Bukefalos 28 år!

Priser på distanshästar

Sv: Priser på distanshästar

Hej!
vad jag ville med inlägget var faktsikt att skapa lite mer debatt för jag tycker att det du skriver framkommer i fler en ett inlägg på tråden och det känns som att det är lite en klyscha. I allafall känns det verkligen så för mig som aldrig stött på ngn som snackat illa om eller rynkat på näsan åt att ngn köpt en färdig distanshäst dyrt, även om de importerat från andra sidan jordklotet. Avundsjuka ja!!! Det märks ju men det är ju en helt annan sak än att man inte anser det bra eller fint att köpa en färdig häst.
 
Sv: Priser på distanshästar

Det kan mycket väl vara avundsjukan som jag tolkat som en mer allmän trend.
DEN frodas däremot fint i alla discipliner, så den är inte speciell just för distansryttare.
 
Sv: Priser på distanshästar

När vi ändå är inne på frågan om priser och hållbarhet...

Är det någon som känner till priser på distanshästar utomlands?
Finns det listor/statistik på hur många säsonger de bästa hästarna internationellt tävlar på högsta nivå?
 
Sv: Priser på distanshästar

Tack! Snällt sagt av dig. Du får väldigt gärna påminna mig om när kursen för nybörjare är på Täby, det vill jag inte missa!
Nariaat är igångsatt denna veckan efter 5 veckors total vila, jag lovar att det är uppskattat! Han gillar inte att vila och kan bli ett monster :devil: om han inte känner sig tillfredsställd.
Marken är stenhård så det blir bara massor av skritt till att börja med, resten är upp till vädret. Men det dröjer minst 2-3 veckor till innan han får börja galoppera igen. Vill inte dra igång honom för fort efter så många veckors vila.
Jag hoppas att moder jord kan skänka oss massor av fin snö att arbeta på! :banana:
 
Sv: Priser på distanshästar

Groom-pelle skrev:
Men vadå!? Njutningen/glädjen/tillfredsställelsen är ju lika mycket att jobba med, att drömma. att planera, att lägga strategier...
Som att resa - frågan är vad som är roligast, att planera eller att resa? Vet att frågan är omöjlig om man inte inser att dom hör ihop!
Vem sa: Det är själva resan som är målet!

Karin Boye skrev bla den vackra dikten "I Rörelse"

Den mätta dagen den är aldrig störst,
den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd,
men det är vägen som är mödan värd.

Bryt upp ! Bryt upp !
Den nya dagen gryr,
oändligt är vårt stora äventyr.

Jag är en själv en Planeringsmänniska med stort P. Har alltid en plan A,B,C osv (mina vänner skrattar åt mig vid det här laget). Lyckades använda den här böjelsen ett tag och omsätta den i pengar då jag jobbade som projektledare...
Problemet är att efter massor med år (tror jag red min första CR för tolv år sedan) av planering, drömmar, excelblad (jodå - dom finns i mängder på min dator också, Cleese :-) så känner jag mig som en gammal nedsurad volvo som har legat i friläge med gasen i botten allför länge...
Jag har väntat på föl efter föl, stått på en pall brevid unghästarna och fantiserat hur det kommer att kännas att sitta på dom, satt upp långsiktiga mål som jag brutit ned till dag-för-dag strategier när det gäller allt mellan himmel och jord, åkt miltals i min bil med ungarna sovandes brevid för att utforska vägar och markera vilka som är grus/asfaltsvägar och roliga att rida osv
Visst är det roligt och jag tycker verkligen om att träna unghästar och omträna galoppörer - MEN jag behöver iallafall att det går vägen ibland. Det är svårt att orka med att känna glädje i att planera resan när den aldrig blir av.
 
Sv: Priser på distanshästar

Racer skrev:
När vi ändå är inne på frågan om priser och hållbarhet...

Är det någon som känner till priser på distanshästar utomlands?
Finns det listor/statistik på hur många säsonger de bästa hästarna internationellt tävlar på högsta nivå?


Njae, men jag kan ge exempel på vad en betäckning med Remington Steel kostar. Han har vunnit mängder av stortävlingar, bla Trevis Cup och liknande. De tar 3100 Euro för honom. Det är lika mycket som för Kubinec som i utställningssammanhang är en världsstjärna.

Om jag inte minns fel såldes Georgat (VM-2an 2004) för 800 000kr, men jag är inte helt säker. Det var i den häraden i alla fall.
 
Sv: Priser på distanshästar

Njae, men jag kan ge exempel på vad en betäckning med Remington Steel kostar. Han har vunnit mängder av stortävlingar, bla Trevis Cup och liknande. De tar 3100 Euro för honom. Det är lika mycket som för Kubinec som i utställningssammanhang är en världsstjärna.

Om jag inte minns fel såldes Georgat (VM-2an 2004) för 800 000kr, men jag är inte helt säker. Det var i den häraden i alla fall.

Ja, då ligger vi lite efter i prissättningen, kan man väl lugnt säga...
:eek: :eek:
 
Sv: Priser på distanshästar

Björkis - All heder åt dig för att du lägger ut ditt träningsschema!!!
Jätteintressant att läsa och jag uppskattar det verkligen!

Tänkte bara ge ett exempel på en typ av distansträning för en häst som ska bli 5 år ur "Go the distance" med veterinären och distansryttaren Nancy S. Loving. Jag snabböversatte hennes träningsexempel :

Första säsongen så bygger man en solid "foundation" mha "Long Slow Distance", LSD. Pulsen ska ligga inom 100-140 bpm.
Börja med att rida varannan dag i skritt /trav i ungefär en timme ca 10 km. När hästen blivit mer van så öka travmängden på passet och börja introducera mer galopp allteftersom, vilket medför att hastigheten ligger runt 13 km/h (plan mark) ungefär 4 ggr/vecka.
(När säsongen fortskrider så ligger träningsmängden runt 50 km per vecka.)
När det funkar så kan man inför ett 2-veckorsschema med 5 träningspass/vecka.
4 av dessa pass är korta pass på en timme med medelhastigheten 16 km/h med puls mellan 110-150 km.
1 av passen är en längre ritt med mycket längre medelhastighet, starta med 1,7 mil och över de närmsta två månaderna öka till 3 mil.
 
Sv: Priser på distanshästar

Vi fick reda på det av Eva Borg, nog mer av en slump. Programmet kan vem som helst köpa, men de hade fått ett antal till ett reducerat pris som de ville få ut till distansryttare som då gärna hade mer än en häst i träning, för att kunna få in så mycket siffror som möjligt. Jag funderade över om min klubb kunde köpa ett så att vi alla kunde föra in våra siffror. Men då hade man varit tvungen att skicka handskrivna blad till den som hade programmet och det hade ju varit lite krångligt.

Annars tror jag att Eva Borg är intresserad av att få in siffror från så många som möjligt. Det krävs ju lite jobb från ryttaren.

Hälsning Maja
 
Sv: Priser på distanshästar

Det här med att sälja har inte bara känslomässiga aspekter. En uppfödare som CK som har flera hästar och kan välja vilka hon behåller kan glädjas om en hon sålt - hennes uppfödning - går bra. Jag, som slutligen säljer en älskad häst för att jag inte tror på den, vilket ju är enda orsaken då jag själv vill tävla. Jag skulle gräma mig något oerhört om den hästen sedan red om och tog placeringar ständigt och jämt. ;)

Nä...nu var jag bra dum. Men en liten sanning ligger det nog i det.

Så vissa av oss ligger på en liten hobbynivå och andra har det som sitt levebröd.

Hälsning Maja
 
Sv: Priser på distanshästar

Stopek skrev:
Det här med att sälja har inte bara känslomässiga aspekter. En uppfödare som CK som har flera hästar och kan välja vilka hon behåller kan glädjas om en hon sålt - hennes uppfödning - går bra. Jag, som slutligen säljer en älskad häst för att jag inte tror på den, vilket ju är enda orsaken då jag själv vill tävla. Jag skulle gräma mig något oerhört om den hästen sedan red om och tog placeringar ständigt och jämt. ;)

Nä...nu var jag bra dum. Men en liten sanning ligger det nog i det.

Så vissa av oss ligger på en liten hobbynivå och andra har det som sitt levebröd.

Hälsning Maja

Levebröd ?! Det kan väl ändå inte stämma, lever du på vatten och bröd CK :-)
Jag vet ingen i Sverige som kan leva på att sälja distanshästar.

Det andra resonemanget hänger jag inte riktigt med på?
Varför skulle CK glädjas men inte du? Hänger det inte mer på vilken person man är, än på antalet hästar man äger? (Om bägge har som mål att rida distans och bli bra)
 
Sv: Priser på distanshästar

[/QUOTE].. man inte anser det bra eller fint att köpa en färdig häst.[/QUOTE]

Klyschor, fördomar, avundsjuka, inbillningar i mitt huvud eller....

Ingen riktig distansryttare:
* "köper sig framgång"
* säger att man rider för att vinna
* säger att det roligaste är att plocka rosetter på 50 km
* tycker att någon annan kan mer än dom själv
* behöver utbilda sig (se ovan)
* säger att idag ska dom rida fort
* satsar på hästar från distansuppfödare med meriterade distansföräldrar

....eller...
 
Sv: Priser på distanshästar

Stopek skrev:
Så vissa av oss ligger på en liten hobbynivå och andra har det som sitt levebröd.

Hälsning Maja

Ha, arabaveln går ordenligt back, så mycket kan jag nog säga.
Sen är jag en person som kan sälja häst och glädjas när det går bra. Vet inte om det är ovanligt, men annars skulle det vara svårt att producera fram en massa travare.

Brukar säga åt folk att det är travhästarna och seminstationen som är mitt levebröd, och araberna en dyr hobby.

Och jag känner nog mer tvärtom när det gäller att sälja häst än vad du gör.
De som är bra och så gott som felfria säljer jag gärna, (till rätt pris).
En sån klumpeduns som Dandher kan jag inte sälja, skulle må dåligt om hans otur fortsätter hos nån annan ryttare.
Så skiten får jag behålla, dom kan jag inte sälja ens billigt.;)
 
Sv: Priser på distanshästar

Jag har för några år sedan - varit i tyskland och tittat på unghästar som hade välmeriterade föräldrar etc... både inom distansen och utställning. Men mest i utställningsringen.

Hingstfölen salufördes för runt 12-20.000 euro, beroende på klass och stam och detsamma med stofölen men där låg de billigaste på ca 15-16.000 euro. Vad en färdig distanshäst kostar där vet jag inte.

Jag prenumererade även på Endurance world i flera år förut, där var saluannonser på distanshästar och de kostade sällan mindre än ca 80.000 SEK


Madde - grattis till den lille! Hoppas det blir en ny distansryttare ;)
 
Sv: Priser på distanshästar

Just det Anna.... jag har lagt ut träningsdagböcker på mina hästar också på www.arabianteam.se

Just nu är den dåligt uppdaterad pga bristande ork från min sida - men tränar till tusen gör vi!

Jag dokumenterar ALLT väldigt noga i en bok hemma, på samtliga hästar, det som står på nätet är bara för allmänhets intresse, för att det ska vara kul att läsa även för icke distansryttare. vem vill bara läsa tex 2 km skritt (varav 1 på asfalt), 1 km trav...osv
 
Sv: Priser på distanshästar

Geshira skrev:
Det här med att det inte är pengar inom sporten köper jag inte som anledning till att hästarna "ska" vara billiga.
---
Jag tror att viljan och förmågan att betala mer för en häst färdig för medelsvår dressyr eller hopp, snarare har med det tydligare sambandet mellan pris och prestation inom de grenarna.
Återknyter till det Maja skrev om att varför betala mycket för en distanshäst när man inte kan vara riktigt säker på att det kommer att löna sig? (Fritt tolkat).

Att vi misstror varandras förmåga att träna upp distanshästar och att man per automatik tar en försäljning som att hästen inte var något att ha för distans, är synd. Det finns ju många andra orsaker till att sälja lovande hästar.

Detta är ju inte bara ett argument mot de "dumma" distansryttarna som är för snåla för att köpa dyra hästar.;) Det är ju även en rimlig anledning att som uppfödare inte lägga ner massor av tid och energi för att få fram topphästar.

Antagligen finns det en och annan uppfödare som ändå lägger ner det som krävs för att ta fram en bra, "färdig" distanshäst. Men varför? För att h*n trodde/hoppades att h*n skulle få 200 000 för den? Knappast va´?

Jag tror inte att man kan argumentera fram den sortens köpare man skulle önska sig. Jag tror att man måste bevisa sina teorier, om man vill få andra att tro på dem.

En del kan vara aldrig så lovande, men passar helt enkelt inte ryttaren. Det är inte lätt att rida en häst man inte gillar, timme efter timme på en distansritt (för inte prata om uppträningen!). Den kan bli en storartad dístanshäst tillsammans med en annan ryttare och då är det ju dumt att hålla fast vid den - bättre att sälja så att den kommer till sin rätt.

Men det här handlar väl om något helt annat? Detta kan ju lika gärna drabba någon som har köpt en färdig häst, som någon som fött upp sin häst själv.

Uppfödare - då tänker jag mig någon som har många hästar, och hästarna är tänkta till försäljning. Jag tänker mig inte någon som tävlar en eller två hästar och plötsligt bestämmer sig för att sälja en av dem för att kemin mellan häst och ryttare inte stämmer.
 
Sv: Priser på distanshästar

Inte för att jag har sålt någon distanshäst (ännu), men det kommer säkert i och med att vi även föder upp hästar med distans som mål.

Ett argument jag kan tänka mig för att inte vilja sälja till "vem som helst" skulle kunna vara att man inte vill att hästen man fött upp och tränat till en viss nivå hamnar hos någon som rider sönder hästen pga okunskap eller för höga ambitioner för tidigt. Då står man där som uppfödare och har föräldrahästar som riskerar få rykte om sig att lämna "bräckliga" avkommor. Det man önskar sig som uppfödare/säljare bör ju vara någon som man känner till tränar och rider hästar med kunskap och förstånd som kan "göra bra reklam" för de linjer man valt att avla på. (Sedan kan alla ha otur med skador ändå, men kunskap och förstånd tar ju i alla fall ner riskerna en del.)

Det i sin tur leder naturligtvis till att man kanske inte nödvändigtvis säljer till den som kan betala mest utan till den man tror kan göra mest för hästen.

Jag pratade med en ganska erfaren distansryttare i Tyskland för något år sedan och hon bedrev även uppfödnings- och försäljningsstall, dvs hon köpte in unga hästar, red dem till en viss nivå och sålde dem sedan vidare.
Hon sade att hon inte hade några större problem med att sälja hästar de själv fött upp och som var kanske 3-5 år. Men, sade hon, när hon ridit en häst ett par säsonger och fått upp den lite i distanser hade hon oerhört svårt för att sälja den vidare. Hon menade att hon blev så sammansvetsad med hästen som ett team att det var mycket svårt att släppa hästen sedan.
 
Sv: Priser på distanshästar

Cleese skrev:
Det man önskar sig som uppfödare/säljare bör ju vara någon som man känner till tränar och rider hästar med kunskap och förstånd som kan "göra bra reklam" för de linjer man valt att avla på.

Så gissar jag att det fungerar i de grenar där man (enligt vad som påståtts i denna tråd) för mycket pengar för sina seriöst uppfödda hästar.

Ett välfungerande samarbete mellan seriösa ryttare och seriösa uppfödare är nog vad som krävs för att bevisa avelns avgörande betydelse för framgång.
 
Sv: Priser på distanshästar

.. man inte anser det bra eller fint att köpa en färdig häst.[/QUOTE]

Klyschor, fördomar, avundsjuka, inbillningar i mitt huvud eller....

Ingen riktig distansryttare:
* "köper sig framgång"
* säger att man rider för att vinna
* säger att det roligaste är att plocka rosetter på 50 km
* tycker att någon annan kan mer än dom själv
* behöver utbilda sig (se ovan)
* säger att idag ska dom rida fort
* satsar på hästar från distansuppfödare med meriterade distansföräldrar

....eller...[/QUOTE]

?????????????????????????????????????
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 969
Senast: honung
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 138
Senast: jemeni
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 576
Senast: cherie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp