Problem med golvvärme vid flera minusgrader

95johsv

Trådstartare
Jag har golvvärme och radiatorer. Varmvattnet som pumpas runt i huset delas så radiatorerna tar vatten först, sedan går slingan vidare till golvvärmen och en shunt som är manuell. Sedan kommer returen och det är då allt går fel. Vid pluset finns en manuell ventil som står på öppen. När jag känner på rören har jag varmt vatten fram till !!. Om jag ber pumpen pumpa mer blir vattnet kallare, dvs det känns som mer av returen går med på nytt. Jag tror att problemet är att pumpen mest pumpar runt gammalt vatten och inte tar till sig nytt. Fram till pumpen håller vattnet ca 55 grader på tillkommande rör (de till vänster, ritat vattentiktning i pilar). Shunten på vattnet in och ASK199 ska se till att inte för varmt vatten går ut på slingan eftersom golvvärmen inte klarar för varmt vatten. Jag har provat att stänga ASK199 helt. Då blir det lite bättre tillfälligt. Öppnat helt, lite sämre. Mitt problem är att i de rum jag har golvvärme drar det kallt och jag får en maxtemp på 18 grader. Provat att Hörja värmen på tillkommande vatten till 75grader. Hjälpte inte. Det är ju definitivt något felinställt, hur kan jag söka vidare? Har haft de som installerade systemet här ifjol, och svaret var att ”allt är rätt”. De skruvade lite på första shunten måste göras med skruvmejsel, efter det fick jag varmt vatten till pumpen iaf och tempen fick upp till 18, innan låg den på 16... Vad jag tycker är konstigt är att ASK199 sitter ovanför returen. Jag tycker väl den borde sitta vid & och på så rätt reglera hur mycket av det kalla vattnet som går med det varma. Finns det någon som har någon idé? Trött på kalla, dragiga golv. Radiatorrummen, där får jag ställa ner värmen för de blir för varma, så allt annat fungerar toppen!

Första shunten på tillkommande vatten till golvvärme endast
V
|
| |
| |
V ^
| |
——+——— shunt Siemens ASK199, manuell.
| |
| ^
!!——&——————<————returen från golvvärme
|
V
Pump
V
|

Hjälp!
 
image.jpg
 
Jag hade tagit ut en annan firma som fått kolla på det.
Installationsfirman har ju uppenberligen bestämt sig för att det är OK. Fast det itne är det.
Försöker leta alternativ firma, men inte helt enkelt, därav frågan här. Jag förstår inte hur jag kan reglera returen så mindre går in i varmvattnet....
 
Jag har golvvärme och radiatorer. Varmvattnet som pumpas runt i huset delas så radiatorerna tar vatten först, sedan går slingan vidare till golvvärmen och en shunt som är manuell. Sedan kommer returen och det är då allt går fel. Vid pluset finns en manuell ventil som står på öppen. När jag känner på rören har jag varmt vatten fram till !!. Om jag ber pumpen pumpa mer blir vattnet kallare, dvs det känns som mer av returen går med på nytt. Jag tror att problemet är att pumpen mest pumpar runt gammalt vatten och inte tar till sig nytt. Fram till pumpen håller vattnet ca 55 grader på tillkommande rör (de till vänster, ritat vattentiktning i pilar). Shunten på vattnet in och ASK199 ska se till att inte för varmt vatten går ut på slingan eftersom golvvärmen inte klarar för varmt vatten. Jag har provat att stänga ASK199 helt. Då blir det lite bättre tillfälligt. Öppnat helt, lite sämre. Mitt problem är att i de rum jag har golvvärme drar det kallt och jag får en maxtemp på 18 grader. Provat att Hörja värmen på tillkommande vatten till 75grader. Hjälpte inte. Det är ju definitivt något felinställt, hur kan jag söka vidare? Har haft de som installerade systemet här ifjol, och svaret var att ”allt är rätt”. De skruvade lite på första shunten måste göras med skruvmejsel, efter det fick jag varmt vatten till pumpen iaf och tempen fick upp till 18, innan låg den på 16... Vad jag tycker är konstigt är att ASK199 sitter ovanför returen. Jag tycker väl den borde sitta vid & och på så rätt reglera hur mycket av det kalla vattnet som går med det varma. Finns det någon som har någon idé? Trött på kalla, dragiga golv. Radiatorrummen, där får jag ställa ner värmen för de blir för varma, så allt annat fungerar toppen!

Första shunten på tillkommande vatten till golvvärme endast
V
|
| |
| |
V ^
| |
——+——— shunt Siemens ASK199, manuell.
| |
| ^
!!——&——————<————returen från golvvärme
|
V
Pump
V
|

Hjälp!


Det är inte så enkelt att golvdraget gör att det inte blir varmare?
 
Det är inte så enkelt att golvdraget gör att det inte blir varmare?

Nej, tyvärr. Jag känner på rören efter pumpen och de känns kalla att ta i, så problemet ligger i att vattnet som går ut i golvvärmen inte är varmt nog. Rören till radiatorerna är varma i returen tom.

Upptäckte nu dessutom att trycket i systemet går ner lite under dagen. Trodde först det berodde på att temperaturen ute varierar men är lite misstänksam om det är läckage någonstans :arghh:
 
Försöker leta alternativ firma, men inte helt enkelt, därav frågan här. Jag förstår inte hur jag kan reglera returen så mindre går in i varmvattnet....
Trodde att en vanlig rörfirma skulle kunna reda ut det åt dig?
När jag behöver hjälp med mitt system så ringer jag röris.
 
Trodde att en vanlig rörfirma skulle kunna reda ut det åt dig?
När jag behöver hjälp med mitt system så ringer jag röris.

De jag kontaktat har svarat att det är en modell som de inte kan pga det är kopplat till fjärrvärme. Fjärrvärmeleverantören säger de inte har hand om det iom radiatorerna blir varma så fungerar deras del.
 
Jag har golvvärme och radiatorer. Varmvattnet som pumpas runt i huset delas så radiatorerna tar vatten först, sedan går slingan vidare till golvvärmen och en shunt som är manuell. Sedan kommer returen och det är då allt går fel. Vid pluset finns en manuell ventil som står på öppen. När jag känner på rören har jag varmt vatten fram till !!. Om jag ber pumpen pumpa mer blir vattnet kallare, dvs det känns som mer av returen går med på nytt. Jag tror att problemet är att pumpen mest pumpar runt gammalt vatten och inte tar till sig nytt. Fram till pumpen håller vattnet ca 55 grader på tillkommande rör (de till vänster, ritat vattentiktning i pilar). Shunten på vattnet in och ASK199 ska se till att inte för varmt vatten går ut på slingan eftersom golvvärmen inte klarar för varmt vatten. Jag har provat att stänga ASK199 helt. Då blir det lite bättre tillfälligt. Öppnat helt, lite sämre. Mitt problem är att i de rum jag har golvvärme drar det kallt och jag får en maxtemp på 18 grader. Provat att Hörja värmen på tillkommande vatten till 75grader. Hjälpte inte. Det är ju definitivt något felinställt, hur kan jag söka vidare? Har haft de som installerade systemet här ifjol, och svaret var att ”allt är rätt”. De skruvade lite på första shunten måste göras med skruvmejsel, efter det fick jag varmt vatten till pumpen iaf och tempen fick upp till 18, innan låg den på 16... Vad jag tycker är konstigt är att ASK199 sitter ovanför returen. Jag tycker väl den borde sitta vid & och på så rätt reglera hur mycket av det kalla vattnet som går med det varma. Finns det någon som har någon idé? Trött på kalla, dragiga golv. Radiatorrummen, där får jag ställa ner värmen för de blir för varma, så allt annat fungerar toppen!

Första shunten på tillkommande vatten till golvvärme endast
V
|
| |
| |
V ^
| |
——+——— shunt Siemens ASK199, manuell.
| |
| ^
!!——&——————<————returen från golvvärme
|
V
Pump
V
|

Hjälp!
Det är inte så lätt att förstå vad du menar med V, I, II osv. Kan du inte försöka förklara lite tydligare, kanske rita in i bilden vad du menar?
 
De jag kontaktat har svarat att det är en modell som de inte kan pga det är kopplat till fjärrvärme. Fjärrvärmeleverantören säger de inte har hand om det iom radiatorerna blir varma så fungerar deras del.
Nu är ju jag blond så jag fattar inte din skiss. Och inte kan jag reda ut det från din bild heller. :o

Jag tror att en klok gubbe/gumma som har jobbat med rör skulle kunna ha kvalificerade gissningar. Det är ju inte rocket science. Det är vatten som går runt hit och dit.

Har du ingen i bekantskapskretsen som vet/känner nån pensionerad rörkrökare som kan komma och gissa mot en kopp kaffe och en bulle?
 
Det är inte så lätt att förstå vad du menar med V, I, II osv. Kan du inte försöka förklara lite tydligare, kanske rita in i bilden vad du menar?

Ska se vad jag kan göra :-) buke slog ihop allt för mig. Hade fler mellanslag.

Grundfos är pumpen. Dit har jag värme. Vågräta röret med en pil till vänster är returen. Lodräta ovanför är inkommande varmvatten. Blir det mer klart?
 
Ska se vad jag kan göra :-) buke slog ihop allt för mig. Hade fler mellanslag.

Grundfos är pumpen. Dit har jag värme. Vågräta röret med en pil till vänster är returen. Lodräta ovanför är inkommande varmvatten. Blir det mer klart?
Det är två lodräta rör, är det ena retur från raditorerna och det andra inkommande varmvatten? Vilken är vilken?

Om jag förstod dig rätt är det ett tvårörssystem så att från cirkulationspumpen går vattnet först till radiatorerna efter det till en shunt som blandar ut med returvatten (som kommer varifrån?) och sedan till golvvärmen. Returen från radiatorerna och golvärmen går sedan tillbaka och blandas via en shumt med varmvatten innan cirkulationspumpen.

Jag tror jag har hyfasd förståelse för hur det är uppbyggt men är inte med på varför det är två shuntventiler som verkar enbart på vattnet till golvvärmen, eller förstod jag dig fel, den ena är för både golv och radiatorer och den manuella Siemens enbart till golvvärmen?
 
Oavsett om det är ett ett- eller tvårörssystem så borde eftersom radiatorerna är varma problemet ligga i shunten efter radiatorerna som blandar upp med returvatten för att sänka tempen innan vattnet går ut till golvvärmen. Och att den shunten är ställd så att för mycket returvatten blandas in.
 
43B5BD7A-3A0F-4063-8522-B4422ABDAE5A.jpeg
Oavsett om det är ett ett- eller tvårörssystem så borde eftersom radiatorerna är varma problemet ligga i shunten efter radiatorerna som blandar upp med returvatten för att sänka tempen innan vattnet går ut till golvvärmen. Och att den shunten är ställd så att för mycket returvatten blandas in.

Det är det jag gissar på också, problemet är att justering av shunten inte påverkar något alls just nu.

I är inkommande
K där det blir kallt
P är pumpen
<- är returen, dvs direkt från golvvärmen.
S är shunten
R är totala returen från golvvärmen

Inget av detta har med radiatorer att göra. Den tas innan och återkommer efter.
 
Ska se vad jag kan göra :-) buke slog ihop allt för mig. Hade fler mellanslag.

Grundfos är pumpen. Dit har jag värme. Vågräta röret med en pil till vänster är returen. Lodräta ovanför är inkommande varmvatten. Blir det mer klart?
Nä.
Fattar absolut ingenting :D

Men jag tror att det inte har specifikt med fjärrvärmen att göra.

Det är ju helt enkelt så att pumpen inte skickar vatten dit den ska. Alltså fel monterad pump eller fel i systemet. Ett hewlt vanligt värmesystem. Som mitt.
Jag har också värme i golvet och i radiatorer. Värmen kommer från mitt pannrum
Inser inte vad deet skulle kunna vara för skillnad när värmekällan är fjärrvärme?
 
Nä.
Fattar absolut ingenting :D

Men jag tror att det inte har specifikt med fjärrvärmen att göra.

Det är ju helt enkelt så att pumpen inte skickar vatten dit den ska. Alltså fel monterad pump eller fel i systemet. Ett hewlt vanligt värmesystem. Som mitt.
Jag har också värme i golvet och i radiatorer. Värmen kommer från mitt pannrum
Inser inte vad deet skulle kunna vara för skillnad när värmekällan är fjärrvärme?

Ingen aning jag heller... la upp en bild nu och lyckades rita på den så får se om jag blev lite mer tydlig :confused:
 
Visa bifogad fil 12555

Det är det jag gissar på också, problemet är att justering av shunten inte påverkar något alls just nu.

I är inkommande
K där det blir kallt
P är pumpen
<- är returen, dvs direkt från golvvärmen.
S är shunten
R är totala returen från golvvärmen

Inget av detta har med radiatorer att göra. Den tas innan och återkommer efter.
!! Är det området jag inte förstår. Varför sitter det röret där? Känns som shunten påverkar röret där den sitter och inte denna alls...
 
Visa bifogad fil 12555

Det är det jag gissar på också, problemet är att justering av shunten inte påverkar något alls just nu.

I är inkommande
K där det blir kallt
P är pumpen
<- är returen, dvs direkt från golvvärmen.
S är shunten
R är totala returen från golvvärmen

Inget av detta har med radiatorer att göra. Den tas innan och återkommer efter.
Vilken är ingående till golvvärmen?

Är du säker på att R är retur? Från bilden hade jag gissat att det var ingående till golvvärmen och att då shunten S reglerar och det är den som är felställd (trasig).

Är inkommande I från efter radiatorerna?
 
Nu har jag kravlat rut i min skrubb och fattar fortfarande ingenting. Jag har en shunt för golvvärmen och shunten för all inkommande värme sitter i källaren - vid värmekällan.

Jag kan alltså ha olika värmen på golv och radiatorer. Har fått veta att golvvärmen inte bör bli för het medan radiatorerna kan bli "hur varma som helst". Så jag shuntar ner golvvärmen lite om jag eldar på för fullt. Retur från golvvärme och radiatorer går ihop före retur ner till pannrummet.

Gah - jag trodde jag fattade. Och så ställer du till det så jag i nuläget inte fattar ett dugg av mitt eget system...:meh:
:D

(jag har pumpar och temp.mätare överallt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp