Bukefalos 28 år!

Problem med hyresgäst IGEN!!!

De flesta sköter sina ekonomiska åtaganden, men av någon anledning så är andelen som inte gör det överrepresenterade i hästbranschen (min högst egna personliga åsikt baserad på 30 års erfarenhet).
Min personliga erfarenhet överensstämmer med din.

Jag tror att just där så finns det många som lever över sina tillgångar.
 
Och jag tycker att du överdriver GROVT. Att skicka en faktura på en stallhyra några dagar senare än vanligt, när tidpunkten sammanfaller med ens barns dödsfall, skulle nog ingen annan än du tycka är konstigt.

Själva poängen med mina inlägg är att de är en aning överdrivna för att illustrera problematiken.
Om man ska vara stallägare så bör man vara något av en övermänniska.

Ser du inte denna röda tråd i mina inlägg så blir dina kommentarer ganska naiva i sammanhanget.
 
Nej det är du som har gjort det.
Visserligen så skriver du en hel del matnyttigt, men det är inte vad denna tråden handlar om.

Du har missat vad frågan var även om ditt svar är jättebra till en annan fråga.

Jo, det är exakt vad denna tråden handlar om.
TS har problem med hyresgäster som inte betalar, hen låter sina känslor ta över handen och vill processa för att få in sin stallhyra. Fullständigt normal reaktion hos de flesta.
Jag säger, det spelar ingen roll hur rätt man har som stallägare enligt praxis att få in sina pengar, i praktiken blir det nästan aldrig så då vårt rättssystem har viktigare saker för sig än att hålla rättegångar över några tusen som inte betalats in av en utfattig hyresgäst med munläder.
Därmed är systemet uppbyggt på så sätt att man försöker trötta ut parterna innan de ens kommit till en förhandling.
Som stallägare är det en förlustaffär att ge sig in i den processen för några ynka tusenlappar som inte inkommit. Det kostar tre gånger så mycket att processa om det hela som det kostar att helt enkelt strunta i den dåliga kunden och gå vidare samt göra bättre till nästa gång vad gäller research, upprättande av avtal och gällande regler.

Mina svar är ett försök att ge tips till TS att lägga till sin erfarenhet. Det vore synd att någon annan skulle behöva göra samma misstag som jag och många med mig redan gjort.
Att ge en massa svar i en tråd om hur fult och dåligt det är av en hyresgäst att inte betala för sig hjälper inte TS överhuvudtaget! Där är alla rörande överens, man betalar för sig helt enkelt.
Men mitt råd, som jag har försökt illustrera på flera olika vis (visst, kalla vissa av dem överdrivna) är att strunta i de hyresgäster som struntar i att betala och bråkar om det.
Man bråkar inte om det om man har något att förlora, har man inget att förlora (kreditvärdighet, anseende ... you name it) så kan man bråka hur mycket som helst.
Som stallägare bör man inte lockas till att dras med i det.
För sitt eget bästa.

MEN, har man ett storbolag som typ T*lia eller V*ttenfall så blir ju en obetald faktura en principsak. Dock har dessa företag oändligt mycket mer resurser att processa än vad en liten stallägare har. Trots det är det inte alltid de vinner heller om de inte har 110% på fötterna vid förhandlingen.
Många tror nog att det är lika lätt för en småföretagare att driva in sina pengar. Men så är inte fallet då man som småföretagare oftast inte har de resurserna.
 
Du får tycka att jag är naiv om du vill. Jag tycker att du överdriver ordentligt. Jag håller inte med dig i dina slutsatser, vi lever uppenbarligen inte i samma värld.
 
Du får tycka att jag är naiv om du vill. Jag tycker att du överdriver ordentligt. Jag håller inte med dig i dina slutsatser, vi lever uppenbarligen inte i samma värld.

Då så, då har vi det utrett och jag kan inte annat än hålla med om att vi inte lever i samma värld!
 
Självklart är det OK att - oavsett orsak - dröja med sin fakturering. Det finns ju mängder med orsaker att man inte hinner fakturera som man planerat. Det är den egna likviditeten som blir lidande.

Hur långt man orkar driva en process kan bara den enskilde svara på. Vissa processer har jag drivit som ren principfråga MOT någon, inte FÖR mig. Utan just för att jag vill markera att jag har rätten på min sida, och förhoppningsvis kan någon annan längre fram dra nytta av en nyuppfostrad gäldenär. Det har alltså kostat mig både tid och pengar, men jag har tyckt det var värt det.

Din svart/vita värld tror jag inte någon lever i, Zephira.
 
Jo, det är exakt vad denna tråden handlar om.
Du ger kanonbra råd om hur man skall göra före och under tiden som företagare/uthyrare.
T.ex. så kommer jag att ha stor nytta av vad du skriver.
Jag skall därför läsa inläggen noga.

Men TS lägger ner och ägnar sig nu åt att rädda vad som finns kvar att ordna upp.
Inga nya kunder att lägga krutet på i stället så att säga.

Men du har definitivt både rätt och massor med matnyttigt att dela med dig till oss som håller på just nu.
För TS så är dock tidsperspektivet ett annat.
 
Nu orkar jag inte läsa alla inlägg

Men vad gäller skicka till KFM så ser jag inga problem.

hyrde själv ut ett stall (hela stallet) till ett företag. Människan som drev det företaget skrev aldrig under avtalet, betalade de 3 första månaderna (av 6 mån då avtalet bara gällde för 6 mån, då det skulle göras om efter det, ny hyra mm) sen struntade företaget i att betala för månad 4 mm. Jag sa då till om att betalades inte hyran skulle elen stängas av. Ingen hyra kom och elen stängdes av. Det blev ett herrans liv men inga pengar. Företaget flyttade då till ett annat stall (fortfarande inga pengar)
Det hela har gått via KFM där jag skickade in det icke underskrivna kontraktet samt de 3 betalda noteringarna, där stod ju nämligen inbetalningarna med företagets namn. Företaget bestred via KFM , bad då att det skulle gå till tingsrätten. Fick sen typ 2 månader senare ett brev från tingsrätten med Tredskodom till min fördel. Domen har nu vunnit laga kraft och iom det åter skickat till KFM för verkställighet... Så visst går det att gå till KFM ändå ...
 
Självklart är det OK att - oavsett orsak - dröja med sin fakturering. Det finns ju mängder med orsaker att man inte hinner fakturera som man planerat. Det är den egna likviditeten som blir lidande.

Hur långt man orkar driva en process kan bara den enskilde svara på. Vissa processer har jag drivit som ren principfråga MOT någon, inte FÖR mig. Utan just för att jag vill markera att jag har rätten på min sida, och förhoppningsvis kan någon annan längre fram dra nytta av en nyuppfostrad gäldenär. Det har alltså kostat mig både tid och pengar, men jag har tyckt det var värt det.

Din svart/vita värld tror jag inte någon lever i, Zephira.

Det får stå för dig och alla är inte lika pigga på att leka paragrafryttare och lägga tid och pengar på processer utan vill ägna sig åt sitt företag istället. Faktiskt de flesta skulle jag säga.
Det jag skriver baseras på egna erfarenheter.
Vill man processa och har tid, ork och pengar till det så är det fritt fram.
Jag uppfattade det som att TS inte hade lust till något av det, därav mina svar.

Nej det är väl just det som är problemet, man lägger sin tilltro till andra människors goda vilja och när det inte fungerar. Dvs när man inser att världen inte är en gråzon, så är det oftast försent att börja anamma teorin om en svart/vit värld i efterhand.

Som sagt, den som är intresserad tar till sig av mina råd. Den som tycker det är skräp tar inte till sig. Så enkelt kan det vara och man behöver inte skriva nedsättande kommentarer, det säger ju oftast mer om den som fäller dem än den de är ämnade för.
 
Nu orkar jag inte läsa alla inlägg

Men vad gäller skicka till KFM så ser jag inga problem.

hyrde själv ut ett stall (hela stallet) till ett företag. Människan som drev det företaget skrev aldrig under avtalet, betalade de 3 första månaderna (av 6 mån då avtalet bara gällde för 6 mån, då det skulle göras om efter det, ny hyra mm) sen struntade företaget i att betala för månad 4 mm. Jag sa då till om att betalades inte hyran skulle elen stängas av. Ingen hyra kom och elen stängdes av. Det blev ett herrans liv men inga pengar. Företaget flyttade då till ett annat stall (fortfarande inga pengar)
Det hela har gått via KFM där jag skickade in det icke underskrivna kontraktet samt de 3 betalda noteringarna, där stod ju nämligen inbetalningarna med företagets namn. Företaget bestred via KFM , bad då att det skulle gå till tingsrätten. Fick sen typ 2 månader senare ett brev från tingsrätten med Tredskodom till min fördel. Domen har nu vunnit laga kraft och iom det åter skickat till KFM för verkställighet... Så visst går det att gå till KFM ändå ...

Kul att höra, men med företag kan det nog vara annorlunda kan jag tänka mig.
Men ännu mer spännande, har du fått några pengar ännu?
 
Du ger kanonbra råd om hur man skall göra före och under tiden som företagare/uthyrare.
T.ex. så kommer jag att ha stor nytta av vad du skriver.
Jag skall därför läsa inläggen noga.

Men TS lägger ner och ägnar sig nu åt att rädda vad som finns kvar att ordna upp.
Inga nya kunder att lägga krutet på i stället så att säga.

Men du har definitivt både rätt och massor med matnyttigt att dela med dig till oss som håller på just nu.
För TS så är dock tidsperspektivet ett annat.

Är glad att vara till nytta för någon iallafall. :)
 
Kul att höra, men med företag kan det nog vara annorlunda kan jag tänka mig.
Men ännu mer spännande, har du fått några pengar ännu?

Domen vann laga kraft den 8/8 så det är inskickat till KFM igen... Men med tanke på att företaget skryter med att det går så bra för dem så ser jag inte varför jag inte ska få pengar :p ;)
Men det är ju också ett AB så de ska ju ha 50 000 i företaget.
 
Det får stå för dig och alla är inte lika pigga på att leka paragrafryttare och lägga tid och pengar på processer utan vill ägna sig åt sitt företag istället. Faktiskt de flesta skulle jag säga.
Det jag skriver baseras på egna erfarenheter.
Vill man processa och har tid, ork och pengar till det så är det fritt fram.
Jag uppfattade det som att TS inte hade lust till något av det, därav mina svar.

Nej det är väl just det som är problemet, man lägger sin tilltro till andra människors goda vilja och när det inte fungerar. Dvs när man inser att världen inte är en gråzon, så är det oftast försent att börja anamma teorin om en svart/vit värld i efterhand.

Som sagt, den som är intresserad tar till sig av mina råd. Den som tycker det är skräp tar inte till sig. Så enkelt kan det vara och man behöver inte skriva nedsättande kommentarer, det säger ju oftast mer om den som fäller dem än den de är ämnade för.

Jag håller med dig till mycket i de råden du angett här..Främst gällande att ha orken till att processa, ha tiden, ha pengarna till det när det ändå..är små summor även om priset för att få folk att göra rätt för sig är det högsta.

Jag skulle ärligt talat gjort mycket för att få igen mina pengar, men jag hade ärligt talat inte orkat dra det rättsligt om det inte handlade om tex ett års utebliven hyra då det som sagt inte är säkert att det går vägen pga jag tycker att många scenarion brister i bevisning oftast att det kan bli oerhört svårt att få tillbaka sina pengar om hyresgästen vägrar och tar sig till alla möjliga undanflykter. Visst kanske man har bevis, men enl rättssytemet är det inte säkert att det är hållbart utan det ska typ vara vattentät för att gå igenom...
 
Domen vann laga kraft den 8/8 så det är inskickat till KFM igen... Men med tanke på att företaget skryter med att det går så bra för dem så ser jag inte varför jag inte ska få pengar :p ;)
Men det är ju också ett AB så de ska ju ha 50 000 i företaget.

Du måste uppdatera tråden med hur det går!
Jättespännande ju.
I sådana sammanhang kan man ju misstänka att det ligger oskattade pengar bakom företagets "framgångar" men det lär ju visa sig.
Finns inga intäkter i bolaget så försätts det ju i konkurs om det har skulder som inte kan betalas.
Mycket spännande. :)
 
Jag håller med dig till mycket i de råden du angett här..Främst gällande att ha orken till att processa, ha tiden, ha pengarna till det när det ändå..är små summor även om priset för att få folk att göra rätt för sig är det högsta.

Jag skulle ärligt talat gjort mycket för att få igen mina pengar, men jag hade ärligt talat inte orkat dra det rättsligt om det inte handlade om tex ett års utebliven hyra då det som sagt inte är säkert att det går vägen pga jag tycker att många scenarion brister i bevisning oftast att det kan bli oerhört svårt att få tillbaka sina pengar om hyresgästen vägrar och tar sig till alla möjliga undanflykter. Visst kanske man har bevis, men enl rättssytemet är det inte säkert att det är hållbart utan det ska typ vara vattentät för att gå igenom...

Ja alltså när jag fick frågan under en förhandling om jag var helt säker på att motparten inte hade ett enda SMS, mail osv där jag KAN ha antytt NÅGOT som skulle kunna innebära att de inte behövde betala och i annat fall riskerade att förlora målet. Då var iallafall jag inte så tuff längre... Hur ska man vara säker på det liksom? Det går ju inte... :-\
 
Ja alltså när jag fick frågan under en förhandling om jag var helt säker på att motparten inte hade ett enda SMS, mail osv där jag KAN ha antytt NÅGOT som skulle kunna innebära att de inte behövde betala och i annat fall riskerade att förlora målet. Då var iallafall jag inte så tuff längre... Hur ska man vara säker på det liksom? Det går ju inte... :-\

Det är just det..inte en enda nackdel får finnas om man ska vara säker på att det ska gå igenom. Jag säger inget emot att försöka..men att det kan vara så att det finns många fördelar hos motparten också som gör processen väldigt besvärlig, och har man riktigt otur omöjligt.
 
Ja jag kan ju iaf bevisa att hyresgästen varit här OCH tänkt betala delar av hyran för den tiden (dock hade vederbörande inte förstått att fodret fakturerades i efterhand... Anledningen är att de tidigare hade eget foder, när det tog slut sa jag att de kunde köpa av mig tills vidare, dvs tills de fick tag på eget igen) Dock skaffade det inte eget...

DET är anledningen till att det fakturerats i efterhand, jag VISSTE ju inte när de skulle komma med eget foder.
Fakturan nu är alltså för stallhyra juni +juli (skulle ha gått ut i april men då hade sonen nyss gått bort och det var FULLT upp med begravning, bouppteckning mm...) foder för april+ juni, dvs den tiden de stod här, har INTE fakturerat för de sista dagarna i juni då de flyttat (trots att det påstods hela tiden att det bara var några dagar...Ingen uppsägning alls, men det struntar jag i! DOCK vill jag ha betalt för det foder JAG köpt in till DERAS häst....

Har såväl vittnen, sms samt samtal som styrker det (jo, jag har börjat spela in samtal med hyresgäster:p )
 
Ja jag kan ju iaf bevisa att hyresgästen varit här OCH tänkt betala delar av hyran för den tiden (dock hade vederbörande inte förstått att fodret fakturerades i efterhand... Anledningen är att de tidigare hade eget foder, när det tog slut sa jag att de kunde köpa av mig tills vidare, dvs tills de fick tag på eget igen) Dock skaffade det inte eget...

DET är anledningen till att det fakturerats i efterhand, jag VISSTE ju inte när de skulle komma med eget foder.
Fakturan nu är alltså för stallhyra juni +juli (skulle ha gått ut i april men då hade sonen nyss gått bort och det var FULLT upp med begravning, bouppteckning mm...) foder för april+ juni, dvs den tiden de stod här, har INTE fakturerat för de sista dagarna i juni då de flyttat (trots att det påstods hela tiden att det bara var några dagar...Ingen uppsägning alls, men det struntar jag i! DOCK vill jag ha betalt för det foder JAG köpt in till DERAS häst....

Har såväl vittnen, sms samt samtal som styrker det (jo, jag har börjat spela in samtal med hyresgäster:p )

Om du tycker att du har tillräckligt på fötterna så ta det vidare.

Obsar bara om att jag hoppas att du i förväg talat om att samtalen är inspelade, om inte annat kan det vara något som kan användas emot dig/ditt företag.
Tex är det viktigt att datum etc tydligt ska kunna fastslås och att samtalet på något sätt inte ska kunna ha manipulerats.. och är samtalet inspelat i regi för företaget och inte du som privatperson kan det ju vara andra regler som gäller om det är så att motparten inte vet om inspelningen.
 
Senast ändrad:
Kom att reagera på detta pga mitt förra yrke och där var det tvunget att kunden skulle ge samtycke till inspelning.
Menar inte fullt i just ditt fall att det är olagligt dock blev klumpigt uttryckt ..men det kan fortfarande användas ganska starkt mot dig om inspelningsbeviset inte är tillräckligt "safe" eller att motparten känner sig kränkt, om PUL är inblandat etc.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 273
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp