommit??? Blir du inte igångsatt snart eller hur fungerar det?
 
Sv: Priser på distanshästar

Jag kan inte låta bli att titta på alla annonser med hästar till salu ( araber) fast jag inte behöver fler hästar.
Och det finns en arab till salu, som är stor och ser mycket trevlig ut på bilden med en pappa som gått distans, uppfödd och tränad av en distansryttare och dessutom billig.
Varför har den inte blivit såld direkt? är det ingen distansryttare som behöver häst just nu? finns det egentligen ingen marknad för distanshästar? kan inte låta bli att fundera.
Ingela
 
Sv: Priser på distanshästar

Madde71 skrev:
När var det beräknat för den lille då? Jag trodde att den redan kommit??? Blir du inte igångsatt snart eller hur fungerar det?

Den skulle ha kommit i söndags...
Hela tiden så ligger jag och känner efter - det här är nog en värk...eller det här...och tänker hoppas, hoppas det kommer nu!
Man brukar få vänta upp till två veckor om alla prover är OK innan de funderar på att sätta igång. Barnmorskans kommentar till mig när jag sa att jag ville sätta igång NU, var att det är bättre att vänta tills dörren är öppen när man ska gå ut, än att krypa ut genom nyckelhålet :crazy:
 
Sv: Priser på distanshästar

Vilken då? Tittar inte på annonserna, ska inte heller ha ny häst men nu blev man nyfiken ;)
 
Sv: Priser på distanshästar

a_schuber skrev:
Levebröd ?! Det kan väl ändå inte stämma, lever du på vatten och bröd CK :-)
Jag vet ingen i Sverige som kan leva på att sälja distanshästar.

Det andra resonemanget hänger jag inte riktigt med på?
Varför skulle CK glädjas men inte du? Hänger det inte mer på vilken person man är, än på antalet hästar man äger? (Om bägge har som mål att rida distans och bli bra)

Jaa... så är det nog. Det är nog person. Fast å andra sidan så vill man ju att hästarna skall ut och tävla om man är uppfödare. De skall ju synas. När jag sålde min ena häst så var det ju för att jag inte ville att hon skulle till distans. Sålde henne billigt till avel och promenadridning. Då skulle man ju inte bli glad om man sedan såg henne på banorna. Sedan har jag i och för sig sålt en ettåring som jag verkligen hoppas på att få se på banorna i framtiden.

CK kanske har svarat för sig själv, men sedan så håller hon på med travavel med och det är väl det som ger pengar.

Hälsning Maja
 
Sv: Priser på distanshästar

Jag tror definitivt som du Madde. Det är inte bra med lång och långsam distans om man med det menar att man skall ligga i långsam segtrav i mil efter mil. En del tolkar nog LSD så.

Själv tror jag mer på att variera gångarter och farter. Med det menar jag dock INTE att man bör ligga och rida snabba ritter på unga hästar. De skall inte gå fort så långt som 5 mil i sträck, men kanske några kilometer. Varvning av rask skritt, olika travtempon som inte är forserade och lugn rullande galopp tror jag på även för unga hästar både i träning och tävling.

Farten på ritten totalt hålls därmed nere med inslag av skritt i nerförsbackar, vid andra riskabla underlag och ordentligt nedvarvning inför mycket frekvent groomning med långa stopp för att ge hästen tid att lära sig tror jag på.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Priser på distanshästar

Racer skrev:
Tillbaka till priserna...

Om man säger att snittkostnaden för att bara föda och ha en plats för hästen är 1500:-/månad. (Sedan tillkommer veterinär, hovslagare och allt annat smått och gott).
Inköpskostnad 20000:- för ett unghäst
Då skulle de faktiska kostnaderna för den delen ligga på 128000 kr, efter 6 år.

Sedan tillkommer tiden man lägger ner, träningar för instruktör, utrustning, samt tävlingskostnader.

Som 6 åring om allt gått som smort (vilket det alltid gör..småler) kanske hästen har gått 3 cr och 3 tävlingar på 50.
Kostnad för det ligger på kanske 12000kr (åter igen, om man har tur).

Enligt de här beräkningarna skulle priset för denna häst då ligga på ung. 160000:- för att gå jämt upp.

:rofl: :rofl: :rofl:


Du glömde att man får fem till sex år av att få leva med sin häst. Varje dag ihop, det är det jag betalar för. Att som ikväll få rida ut i månskenet.

Hälsning Maja
 
Sv: Priser på distanshästar

jag bara måste fråga... jag tycker att om man rider ca 10 km/h på en normal ridtur i genomsnittshastighet, så är det snabbt, eller räknar ni inte med framskrittning och avskrittning? eller är det nåt fel på min gps? Det högsta jag kommit upp i är 9,1 km/h... men då är den på även under skritten i början och slutet...
 
Sv: Priser på distanshästar

Att det känns sakta beror precis som du är inne på skritten i början o slutet - det drar ner väldigt mycket på snittet. Räkna hellre "aktiv" ridtid så säger det lite mera.
 
Sv: Priser på distanshästar

Jo, det är sant Maja. Det är många underbara stunder under så många år och säkert inte det lättaste att sälja hästen efter så lång tid, rent känslomässigt.
Det jag menade med inlägget var att
Jag har full förståelse för att det inte är någon (vet inte om någon i alla fall) som satsar på att ta fram distanshästar för försäljning. Med den kostnadsbilden är det ju väldigt svårt att få någon lönsamhet i det hela.
Maria
 
Sv: Priser på distanshästar

kimmis87 skrev:
jag bara måste fråga... jag tycker att om man rider ca 10 km/h på en normal ridtur i genomsnittshastighet, så är det snabbt, eller räknar ni inte med framskrittning och avskrittning? eller är det nåt fel på min gps? Det högsta jag kommit upp i är 9,1 km/h... men då är den på även under skritten i början och slutet...

Jag räknar inte med framskrittning och avskrittning.

Hälsning Maja
 
Sv: Priser på distanshästar

Racer skrev:
Jo, det är sant Maja. Det är många underbara stunder under så många år och säkert inte det lättaste att sälja hästen efter så lång tid, rent känslomässigt.
Det jag menade med inlägget var att
Jag har full förståelse för att det inte är någon (vet inte om någon i alla fall) som satsar på att ta fram distanshästar för försäljning. Med den kostnadsbilden är det ju väldigt svårt att få någon lönsamhet i det hela.
Maria

Jodå, jag förstår. Man har olika mål med sitt hästeri. Det som jag då tror är att det finns mer folk av typen "jag och min häst" och mindre av "jag och min sport" inom distanen än så länge. Men den senare typen kommer säkerligen att växa sig starkare ju mer status sporten får och då finns det också en vilja att betala för en färdig häst.

Hälsning Maja
 
Sv: Priser på distanshästar

Ett bra ställe till information på nätet är www.endurance.net, klicka på ridecamp. Där kan du tex söka på "LSD training" och se vad distansryttare i USA diskuterar.
Susan Garlinghouse (veterinär och distansryttare) med egen hemsida (superbra om bla bodyscore) http://www.shady-acres.com/susan/index.shtml tankar om LSD :

"I wouldn't want anyone to get the mistaken impression that 3-6 months of LSD produces the end result of rock-hard bones, tendons and ligaments ready for any challenge. Yes, it's a good start, but the only tissues that can really be brought to a full level of response in 3-6 months are heart and muscle, NOT the dense tissues. It takes a good year or more of incremental and consistent work to get even close to a full response from tendons and ligaments, and up to three years for full response from bone. So for a horse that has not previously had consistent work, then 3-6 months IMO would be the bare minimum for a horse to then safely go through a SLOW 25 mile ride---not one where his muscles and heart and brain are writing checks that the legs can't cash!
There's a good reason why the horses that rack up long career miles are generally the ones that first spent a few years poking along at the back of the pack, or spent time doing ranch work, or CTR or whatever. Yes, you can condition a horse to top ten a 25 or a 50 within a few months, and every now and then those horses are still around after the first year. But you can't fight physiology and no one should fool themselves that just because the horse was standing on all fours the next day and they couldn't feel any obvious heat or swelling doesn't mean that damage didn't occur. It did."


I en annan intressant tråd så gjordes det en sammanställning över vad distansryttarna egentligen menade med "fort", "långsamt", "kort" och "långt" samt "LSD" Här är hennes sammanställning :
Conclusions (if I may be so bold)
---------------------------------
The only agreement I could get among the respondents is that the purpose of LSD is "basic training" and the definition is "submaximal effort over long periods of time" The definition of submaximal varied from horse to horse depending on the condition/experience of the horse; the definiton of long periods of time varied from rider to rider depending on the competition goals of the rider.These are broad generalizations, but they confirmed my suspicions that we have
a tendency to carry on about the importance of "long, slow distance" and bandy about the term without really giving it an agreed upon meaning with regards to an actual training protocol. And it is important that we be aware, when talking about training programs, to understand that not everybody means the
same thing when they say "LSD, LSD, LSD."

Erbjudandet om mitt kök står fortfarande fast :bump:
 
Sv: Priser på distanshästar

"...not one where his muscles and heart and brain are writing checks that the legs can't cash!"

:rofl:
Det var en målande beskrivning!

/Addi som var säker på att "nåt" äntligen hänt eftersom Anna var så tyst idag.
Själv vågar jag inte yppa ett ord om att det är lite trist att vara hemma flera dagar (maglös!) med sjuk stackars son...
 
Sv: Priser på distanshästar

a_schuber skrev:
Ett bra ställe till information på nätet är www.endurance.net, klicka på ridecamp. Där kan du tex söka på "LSD training" och se vad distansryttare i USA diskuterar.
Susan Garlinghouse (veterinär och distansryttare) med egen hemsida (superbra om bla bodyscore) http://www.shady-acres.com/susan/index.shtml tankar om LSD :

"I wouldn't want anyone to get the mistaken impression that 3-6 months of LSD produces the end result of rock-hard bones, tendons and ligaments ready for any challenge. Yes, it's a good start, but the only tissues that can really be brought to a full level of response in 3-6 months are heart and muscle, NOT the dense tissues. It takes a good year or more of incremental and consistent work to get even close to a full response from tendons and ligaments, and up to three years for full response from bone. So for a horse that has not previously had consistent work, then 3-6 months IMO would be the bare minimum for a horse to then safely go through a SLOW 25 mile ride---not one where his muscles and heart and brain are writing checks that the legs can't cash!
There's a good reason why the horses that rack up long career miles are generally the ones that first spent a few years poking along at the back of the pack, or spent time doing ranch work, or CTR or whatever. Yes, you can condition a horse to top ten a 25 or a 50 within a few months, and every now and then those horses are still around after the first year. But you can't fight physiology and no one should fool themselves that just because the horse was standing on all fours the next day and they couldn't feel any obvious heat or swelling doesn't mean that damage didn't occur. It did."


I en annan intressant tråd så gjordes det en sammanställning över vad distansryttarna egentligen menade med "fort", "långsamt", "kort" och "långt" samt "LSD" Här är hennes sammanställning :
Conclusions (if I may be so bold)
---------------------------------
The only agreement I could get among the respondents is that the purpose of LSD is "basic training" and the definition is "submaximal effort over long periods of time" The definition of submaximal varied from horse to horse depending on the condition/experience of the horse; the definiton of long periods of time varied from rider to rider depending on the competition goals of the rider.These are broad generalizations, but they confirmed my suspicions that we have
a tendency to carry on about the importance of "long, slow distance" and bandy about the term without really giving it an agreed upon meaning with regards to an actual training protocol. And it is important that we be aware, when talking about training programs, to understand that not everybody means the
same thing when they say "LSD, LSD, LSD."

Erbjudandet om mitt kök står fortfarande fast :bump:

Que??? Och med samma ansiktsutryck som Manuel har när han säger det (Faulty Tower). Det var inte svar till mig va, utan bara för att jag låg sist?

Annars så tittar jag gärna med in i ditt kök och pratar distansträning/uppfödning (nu vet jag inte om jag läst igenom allt så jag kanske säger Que!!? igen...) När åker vi CK?

Hälsning Maja
 
Sv: Priser på distanshästar

Stopek skrev:
Que??? Och med samma ansiktsutryck som Manuel har när han säger det (Faulty Tower). Det var inte svar till mig va, utan bara för att jag låg sist?

Annars så tittar jag gärna med in i ditt kök och pratar distansträning/uppfödning (nu vet jag inte om jag läst igenom allt så jag kanske säger Que!!? igen...) När åker vi CK?

Hälsning Maja

Nej, nej, det var bara för att du var sist i raden! (Jag trodde att det var så man skulle göra)

"Ska bara" förhoppningsvis få en liten bebis först - sen kan jag bulla upp med fika till alla som vill komma !!! Roligt!
 
Sv: Priser på distanshästar

Blir det nummer två eller tre när det gäller babyfronten? Här gör visst inte distansryttare något annat än förökar sig. Både du och Madde. Grattis till er båda. Mina barn är nu riktigt stora - den äldste är 16 år och det blir bara roligare ju äldre de blir och då är det roligt redan från början. Och nu har jag vid sidan om att det är kul även mer tid till mig själv och hästar.

Nädå...vi kan lugna oss med bullarna. Du bor väl också neråt Linköping till och Ingela?

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 500
Senast: honung
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 987
Senast: jemeni
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 421
Senast: cherie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp