Bukefalos 28 år!

Problem med att få betalt

Sv: Problem med att få betalt

Även om du har fått kontakt med ägaren nu och ni har bestämt hur ni ska göra så tycker jag att du ska ringa till kronofogden och fråga om hon har några skulder där. Du kan vara anonym och du kan få reda på hur stor skuld hon har och om det finns några utmätningsbeslut på henne. Det kan ge dig en fingervisning om hur dina utsikter att få betalt ser ut om inte hästen blir såld. Det största felet folk gör när de inte får betalt är att de väntar för länge med att vidta åtgärder. Då hinner kostnaderna växa och man kommer aldrig få ersättning för det man förlorat. Du kan också få hjälp med hur du ska gå tillväga för att ansöka om betalningsföreläggande etc.
 
Sv: Problem med att få betalt

Åhå. Jag har alltid trott att det är den med störst fordringar som hamnar först i kön, iallafall vid konkurser. Men man lär sig ngt nytt varje dag!
 
Sv: Problem med att få betalt

PUL-överträdelser regleras inte genom tvistemålsprocesser dock utan beivras på annat sätt. Alltså ingen privatperson som står den ekonomiska risken och därför helt riskfritt för ngn som drabbas av ett register att anmäla.

Jag hade varit mkt försiktig om jag var ni, min bedömning är att det, utifrån de omständigheter du anger i tråden (samt den uppenbara okunskap som din iver att sprida förfararandet vidare på tyder på), är ett otillåtet registerhållande. Vore spännande att se hur ni hanterar om samtliga upptagna varje vecka började kräva ut allt som finns upptaget om dem tex. Hur hanterar ni förresten en inackorderad som under pågående hyrestid begär att bli avförd? Sägs denne upp?
 
Sv: Problem med att få betalt

Just konkurser jobbar inte jag med så hur de fordringarna hanteras har jag inte jättestor koll på. Sedan finns det ju fordringsägare som har pant eller säkerhet i form av företagshypotek och de har alltid prioritet för sin fordran från den pantsatta egendomen oavsett om det är under en konkurs eller via utmätning som görs av kronofogden.
 
Sv: Problem med att få betalt

Låter ju galet med denna databas hur mkt missbrukas inte den då?

en stallägare bråkar med en hyresgäst och där faktiskt det ÄR stallägaren som är den dumme och hyresgästen har inte gjort nått fel.
Men stallägaren skriver ändå in denna hyresgäst i databasen som varning varning och förstör för denna helt oskyldige person??:crazy:

jag har stått i stall där stallägaren faktiskt har varit helt galna och inte gjort saker som de lovat.
Det kan vara att hagen har hängande trådar vattenkopp i boxen som är trasig osv.
När man börjar tjata om att de ska fixas och tillslut faktiskt får nog och skäller till att ni får de fan fixas.
Så får man en stallägare som flippar ut och säger upp en på sturt och gapar och skriker osv.
Inte rätt att en sån stallägare sedan sitter och skriver in en i en jävla lista om att man inte skött sig nr man faktiskt har det.

Skulle aldrig skriva på ett sånt avtal om att folk får förtala mig.

Det skulle däremot finnas lista på alla oseriösa stallägare som bara är ute efter pengar och lurar sina inhyrda med att de ska byggas paddock och de å de skall fixas.. fast till våren.
Och man flyttar in och det händer fan inget. men hyran den höjjs för att padocken ska ju byggas... 5 år senare... ingen paddock.


Bygg paddock först.. höj hyran sen=)...




Kl


Kan du inte fixa en medryttare på hästen som betalar i alla fall en 500 för att få rida och ha hästen som sin, det betalar iaf hökostnaden den behöver ju inte få någe kraftfoder. Dra av skorna och fila lite på hovarna själv så slipper du den kostnaden.

Då är det bara tiden som du får lägga ner och den får du väl se dig lurad på men den kostar iaf inget=)


Om jag var stallägare skulle jag skriva in att ägaren går med på att stallägaren får avliva hästen om ägaren inte betalar stallhyan på 3 månader.
Skickar man hästen på slakt får man ju betalt för köttet och avlivingen blir inte så dyr.

Och självklart står de i kontraktet att avlivningen får hästägaren betala och att ärendet går till kronofogden om den ej betalas.

Låter rått men så skulle jag skriva in,
sedan skulle jag på alla ta en kreditupplysning och alla måste ha ett arbete och anställningsbeviset skall visas upp innan avtal skrivs. Blir man arbetslös under tiden man står är en annan sak.

Skulle tex inte ta in en 20 åring med en travare som inge jobb har. De osar problem!
 
Sv: Problem med att få betalt

Du väljer själv om du vill köpa tjänsten eller inte. Bara att säga upp om inte löften hålls.

Att inte betala är en säker väg till fogden, bli av med hästen och dra på sig ovänner, dåligt rykte och svårt att få stallplats nästa gång.
 
Sv: Problem med att få betalt

travare har nog svårt att få jobb.......

...sorry, kunde inte låta bli.....
 
Sv: Problem med att få betalt

Med kännedom om typen: du kommer inte att få pengar. Och om du får lite, kommer det att halka efter igen. Gör dig av med parasiten.
 
Sv: Problem med att få betalt

Ja.. Jag har gett henne till 1januari.. Fan för detta :@ och stackars häst :(
 
Sv: Problem med att få betalt

Vad ska du göra efter den 1/1? Här gäller det att ha en BRA handlingsplan som går att verkställa, den här typen av människor har ett system i det de gör. D v s lever på andra människor.
 
Sv: Problem med att få betalt

Vad ska du göra efter den 1/1? Här gäller det att ha en BRA handlingsplan som går att verkställa, den här typen av människor har ett system i det de gör. D v s lever på andra människor.

Det enda som brukar fungera är att lämna över ärendet till en part som inte längre bryr sig om snyfterierna. Skicka till KFM eller inkasso och gör tydligt att det är precis vad som kommer att hända efter den 1/1. KFM kostar lite up-front, inkasso kan man få "gratis" (dvs betala ur skulden som drivs in annars inget).

Det är inte alls säkert att du får betalt ändå MEN det brukar vara ett bra sätt att bli av med den typen av människor som inte förstått att man ska göra rätt för sig.

Det är bra om man har något bevis för att varan/tjänsten är beställd och levererad eftersom vissa puckon sätter i system att aldrig skriva på något och sedan bestrida att de ens känner dig alls.
 
Sv: Problem med att få betalt

Då får hon hämta hästen och jag lämnar ärendet till kfm, och hämtar hon inte hästen så får vi väl köra och ställa den på hennes tomt :@
 
Sv: Problem med att få betalt

Fick precis veta att hon blev utslängd från sitt förra stall pga obetald stallhyra och bristande skötsel :(
 
Sv: Problem med att få betalt

Fick precis veta att hon blev utslängd från sitt förra stall pga obetald stallhyra och bristande skötsel :(

Trist men inte speciellt förvånande. Den här typen av människor finns det alltför gott om som har hästar. Här i trakten hämtade ett välkänt stall en hel lastbil med foder (runt 15 tusenlappar i pris) hos grannen förra året och ignorerade alla uppmaningar om att betala och bestred sedan att de alls hämtat fodret. Det finns puckon till allt. Man kan bara försöka skydda sig efter bästa förmåga.

Nu har vi aldrig tagit emot inackorderingar men om vi skulle ha gett oss in i den banan, skulle vi krävt referenser från tidigare stall, förskott på första hyran INNAN hästen kommer hit och självklart kreditupplysning (kostar bara ett par tior på exempelvis ratsit.se).

Hoppas ni blir av med det kriminella puckot.
 
Sv: Problem med att få betalt

Här i trakten hämtade ett välkänt stall en hel lastbil med foder (runt 15 tusenlappar i pris) hos grannen förra året och ignorerade alla uppmaningar om att betala och bestred sedan att de alls hämtat fodret. .

Fy fan alltså.
Det är så jag skäms :mad:
 
Sv: Problem med att få betalt

Ja, det var ju ingen överraskning, eftersom hon kom till dig akut har hon ju blivit utslängd av någon som är missnöjd med henne. Och då brukar det i 99 fall av 100 handla om betalning.

Har du kollat henne hos KFM ännu?
 
Sv: Problem med att få betalt

Det där stämmer inte.

Vid en utmätning så går pengarna i första hand till försäljningskostnader, sedan fördelas pengarna ut proportionerligt till alla fordringsägare. dvs får man in ett överskott på 10 000:- och fordringsägare A har en fordran på 30 000, B har en fordran på 20 000:- och C har en fordran på 50 000 så kommer pengarna fördelas så att A får 3000 B får 2000 och C får 5000.

Sedan så kommer hästen troligtvis inte utmätas. Man kan som borgenär anvisa egendom men fogden ska fortfarande följa de lagar och regler som finns och eftersom kostnaderna för att utmäta och sälja en häst ofta blir så stora så är det sällan som intäkten täcker kostnaderna och då avstår fogden från att utmäta.

Så kan det säkert vara, att lika fordringsägare får en andel i det överskott som fogden lyckas få in. Dock så är jag tämligen säker på att om du exempelvis har skatteskulder så kommer staten att se till att de betalas först av allt. Det stämmer väl fortfarande eller?

Har nämligen för ett par år sedan haft problem med en sådan hyresgäst som alltså hade skatteskulder på ca 100 000 och fogden bedömde det som svårt för mig att få mina pengar även om tingsrätten skulle döma till min fördel.
 
Sv: Problem med att få betalt

Fick precis veta att hon blev utslängd från sitt förra stall pga obetald stallhyra och bristande skötsel :(

Mycket vanlig historik hos sådana här människor.
Se nu till att starta upp ett nätverk eller gå med i ett existerande stallägare emellan oavsett om det är 5 mil mellan stallen... ;)
Så ni håller koll på "buset".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 292
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 918
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp