Problem att sko häst

helsa

Trådstartare
Jag har problem med att sko min häst, hon är 5 år och går ej att sko utan att ta ut veterinären och droga henne, Hon reser sig på bakbenen och slår med framhovarna så fort han skall börja böka med hovarna, bak går det lite bättre med men det är alltid en kamp.Jag kanske skall byte hovslagare till någon som är van vid och har bra hand med "problemhästar"? Jag skulle vilja ha tips på annat sätt utan att behöva droga henne varje gång, det kan ju inte vara bra i längden samt att det blir väldigt dyrt varje gång. Att sköta hovarna går bra, hon bråkar lite när man håller på för länge med framhovarna. Träna gör jag varje dag och lyfter hovarna och ont har hon inte, hon är en bråkig tjej bara.. jätte tacksam för hjälp. :(
 
Sv: Problem att sko häst

jag har inga svar åt dig utan jag har själv en häst som inte går att sko och undrar vad det kostar att droga hästen varje gång?

Min häst bråkar som sjutton då man håller förlänge i hovarna (om man nu får upp dem) kastar sig och reser sig och om inte det funkar så lägger han sig. Jag är tyvärr lika villrådig som du. Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Problem att sko häst

Hej! hoppas detsamma för dig.. det brukar gå på ca 850-1150 varje gång, det beror på vart ifrån distriktarn åker till mig, minersättningen är olika. så det kostar mig ca 2000:- varannan månad när jag skor henne *suck* :(
 
Sv: Problem att sko häst

En dumm fråga kanniske, men får inte hovslagare i sverige ge lungnande åt hästen? måste en vet komma ut för att ge det ?


:bow: svar.
 
Sv: Problem att sko häst

Jag e osäker, jag vet att man själv kan ge något i pulver form. men hon får en spruta varje gång och det vet jag ej om dom får ge. Och det kan vara skönt att ha veterinären där som kollar henne när hon är drogad. det skönaste vore ju att slippa droger helt..
 
Sv: Problem att sko häst

ahhh okeej, jag har för mig , och rätta mig om jag har fel, att i Finland så går hovisarna vet kurser så jag Tror att de får ge lugnande. men nu är jag inte säker till 100% så jag ska ta reda på det där i dag. Vi har oxo en häst i stallet som har blivit misskött, 6 år gammal och alldrig verkkad :eek: så henne tränar vi att lyfta hovar på, och hon sparkar bara. så hovisen sa att nästa gång han kommer så ska vi ge lugnande, för sådär kan hon inte se ut...
usch jag hatar djurplågeri. men en jäkla tur har hon för hon har inga fel i benen vad vet har sett så nu ska det fixxas.:banana:
 
Sv: Problem att sko häst

Min kompis häst får lugnande vid skoning. Han får det i pulverform och vi ger honom det själva. Veterinären skrev ut ett recept. Kommer inte ihåg vad det heter.
 
Sv: Problem att sko häst

Min kompis häst får lugnande vid skoning. Han får det i pulverform och vi ger honom det själva. Veterinären skrev ut ett recept. Kommer inte ihåg vad det heter.

det finns ju sedavet och sedalin (tror jag det heter) (granulat och pasta) och en massa andra, men de förutsätter att hästen är lugn när man ger det...

Plus att jag tror att man måste ha både domosedan och turbogesic (stavning...) för att man ska få effekten att hästen inte ska slå-. Annars har man bara en trött häst men som ändå kan sparkas...

Kan du inte lämna den till ngn duktig NH (gillar inte det uttrycket, men jag menar folk med det tänket) tränare? De brukar ju kunna hjälpa till med sådana problem.

Trist som sagt att behöva ta ut vet och droga varje gång... Vad händer vid en tappsko? Eller om hästen får en hovböld, spiktramp eller likannde (strålröta tex...) och måste skötas om. Vore nog det bästa om det gick att få hjälp :)

Lycka till!
 
Sv: Problem att sko häst

Min fundering,har du haft henne länge ?Var hon sådan hos tid. ägare?
Suttit i samma situation själv och vet hur jobbigt det var.Ev. kanske jag kan ge lite tips som funkat för mej.
 
Sv: Problem att sko häst

Är hon snäll när ni håller på , så kan du slå på skon m en liten hammare när du sköter hästen. Annars tar du en sko o håller över hoven o slår på skon. Är stor skillnad att kratsa hovarna o sko. Är ej lätt för hovsl att komma var 6-8 vecka o då behöva träna o sko på samma gång. När du är uppe i ca 40 slag per hov har du gjort ett bra grund arbete.
 
Sv: Problem att sko häst

Hmm...låter hemskt att man måste droga hästarna varje gång.
Min donna är hyfsat snäll att sko men i somras hade hon för sig att hon skulle slå bort hoven för honom.
Han satte fast ett verktyg över mulen som var väldigt effektiv..jag kommer bara inte på vad den heter just nu.
Det är iaf ett trähandtag med en ögla,han fick in överläppen i öglan och snurrade trähandtaget några varv,det såg hemskt ut men fungerade. Jag fick hålla henne så och hon stod blixtstilla.
 
Sv: Problem att sko häst

Hmm...låter hemskt att man måste droga hästarna varje gång.
Min donna är hyfsat snäll att sko men i somras hade hon för sig att hon skulle slå bort hoven för honom.
Han satte fast ett verktyg över mulen som var väldigt effektiv..jag kommer bara inte på vad den heter just nu.
Det är iaf ett trähandtag med en ögla,han fick in överläppen i öglan och snurrade trähandtaget några varv,det såg hemskt ut men fungerade. Jag fick hålla henne så och hon stod blixtstilla.

det heter BREMS.
 
Sv: Problem att sko häst

Jag misstänker att hon var likadan hos förra ägaren (hästhandlare) eftersom hon gick med en tappsko o säljaren skyllde på att hon just hade tappat skon innan jag kom.. Hon sa att hon kunde "böka lite" men red man ett ordentligt pass innan och tröttade ut henne så skulle det funka utan problem.. tjena att det funkar :crazy:
 
Sv: Problem att sko häst

Är hon snäll när ni håller på , så kan du slå på skon m en liten hammare när du sköter hästen. Annars tar du en sko o håller över hoven o slår på skon. Är stor skillnad att kratsa hovarna o sko. Är ej lätt för hovsl att komma var 6-8 vecka o då behöva träna o sko på samma gång. När du är uppe i ca 40 slag per hov har du gjort ett bra grund arbete.
Att krattsa hennes hovar går bra, men inte för länge, att sätta i broddar gillar hon inte då man måste böka mer, och så fort man bankar lite med hovkrattsen så slår hon ner hoven, så det har vi träönat mycket på men tyvärr utan resultat
 
Sv: Problem att sko häst

Hmm...låter hemskt att man måste droga hästarna varje gång.
Min donna är hyfsat snäll att sko men i somras hade hon för sig att hon skulle slå bort hoven för honom.
Han satte fast ett verktyg över mulen som var väldigt effektiv..jag kommer bara inte på vad den heter just nu.
Det är iaf ett trähandtag med en ögla,han fick in överläppen i öglan och snurrade trähandtaget några varv,det såg hemskt ut men fungerade. Jag fick hålla henne så och hon stod blixtstilla.

Bremsa heter det, jag vet inte jag e lite emot det, iallafall då jag ej vet hur man gör och vill ej att hon får dålig erfarenhet av att skos utan att hon skall lära sig att det ej är något farligt. Det skall nog vara någon som är väldigt kunnig som gör något sådant som bremsa:smirk:
 
Sv: Problem att sko häst

Hmm hästhandlare,det känner jag till.Hur länge har du haft henne??

Jag har haft henne sen Aug-07, Hon blev importerad från danmark precis innan sommaren -07, så man jag vet ju inte så mycket om henne hur hon varit tidigare, eller om det hänt henne ngt under en skoning och att det är därför som hon beter sig som hon gör.. :(
 
Sv: Problem att sko häst

Oki,haft 2 såna hästar,den första gick överhuvudtaget inte ens lyfta hovarna på utan att hon försvarade sej genom att försöka sparka mej,den andre hade de "pleggat" inför skoning varje gång.Hade alltid en som stod och höll hästen medan jag höll på med hovarna,fick panik om hon var fastbunden,mkt belöning så länge hon stod stilla..sen försökte jag alltid hålla hovarna i den ställningen som hovslagaren jobbar i.Knacka med kratsen i hoven så ofta du kan.Märkte att det blev värre ju längre skoningen höll på så i början valde jag att bara ha skor ifram.Gillar inte det där med brems,anser att det bara löser problemet tillfälligt,själv hade jag en specialgrimma som klämde till över nosryggen,eftersom det var en löpande ring under käken så räckte det att man tog lite i den ibland.Men som sagt tålamod och mkt övande krävs.
 
Sv: Problem att sko häst

Oki,haft 2 såna hästar,den första gick överhuvudtaget inte ens lyfta hovarna på utan att hon försvarade sej genom att försöka sparka mej,den andre hade de "pleggat" inför skoning varje gång.Hade alltid en som stod och höll hästen medan jag höll på med hovarna,fick panik om hon var fastbunden,mkt belöning så länge hon stod stilla..sen försökte jag alltid hålla hovarna i den ställningen som hovslagaren jobbar i.Knacka med kratsen i hoven så ofta du kan.Märkte att det blev värre ju längre skoningen höll på så i början valde jag att bara ha skor ifram.Gillar inte det där med brems,anser att det bara löser problemet tillfälligt,själv hade jag en specialgrimma som klämde till över nosryggen,eftersom det var en löpande ring under käken så räckte det att man tog lite i den ibland.Men som sagt tålamod och mkt övande krävs.

Jo det är ju träning,träning,träning.. *suck* men vart kan man hitta denna specialgrimma? det kanske vore något att prova? är oxå emot att bremsa..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 582
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 177
Senast: Oknytt
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 595
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp