Bukefalos 28 år!

Problem med att få betalt

Sv: Problem med att få betalt

Låter ju galet med denna databas hur mkt missbrukas inte den då?

en stallägare bråkar med en hyresgäst och där faktiskt det ÄR stallägaren som är den dumme och hyresgästen har inte gjort nått fel.
Men stallägaren skriver ändå in denna hyresgäst i databasen som varning varning och förstör för denna helt oskyldige person??:crazy:

Jaha du, kan du ge mig ett enda exempel på när det BARA är stallägaren som är den dumme som du skriver? Jag kan inte komma på ett enda fall...

Varför utgår du från att nätverket skulle missbrukas? Varför säger du att de stallägare som är med skulle skriva in meningsskiljaktigheter? Vet du, vi har viktigare saker för oss än att skriva att någon ger sin häst för mycket mat, för lite mat, har fula jackor, billiga ridstövlar eller vad det nu kan vara.
Det som förmedlas sinsemellan är parasiter som flyttar från stall till stall med snyfthistorier om att hästen eller de själva far illa i nuvarande stall när det i själva verket handlar om att de skiter i att betala för sig. En annan sak som förmedlas är personer som plockar med sig andras dyra täcken, benskydd, sadlar etc etc. Naturligtvis ser vi till att det inte är en stallägare som försöker sig på en personlig vendetta mot en konkurrent eller dylikt, vi har möten sinsemellan innan det förs in i vår databas. Det är alltså ett demokratiskt nätverk som medför ansvar och som jag skrev så är vi noga med att inte "missbruka" systemet på något sätt.

jag har stått i stall där stallägaren faktiskt har varit helt galna och inte gjort saker som de lovat.
Det kan vara att hagen har hängande trådar vattenkopp i boxen som är trasig osv.
När man börjar tjata om att de ska fixas och tillslut faktiskt får nog och skäller till att ni får de fan fixas.
Så får man en stallägare som flippar ut och säger upp en på sturt och gapar och skriker osv.
Inte rätt att en sån stallägare sedan sitter och skriver in en i en jävla lista om att man inte skött sig nr man faktiskt har det.

Är man som stallägare "galen" om man inte gör saker som du anser att stallägaren "lovat"? Det där med "lova" brukar snarare missbrukas av hyresgästerna som innan de skrev på avtal och flyttade in, INTE kollade upp stallet och att allt de förväntade sig fanns eller ingick.
Sådana problem som du beskriver brukar förekomma i stall där stallhyran är så pass billig att den inte ens täcker nytt staket eller vattenkoppar som går sönder. Så det innebär ju bara att du får vad du betalar för och kan inte förvänta dig något mer.
Skött dig har du ju inte då du inte betalar vad det kostar att ha en häst uppstallad men ställer dig ändå och har mage att bete dig illa mot stallägaren.

Dock skulle du inte kommit med i registret för en sådan sak då det handlar om meningsskiljaktigheter och det har vi inte tid att lista, de är ganska många i 15 olika stall...

Skulle aldrig skriva på ett sånt avtal om att folk får förtala mig.

Nä, inte jag heller så det är ju tur att det inte är ett sådant avtal våra hyresgäster skriver under...
Å andra sidan så är det ju så att om du inte skulle skriva under vårat avtal så står det dig fritt att söka stallplats någon annanstans, vi är inte skyldiga att hyra ut en plats till dig. Skriver du inte på avtalet, får du inte hyra. Så enkelt är det.

Det skulle däremot finnas lista på alla oseriösa stallägare som bara är ute efter pengar och lurar sina inhyrda med att de ska byggas paddock och de å de skall fixas.. fast till våren.
Och man flyttar in och det händer fan inget. men hyran den höjjs för att padocken ska ju byggas... 5 år senare... ingen paddock.


Bygg paddock först.. höj hyran sen=)...

Jaså DET skulle det...?? Du har en bred dubbelmoral må jag säga.
Paddock kan du ju kolla upp så att det ingår INNAN du flyttar in, det kan ju knappast lastas stallägaren. Att betala för något som inte ingår enligt kontraktet låter korkat tycker jag.
Har svårt att tro att man höjer hyran i förskott för att kunna bygga paddock, då har du antingen råkat ut för en riktigt oseriös stallägare (återigen betalar du i så fall inte vad det kostar att stalla upp din häst utan hyr stallplats hos någon som varken betalar moms eller tar ut ersättning för det jobb de lägger ner vilket är helt fel i båda fallen, det första är även brottsligt om det sker i stor skala) eller så har du missuppfattat vad hyreshöjningen avsåg. Man har rätt att justera hyran med konsumentprisindex exempelvis och den har ökat fler gånger än vad den har minskat under de senaste åren.

Ett stort problem är också hyresgäster som accepterar stallets skick och vad som ingår när de flyttar in, men kommer på att de behöver fler och fler faciliteter ju mer tiden går och börjar tjata om än det ena än det andra.
Dock kan dessa personer, även om man ibland skulle önska det, inte listas i databasen då det är just meningsskiljaktigheter. Det kan och har vi inte tid att lista då det skulle bli en enorm databas över meningsskiljaktigheter från 15 olika stall...synnerligen värdelös information dessutom.
Om en hyresgäst i ett stall utan ridhus gnäller över att det inte finns ridhus för att sedan säga upp sig och flytta till ett stall med ridhus, vad har då den nye stallägaren för nytta av informationen att personen sade upp sig för att det saknades ridhus? Ingen alls, alltså listas inte sådant...
Däremot om en person blir uppsagd med omedelbar verkan pga obetalda stallhyror och en anmälan om betalningsföreläggande finns upprättad hos kronofogden, ja då hamnar man på listan.

Så om du är missnöjd med en stallägare så behöver du inte oroa dig över att bli förtalad i något nätverk. Däremot pratar vi med varandra på våra möten som vi har var tredje månad, vad som sägs där stannar dock i muntlig form. Men det hindrar ju inte att om du är stökig och gnällig, kanske får extra svårt att hyra stallplats hos någon i nätverket. Men det är en annan sak... :sneaky:
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med att få betalt

Denna typ av databaser är olagliga, om de finns i digital form och som alla register kan det missbrukas och så sker då och då med svartlistningar ni är knappast immuna, och det kan ge förödande konsekvenser för folk som kommit på kant med sin stallägare oavsett vem som har rätt av parterna så kan det bli skitsnack och beskyllningar från båda hållen.

I övrigt verkar ditt inlägg vara ett försvarstal om att stallägare inte behöver uppfylla sina löften och fullt med anklagelser om att inhysningar snor med sig grejor och har orimliga krav (som att löften ska hållas).

Det finns både bra och dåliga hyresvärdar liksom hyresgäster, ibland är det dessutom samma personer men inolika faser av livet.
 
Sv: Problem med att få betalt

Denna typ av databaser är olagliga, om de finns i digital form och som alla register kan det missbrukas och så sker då och då med svartlistningar ni är knappast immuna, och det kan ge förödande konsekvenser för folk som kommit på kant med sin stallägare oavsett vem som har rätt av parterna så kan det bli skitsnack och beskyllningar från båda hållen.

I övrigt verkar ditt inlägg vara ett försvarstal om att stallägare inte behöver uppfylla sina löften och fullt med anklagelser om att inhysningar snor med sig grejor och har orimliga krav (som att löften ska hållas).

Det finns både bra och dåliga hyresvärdar liksom hyresgäster, ibland är det dessutom samma personer men inolika faser av livet.

Du kan läsa om restauranger som inte gör bra jobb, hantverkare man ska undvika eller varför inte hästägare man ska hålla fingrarna ifrån.

Lagliga eller olagliga..register i någon form har funnits i alla tider.

Ska jag anlita någon jag inte känner så kollar jag naturligtvis upp personen i fråga genom de kanaler som finns.....
 
Sv: Problem med att få betalt

Skulder till staten går alltid först, Skatteverket, Försäkringskassan t ex.

Vid löneutmätning går pengarna i första hand till underhållsbidrag ( om gäldenären är skyldig att betala sådant) sedan kommer eventuell konkurs, stat och sist andra fordringsägare. (7:14UB) Detta är ett undantag från den vanliga ordningen.
Vid en utmätning av annat än lön så fördelas medlen proportionerligt. Så skulder till staten går inte alltid först.
 
Sv: Problem med att få betalt

För er som är intresserade av ursprunget av tråden så vill jag gläderligen meddela att jag har fått stallhyran! :D jag kontaktade personen sambo och förklarade situationen, och talade om att pengarna skulle vara insatta sista december, annars fick de hämta hästen. Sambon hade ingen aning om att hyran inte var betald, så vips så fick jag mina pengar ;)

Dessvärre är det svårt att sälja denna stackars häst :(
 
Sv: Problem med att få betalt

Skönt att du fick in hyran. Verkar ofta så, att deras respektive inte vet. Vet en vars sambo inte ens visste tjejen hade häst :o för han aldrig sett henne åka till ett stall eller något. Aldrig sett några hästsaker osv. Så han vart helt ställd. Han stod och försörjde tjejen i fråga då hon var sjukskriven utan inkomst. Han vart inte road. Hon hade köpt en billig häst bakom hans rygg.
 
Sv: Problem med att få betalt

Du kan läsa om restauranger som inte gör bra jobb, hantverkare man ska undvika eller varför inte hästägare man ska hålla fingrarna ifrån.

Lagliga eller olagliga..register i någon form har funnits i alla tider.

Ska jag anlita någon jag inte känner så kollar jag naturligtvis upp personen i fråga genom de kanaler som finns.....

Restauranter eller andra företag omfattas inte av PUL.

Databaser/-register har inte funnits i alla tider. Listor på papper, kortregister, lappar på skrivbordet, bra minne eller vanligt "skvaller" är normalt inte förbjudet.
 
Sv: Problem med att få betalt

Restauranter eller andra företag omfattas inte av PUL.

Databaser/-register har inte funnits i alla tider. Listor på papper, kortregister, lappar på skrivbordet, bra minne eller vanligt "skvaller" är normalt inte förbjudet.

Det var en nyhet att företag inte omfattas av PUL, jag trodde det var för att "komma åt dem" som lagen skapades över huvudtaget. Har du någon källa?
 
Sv: Problem med att få betalt

Hej!

Företag omfattas visst av PUL, så du har rätt. (Sånt har man koll på när man jobbar med kunddatabaser och lagrar kunders info :-))

/Lavinia
 
Sv: Problem med att få betalt

Det var en nyhet att företag inte omfattas av PUL, jag trodde det var för att "komma åt dem" som lagen skapades över huvudtaget. Har du någon källa?

Uttryckte mig kanske klumpigt. Det jag menar är att PUL är till för att skydda uppgifter om personer. Det gäller förstås även företag. Men PUL gör det inte olagligt att göra en lista över företag. När det gäller hantverkare som är sina egna är det kanske tveksamt om det är ok.
 
Sv: Problem med att få betalt

PUL säger att alla på listan ska godkänna att de registreras vilket hör till det vanliga att man får godkänna när det gäller större företag.

Självklart rör PUL endast personer, bokstaven p står för person, så registrering av företag berörs inte av den lagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med att få betalt

Källa, tack.

Detta uttalande strider mot uppfattning och information Datainspektionen sprider via sin hemsida.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/

Från lagtexten:
Behandling av personuppgifter som omfattas av lagen

5 § Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad.

Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.

Från kommentarerna:
PUL är i första hand skriven för datoriserad personuppgiftsbehandling, men kan även bli tillämplig vid manuell pappersbaserad uppgiftsbehandling. För detta krävs dock att uppgifterna är ordnade så att man kan söka och sammanställa uppgifter på ett effektivare sätt än att manuellt läsa igenom hela information från början till slut och att sådan sökning eller sammanställning kan ske på minst två kriterier till exempel via separata index och register enligt RÅ 2001 ref. 35 (KTH).

Så vill man ordna ett manuellt register som är sökbart på minst två kriterier så är det inte tillåtet. Men det är nog inte så vanligt att man gör.

För tydlighetsskull, från lagen:
6 § Denna lag gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur.
 
Sv: Problem med att få betalt

Precis, det var det jag ville få fram.
M a o kan man inte jämföra omdömen om hästägare (som inte är företag) med omdömen om restauranter.
 
Sv: Problem med att få betalt

En missuppfattning då, det lät som du syftade på att restauranger och företag inte behövde ta hänsyn till PUL, men då är vi överens :).
 
Sv: Problem med att få betalt

KL
hur har det gått? Du fick ju decemberhyran inte 1 december utan i slutet av dec/början av januari.
Januari hyran då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 909
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp