Bukefalos 28 år!

Problem med unghästen...

Sv: Problem med unghästen...

Det är inte sant, jag har själv sett det.
Natruligtvis beror på det på både häst och ägare samt vilken tränare de hittar. Men med rätt hjälp finns det absolut en chans att problemen kan lösas.

Dock kräver detta förståss att tränaren som sagt är ärlig i sitt omdöme om hästen, vissa hästar är mindre lämpade än andra.

Tycker att du uttrycker dig onödigt hårt och generaliserande.

Inte hårt någ! att hålla en kompis på backen och vet inte om han ska live el dö!
Jag spela inte med andras liv.
You got a lot too learn.
Az
 
Sv: Problem med unghästen...

Ja vi har Alla mycket att lära... Det är trotts allt det som är bra med hästar, för tänk vad trisst det skulle vara att bli fullärd!

Däremot kan jag säga att Skuggi i mina ögon har en hel del vettiga tankar i allmänhet, och speciellt inom hästeriet.

Och nu måste jag fråga dig, eftersom du så tydligt kan säga att det inte finns Något att göra och så fort någon har blivit rädd så kommer denna aldrig att kunna hitta tillbaka till sin häst... Vad grundar du detta på? Har du sett Alla ekipage i hela världen?
Har du sett alla tränare? Och alla hästar?
Att du set t"nog många" innebär inte att du har Svaret och Sanningen... Det innebär att du sett klåpare till tränare som uppenbarligen itne kunde ge tillbaka förtroendet till hästägarna, eller så har du sett hästar som har varit lynnesfel-tokiga eller extremt felhanterade.

Det finns Alltid en lösning, men det innebär att den som söker lösningen är beredd att ta hjälp av kunnig person. Jag säger inte att det kommer vara lätt eller att det komemr gå snabbt, men det inte deffinitivt inte omöjligt!
 
Sv: Problem med unghästen...

Poängen i det här fallet är nog att om man är riktigt rädd för en häst så blir man ingen bra ledare. Man tappar i pondus. Och en vass häst utnyttjar det till fullo-
 
Sv: Problem med unghästen...

Aha, misstankt det.
Känsa borda starta en trod:
VÄRFÖR OERFAREN FOLK SKA INTE SKAFFA SIG UNGHÄSTER.
Az

Vilket jävla besserwisseruttalande!!!!:mad:

Kanske ska skapa en tråd "Varför folk som inte kan stava ordentligt ska hålla käften"

Och hur fan får man erfarenhet då? Resonerar du alltid så? Hur kommer man då framåt.

Vem som helst kan ju ha otur att få en ovanligt tuff häst/föl/hund/whatever.
 
Sv: Problem med unghästen...

Nu har arizona helt rätt i när han säger att gröna ryttare inte ska ha gröna hästar! Svårare än så är det inte. Har man otur att få en häst som man inte klarar av så se man till att göra sig av med den till någon som vill ha en sådan häst och så skaffar man sig en äldre, trevlig kuse man kan ha glädje av, inte riskera livet på:
 
Sv: Problem med unghästen...

Man kan aldrig bli ful lärd när det gäller ett livenda kraft paket på 600kg.
Man har varit med om mycket och sett mycket, man lära sina begransing.
Uppskrämd och overrasked har man blivit, men aldrig att man törs inte att kliva upp i sadeln igen.
Det du är in på är den psycologiska biten och det kan jag för lita om, det jag vet är att när din häst gå till anfall mott dig A LINE HAS BEEN CROSSED! liksom om din man skulla slå dig, man tappa respekt och ersätts med rädsla o misstanksomhet, när komma nästa smal?
Az
 
Sv: Problem med unghästen...

Poängen i det här fallet är nog att om man är riktigt rädd för en häst så blir man ingen bra ledare. Man tappar i pondus. Och en vass häst utnyttjar det till fullo-

Håller helt med dig.
Och det är därför jag anser att TS måste få hjälp av en duktig utbildad tränare. Att försöka rätta till detta själv kan bli Mycket farligt.
Men med hjälp kan TS hitta tillbaka, dvs om viljan finns. Finns inte viljan att hitta förtroendet så kommer det inte heller tillbaka. :)
 
Sv: Problem med unghästen...

Ja visst kommer misstankarna, men det är skillnad mellan en häst och en man.

Självklart har hästen gått över styr när den attackerar, men det innebär inte att det inte går att rätta till med hjälp av en duktig och utbildad instruktör.

Jag har sett min beskärda del, och uppfostrat min beskärda del av tokiga hästar. Och jag vet hur myckt jobb det ligger bakom, men det innebär inte att det är omöjligt.

Däremot kanske TS skulle bli gladare av en ny häst som inte testar henne. Men med det sagt så säger jag inte att TS aldrig kommer att kunna lita på sin häst igen.
Och vidhåller vid att hon kna fixa det, med hjälp från utbildad duktig instruktör.

För det är inte ofta (tyvärr TS) som en grön hästägare klarar ut sådan häst som TS beskriver själv, utan utbildad instruktör.
 
Sv: Problem med unghästen...

Nu har arizona helt rätt i när han säger att gröna ryttare inte ska ha gröna hästar! Svårare än så är det inte. Har man otur att få en häst som man inte klarar av så se man till att göra sig av med den till någon som vill ha en sådan häst och så skaffar man sig en äldre, trevlig kuse man kan ha glädje av, inte riskera livet på:


Jag håller inte med dig här.
Har du hjälp så kan du visst klara av en grön häst. TS borde deffinitivt tagit hjälp av någon med sin häst redan från början när den var föl. Det rä en sådan häst.
Någonstanns måste du börja och att ha unghäst som relativt grön är inte fel, om du har hjälp!

Har du inte hjälp är det större risk att det går fel.

Sen uppfattade jag inte TS som totalt grön och att detta var dennas första häst men då kan jag också ha missat något.
Oavsett, hade TS fått en tervlig individ som föl, och tagit hjälp, hade det varit större chans till att det gått bra.

Det går inte att dömma ut alla nybörjare med gröna hästar utifrån "worse case scenario"-ekipagen.
 
Sv: Problem med unghästen...

KL
Blir trött på tips typ- skaffa en tränare.

Här handlar det om daglig hantering o det måste brytas här o nu.
Den ska lämnas bort o ägaren kommer nog aldrig att glömma hur " den kan vara" inte hästen heller.

Det är till syvende o sist hästen det blir synd om om inget görs nu. Inte fasen blir den mindre o lättare att ha att göra med.
Den ska heller inte behöva bli utsatt för psykisk mobbing resten av livet- som det NH-tränande ser ut i mina ögon.
Ser mkt snälla superfina hästar som blir provocerade till att bli "monster" o ägarna ser inte att felet ligger hos dem själva. Ja jag blir faen gråtfärdig.

Det räcker med en människa med pondus som vet vad den gör- max 1 vecka, men sen ska hästen till ngn som ser minsta tecken på återfall. Det gör inte denna TS.

Skaffa häst efter er egen mentalitet.
 
Sv: Problem med unghästen...

och var ska man hitta dessa SUPER TRAINERS!
Är dom träners over huvudtagit?
Vär har dom fått sina uttbilding?
Har dom så många häster och år under bältet?
Är dom utbilded psycolog som kan bearbete häst agerns radsla?
Är dom Super Horse Wisper som kan prata med häster och få ett svar av värför den vill bita av huvud på sin äger?
Az
 
Sv: Problem med unghästen...

Inte hårt någ! att hålla en kompis på backen och vet inte om han ska live el dö!
Jag spela inte med andras liv.
You got a lot too learn.
Az

Jag tror att det är du som har en del att lära, kära du ;)

Jag har inte föreslagit att TS ska försöka lösa problemet själv, om du läser vad jag skrivit. Jag anser att problemet är så stort att hästen bör fara till någon "expert" som kan förklara regelverket för snorvalpen.
DÄREFTER är jag säker på att tränaren kan avgöra om hästen är lämplig för TS att behålla, eller inte.

Det är långt ifrån självklart att detta problem inte kan lösas, med TS fortfarande som ägare.
 
Sv: Problem med unghästen...

Poängen i det här fallet är nog att om man är riktigt rädd för en häst så blir man ingen bra ledare. Man tappar i pondus. Och en vass häst utnyttjar det till fullo-

Jag håller helt klart med.

Men för det första vet vi inte om detta är en "vass" häst, eller om den bara inte vet hur man beter sig.
Sedan handlar det förståss om att tränaren måste kunna hjälpa TS att återvinna förtroendet för sin häst, går inte det så är enda lösningen att sälja. Man ska självklart inte vara rädd för sin häst, eller NÅGON häst man hanterar. Men med rätt hjälp så kan man med rätt häst, hitta tillbaka.
 
Sv: Problem med unghästen...

Man kan aldrig bli ful lärd när det gäller ett livenda kraft paket på 600kg.
Man har varit med om mycket och sett mycket, man lära sina begransing.
Uppskrämd och overrasked har man blivit, men aldrig att man törs inte att kliva upp i sadeln igen.
Det du är in på är den psycologiska biten och det kan jag för lita om, det jag vet är att när din häst gå till anfall mott dig A LINE HAS BEEN CROSSED! liksom om din man skulla slå dig, man tappa respekt och ersätts med rädsla o misstanksomhet, när komma nästa smal?
Az

Då har du bara sett klåpare till tränare, om du aldrig sett en tränare "få till" en häst som "gått över gränsen".
En häst tänker inte logiskt som vi, den lever i nuet, och vet den inte bättre så kommer den försöka ta ledarskapet och reda ut situationer som den upplever som problematiska.
När en erfaren tränare förklarat hur landet ligger, så vill de ALLRA flesta hästar helst ha en trygg ledare och veta vad de ska göra.

Det är bara att beklaga om du har så begränsade erfarenheter av problemhästar.
 
Sv: Problem med unghästen...

och var ska man hitta dessa SUPER TRAINERS!
Är dom träners over huvudtagit?
Vär har dom fått sina uttbilding?
Har dom så många häster och år under bältet?
Är dom utbilded psycolog som kan bearbete häst agerns radsla?
Är dom Super Horse Wisper som kan prata med häster och få ett svar av värför den vill bita av huvud på sin äger?
Az

Shit.. du har verkligen inte träffat bra tränare du.. :crazy:

En tränare är självklart utbildad, har mycket erfarenhet av både olika hästar och människor, de ska åtminstone kunna så mycket om humanpsykologi att de kan träna även människan. Och en erfaren tränare kan nog i många fall räkna ut varför hästen beter sig som den gör, det behöver man inte vara hästviskare för, det räcker att man kan hästars beteende. De har inte så avancerade och djupgående orsaker till sitt handlande.

Jag vet iaf flera som passar in på detta ovan, och jag vet tyvärr fler som INTE gör det. Men, de finns, de som faktiskt kan hjälpa.
 
Sv: Problem med unghästen...

min hingst GICK ihop med hingstar när jag köpte honom (hade alltid gjort i 3 år) , inte blev han nått bättre för det... han var alltid lägst i rang.

Han kastrerades och fick nytt sällskap av en äldre valack men mina unga häst tog över ledarskapet och det klarade han inte av helt enkelt. Jag tror det är helt upp till individerna, en del unghästar kanske fixar att vara ledare, men andra blir det fast än de inte klarar av ansvaret och blir därmed osäkra = farliga/dominanta. De VET inte hur de ska vara en god ledare och osäkerheten gör att de börjar hävda sig stup i minuten.

En självklar ledare i en flock behöver aldrig hävda sig. En mindre självklar ledare, som blivit det pga de andra hästarna varit mer underlägsna när den hästen grinat illa, är oftast osäker i sig själv och måste hela tiden spänna upp sig och kaxa för att upprätthålla sitt "ledarskap". Men om det inte finns någon häst i hagen som kan ta striden och tala om för ungtuppen att han beter sig illa och behöver komma ned på jorden så blir det människan som får ta striden en vacker dag. Jag letade med ljus och lykta efter en stark valack/sto att släppa ihop i min lilla flock men hittade ingen och det slutade med att jag fick vara hård på min häst och då skärpte han till sig. (skulle tro att det är lite samma tendenser med TS häst. Den behöver en tillsägelse på skarpen, dock är TS helt fel person att göra detta!!)


Eftersom min fd unghäst var så ranglåg som hingst, och så väldigt vänlig och genomsnäll och supergullig o känslig för tillsägelser när han först kom till mig så blev mina sensorer lite avtrubbade. Han var ju så snäll så jag blev lite för slapp med honom helt enkelt.


och ang att TS häst är elak: Hästen ÄR ju elak just nu. Dvs ohanterad, osäker och dominant. (felhanterad rättare sagt) Ingen vet hur pass djupt det sitter och vad som krävs för att få ned den på jorden igen, därav mitt inlägg om att det är svårt att sälja en elak häst - man vet inte vad man utsätter en ev köpare för!

Elaka hästar ÄR OFTAST missförstådda, felhanterade och väldigt osäkra, som jag skriver ovan. Men... det finns faktiskt elaka hästar som trots korrekt behandling fortsätter att vara skarpa och farliga.
 
Sv: Problem med unghästen...

Shit.. du har verkligen inte träffat bra tränare du.. :crazy:

En tränare är självklart utbildad, har mycket erfarenhet av både olika hästar och människor, de ska åtminstone kunna så mycket om humanpsykologi att de kan träna även människan. Och en erfaren tränare kan nog i många fall räkna ut varför hästen beter sig som den gör, det behöver man inte vara hästviskare för, det räcker att man kan hästars beteende. De har inte så avancerade och djupgående orsaker till sitt handlande.

Jag vet iaf flera som passar in på detta ovan, och jag vet tyvärr fler som INTE gör det. Men, de finns, de som faktiskt kan hjälpa.

1st du vet igenting om mitt häst kundskap o erfarenhet:
2nd visst har jag träffet bra träners, Roberts, Lyon, o fler på deras hemma plan. Jag minns Monty sa till mig "i can fix the horse but I cain´t fix the owner"
3rd om du, dessa Super Träners du känna till och fler som är här med god råd på buka, vad göra ni har och babbla, utt o träna alla dessa problem häster och dess folk, gud vet det finns hur mycke jobb som helst.
Az
 
Sv: Problem med unghästen...

1st du vet igenting om mitt häst kundskap o erfarenhet:
Jag kan skaffa mig en ganska bra uppskattning om din erfarenhet i alla fall, då du ju säker att problemhästar alltid måste byta ägare. JAG har inte jättemycket erfarenhet, och ändå har jag sett flera. På detta baserar jag min uppfattning om dina erfarenheter.
2nd visst har jag träffet bra träners, Roberts, Lyon, o fler på deras hemma plan. Jag minns Monty sa till mig "i can fix the horse but I cain´t fix the owner"
Det säger väl mer om Montys kunskaper än något annat? :crazy: Han kanske är bra på hästar, men människor vill han tydligen inte befatta sig med?
3rd om du, dessa Super Träners du känna till och fler som är här med god råd på buka, vad göra ni har och babbla, utt o träna alla dessa problem häster och dess folk, gud vet det finns hur mycke jobb som helst.
Az

Jag tränar inga problemhästar då jag inte har tillräckligt många "pilar i mitt koger" för att klara det. Det räcker gott och väl för mig att träna våra båda unghästar.
De duktiga tränare jag känner sitter inte på buke och babblar, de är ute och tränar hästar mest hela dagarna.
Vad övriga på buke har för anledning vet jag inte, kanske måste de ägna sig åt jobb där man får betalt för sin insats, för att försörja familjen? Inte alla har råd att gratis hjälpa ägare som har problem med sina hästar, för det är inte många som är beredda att betala för en tränare i slutet av dagen... :angel:

Jag har erbjudit TS kontakt med de tränare jag känner till, sedan är det upp till TS vad denna vill göra, ellerhur?

Jag vill tillägga att detta är anledningen till att jag tycker så bra om Pat Parelli, deras utbildningssystem vänder sig i första hand till att utbilda människan. Vi människor får lära oss att läsa hästen, förstå, kontrollera kroppen, kommunicera med hästen och genom detta uppnå säkerhet och glädje i samvaron med hästen.

Jag hånskrattar åt den tränare som kallar sig duktig, men som inte har kunskapen eller viljan att lära människorna om hästarna. :devil:
Det är ju inte hästarna som behöver tränas! Det är ju människorna!
 
Sv: Problem med unghästen...

det är helt klart ledarskapet som brustit mellan dig och din häst. han testar dig och då du inte sätter något emot blir det han som bestämmer.
ta hjälp av någon som är duktig ex. NH-instruktör eller bara någon som har väldigt goda kunskaper inom detta område.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 049
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp