Bukefalos 28 år!

Problem med hyresgäst IGEN!!!

Vad jag förstått är det helt ok att spela in samtal så länge den ENA parten vet om det?

Nåja, jag har nog på fötterna hur som, ifall sms och vittnen är ok???
 
Vad jag förstått är det helt ok att spela in samtal så länge den ENA parten vet om det?

Nåja, jag har nog på fötterna hur som, ifall sms och vittnen är ok???

Ja i regel, men det finns dock vissa undantag när det kan vara mindre ok.

Jag personligen hade dock aktat mig för att använda mig av det om det verkligen inte är nödvändigt, just för att motparten kan komma att ställa sig mot det, att denne känner sig kränkt..och då ska ju det utredas också vilket kan snurra på ett bra tag.

Vittne samt sms bör räcka som bekräftelse.
 
Bara lite OT, det är lagligt, så varför skulle det inte hålla då? Räcker det med att man känner sig kränkt i rätten, eller?

Nu har jag ju bevis ändå, men undrar bara var den lagtexten finns.
 
@Texaz jag har ju full förståelse för att du självklart vill ha dina pengar för vistelse och foder osv.
Men bortsett från det: vad har faktumet att "de inte sagt upp sig" att göra med ngt osv? Du har ju inget avtal? Det är ju precis sånt som händer då, det finns ingen dokumenterad uppsägningstid, så självklart kommer folk dra på dagen om de känner för det... Den viktigaste insikten allmänt ang. människor, men än mer den dagen man som stallägare bestämmer sig medvetet för att inte skriva några avtal är : var och en står alltid sig själv närmast. Läs: det finns ingen moral eller liknande ang. sånt.
 
Bara lite OT, det är lagligt, så varför skulle det inte hålla då? Räcker det med att man känner sig kränkt i rätten, eller?

Nu har jag ju bevis ändå, men undrar bara var den lagtexten finns.

I vissa fall kan det räcka att motparten bestrider just med kränkning och beviset i sig kan ju ogiltigförklaras om man tycker att personens integritet går före. Digitala inspelningar kan ha undantag på hur de får göras.

I överlag kan man lägga fram vilka bevis man vill men de kan räknas som ogiltiga också av mängder av orsaker.. Allt efter sammanhang och tolkning och i tillämpning av lagen
 
@Texaz jag har ju full förståelse för att du självklart vill ha dina pengar för vistelse och foder osv.
Men bortsett från det: vad har faktumet att "de inte sagt upp sig" att göra med ngt osv? Du har ju inget avtal? Det är ju precis sånt som händer då, det finns ingen dokumenterad uppsägningstid, så självklart kommer folk dra på dagen om de känner för det... Den viktigaste insikten allmänt ang. människor, men än mer den dagen man som stallägare bestämmer sig medvetet för att inte skriva några avtal är : var och en står alltid sig själv närmast. Läs: det finns ingen moral eller liknande ang. sånt.
Nej och uppsägningstiden har jag tidigare skrivit att jag struntar i, jag vill bara ha betalt för det som nyttjats, varken mer eller mindre...
 
@Texaz jag har ju full förståelse för att du självklart vill ha dina pengar för vistelse och foder osv.
Men bortsett från det: vad har faktumet att "de inte sagt upp sig" att göra med ngt osv? Du har ju inget avtal? Det är ju precis sånt som händer då, det finns ingen dokumenterad uppsägningstid, så självklart kommer folk dra på dagen om de känner för det... Den viktigaste insikten allmänt ang. människor, men än mer den dagen man som stallägare bestämmer sig medvetet för att inte skriva några avtal är : var och en står alltid sig själv närmast. Läs: det finns ingen moral eller liknande ang. sånt.

Du är ju lustig... MUNTLIGA avtal är ju avtal ! Även om det är ord mot ord så är det ändå så att TS DESSUTOM har en massa inbetalningar som hyresgästen gjort som "bevisar" att hyresgästen visst vet vad som gäller...

Gillar inte din attityd som enligt mej menar på "bara för att du gjort fel så får andra göra fel".
Hur skulle samhället se ut då ?
Folk lär sej ju då att "ähh de va ju bara muntligt, kommer de driva det vidare säger jag bara att jag inget visste"

Jag har haft 2 tvister i tingsrätten nu och TRO MEJ, bägge mina motparter har trott att de ska kunna gå "vinnande" ur dem ingen av de har gjort det... Och bevisningen i båda fallen hade i dina ögon vart under "obefintliga" (undermåliga) ÄNDÅ så tycker tingsrätten att det är tillräckligt !

Det kostar 300 kr att skicka till KFM, så självklart ska TS skicka in till KFM...
Och jag skulle med mina erfarenheter av tingsrätten inte banga för att ta ett mål "hela vägen" ... Vet jag med mej att jag kan vinna så är det ju ändå motparten som förlorar mest på att dra det till tingsrätten ... Inte jag...
 
Det verkar som att många här inne är experter på att driva mål till Kronofogden och Tingsrätten och vi som varit i sitsen "snackar gojja" eller hur någon lite smålustigt uttryckte det.
Så vad är problemet? Kör på för sjutton, sitt inte här och gnäll på Buke över oseriösa hyresgäster som inte betalar, ni är ju ändå tvärsäkra på att få in era pengar även om ni fakturerar två år efter händelsen till och med. Uppdatera GÄRNA tråden med hur det går så att jag kan få ännu mer på fötterna i framtiden.

Vill man inte lära av andras misstag så får man väl göra sina egna misstag. Helt enkelt.

Någon skrev att det kostar 300 att skicka till Kronofogden, ja det stämmer om motparten går med på att betala den andra delen då det faktiskt kostar 600 att beställa ett ärende hos Kronofogden. Dock brukar motparten sällan gå med att betala hela beloppet de är skyldiga, fakturabeloppet, påminnelseavgifter, dröjsmålsräntor, avgift till Kronofgoden osv osv. Utan som sagt, i slutänden är det förlikning som gäller och då kan man se sig i månen efter de där 300 kronorna. Så i realiteten kostar det 600 kronor att få motparten att betala en liten del av det de är skyldiga. Men det är säkert "gojja" det med... :-\
 
Har såväl vittnen, sms samt samtal som styrker det (jo, jag har börjat spela in samtal med hyresgäster:p )

Hade också vittnen, men då dessa antingen var hyresgäster i mitt stall, min veterinär och min tränare så ansågs de vara jäviga då de stod i ett slags beroendeställning till mig. Jag var deras hyresvärd alternativt deras kund.

Så deras vittnesmål vägde inte särskilt tungt alls.
SMS går också att manipulera så dessa var inte heller så jätteövertygande.
Mail godkändes dock till viss del.
 
Nej och uppsägningstiden har jag tidigare skrivit att jag struntar i, jag vill bara ha betalt för det som nyttjats, varken mer eller mindre...

En fundering bara, hur mycket handlar det om? För strö och grovfoder kan ju inte bli så mycket på en månad eller? Typ runt en tusenlapp? Eller hur mycket är de skyldiga?

Om summan ligger på under 2500 kronor skulle jag starkt rekommendera att inte föra en process till Kronofogden. Det kommer inte att löna sig, det kan jag garantera till 100% och det är inte säkert att de ens tar upp det då har jag för mig.
 
Det verkar som att många här inne är experter på att driva mål till Kronofogden och Tingsrätten och vi som varit i sitsen "snackar gojja" eller hur någon lite smålustigt uttryckte det.
Så vad är problemet? Kör på för sjutton, sitt inte här och gnäll på Buke över oseriösa hyresgäster som inte betalar, ni är ju ändå tvärsäkra på att få in era pengar även om ni fakturerar två år efter händelsen till och med. Uppdatera GÄRNA tråden med hur det går så att jag kan få ännu mer på fötterna i framtiden.

Vill man inte lära av andras misstag så får man väl göra sina egna misstag. Helt enkelt.

Någon skrev att det kostar 300 att skicka till Kronofogden, ja det stämmer om motparten går med på att betala den andra delen då det faktiskt kostar 600 att beställa ett ärende hos Kronofogden. Dock brukar motparten sällan gå med att betala hela beloppet de är skyldiga, fakturabeloppet, påminnelseavgifter, dröjsmålsräntor, avgift till Kronofgoden osv osv. Utan som sagt, i slutänden är det förlikning som gäller och då kan man se sig i månen efter de där 300 kronorna. Så i realiteten kostar det 600 kronor att få motparten att betala en liten del av det de är skyldiga. Men det är säkert "gojja" det med... :-\


I mitt fall så pratar vi (det som är inskickat till KFM) 38 000 kr... För mej är då 300 kr till en "droppe i havet" och får jag in mina pengar så har det definitivt varit värt det.
De 600 kr som du pratar om är först vid som i mitt fall det hela har gått till tingsrätten och motparten fortfarande inte betalat och man kräver tar hjälp av KFM att kräva in (utmätning) ...
ALLT detta står så fint på KFMs hemsida så det är ju inga hemligheter ...

I många fall (inte alla) så räcker det med att det kommer en fodran via KFM så betalar de flesta (inte alla) och då är 300 kr pålagt på den summan folk ska betala så den summan får man igen...
 
Jag håller helt med corzette, att betalningsviljan i många fall ökar markant när det kommer ett brev från KFM. Särskilt om man någonstans vet med sig att det faktiskt är rimligt att man krävs på betalning. Många handlar efter devisen "går det så går det". Att då lägga ut 300 kr i ansökningsavgift "på vinst och förlust" känns för mig inte särskilt kontroversiellt. Jag kan ha och mista de pengarna, men känner jag att det faktiskt är rätt att begära betalning, kostar jag gärna på summan.

Det tar mindre än en timme i anspråk av min tid. Det tar betydligt mer tid och energi att reta sig på strulpellar, än att göra något åt det och lägga det i andras händer. Lägger man det hos KFM hamnar det hos någon som faktiskt dagarna i ände bara arbetar med just detta - kräva in betalning från folk som inte betalar.
 
Ja, jag känner ju spontant att jag verkligen VILL gå vidare just för att det inte är OK att strunta i att betala, dvs markera för framtida hyresvärdar!
Visst är det egentligen en struntsumma, "bara" en månadshyra samt tre månaders foder, men jag är så jäkla TRÖTT på folk som skiter i att betala för sig!!
HG bestred den första hyran(via sms) med att denne inte förstod vad som skulle betalas för... Har sen skickat en specificerad faktura, går INTE att missförstå, det handlar enbart om den tid de stått här (dvs MINA utlägg), struntar i att strida om mer...
Men dum som jag är så vill jag statuera exempel, att det INTE är ok att smita från hyra/foder...
Har dock på fötterna så tvivlar INTE på att jag vinner OM det skulle gå till tingsrätt!
 
Ja, jag känner ju spontant att jag verkligen VILL gå vidare just för att det inte är OK att strunta i att betala, dvs markera för framtida hyresvärdar!
Visst är det egentligen en struntsumma, "bara" en månadshyra samt tre månaders foder, men jag är så jäkla TRÖTT på folk som skiter i att betala för sig!!
HG bestred den första hyran(via sms) med att denne inte förstod vad som skulle betalas för... Har sen skickat en specificerad faktura, går INTE att missförstå, det handlar enbart om den tid de stått här (dvs MINA utlägg), struntar i att strida om mer...
Men dum som jag är så vill jag statuera exempel, att det INTE är ok att smita från hyra/foder...
Har dock på fötterna så tvivlar INTE på att jag vinner OM det skulle gå till tingsrätt!

som sagt så självklart vill du ha betalt för att ha blivit blåst på kostnader osv, det är inga konstigheter att du vill det.
men i övrigt som sagt så ang att markera för framtida hyresvärdar osv så kvarstår faktum att du medvetet inte bemödat dig om att skriva avtal och kontrakt så är det ngt utifrån denna tråden framtida hyresvärdar lär sig så är det ju som du redan själv konstaterat i både denna tråd och tidigare så VET du ju att du borde ha skrivit ett skriftligt avtal och haft det men ändå inte gjort det osv. DET är nog den viktigaste läxan till samtliga för oavsett muntliga avtal osv så skriftligt finns det betydligt mindre huvudbry och problematik rent allmänt, och det är nog tydligt för de flesta, ffa om det ändå kommer till sin spets och ngt brister ändå som det kan göra och man vill komma till upprättelse ang. det hela i fråga om betalning osv.
 
Ja, jag känner ju spontant att jag verkligen VILL gå vidare just för att det inte är OK att strunta i att betala, dvs markera för framtida hyresvärdar!
Visst är det egentligen en struntsumma, "bara" en månadshyra samt tre månaders foder, men jag är så jäkla TRÖTT på folk som skiter i att betala för sig!!
HG bestred den första hyran(via sms) med att denne inte förstod vad som skulle betalas för... Har sen skickat en specificerad faktura, går INTE att missförstå, det handlar enbart om den tid de stått här (dvs MINA utlägg), struntar i att strida om mer...
Men dum som jag är så vill jag statuera exempel, att det INTE är ok att smita från hyra/foder...
Har dock på fötterna så tvivlar INTE på att jag vinner OM det skulle gå till tingsrätt!

Jag kände precis som du, att jag var säker på att jag hade på fötterna när jag lämnade in min ansökan, jag hade dessutom skriftlig avtal med motparten. Men ändå försökte lagmannen i den muntliga förhandlingen att få mig att förlikas genom att så några frön av tvivel (de är experter på detta!) då de inte vill att ärendet ska gå vidare till tingsrätten. De vill inte hålla på med sådana här ärenden, det kostar samhället stora summor pengar. Vilket är fullt förståeligt och jag kände själv att det var viktigare att tingsrätten fick ägna sig åt att pröva våldsbrottmål än mina futtiga 3000 kronor eller vad nu summan var.
Handen på hjärtat, varför ska samhället lägga många tusen på ett mål där du själv faktiskt har brustit från början vad gäller skriftliga avtal osv.? Lite så kanske man också får tänka i detta sammanhanget och med det INTE sagt att det INTE är okej att INTE betala för sig!!!
Jag förlikade mig till 1000 kronor av min fördran...ska väl tilläggas. Motparten kom undan resten, fick inte ens en betalningsanmärkning då vi ju förlikades och dessutom hade personen bara svarta inkomster så enligt kronofogden skulle det ändå varit omöjligt att få ut resten. Så denne lärde sig inte ett skvatt från detta, dessutom var denne redan stamkund hos både kronorfogden och tingsrätten då denne kört ett AB i konken ett par år tidigare pga skattefusk som upptäcktes. Så allt mitt jobb kändes helt förgäves. :-\
 
Jag kände precis som du, att jag var säker på att jag hade på fötterna när jag lämnade in min ansökan, jag hade dessutom skriftlig avtal med motparten. Men ändå försökte lagmannen i den muntliga förhandlingen att få mig att förlikas genom att så några frön av tvivel (de är experter på detta!) då de inte vill att ärendet ska gå vidare till tingsrätten. De vill inte hålla på med sådana här ärenden, det kostar samhället stora summor pengar. Vilket är fullt förståeligt och jag kände själv att det var viktigare att tingsrätten fick ägna sig åt att pröva våldsbrottmål än mina futtiga 3000 kronor eller vad nu summan var.
Handen på hjärtat, varför ska samhället lägga många tusen på ett mål där du själv faktiskt har brustit från början vad gäller skriftliga avtal osv.? Lite så kanske man också får tänka i detta sammanhanget och med det INTE sagt att det INTE är okej att INTE betala för sig!!!
Jag förlikade mig till 1000 kronor av min fördran...ska väl tilläggas. Motparten kom undan resten, fick inte ens en betalningsanmärkning då vi ju förlikades och dessutom hade personen bara svarta inkomster så enligt kronofogden skulle det ändå varit omöjligt att få ut resten. Så denne lärde sig inte ett skvatt från detta, dessutom var denne redan stamkund hos både kronorfogden och tingsrätten då denne kört ett AB i konken ett par år tidigare pga skattefusk som upptäcktes. Så allt mitt jobb kändes helt förgäves. :-\

VA ??? Handen på hjärtat ?? Varför är MINA (eller TS) pengar inte lika mkt värda att få rättvisa i som ett brottsmål ?
Aldrig att jag skulle tänka så... Och som tur är inte många andra heller iom att KFM finns.

Så för att du blev "osäker" så ska alla andra va de ? Att du är bitter är ju bara nåt du får leva med. Du "slogs" om 3000 kr men fick "bara" 1000 ... Skulle vilja påstå att det är 1000 kr mer än 0 kr. Motparten kom ju inte undan ... DU gick ju med på förlikningen. DU godkände att bara få 1000 kr. Den enda DU kan gnälla på i ditt fall är dej SJÄLV. Hade ni gått vidare till förhandlingarna så hade du kanske vunnit hela målet.
 
VA ??? Handen på hjärtat ?? Varför är MINA (eller TS) pengar inte lika mkt värda att få rättvisa i som ett brottsmål ?
Aldrig att jag skulle tänka så... Och som tur är inte många andra heller iom att KFM finns.

Så för att du blev "osäker" så ska alla andra va de ? Att du är bitter är ju bara nåt du får leva med. Du "slogs" om 3000 kr men fick "bara" 1000 ... Skulle vilja påstå att det är 1000 kr mer än 0 kr. Motparten kom ju inte undan ... DU gick ju med på förlikningen. DU godkände att bara få 1000 kr. Den enda DU kan gnälla på i ditt fall är dej SJÄLV. Hade ni gått vidare till förhandlingarna så hade du kanske vunnit hela målet.

Det är tur att de flesta inte är lika rabiata som du och istället funderar över vad våra skattepengar bör gå till i första hand...
Om du tycker att dina pengar är mer värda att kräva in, kosta vad det kosta vill, än att en person som blivit misshandlad, våldtagen eller rånad på stadens gator får sin sak prövad så säger det ju mer om dig som person än mig tycker jag.

Menar du att bara för att jag skulle vara bitter enligt dig så får jag inte förmedla mina erfarenheter?
För din info, jag är inte alls bitter, jag är glad över att jag lärt mig något och på så vis kan jag göra rätt i framtiden och slippa krångel i mesta möjliga mån och jag är glad över att jag inte belastade rättssystemet mer än jag gjorde och jag tycker det är bra att det finns Muntlig Förhandling som ett förstadie till rättegång då det uppenbarligen finns folk som är för uppe i sig själva för att inse när det är dags att ge sig och lära av sina misstag istället för att nyttja samhället när man inte gjort läxan rätt från början.
Det är tur Corzette, att du bor i omhuldade Sverige där staten tar hand om dig när du är naiv och godtrogen. Eget ansvar?? Finns det ens i ditt vokabulär?

Ett riktigt barnsligt inlägg som luktar bortskämd 90-talist...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 274
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp