Bukefalos 28 år!

Problem med två kaninhonor, systrar.

_Ninni_Hedblom_

Trådstartare
Tja, kan börja med att säga att jag har haft dessa kaniner i 8 månader nu och de är lite mer än 1 år. Korsning mellan dvärgvädur och hermelin, systrar.

Problemet med den första honan är att hon är enormt skygg. Hon vill inte att man klappar på henne, eller på något annat sätt tar i henne. Hon har varit så ända sedan hon kom hit. En vecka verkade det bli bättre, men nu går det bara utför tycker jag. När man väl tar i henne (ex för att klippa klorna) får hon något slags ångestanfall, piper jättemycket, flämtar och låter som hon har svårt att andas. Släpper man ner henne i buren igen blir hon lugn, och springer och tar skydd i huset. :(


Problemet med den andra honan är att hon har börjat bli väldigt revirbenägen. I början när hon kom var det inte så farligt alls, man fick flytta på något i hennes bur om det stod i vägen, ta tag i skålen om hon dragit iväg med den. Men inte nu längre. Nu morrar hon och attackerar händerna när man tar i något (biter ej, än iaf). Och minsta lilla lukt från de andra kaninerna så blir hon enormt grinig! Förut fick jag klappa på henne hur mycket jag ville, lyfta henne var inte så svårt då heller. Nu morrar hon när man klappar och sprattlar jättemycket vid lyft (har lyft henne på exakt samma sätt hela tiden). Vet ej om detta beteende beror på brunst eller ej, det lär visa sig. Får hoppas det går över. Men är tråkigt när hon är såhär. :(


Lite konstigt att det är just dessa två honor, kan det bero på att de är syskon eller något sådant? För jag har nyligen fått hem två nya kaniner (ca 1,5 månad sedan), varav 1 var väldigt dåligt hanterad från början. Men på dessa två märks det en stor skillnad, t.o.m. på den rädda honan (och hon har alltid varit rätt, men börjar bli bättre). Som sagt, kan problemen med dessa två honor även ha något att göra med att de är syskon? Bara en fundering.

Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra med dessa två honor? Ska jag bli tvungen å avliva de?
 
Sv: Problem med två kaninhonor, systrar.

Jag har en kastrerad han kanin som också morrar när man ska klappa honom. Han har gått till attack men jag har "hött" tillbaka till honom så nu går han ej till attack längre. Det är nog för att hota och skrämmas.
 
Sv: Problem med två kaninhonor, systrar.

Atta skrev:
Jag har en kastrerad han kanin som också morrar när man ska klappa honom. Han har gått till attack men jag har "hött" tillbaka till honom så nu går han ej till attack längre. Det är nog för att hota och skrämmas.

Men om hon vill hota och skrämmas, varför gör hon det när jag ska klappa henne? Hon gjorde inte så förut. Det har hon börjat med nu för snart 1,5 månad sedan. Jag får inte röra henne alls! :(
 
Sv: Problem med två kaninhonor, systrar.

Ja det kan man undra. Det kanske har med brunst att göra. Du kan väl ringa till någon djuraffär och höra, de brukar vara hjälpsamma.
 
Sv: Problem med två kaninhonor, systrar.

Pratade med en erfaren uppfödare som sa såhär om dessa två honor:

Ja, eftersom båda är lite knäppa och dom är syskon, så är det ganska troligt att det medärvda psyket inte är det bästa...
Jag tror ändå inte att du kan göra så mycket mer än du redan gör. Går det så går det. Blir situationen ohållbar så hoppas jag att du hellre låter dom somna in än att omplacera ytterligare en gång. jag är motståndare till avlivningar av annars friska djur, men att utsätta instabila djur för stressen av en flytt till är inte heller snällt.
Hoppas att du förstår vad jag menar.
Låt detta bli deras sista hem och var glad om du åtminstone lyckas få dom hanterbara. Går det inte så är det inte ditt fel.

Kram Sus



Ska ge det en månad till eller två, för å se om det blir minsta lilla skillnad. För i sådana fall vet jag om det är på rätt väg eller ej. Vad tycker ni? Ska jag ge dessa en lite längre chans? Känns inge bra å behöva avliva direkt. :cry:
 
Sv: Problem med två kaninhonor, systrar.

Vad olika besked och förslag alla ska komma med.. :confused:
En annan tjej tyckte jag skulle avbryta all mänsklig kontakt med hona nr1 pga det var uppenbart att hon enbart trivdes/mådde bra med sin burkamrat. Så då ska jag bara ge henne mat och vatten varje dag, och så inge mer. Men jag vill ju kunna kela med mina kaniner, hoppa med de som vill, eller åtminstonde gå i sele. Hur kul kan det blir för denna hona att sitta i buren hela dagarna i ända?:confused: Vet inte riktigt vad jag ska göra...
 
Sv: Problem med två kaninhonor, systrar.

jag har/hade ett monster jag med :crazy:
hon attackerade handen så fort man kom in med den i buren

men när hon gjorde det så "puffade" jag undan henne med handen.
och när jag hade gjort så några dagar blev det betydligt bättre.

hon har varit så enda sen jag fick henne (omplaceringskanin)


jag tycker att du ska försöka att kanske hålla på med dom..
den skygga får du ju ta det lite lugnt med.

tänk också på att kanske inte avla på dom :p men det har du ju säkert redan tänk på
(jag menar två inte "normala" kaniner räcker ju, och det kan ju vara ärftligt...?)
 
Sv: Problem med två kaninhonor, systrar.

NagelacksBeroende skrev:
jag har/hade ett monster jag med :crazy:
hon attackerade handen så fort man kom in med den i buren

men när hon gjorde det så "puffade" jag undan henne med handen.
och när jag hade gjort så några dagar blev det betydligt bättre.

hon har varit så enda sen jag fick henne (omplaceringskanin)


jag tycker att du ska försöka att kanske hålla på med dom..
den skygga får du ju ta det lite lugnt med.

tänk också på att kanske inte avla på dom :p men det har du ju säkert redan tänk på
(jag menar två inte "normala" kaniner räcker ju, och det kan ju vara ärftligt...?)

Med tanke på att dessa honor är syskon så är det säkert ärftligt, och nej, jag ska inte avla på dessa. De är bara kelkaniner. Hona 2 var världens sötaste när hon kom till mig, men har blivit mer och mer ilsken. När hon morrar och anfaller har jag någon gång försökt putta bort henne, men istället för att fatta att hon inte ska göra så, så hugger hon! Gjorde så senast igår, missade handen med 2cm..
 
Sv: Problem med två kaninhonor, systrar.

Hej! Jag har också 2 honor som är systrar... Dom bor i samma bur, och har gjort det i hela sitt liv. Köpte dom i en djur affär som sa att det nog skulle gå bra eftersom dom är syskon. Gick super bra till den ena fick första brunsten. Då blev dom osams & hon blev ledare... Då delade vi av buren så dom va på varsin sida i någon vecka. Sedan va dom kompisar igen. Nu har det gått snart 1 år. Man har märkt på hon som är ledare att hon blir lite tjurig ibland, men inget jätte farligt. Nu blev hon lite mer tjurig på sin brunst för ca 2 veckor sen. Hon morrar & verkar rädd/osäker mot mig... Men hon ger sig på den andra kaninen (hennes syster) ganska ofta, biter bort päls & försöker "para sig" med henne... Vi har gjort så att ledarkaninen som är den sura fått vara i buren på nättern & den andra ute i rummet. Vi ska köpa en till bur så att dom kan vara i en varsin bur. Även om dom gärna umgås på dagarna blir ledaren sur på nätterna... Problemet är att hon verkar vara rädd när man sätter fram/ner handen & ska klapp henne... Som om hon känner sig trängd... :( Men förhoppningsvis blir det bättre om hon bor själv & slipper hålla koll på den andra osv...
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag köpte i december två råtthonor från en djuraffär som tyvärr tar hem fåttor från någon stor zoogrossist. Och ja, det kommer jag inte...
Svar
4
· Visningar
1 268
Senast: Bexzor
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 320
Senast: JLoveJ
·
Övr. Hund Hej på er! För ett tag sen vädjade jag efter råd här på buke om min jaktgalna blandrastik. En del har hänt! Inte jättemycket, men en...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: OUL
·
Däggdjur Var och hämtade två kaniner idag, hos två olika personer. Den första var jag och hämtade idag på morgonen, den skulle ha stamtavla (både...
Svar
4
· Visningar
1 533
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp