Bukefalos 28 år!

Problem med att få betalt

Sv: Problem med att få betalt

Det är stor skillnad på ett levande djur och en bil, när det kommer till vilket ansvar man enligt DJURSKYDDSLAGEN har. Djurskyddslagen täcker nämligen inte bilar...
 
Sv: Problem med att få betalt

Lite aktuellt iaf, från Hippsons hästjurist:

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-juridik/eva_johansson/hastagare-betalar-inte-stallplats-vad-gor.htm skrev:
Man kan börja med att skriva till kvinnan i kontraktet samt hennes dotter/döttrar och säga upp avtalet, påpeka att Ni vill att skulden betalas, informera om vad Ni fortsättningsvis kommer debitera extra för och att Ni vill att ägaren ska kontakta er ett datum (datumet måste vara minst tre månader från det att de mottagit brevet) för att senast då hämta hästarna. Avslutningsvis kan Ni uppmana att hästarna kommer att säljas för att reglera skulden i tid. Observera att det finns krav på när och hur man säljer hästarna, t.ex. måste försäljningen ske aktsamt så att den inte sker till underpris.
 
Sv: Problem med att få betalt

Ja absolut. Det är ju därför som dumpade hästar är ett så knivigt problem. Någon annan äger dom (och "borde" ha ansvaret) men det är ändå stallägaren i slutändan som måste se till att hästen mår bra.
 
Sv: Problem med att få betalt

Sälja andras saker får man inte göra. Visst kan man utöva sin retentionsrätt i vissa fall, men i det här fallet vill man inte varken kvarhålla eller få hästen som betalning för skulden. Just för att hästen inte betingar något värde. Det är bättre att få pengar, eller inget alls - hästen kostar ju varje månad.


----
Retentionsrätt, från latinets retentio vilket ungefär betyder kvarhållning, är den juridiska termen för en borgenärs rätt att till säkerhet för sin fordran innehålla viss gäldenärens lösa egendom, till dess han fått sin fordran betald.
----
wikipedia
 
Sv: Problem med att få betalt

Länsstyrelsen Norrbotten skriver:
"Upphittade djur
Ett djur som är borttappat räknas som hittegods och faller under hittegodslagen. Vilda djur är aldrig hittegods eftersom de saknar ägare. "
Sen så kanske inte en dumpad häst räknas som borttappad, men jag tror jag tar och kontaktar en av handläggarna och hör om dom har något att säga ang hästdumpning :).
 
Sv: Problem med att få betalt

En idé är väl att låta hästen "rymma" ut ur hagen till grannen som bor 1 km bort och som då "hittar" hästen och får överlämna den polisen. Grannen känner givetvis inte igen hästen och har ingen aning om varifrån den kommer ....!
 
Sv: Problem med att få betalt

Tar hon INTE hand om hästen och inte sköter den som den ska, som det här med hovarna så kan du anmäla henne till landstinget för vanvård av djur ^^
 
Sv: Problem med att få betalt

Tar hon INTE hand om hästen och inte sköter den som den ska, som det här med hovarna så kan du anmäla henne till landstinget för vanvård av djur ^^

Landstinget är inte intresserade av hästar...

och en anmälan gällande hovarna kan mycket väl i det här fallet slå tillbaka på TS som ju hålls ansvarig för hästens väl och ve.

Jag håller nog med dem som förordar skriftligt uppsägande av stallplats, och till kronofogden om kontrakt inte hålls.
Under tiden, se till att hästen får den omvårdnad den behöver inklusive hovvård.
 
Sv: Problem med att få betalt

säg inte det, rids den till lite så kan den nog funka perfekt... gamla fördomar ;)

vi hade en på ridskolan, å hon var sjukt söt, hon försökte verkligen galoppera och lära sig... när vi hoppade så trasslade sig benen men oj vad hon tänkte å framförallt VILLE... Safety Play... jag blev så kär så jag tävla henne på klubbtävlingar i hoppning till å med haha... gick inte så bra, men det var ROLIGT å vara med henne :heart

Det låter inte som en bra ridskolehäst direkt.
 
Sv: Problem med att få betalt

Länsstyrelsen Norrbotten skriver:
"Upphittade djur
Ett djur som är borttappat räknas som hittegods och faller under hittegodslagen. Vilda djur är aldrig hittegods eftersom de saknar ägare. "
Sen så kanske inte en dumpad häst räknas som borttappad, men jag tror jag tar och kontaktar en av handläggarna och hör om dom har något att säga ang hästdumpning :).

En häst som dumpats på det sätt som diskuterats tidigare i tråden räknas inte som hittegods eftersom ägaren alternativt rättsinnehavaren är känd. Länsstyrelsen i Norrbotten skriver om ett upphittat djur. Juridiskt sett två helt olika saker.
 
Sv: Problem med att få betalt

Jodå, så mycket förstod jag. Det jag ville ha sagt med det citatet är att djur KAN gå under hittegodslagen.

Men det är ändå ett ämne som berör länsstyrelsen, då dumpade hästar ofta får lite eller ingen tillsyn, eftersatt hovvård, får klara sig på hö även om dom behöver mer, etc. Vi får se vad dom svarar, har mailat dom :).
 
Sv: Problem med att få betalt

Ägaren har erkänt att hon inte har några pengar och kan inte betala denna månaden. Jag har lagt ut annons och ska sälja hästen åt henne och då få pengarna.. Hoppas bara att jag får den såld :/

Det är iaf en mycket trevlig häst på alla sätt, nåt bra i det hela
 
Sv: Problem med att få betalt

Jag hoppas verkligen att du får sålt på den asap! Såg längre upp i tråden om att det köps in snälla körhästar till skolor, slå dem en signal. Det är billigare att skänka den till ett sånt ställe än att stå och betala för den.

Fastna nu inte i klart-jag-ska-vara-snäll-och-hjälpa-till-fällan, det kan kosta dig både pengar och huvudvärk. Har du inte fått sålt på den inom en månad skulle jag säga upp stallplatsen och låta ägaren lösa detta själv.
 
Sv: Problem med att få betalt

Ägaren har erkänt att hon inte har några pengar och kan inte betala denna månaden. Jag har lagt ut annons och ska sälja hästen åt henne och då få pengarna.. Hoppas bara att jag får den såld :/

Det är iaf en mycket trevlig häst på alla sätt, nåt bra i det hela

Skulle lagt ut annons på samma summa som stallkostnaden plus påminnelseavgifter och dröjsmålsränta så att hästen blir såld FORT!

Kunde hon inte sagt från början att hon inte hade några pengar?? Näääeee för då hade hon inte fått hyra...det visste hon naturligtvis och förde dig bakom ljuset...
Fy f-n för sådana människor :yuck: och de tenderar att fortsätta med sådant här livet ut om man inte stoppar dem. In med en ansökan till Kronofogden så att hon får en betalningsanmärkning så att hon LÄR SIG att det är inte okej att strunta i att betala för sig. Då får man en anmärkning och kan inte skriva på ett hyresavtal, inte köpa en endaste pryl på kredit och inte ens öppna ett mobiltelefonabonnemang under ett visst antal år. Förhoppningsvis lär hon sig att hushålla med sina pengar och lägga dem på rätt saker under dessa år. Sedan kan hon få en ny chans igen.

Men släpp inte detta nu och var dumsnäll, agera inte bank åt henne och framförallt inte försäljningsstall! Ut med hästen på annons för summan hon är skyldig, gör en anmälan till Kronofogden så att hon får en anmärkning. (Å andra sidan, kolla upp så att hon inte redan har skulder hos fogden för i sådana fall hamnar du sist i kön och pengarna vid en eventuell försäljning av hästen går till den fordringsägare som står först i kön).
 
Sv: Problem med att få betalt

Fast alltså, man får ju inte automatiskt en anmärkning bara för att man får ett betalningsföreläggande från KFM :meh:
 
Sv: Problem med att få betalt

Fast alltså, man får ju inte automatiskt en anmärkning bara för att man får ett betalningsföreläggande från KFM :meh:

Nej det är det heller ingen som påstått.
Men för att få en anmärkning så måste ju en ansökan om föreläggande göras till att börja med eller hur?
 
Sv: Problem med att få betalt

Hej
Nu är det såhär att jag har hyrt ut en box åt en tjej som akut var tvungen att ha någonstans att göra av sin häst av olika anledningar. Hon kom först och tittade och dagen efter kom hästen. Hon verkade då vara en bra tjej. Vi skrev kontrakt, det färdigskrivna man kan köpa. Hon skulle sätta in pengar för hyran samma dag som hästen kom. Detta var den 1/12. Jag har fortfarande inte fått pengarna.

Jag har ringt, smsat och skickat mail. Någon gång har hon svarat med ett sms om att hon har satt in, och ska kolla upp varför det inte har kommit till mig.. Men inget händer!!! Jag blir tokig!! :rage:

Jag ska nu i veckan ta hem nytt hö, och vet inte hur jag ska göra med hennes häst. Ska jag behöva lägga ut pengar för att hennes häst ska få mat?

Hjälp mig! :(:banghead:

Det är så det är. Finns många oseriösa i hästvärden.
 
Sv: Problem med att få betalt

(Å andra sidan, kolla upp så att hon inte redan har skulder hos fogden för i sådana fall hamnar du sist i kön och pengarna vid en eventuell försäljning av hästen går till den fordringsägare som står först i kön).

Det där stämmer inte.

Vid en utmätning så går pengarna i första hand till försäljningskostnader, sedan fördelas pengarna ut proportionerligt till alla fordringsägare. dvs får man in ett överskott på 10 000:- och fordringsägare A har en fordran på 30 000, B har en fordran på 20 000:- och C har en fordran på 50 000 så kommer pengarna fördelas så att A får 3000 B får 2000 och C får 5000.

Sedan så kommer hästen troligtvis inte utmätas. Man kan som borgenär anvisa egendom men fogden ska fortfarande följa de lagar och regler som finns och eftersom kostnaderna för att utmäta och sälja en häst ofta blir så stora så är det sällan som intäkten täcker kostnaderna och då avstår fogden från att utmäta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 204
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp