Bukefalos 28 år!

Problem med unghästen...

P

Pacific ocean

Hej!

Jag har en valack som är lite mer än 1 ½ år gammal som jag har börjat få ganska stora problem med när det kommer till att leda honom och att ge honom mat och det börjar faktiskt leda till att jag snart inte vågar hantera honom längre :(

Han har på senare tid börjat ha öronen bakåt nästan hela tiden när man leder honom och han "springer över" en med bogen hela tiden och följer alltid upp det med en spark eller två. Tappar man honom i vanligt grimskaft eller låter man honom springa ut i longerlinan kommer man inte nära honom igen för att han vänder bara rumpan mot en och hotar. Han har alltid gått att leda och jag har alltid varit väldigt lugn vid hanteringen av honom så jag förstår inte hur han kan ha blivit så här aggressiv på bara någon vecka. Han är kollad av veterinär så han har inte ont...

Det andra problemet är när man ska ge honom mat då man knappt får gå in i hans box länge utan han ställer sig rakt mot mig med öronen slickade bakåt och skrapar med hovarna som om han är på väg att attackera, och går man steget närmre så slänge han fram ett framben i syfte att träffa mig. Jag har provat med kedja och överlag försökt vara lugn men bestämd men han känns så j-vla omöjlig att hantera för att han bara "går rakt över en" och han är redan nu cirka 165 i mankhöjd så han är ju inte direkt liten.

Vid ett tillfälle tog jag till med spöt när han slog med frambenen mot mig men då fick jag springa kan jag ju säga för då jagade han mig ut från paddocken. Känner mig så uppgiven från att ha haft en unghäst som varit superkelig till en skitunge som ska trotsa allt. Det är min första åring så jag vet inte om såna här beteenden "hör till" = tonåringar överlag är j-vligt jobbiga.

Idag fick jag hur som helst nog för jag har lårkakor över hela benen efter alla dagar då han tvingat ut mig från sin box eller sprungit över och sparkat på mig, vad ska jag göra??? :confused:
 
Sv: Problem med unghästen...

Du har helt klart hamnat i trubbel med din häst, för det första så bör han kastreras om han ännu inte är skuren. Därefter så får du helt enkelt ta hjälp från någon som är duktig på ledarskapsfrågor.
 
Sv: Problem med unghästen...

Eftersom han är kollad av veterinär så kan man väl anta att han bara som du själv sa är en skitunge och endast jävlas.
Min häst slog med frambenen ibland när hon var sådär 1 år och vi var ute och gick, men det var mest när hon var pigg.
Hon har också visat lite humör i boxen framförallt, hon hotar mot en (gärna bakom ryggen så man inte ser :P) men jag brukar mest strunta i henne. En gång har hon fått tag i armen på mig, och hon fick ångra sig...

Din lilla herre tror jag bara är "tuff" och försöker ta över. Ta hjälp av någon mer erfaren så ska du se att du får ordning på honom...
 
Sv: Problem med unghästen...

GET RID OF THE HORSE BEFORE SOMETHING BAD HAPPENS!!!!!!
Är du redan rädd för han då är det kört, en träner kan aldrig få dig att komma over ditt rädsla.
Az
 
Sv: Problem med unghästen...

Har han jämnåriga att leka med?
Har han någon äldre häst som håller efter honom i hagen eller får han göra som han vill i hagen?
Viktiga frågor att få svar på. Har han kompisar och andra hästar som fostrar honom säger jag som arizona gör av med honom innan det blir riktigt farligt.
Har han inte kompisar och fostrare skaffa det så fort som möjligt.
 
Sv: Problem med unghästen...

Den här ungen har varit på tapeten förut.
Kolla på Pacific historik.
Startade tråd då den var 8 mån gammal och fick diiverse råd.

Jag är inte förvånad att det blivit så här nu.

Och lägger mig till andra som skrivit här.
TS bör söka hjälp hos dom som kan unghästar eller annars sälja innan det är försent.

Ungen har nu noll respekt för folk vilket i och för sig inte är hans fel.

AM
 
Sv: Problem med unghästen...

Aha, misstankt det.
Känsa borda starta en trod:
VÄRFÖR OERFAREN FOLK SKA INTE SKAFFA SIG UNGHÄSTER.
Az
 
Sv: Problem med unghästen...

Din häst har tagit över kontrollen och tror att den får bete sig hursomhelst för att du vid tillfällen har låtit den komma undan eller blivit rädd och gått undan för honom. Man kan inte hjälpa att man blir rädd, hästar som beter sig såhär kan bli väldigt farliga att hantera och det är inte att leka med om man är ovan. Jag rekommenderar starkt att du tar kontakt med en duktig hästmänniska som är van att hantera unghästar/helst unghingstar. Gärna någon som har utbildning inom NH-träning, det rekommenderar jag.
Även om du tycker du har varit konsekvent eller bestämd står hästen med facit att du faktiskt har, som jag sa, låtit den komma undan. Det kan handla om minsta millimeter som du flyttar dig undan för honom, en häst som din är i trotsålder och visar dominanta beteenden lär sig otroligt fort för minsta steg du backar så tillslut kör den över dig totalt- lite det som hänt.
Så, snälla, ta hjälp av någon! Alla ska lära sig att hantera en häst, till och från hagen tex, och det är inte så lätt alla gånger, särskilt med buffliga unghästar som inte lärt sig vett och det blir lätt en väldigt farlig situation. Det är stora farliga djur vi håller på med.
Hoppas det löser sig.
 
Sv: Problem med unghästen...

Jag har varit i samma situation och då ända från början då hon var liten. Thengilya gick på mig, flyttade på mig, bet, sparkade mot mig, stegrade, sprang runt i cirklar när man ledde henne mm. Och var riktigt tjurig i hagen och i boxen. Mot detta måste man vara hård tillbaka. Ha alltid med dig ett spö för försvar. spöet har hjälpt mig otorligt mycket under slutet av denna jobbiga tid genom att kunan flytta henne med hjälp av spöet mm. Kanske låter lite krongligt och du får gärna skriva till mig om du vill veta mera. Idag är kan hon fortfarande vara lite knepig men jag har mycket mer kontroll över henne. Hon har gått från ett monster till en underbar individ som väldigt gärna vill lära sig massor...
 
Sv: Problem med unghästen...

Måste bara få inflika att Nh inte alltid löser alla problem, iallfall inte med min dam. Det var först då jag satte hårt mot hårt som hon började visa resultat.
 
Sv: Problem med unghästen...

I så fall har vi olika uppfattning om vad NH innebär. Håller med att man måste sätta "hårt mot hårt" (om det är så du vill uttrycka det) och det är precis det jag tycker NH handlar om bland annat. För att sedan kunna minska till små små signaler när hästen lyssnar.
 
Sv: Problem med unghästen...

Hej allihop och tack för era svar!
Som en utav skrivit så har jag skrivit i forumet om Pacific förut. Han var då 8 månader gammal och jag började då tappa kontrollen över hans beteende. Efter goda råd och hjälp från mer erfarna än mig själv gick han tillbaka till att vara en väldigt lugn individ som sällan hittar på några hyss. Efter den förra dåliga perioden följde många bra stunder och han har utvecklats enormt mycket varför jag faktiskt blir ganska ledsen när vissa uttrycker sig som att jag inte borde äga honom endast för att jag skrev om honom i det här forumet för nästan ett år sedan. Alla har motgångar med sina hästar och jag är otroligt villig att lyssna och ta till mig goda råd när det gäller min, men tråkig attityd känns bara onödigt i en sån här tråd. Jag tänkte hur som helst att jag skulle göra som jag gjorde förra gången, alltså ta kontakt med någon vettig hästmänniska och jag tackar alla för era svar!:) Förhoppningsvis finner ni inte en tråd om min Pacific om ett år igen haha :):P TACK!
 
Sv: Problem med unghästen...

Du har helt klart hamnat i trubbel med din häst, för det första så bör han kastreras om han ännu inte är skuren. Därefter så får du helt enkelt ta hjälp från någon som är duktig på ledarskapsfrågor.
Hur är det du tänker när du rekommenderar att kastrera en valack?
 
Sv: Problem med unghästen...

Jag tror att många som haft/har unghästar kan känna igen sig. De har sina perioder och när man blir rädd, vilket är helt naturligt att man blir är det lätt att köra fast. Mitt tips är att ha någon annan trygg person med sig. Man signalerar då mindre rädsla själv. Tänk på din andning, magandas lugnt.

Att han reagerar i matsituationer är inte så konstigt, många vaktar sin mat och det går oftast över med tiden. Undvik att störa honom i boxen när han får sin mat. Lägg dit maten först och ställ in honom sedan. Man behöver inte ta alla strider och framförallt inte alla på en gång. Det är viktigare att han kan ledas på ett tryggt sätt.

Sedan måste du få honom att flytta sig för dig och inte tvärtom. Min häst ryggade jag varje gång hon försökte med något under hennes trotsperiod. Jag använde en Duallygrimma, vilken hjälpte mig oerhört mycket och fick mig dessutom känna mig tryggare då jag hade ett redskap som fungerade.

Skit i longering och annat ett tag. Är han okoncentrerad och ofokuserad lär han sig inget ändå. Gå på promenader eller lek följa John i paddocken istället. Han skall följa dig annars får han backa! Ju större dumhet, desto fler steg bakåt. Det går med tålamod och envishet. Var noga med att berömma rikligt för varje liten sak han gör som är rätt istället för att fokusera på det negativa beteendet.

Läsvärd bok: Tänk som din häst av Michael Peace och Lesley Bayley, läs den! Den och grimman, samt min sambo som tryggt sällskap löste våra problem.
Tro på dig själv, bli inte arg och ledsen. Det hjälper inte! Fokusera på ett litet mål åt gången. Beröm dig själv också!

Lycka till!

Att människor utan unghästerfarenhet inte ska skaffa unghästar som någon sade, är inte något jag håller med om, av egen erfarenhet. Någonstans börjar man ju skaffa sin erfarenhet. Att man är trygg, har tålamod och har vett att be om hjälp är däremot mycket viktigt. De flesta människor växer inte upp på en gård full av unghästar, flera otroligt kunniga och framgångsrika tränare/hästmänniskor har startat sin karriär sent dessutom.
 
Sv: Problem med unghästen...

Du har helt klart hamnat i trubbel med din häst, för det första så bör han kastreras om han ännu inte är skuren. Därefter så får du helt enkelt ta hjälp från någon som är duktig på ledarskapsfrågor.

"Hej,
Jag har en valack..."

:grin:
 
Sv: Problem med unghästen...

Oj, jag hade verkligen varit livrädd om min häst gjorde som du beskriver. Jag hade absolut tagit hjälp av en tränare som kunde träna mig så att jag kan hantera min häst. Jag hade i samråd med min tränare gett det en tid och hade jag fortfarande haft problem hade jag sålt hästen eller tagit bort den. Jag har haft några unghästar genom åren och nuvarande köpte jag som liten fölunge. Vi har tränat mycket, och haft en jättebra tränare som hjälpt mig med hanteringen, superviktigt om man som jag behöver stöd och hjälp. Men om en av mina hästar hade anfallit mig hade jag inte haft kvar den tror jag, det känns alldeles för läskigt och svårt för mig. Så mitt råd är att kontakta en tränare som det klickar med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 859
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp