Problem med hyresgäst IGEN!!!

Jo det ska jag göra OM det blir aktuellt att hyra ut igen! Anledningen till att det blev efterhandsfaktura var att de akut fick slut på sitt hö, och jag erbjöd mig (:banghead:) att de fick köpa av mig tills de fick tag på eget. Det fick de visst aldrig....
Nu har fakturan bestridits via SMS, med hänvisning till att de inte "förstår vad de ska betala för"....

Tja stallhyra och foder för den tid de varit här....
 
Jag måste säga att de spelar övertygande, även på håll.

Jag är nämligen övertygad om att de är korkade ;)
Jag tror dom helt enkelt bara försöker slippa undan.... Fick först ett sms om att de bara tänkte betala hälften, då de inte skulle stå här på ett tag. Förklarade då att jag iom det redan nu vill ha betalt för det foder som skulle faktureras på kommande månad.
Då skulle de helt plötsligt inte betala alls???
Ja det finns folk till det mesta!!
 
Ja jag HAR tagit i förskott, hamnade dock "efter" med en faktura (pga dödsfall i familjen), och fodret har fakturerats i efterhand, på vad som gått åt.
Kommer dock att driva det vidare, då jag blir så förbannad på just hur det gått till, dvs ingen uppsägning och lögner om hur länge hästen skulle vara borta etc...
Struntar i den kommande fakturan, men vill ha betalt för den tiden de nyttjat stall/foder


Det kan bli svårt att få rätt då du inte har nått kontrakt som sryrker att hon ens varit hos er.
Muntliga avtal är bindande men de ska gå att bevisas också ... de är ju den där lilla petiness saken tyvärr.
Och det bästa är om foder ingår i hyran alt att de köper in eget. att de tar och sedan räknar ut vad de ska betala är aldrig bra. Bästa är att tex säga max 10 kilo hö ingår
 
Man kan se det såhär: det finns bevis på att hg hyr stallplats (fakturorna) men det finns ingen uppsägning...
 
Det finns ju betalda fakturor.

Fast problemet som bevisning kommer ändå att ligga i att kunden kan anse att det ej var löpande utan att denna har köpt tjänsten om installning styckesvis

En faktura är aldrig bindande på så sätt utan bekräftar ett köp ja, men inte kommande köp. Hyresgästen har i allra högsta grad hyrt en stallplats men det finns ingen bevisning i att det ska ske fortsättningsvis flera månader löpande, det ska man styrka med ett avtal. Man måste kunna styrka fortsatt beställning eller köp och hur länge det ska ske, där ska även uppsägningstid framgå. (kund kan här också anse att uppsägningstid inte finns)

Jag tycker absolut de ska betala för sig, men jag tror att bevisföringen skulle bli enormt svår om de motstrider..
 
Senast ändrad:
Så det absolut bästa är att skriva in i avtalet tydligt att hyresavtal fortsätter löpande, dvs faktura och köp är accepterade i förskott varje månad tills dess att uppsägning sker.
(och att det såklart kan sägas upp av båda parter)
 
Man kan se det såhär: det finns bevis på att hg hyr stallplats (fakturorna) men det finns ingen uppsägning...
Har ju gett upp just uppsägningen. Att de varit här den tiden får de svårt att neka till. Har bl a sms som styrker det (dagen innan sms:sade de och undrade om jag kunde ta in hästen..)
Har även haft ut veterinär etc som ju har sett hästen här
 
Så det absolut bästa är att skriva in i avtalet tydligt att hyresavtal fortsätter löpande, dvs faktura och köp är accepterade i förskott varje månad tills dess att uppsägning sker.
(och att det såklart kan sägas upp av båda parter)

Jo men att hyresgästen stått hos TS finns ju bekräftat med 8 månaders inbetalning, som dessutom är specificerat med faktura, att TS vill ha betalt för sista månaden inklusive förbrukning torde inte vara ett problem att få igenom men kan säkert ta tid om hyresgästen bestrider fakturan.
 
Jo men att hyresgästen stått hos TS finns ju bekräftat med 8 månaders inbetalning, som dessutom är specificerat med faktura, att TS vill ha betalt för sista månaden inklusive förbrukning torde inte vara ett problem att få igenom men kan säkert ta tid om hyresgästen bestrider fakturan.

Som jag säger, finns det absolut bevis på att hyresgästen har varit just hyrestagare MEN problemet tillkommer i att kunna bevisa att denne skulle binda sig mot fler månadsbetalningar än de 8 månader denne stått inhyst, alltså ev svårigheter i att motivera hyresbetalning för månad 9 eftersom att hyrestagaren kan mena på att "har ju betalt de 8 månader jag stod där" för att det inte finns avtal, inget avtalat om uppsägning etc även om praxis brukar vara typ en månads uppsägning.

Inte omöjligt, men kan likväl bli svårt att få betalt, och till vilken kostnad..
 
Nu vill ju inte TS ha betalt för uppsägningstiden (som de varit avflyttade) utan för den faktiska tiden hästen stått där. Det kommer att bli svårt för dem att hävda att hästen inte befunnit sig där under den tid den faktiskt varit där.

Dock misstänker jag att det egentligen inte lönar sig att driva ärendet rent ekonomiskt, mer än som principfråga.
 
Som jag säger, finns det absolut bevis på att hyresgästen har varit just hyrestagare MEN problemet tillkommer i att kunna bevisa att denne skulle binda sig mot fler månadsbetalningar än de 8 månader denne stått inhyst, alltså ev svårigheter i att motivera hyresbetalning för månad 9 eftersom att hyrestagaren kan mena på att "har ju betalt de 8 månader jag stod där" för att det inte finns avtal, inget avtalat om uppsägning etc även om praxis brukar vara typ en månads uppsägning.

Inte omöjligt, men kan likväl bli svårt att få betalt, och till vilken kostnad..

Samma problem kunde uppstå även med ett skrivet avtal. Skulle KF tveka så är det möjligt för TS att låta detta gå vidare till tingsrätten, och låta hyresgästen få stå för den ev merkostnaden om TS får rätt.
 
Samma problem kunde uppstå även med ett skrivet avtal. Skulle KF tveka så är det möjligt för TS att låta detta gå vidare till tingsrätten, och låta hyresgästen få stå för den ev merkostnaden om TS får rätt.

Absolut, jag säger ju inte att det är omöjligt..

Men att det även kan skita sig och att kostnaden i sig för att driva det vidare kanske tyvärr inte är motiverat heller mer än att ts haft otur..En månads hyra jämfört mot rättsliga kostnader kan bli ganska stora skillnader om det inte går vägen.

Hyrestagaren har gjort helt fel, men det jag menar är att det kan kanske vara problematiskt och kostsamt att få rätt också när det ändå inte troligen är så stora summor, beroende på vad man jämför med! Jag jämför det mot att dra det rättsligt och vad såna kostnader kan innebära.

Men har man bestämt sig för att ta det vidare, så kan man ju meddela det och se vad som händer. Finns nog många som betalar för sig ganska direkt då även och sen behöver man inte göra mera.
 
Senast ändrad:
Ja jag HAR tagit i förskott, hamnade dock "efter" med en faktura (pga dödsfall i familjen), och fodret har fakturerats i efterhand, på vad som gått åt.
Kommer dock att driva det vidare, då jag blir så förbannad på just hur det gått till, dvs ingen uppsägning och lögner om hur länge hästen skulle vara borta etc...
Struntar i den kommande fakturan, men vill ha betalt för den tiden de nyttjat stall/foder

Men alltså, det här är ju ett praktexempel på problemen med hyresgäster kontra stallägare.
Folk bedriver inte sina verksamheter på ett seriöst sätt, det är alltid för mycket känslor inblandade i detta från respektive håll.
Så kan man inte bedriva en verksamhet. Att kunden har känslor måste man lära sig att både tåla och hantera, men du som stallägare ska inte blanda in några känslomässiga aspekter i en affär.
Att ena sekunden tycka att "ja men jag måste ju få tid för att sörja min familjemedlem så då får de bara acceptera att jag inte skickar ut fakturor i tid eller orkar sköta stallet till punkt och pricka" till att i andra sekunden tycka "nu ska de j-vlarna få för att de är missnöjda med mitt stall och hur jag sköter det".
Ingen bra kombo och högst oprofessionellt. Japp, jag raljerar en aning men då har du nu chansen att öva på att inte ta åt dig av allt jag säger. ;)

Det viktigaste för att få hyresgästerna att känna förtroende för stallägaren (för det är det man MÅSTE ha som stallägare/företagare om man vill bli långlivad) är att man vid var tid är seriös. Man tar hand om och vårdar sina kunder utifrån den produkt man säljer/marknadsför. Allt annat låter man passera (klagomål om att diverse lyxinstallationer saknas: "VA fanns det inget ridhus?!! Men ni pratade ju om att ni önskade att ni hade råd att bygga ridhus i framtiden!!! Jag förväntade mig att det skulle vara klart tills jag flyttade in!!", krav på utfodring 100 ggr om dagen, dåliga hagar, dåligt ljus, dålig luft i stallet osv osv osv i all oändlighet...) UTAN att ta åt sig eller bli upprörd över det hela. Är kunden trots dina ansträngningar inte nöjd med sin produkt så får denne välja en annan produkt helt enkelt. Detta UTAN att du blir upprörd över att kunden trots allt du gjort inte är nöjd. Who cares? Hyresgästen gillade ju ändå inte dina produkter och ni skulle inte kunnat komma överens oavsett. Vem vill lägga ännu mer energi på en sådan kund i fråga om kronofogdar och rättsförhandlingar?? Kanske även kunden känt sig lurad för att produkten som visades upp första dagen inte alls var enligt förväntningarna efter en tid. Släpp dåliga kunder och hitta nya som bättre lämpar sig för ditt stall. Fortsätter missnöjda kunder att lämna ditt stall på löpande band kanske det inte är kunderna det är fel på, eller hur...

Tyvärr är inte ens dödsfall i familjen ett skäl att som företagare skita i att skicka ut fakturan i tid exempelvis. Det låter hårt, men så är det. Du struntar väl fullkomligt i om ICA-handlarens pappa har dött, för du förväntar dig att det ska finnas en person i kassan ändå så att du kan betala dina varor och åka hem. Att tro att folk skulle ha förståelse för sådant är naivt. Att tro att myndigheter skulle ha förståelse för sådant är ännu mer naivt.
Är man företagare/stallägare får man vara tillgänglig 24 timmar om dygnet, man har aldrig semester, man överlåter hem och familj till sin man/sambo/föräldrar och plöjer ner oändligt många timmar i sitt företag så att ens kunder alltid är nöjda med det de köper.
Pallar man inte detta, kanske man ska överväga att lägga ned sin verksamhet och samla på frimärken istället...
Kanske generaliserar en smula, men jag tror du fattar poängen.

Gör om, gör rätt!
Och du...släpp de här stackars hyresgästerna. De hade förmodligen ett gott skäl till varför de flydde från ditt stall hals över huvud. Tror du inte det? ;)
 
Ja det goda skälet borde de i såna fall meddela kan jag tycka, inte varje gång jag frågar när hästen kommer tillbaka säga att jo, det blir nästa vecka istället.... Så pågick det under några veckors tid, inget sagt om att de INTE skulle komma tillbaka.

Det som gör mig mest ledsen är att de inte meddelade det och var ärliga. De hade en jobbig tid i våras och jag skötte då hästen åt dem i en månad (nej, de var inte hit alls då) för att jag VILLE ställa upp.

Och jo, jag hoppas att folk är proffsiga och klartänkta när deras barn gått bort, men tyvärr fungerar det inte så! Inte den första månaden iallafall. Du förstår att det är VÄLDIGT mycket att ta itu med, förutom den enorma sorgen.
Jag tror verkligen att du inte alls kan sätta dig in i situationen, eller har du förlorat ditt barn???

Men jag ska försöka komma ihåg det om jag någonsin skulle få för mig att hyra ut igen, nu avvecklar jag den biten i företaget!
 
Nej det kan man tycka, men folk är folk och väldigt många är konflikträdda vilket man också måste anpassa sig till om man är företagare. Om någon beter sig som en skitstövel, t.ex. tycker att jag ska ta hand om deras nerkissade boxmattor bara för att de kände sig tvungna att flytta då jag som hyresvärd uppfattades som otrevlig för att jag skickade påminnelser om obetalda stallhyror till exempel...hm...ja nötter till hyresgäster finns det gott om och man får hantera dem så gott man kan med ett pokerface och ett "leende" på läpparna. Sedan kan man svära bäst man vill inne i sitt garderobskontor när kunderna inte hör det.

De hade en jobbig tid och du har haft en jobbig tid och de förväntade sig något av dig och du förväntade dig något av dem. Förväntningar på mig som företagare hoppas jag verkligen att mina kunder har annars är de förmodligen inga bra kunder alls, men förväntningar på att kunder ska göra mer än att betala för sig bör man aldrig ha, då blir man besviken eller fullständigt utbränd. Så för ens egen skull, behandla hyresgästerna som de betalande barn de är och alltid med ett glatt humör och ett leende på läpparna även om du har lust att släppa en rundbal över huvudet på dem.

Nja nu handlar det ju inte om mig utan din inställning till företagande såsom jag ser det. Om man är så pass sjuk att man inte kan sköta sitt jobb så får man ju ta ledigt och hitta en ersättare som kan backa upp för en. Ingen kräver av dig att du ska orka jobba mitt uppe i ett sorgearbete, men folk kräver oftast att de får det de betalar för. Förstår du skillnaden?
Man kan aldrig förvänta sig att kunderna ska ha förståelse för ens personliga situation i mer än ungefär 1-2 dygn, för sedan börjar vardagen göra sig påmind och den måste fungera för en kund och dennes häst.
Som ett jämförande exempel kan sägas att de fruktansvärda händelser ute i världen som tar barn av daga var och varannan minut är något vi förfasas över under ett par timmars tid efter att ha läst blaskande rubriker och fått ta del av fruktansvärda bilder. Men ärligt, vem kommer ihåg det efter en månad? Eller ens en vecka? Folk beklagar och förfasas för att sedan nästa dag gnälla över vädret igen.

Det ÄR tufft att vara företagare, mamma, hustru, tränare, chef, kollega och korvförsäljare på hembygdsföreningens hembygdsdagar (herregud vad jag avskyr dessa...!!!). Många egenföretagare går in i väggen, blir deprimerade och vissa tar till och med sorgligt nog livet av sig, så inte är det en dans på rosor inte och det passar långt ifrån alla.

Men när allt fungerar, man har trevliga hyresgäster, stallet är som stämningen runt en godispåse en fredagskväll och det aldrig ligger skit kvarglömt i manegen, ja då blir företagandet istället som en drog! Man bara måste ha mer... :)

Vägen för att nå dit är hårt arbete, trevligt bemötande och KONSEKVENS åt båda hållen.

Som privatperson vill jag tillägga: Beklagar verkligen ditt barns bortgång, en så fruktansvärd händelse och mitt hjärta blöder över föräldrar som tvingas begrava sitt barn (det ska ju vara tvärtom). Jag hoppas ni får all stöd och hjälp ni behöver till familjen. Kram!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 473
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp