Problem med hyresgäst IGEN!!!

Tja, jag har inte åsidosatt mina åtaganden på annat sätt än att jag missade att skicka en faktura, precis dagarna efter att sonen gått bort (hastigt och oväntat).
Hästen har jag skött om (dvs utfodring och utsläpp), har även ställt upp de dagar de inte kunnat/velat åka och fixat mockning och insläpp med. Så att de skulle vara missnöjda av den anledningen har jag svårt att tro.
Någon backup finns helt enkelt inte (handlar dessutom om EN enda oskriven faktura)
Fakturan i sig VILL jag ha betalt för, det handlar om foderkostnader som JAG legat ute med + en stallplats som nyttjats....

Orimligt?? Tja inte vet jag?

Vid tillfället fanns bara en hyresgäst kvar i stallet, har haft problem innan (dvs jobbiga gäster) och bestämt mig för att inte ta in fler, såvida det inte är tidigare hyresgäster som jag VET sköter sig med såväl stallskötsel som betalningar (jodå, jag har haft såna med!)

Men att du tycker att det är ok att dessa ska slippa betala, nej det känns INTE rätt!! Man köper inte en tjänst/varor som man sen struntar i att betala för, iaf inte i min värld!
 
Ja det goda skälet borde de i såna fall meddela kan jag tycka, inte varje gång jag frågar när hästen kommer tillbaka säga att jo, det blir nästa vecka istället.... Så pågick det under några veckors tid, inget sagt om att de INTE skulle komma tillbaka.

Det som gör mig mest ledsen är att de inte meddelade det och var ärliga. De hade en jobbig tid i våras och jag skötte då hästen åt dem i en månad (nej, de var inte hit alls då) för att jag VILLE ställa upp.

Och jo, jag hoppas att folk är proffsiga och klartänkta när deras barn gått bort, men tyvärr fungerar det inte så! Inte den första månaden iallafall. Du förstår att det är VÄLDIGT mycket att ta itu med, förutom den enorma sorgen.
Jag tror verkligen att du inte alls kan sätta dig in i situationen, eller har du förlorat ditt barn???

Men jag ska försöka komma ihåg det om jag någonsin skulle få för mig att hyra ut igen, nu avvecklar jag den biten i företaget!

varför ska du behöva aveckla biten ang hästhållning? Det räcker ju långt med att du börjar med att ha ordentliga avtal och kontrakt skrivna. Det är ju där du gått fel att så länge trots att du vet bristen, inte haft några skrivna kontrakt?
att du ställt upp med ditten och datten och "kan tycka" att folk bör vara tacksamma osv, är en utopi. Det är ju det jag skriver - det funkar inte så, så glöm det. Tror du det så är det en av de primära anledningarna bortsett från att du inte har några skrivna avtal, som gör att det blir snett för dig.
Ett kontrakt binder både stallägare och hyresgäst till det som avtalats i kontraktet. Det räcker en väldigt lång väg så slipper man stå som du gör och har gjort tidigare, när det väl blir trassel. Trassel kan det bli oavsett men du slipper det mest basala ang. betalningar och annat. Men som sagt - det kräver ju att du även som stallägare tar ansvar utifrån det fullt ut och vad det innebär.
Man ska utöver det aldrig underskatta vikten av ett skrivet avtal. De mest perfekta stallägare och inackorderingar, när saker skiter sig eller ändrar sig, kommer nyttja avsaknad av skrivna avtal i såna lägen, det är ett faktum. Människor är människor, så som du även själv illustrerat i ditt fall, ang orsaker hit och dit att saker tillkommit som gjort att du blivit sen osv. För att bara illustrera kompexiteten generellt.
Zephira har ju skrivit ett väldigt klokt inlägg.
 
Tja, jag är trött på hyresgäster helt enkelt... Även de MED kontrakt har krånglat.
Faktum är att de flesta jag INTE haft kontrakt med har varit de som skött sig bäst, konstigt nog..

Är på senare tid det fallerat, och jag har hört den trenden hos andra. Nu har jag iofs inte kollat upp mina hästägare utan gått på rekommendationer, det gör jag inte om!

Men hellre ensam i stallet än krångel, that´s it!

Och att sen folk tycker att de ska slippa betala för det de faktiskt utnyttjat (vilket jag har papper/vittnen/sms på) får stå för dem.

Att min son hastigt gick bort och jag inte kom ihåg att fakturera då anser inte jag är relevant i sammanhanget. Den service de betalade för nyttjades som sagt ändå.
 
Självklart ska de betala för det de har utnyttjat. De Hr dessutom betalat fakturor innan så de vet vad det kostar, och stått kvar. Att men är 1-2 mån sen till privatpersoner med fakturering spelar inte heller någon roll- upp till 2 år är möjligt att fakturera... Lycka till med pengaindrivningen- har de pengar kommer du att få betalt- finns de redan hos kronofogden är det ju svårt!
 
Delvis kl. men till alla. Faktiskt är det så att skattemyndigheten tar hänsyn till dödsfall i familjen- faktiskt är det så att tom arbetsförmedligen rekvirera stöd tar hänsyn tll dödsfall i familjen, det är nog bara på Bukefalos som man tror och anser att det inte är någon förmildrande omständighet...Har man ett mindre företag med upp till 15 anställda och omsättning runt 60 miljoner så gör de det. Det vet jag av egen erfarenhet! Till TS gör med hyresgäster precis som du känner för nu- du är i sorg och behöver tiden för dig och dina andra barn... Kram!!!
 
Såklart du ska kräva dem på hyra o kostnad för foder, för den tid de stått i stallet.
Kolla dock upp om de finns hos kronofogden sen tidigare, eftersom det då kan vara svårt att få tillbaka några pengar.

Oavsett om man har kontrakt eller inte så finns det tyvärr stolpskott till människor som satt saker som detta i system, tyvärr.
 
Men de som skall betala den måste alltid få 30 dagar på sig.

Tillägg:
Om det inte framgått innan att betalningstiden är kortare. Eller om den som ska betala tidigare har betalat en faktura från samma företag/person, med kortare betaltid än 30 dagar. Det går utmärkt att ha kortare betaltid, och då också ta ut dröjsmålsränta efter t.ex. 10 dagar - men det måste ha framgått från början (accepterats av kunden).
 
Dröjsmålsränta får ALDRIG debiteras tidigare än 30 dagar. Oavsett betalningsvillkor på fakturan.
---
Om dröjsmålsränta ej är avtalad men upplysning om att sådan kommer att debiteras finns angiven på fakturan, har borgenären rätt att debitera dröjsmålsränta 30 dagar från fakturans datum. Även om betalningsvillkoret på fakturan anges till kortare tid, till exempel 10 dagar, får dröjsmålsränta inte debiteras tidigare än 30 dagar efter fakturadatumet. Om upplysning om att dröjsmålsränta kommer att debiteras saknas på fakturan, men angivits på betalningspåminnelsen äger borgenären rätt att debitera dröjsmålsränta först 30 dagar efter betalningspåminnelsens datum enligt räntelagen[4]. Ränteberäkningen är baserad på 365 dagar, respektive 366 dagar för skottår.

---
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dröjsmålsränta_i_Sverige
 
Jo, om det avtalats från början (framgått av fakturavillkoren då avtalet ingicks).
(Även kortare betaltid än 30 dagar måste avtalas innan, annars kan kunden lagligt vänta med att betala tills det gått 30 dagar även om det står annat på fakturan.)

Klarna är ett exempel på ett företag som tar ut dröjsmålsränta efter förfallodagen. Såhär står det i villkoren på ett företags hemsida (som använder sig av Klarna för fakturabetalning) :
Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24 % + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. När du väljer att betala mot faktura tillkommer en expeditionsavgift om 29 kr.

----------------------

Enligt lag
har säljaren rätt till dröjsmålsränta först efter 30 dagar från försäljningen (om köparen är en konsument är dock förutsättningen att han meddelat köparen från vilken tidpunkt han tänker ta ut dröjsmålsränta).

Övriga villkor som påminnelseavgift, faktureringsavgift, från vilken dag dröjsmålsräntan ska räknas, högre dröjsmålsränta mm kan säljaren och köparen avtala om. Finns inget avtal har säljaren egentligen inte rätt att ta ut dessa avgifter eller högre dröjsmålsränta än enligt räntelagens bestämmelser.

sida 151.

--------------------

Enligt räntelagen har du inte rätt att ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar om ni inte avtalat om kortare tid. Enligt lag är räntan referensräntan + 8%.

Om du anger 10 dagars betaltid på fakturan och kunden betalar först efter 35 dagar, har du bara rätt till dröjsmålsränta för 5 dagar. Har ni avtalat om kortare kredittid och högre dröjsmålsränta från och med förfallodagen har du rätt att ta ut en högre räntan redan från förfallodagen.

sida 153.

---------------

Källa för citaten ovan: Starta & driva företag, Björn Lundén & Ulf Bokelund Svensson. Sida 151 resp 153.
 
Senast ändrad:
Jo, om det avtalats från början (framgått av fakturavillkoren då avtalet ingicks).
(Även kortare betaltid än 30 dagar måste avtalas innan, annars kan kunden lagligt vänta med att betala tills det gått 30 dagar även om det står annat på fakturan.)

Klarna är ett exempel på ett företag som tar ut dröjsmålsränta efter förfallodagen. Såhär står det i villkoren på ett företags hemsida (som använder sig av Klarna för fakturabetalning) :
Betalningsvillkor 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta med 24 % + gällande referensränta. Sedvanlig kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd adress. När du väljer att betala mot faktura tillkommer en expeditionsavgift om 29 kr.

----------------------

Enligt lag
har säljaren rätt till dröjsmålsränta först efter 30 dagar från försäljningen (om köparen är en konsument är dock förutsättningen att han meddelat köparen från vilken tidpunkt han tänker ta ut dröjsmålsränta).

Övriga villkor som påminnelseavgift, faktureringsavgift, från vilken dag dröjsmålsräntan ska räknas, högre dröjsmålsränta mm kan säljaren och köparen avtala om. Finns inget avtal har säljaren egentligen inte rätt att ta ut dessa avgifter eller högre dröjsmålsränta än enligt räntelagens bestämmelser.

sida 151.

--------------------

Enligt räntelagen har du inte rätt att ta ut dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar om ni inte avtalat om kortare tid. Enligt lag är räntan referensräntan + 8%.

Om du anger 10 dagars betaltid på fakturan och kunden betalar först efter 35 dagar, har du bara rätt till dröjsmålsränta för 5 dagar. Har ni avtalat om kortare kredittid och högre dröjsmålsränta från och med förfallodagen har du rätt att ta ut en högre räntan redan från förfallodagen.

sida 153.

---------------

Källa för citaten ovan: Starta & driva företag, Björn Lundén & Ulf Bokelund Svensson. Sida 151 resp 153.

Med aktuell uppdatering av den lagändring som gjordes förra sommaren?

Hur som helst så kan man som sagt fakturera flera år efter.
 
@lil-sis Det kan jag inte svära på - min upplaga är från feb. 2013, men gick kursen i början av förra terminen (dvs i början av 2014) och hade både Skatteverket, en jurist m.fl. som föreläste.

---------------------------------------------------------

Räntelag (1975:635)
Departement
Justitiedepartementet L2
Utfärdad
1975-06-05
Ändring införd
t.o.m. SFS 2013:55
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2013-04-01
1 § Denna lag är tillämplig på penningfordran inom förmögenhetsrättens område. Den innehåller bestämmelser om betalningsvillkor i vissa fall samt om ränta.

Lagen gäller i den mån inte annat är avtalat, utfäst eller särskilt föreskrivet. I lagen finns dock bestämmelser om avtalsvillkor som är utan verkan och om betalningsvillkor som är utan verkan eller som har verkan endast om borgenären uttryckligen har godkänt villkoret. Lag (2013:55).


2 § Ränta på fordran utgår ej för tid innan fordringen är förfallen till betalning.

På fordran som avser återgång av betalning då avtal hävts till följd av kontraktsbrott eller på liknande grund utgår dock ränta för tiden från den dag betalningen erlades till och med den dag återbetalning sker eller, om återbetalning ej sker i rätt tid, den dag från vilken ränta börjar utgå enligt 3 eller 4 §. Lag (1990:933).

3 § Försittes betalningstiden för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg, utgår ränta på fordringen från förfallodagen.


4 § I annat fall än som avses i 3 § skall ränta betalas på förfallen fordran, för vilken betalningstiden försittes, från den dag som infaller trettio dagar efter det att borgenären har avsänt en räkning eller på annat sätt framställt krav på betalning av ett bestämt belopp med angivande att underlåtenhet att betala medför skyldighet att utge ränta. Gäldenären är dock inte skyldig att betala ränta för tiden innan räkningen eller kravet har kommit honom till handa.

---------------------

Jag har mest skummat igenom hela texten, men den finns här https://lagen.nu/1975:635
 
Vilken dröjsmålsränta och förseningsavgift kan jag ta ut?
Om ingen ränta har avtalats har du enligt räntelagen rätt att debitera gällande referensränta + 8 %. (Referensräntan fastställs halvårsvis genom särskilt beslut av Riksbanken). I dagsläget anser vi att en dröjsmålsränta om 24 procent (2 procent per månad) kan vara en gräns för "högsta skäliga ränta". Dock kan man i speciella fall avtala om högre räntesats. Vad gränsen för ocker går får dock prövas från fall till fall. En förutsättning för att få ta ut högre ränta än vad räntelagen föreskriver är, att kunden erhållit uppgift om räntevillkoren senast vid avtalstidpunkten. Information om dröjsmålsränta sker ofta genom att köparen (gäldenär) erhåller ett exemplar av säljarens (borgenär) allmänna leveransbestämmelser vid offert- eller säljtillfället. Därutöver brukar räntesatsen oftast anges i fakturan, vilket är tillrådigt för ev senare bevisning, men inte ensamt tillräckligt för att ha rätt att ta ut en dröjsmålsränta som är högre än räntelagens bestämmelser eller vad som avtalats. Det är alltså inte tillräckligt att i efterhand, när kunden inte betalt på förfallodagen, börja tala om att dröjsmålsräntan är högre än den procentsats som föreskrivs i räntelagen. Tänk på att det är svårt att styrka muntliga överenskommelser vid en eventuell tvist.


http://www.svea.com/sv/swe/Utbildni...lsranta-och-forseningsavgift-kan-jag-ta-ut--/


------------

https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/affarsdokument/betalningspaminnelse
 
Senast ändrad:
Men ja, om inte TS har avtalat om annat så är ju inte denna dröjsmålsränta aktuell för denne, i just det här fallet. Fakturor kan (som redan sagts) skickas ut i flera år efter, så att TS skickat ut en faktura lite senare än vanligt är inte skäl nog för hyresgästen att inte betala för sig.
 
Självklart ska de betala för det de har utnyttjat. De Hr dessutom betalat fakturor innan så de vet vad det kostar, och stått kvar. Att men är 1-2 mån sen till privatpersoner med fakturering spelar inte heller någon roll- upp till 2 år är möjligt att fakturera... Lycka till med pengaindrivningen- har de pengar kommer du att få betalt- finns de redan hos kronofogden är det ju svårt!

Så tycker nog alla, det är jag övertygad om, att man ska betala för det man nyttjar.
Dock så fungerar det inte riktigt så i praktiken.
Man kan som svaranden överklaga även till Kronofogden och då går ärendet vidare till Tingsrätten. Det brukar ta ungefär 1-2 år innan man kommer dit p.g.a. överbelastning i rättssystemet. Där har man en muntlig förhandling som är ett förstadie till en riktig tingsrättsförhandling.
Under den muntliga förhandlingen brukar båda parter få kalla fötter, åtminstone hyresvärden då denne vid det här laget lagt tiotals timmar på att besvara alla överklaganden som inkommit från motparten, förlorat arbetsinkomst och helt enkelt inte orkar mer.
Man brukar förlikas om mellan 1/4 och 1/2 av ursprungsfordran och man går nedstämd därifrån med någon tusenlapp.
Därför att, ORD står mot ORD i förhandlingen. Det finns inga bevis för någonting och är det en luttrad f.d. hyresgäst man har så ljuger de fortare än en häst travar. "Nä de har minsann inte köpt något hö, det hade de med sig själva", "Stallägaren gjorde allt för att vi skulle försvinna från stallet och bröt mot allt i avtalet", "Ingen släppte ut eller tog in hästarna trots att det skulle ingå, det gjorde vi själva"...osv osv... Lycka till att bevisa att de visst köpt hö, att hästarna visst släpptes ut och togs in eller att man jobbade livet ur sig för att hyresgästerna skulle trivas.
Så istället för att strunta i en dålig kund och gå vidare och göra bättre till nästa gång, så lägger man alltså ännu fler timmar, pengar (ja de har alltid förhandlingar på vardagar när folk jobbar vanligtvis och man måste ta ledigt från jobbet och förlorar därmed inkomst...) och söndertrasade nerver på en ännu sämre kund än man trodde man hade från början. Har du dessutom anlitat en juridiskt ombud så får du dessa kostnader utöver.
Stallägaren är så gott som ALLTID förloraren i sådana här mål enligt min erfarenhet. Har faktiskt inte hört talas om någon som fått hela summan ens om de "vunnit" i en riktig tingsrättsförhandling.

Det är så det går till i verkliga livet, sedan kan man tycka vad man vill och hänvisa till praxis och paragrafer efter bästa förmåga. Det hjälper inte ett smack.
Det enda som hjälper är att granska personen som ska flytta in i sömmarna (referenser från tidigare stall, styrkt inkomstuppgift från arbetsgivare el. dyl., utdrag från UC samt gärna en borgensman som kan betala hyran eller flytta hästen om hyresgästen avlider/inte kan betala), kräva tre månaders hyra i deposition samt gå med i nätverk med andra stallägare för att slippa så kallade vandrings"priser" i sitt stall.
Då kanske man är litegrann skyddad som stallägare.
 
Du missade hela poängen...
PÅ vilket sätt då?
Okej om fakturan prompt ska vara betald sista dagen i månaden, då bör den vara ute i god tid innan dess.
Men det är väl ändå inte det saken handlar om. Man kan skriva sin faktura precis när som helst och den ska då betalas inom angiven tid.
 
PÅ vilket sätt då?
Okej om fakturan prompt ska vara betald sista dagen i månaden, då bör den vara ute i god tid innan dess.
Men det är väl ändå inte det saken handlar om. Man kan skriva sin faktura precis när som helst och den ska då betalas inom angiven tid.

Saken handlar om att strunta i att jaga dåliga kunder om man inte har gjort jobbet rätt från början.
Vi kan dividera in i oändligheten om huruvida man har rätt att skicka ut fakturor i upp till två år efter "köpet" eller att man har rätt till dröjsmålsränta osv osv. Betalar inte kunden så är inte kunden värd att lägga mer energi på.
Den som förlorar på det i slutänden är stallägaren om denne fortsätter att processa mot hyresgästerna som inte vill betala oavsett när fakturan skickades ut.
Att bli ovän med hyresgäster i ett stall är extremt lätt, att bevisa att de misskött sig är extremt svårt.
Att själv misslyckas med att skicka ut en faktura på det datum kunden förväntar sig att få sin faktura kan för vissa kunder skapa sådan "oro" att de plötsligt tycker att allt sköts extremt dåligt i stallet och därmed inte anser sig vara skyldiga att betala överhuvudtaget. Det är hästmänniskor vi talar om, de mest lättkränkta människorna i världen.

De flesta sköter sina ekonomiska åtaganden, men av någon anledning så är andelen som inte gör det överrepresenterade i hästbranschen (min högst egna personliga åsikt baserad på 30 års erfarenhet). Då kan en försenad faktura få allvarliga konsekvenser och frågan om varför man skickade ut en faktura försent kommer sannolikt att komma upp i en förhandling. Har man otur är det den frågan som får hela förhandlingen att tippa över till hyresgästens fördel. Har man tur lämnas den därhän, men varför chansa?

Dock är det inte god sed att skicka ut fakturor 2 år efter "köpetillfället", det är heller inte god sed att lägga på en påminnelseavgift när en faktura betalas 1 dag för sent, men det finns företag som livnär sig på detta ändå. Men vad skapar det för uppfattning hos kunden? En ganska dålig uppfattning skulle jag tro, trots att de ju faktiskt har rätt att göra det.
Alltså, om man vill vårda sina kunder och vara "det bästa stallet man kan tänka sig" så måste man fakturera i tid även om ens privatliv kraschat fullständigt... som jag försökte få fram i ovanstående inlägg så är det få hästägare som bryr sig om stallägarens personliga problem. 99% av alla inackorderade hästmänniskor bryr sig enbart om sig själva och sin häst och struntar fullkomligt i alla andra (om det inte är i en situation där det finns chans att "veta bäst" såklart) samt funderar dagligen över hur de kan få ner stallhyran.
Det är min fulla övertygelse och det är utifrån detta jag har skrivit mina avtal och gör min research när jag tar in nya kunder.

Om någon undrar var de övriga 1% håller hus så står några av dem i mitt stall. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 470
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp