Bukefalos 28 år!

Problem med unghästen...

Sv: Problem med unghästen...

Åh, tack!:)

Hoppas TS vågar sig tillbaka, annars går det bra att PM´a. Jag är långt ifrån expert, men har trots det lyckats ganska bra med att ta oss igenom trotsperioderna. Självklart skall man inte göra något med livet som insats, men allt har en lösning.
 
Sv: Problem med unghästen...

Alla har motgångar med sina hästar och jag är otroligt villig att lyssna och ta till mig goda råd när det gäller min, men tråkig attityd känns bara onödigt i en sån här tråd.

Nu är du helt ute och cyklar.

En motgång är att man inte kan få hästen i samlad galopp, eller hoppa över plank, eller inet får hästen att skritta lugnt.

Det du har är INTE motgångar, det är ett totalt övertag från hästens sida.
Jag är lite hård nu, men du måste insé dina begränsningar och lämna ifrån dig hästen innan det är för sent eller ta hem en extremt duktig person (iprincip varje gång du hanterar den till en början)

En människa som hanterar unghästar ska ha stor kunskap, och därmed tillräcklig kunskap att reda ut sånadär saker INNAN de händer, inte när man har fått x antal träffar och hästen är folkilsken!!! :crazy:

Jag blir så ledsen när jag läser sånthär, för det är sånt som inte får hända!
Jag hoppas verkligen du tar tag i det redan idag och ser till att fixa hjälp eller skicka iväg hästen.
Har du inte löst det innan så kommer du inte kunna lösa det nu när hästen har blivit farlig.

Tänk på hästen. Även om du älskar den kanske det är bäst för den att lämna den ifrån sig.
 
Sv: Problem med unghästen...

Är du redan rädd för han då är det kört, en träner kan aldrig få dig att komma over ditt rädsla.

Fast så kan du ju inte säga? :confused:
Om TS tar ut tränare som hjälper henne att förstå hästens signaler, och att förstå hur hon ska arbeta med den så lär hon sig både att bli tuffare/modigare och hur hon ska göra för att hästen inte ska trottsa...

Jag har haft åtskilliga elever som tagit lektioner va mig och fått både en bättre relation till sina hästar och som blivit modigare själv.
Allt ifrån de som egentligen itne behövt vara rädd för att de hafts superfina hästar, till de som haft monster.


Sen måste jag tillägga att någon skrev att alla som haft unghästar varit rädd för dom någon gång, jag har en 4 årig hingst, har aldrig varit rädd för honom. Aldrig behövt heller. Han har alltid uppfört sig trevligt och vänligt.
Hans "trottsperioder" har knappt synts och alla stallägare som hanterat honom har fullkomligen älskat honom. Han är å andra sidan min egen uppfödning, där föräldrarna är nogrant utvalda, givetvis efter exteriör men framför allt efter psyket.
Att ha unghäst innebär inte för mig åtminstånde att de kommer att vara ouppfostrade en period.
Det innebär en hel del ansvar och eftertanke, hur ska hästen leva? Jag har alltid sett till att han haft kompisar i hagen med undantaget den period han tränades på att gå själv. Jag har fått en hel del gratis av att andra hästar uppfostrat honom åt mig. :D
 
Sv: Problem med unghästen...

Att ha egen häst skall inte vara ett straff och en plåga. Man skall njuta av sin häst och det finns så många bra hästar i världen så det är synd att lägga sin tid på dom dåliga. Trivs man inte med sin häst, det är svårt att göra om man är rädd för den och den inte respekterar en, så ska man göra sig av med den!!! Det finns ingen anledning att vara "duktig" och försöka sig på något man inte klarar av. Skaffa en trevlig, äldre häst och njut av att ha en häst du kan glädjas åt. Alla hästar passar inte åt alla!
 
Sv: Problem med unghästen...

Vissa saker du skrev var bra, andra var en aningens mindre bra i mina ögon.


Jag tror att många som haft/har unghästar kan känna igen sig. De har sina perioder och när man blir rädd, vilket är helt naturligt att man blir är det lätt att köra fast. Mitt tips är att ha någon annan trygg person med sig. Man signalerar då mindre rädsla själv. Tänk på din andning, magandas lugnt.



Att han reagerar i matsituationer är inte så konstigt, många vaktar sin mat och det går oftast över med tiden. Undvik att störa honom i boxen när han får sin mat. Lägg dit maten först och ställ in honom sedan. Man behöver inte ta alla strider och framförallt inte alla på en gång. Det är viktigare att han kan ledas på ett tryggt sätt.

Att lägga in maten kan vara en farlig ide. Om TS redan har svårt att hantera hästen kan han bli änmer bångstyrig när han vet att det finns mat i boxen och bli svår att leda in. Något TS får ta hänsyn till.


Sedan måste du få honom att flytta sig för dig och inte tvärtom. Min häst ryggade jag varje gång hon försökte med något under hennes trotsperiod. Jag använde en Duallygrimma, vilken hjälpte mig oerhört mycket och fick mig dessutom känna mig tryggare då jag hade ett redskap som fungerade.

Utan tränare, bör TS inte försöka sig på detta. Iom att hästen redan är aggresiv kommer den med stor sannorlikhet att gå till attack om hon själv försöker att ta ledarskapet. Det är så många små signaler att hålla reda på och dessa signalerbehöver den ovana verkligen en tränare för att få hjälp att se i tid!
Men hjälp av en duktig tränare är en bra ide!


Skit i longering och annat ett tag. Är han okoncentrerad och ofokuserad lär han sig inget ändå. Gå på promenader eller lek följa John i paddocken istället. Han skall följa dig annars får han backa! Ju större dumhet, desto fler steg bakåt. Det går med tålamod och envishet. Var noga med att berömma rikligt för varje liten sak han gör som är rätt istället för att fokusera på det negativa beteendet.


Nej, ju större dumhet, inte desto fler steg. Börjar du backa flera steg åt gången för att hästen trottsar så straffar du den.
TS ska inte straffa sin häst, hon skall försöka få den att förstå att beteendet inte är uppskattat.
Att backa, och det med tränare!, är en bra ide, men bara ett steg, oavsett om hästen tar ett eller tio steg framåt. Enda gången det är godtagbart att backa flera gånger är om hästen går till ren attack och biter/sparkar. Då har människan rätten att försvara sig och det kan innebära att backa flera steg.

Men TS behöver lära sig hur hon ska göra för att backa hästen och det anser jag att hon gör bäst genom en tränare!


Läsvärd bok: Tänk som din häst av Michael Peace och Lesley Bayley, läs den! Den och grimman, samt min sambo som tryggt sällskap löste våra problem.
Tro på dig själv, bli inte arg och ledsen. Det hjälper inte! Fokusera på ett litet mål åt gången. Beröm dig själv också!

Lycka till!

Att människor utan unghästerfarenhet inte ska skaffa unghästar som någon sade, är inte något jag håller med om, av egen erfarenhet. Någonstans börjar man ju skaffa sin erfarenhet. Att man är trygg, har tålamod och har vett att be om hjälp är däremot mycket viktigt. De flesta människor växer inte upp på en gård full av unghästar, flera otroligt kunniga och framgångsrika tränare/hästmänniskor har startat sin karriär sent dessutom.
 
Sv: Problem med unghästen...

Att ha egen häst skall inte vara ett straff och en plåga. Man skall njuta av sin häst och det finns så många bra hästar i världen så det är synd att lägga sin tid på dom dåliga. Trivs man inte med sin häst, det är svårt att göra om man är rädd för den och den inte respekterar en, så ska man göra sig av med den!!! Det finns ingen anledning att vara "duktig" och försöka sig på något man inte klarar av. Skaffa en trevlig, äldre häst och njut av att ha en häst du kan glädjas åt. Alla hästar passar inte åt alla!

Jag vet inte vad du vill mena med det? Jag skrev aldrig något om det utan skrev om att TS visst kan lära sig att bli modig igen.

Sedan kommenterade jag att en unghäst behöver inte alls bli ett monster?

:)

Jag håller med dig om att det ska vara kul att ha häst. Men så fort det går fel behöver man inte sälja hästen, är det inte bättre att lära sig något? Ta ut en tränare och faktist utvecklas istället?
Annars är risken att människan bara drar på sig mer och mer negativt bagage och tillslut inte ens kan ha en snäll gammal valack.

Sälja är inte alltid lösningen på allt.
:)
 
Sv: Problem med unghästen...

KL


TS - har du ingen möjlighet att lämna bort hästen på "uppfostring" hos någon unghästutbildare alt lösdrift för unghästar? Jag tror inte du ska ge dig in på att försöka reda ut problemen själv eftersom du tydligt missat alla tecken på att hästen varit på väg att ta över och inte kunnat korrigera detta långt innan vilket betyder att du antagligen inte heller kommer kunna läsa av hästen i exakt rätt sekund för att korrigera den med ex ett spö eller liknande. Att backa en dominant häst kan innebära ren livsfara för din egen del! Som de brukar säga "prova inte detta hemma".

Jag tror inte du behöver göra dej av med honom, alla stöter vi på patrull ibland och man lär sig av sina misstag, men man får inte vara rädd att ta hjälp från proffs (dvs inte buke... ) Du kan få tusen olika råd av mig, men det hjälper ju inte när jag inte ser dig och din häst irl.

Jag hade en treårig hingst som var världens gulligaste, han gick ensam, kastrerades, fick sällskap och han tog ledarskapet i hagen. Misstag nr ett. Man ska INTE ha unghästar ihop med ranglåga äldre hästar...

Misstag nr två) eftersom det var en känslig häst och "alltid varit snäll" så misstolkade jag hans tidiga tecken på dominans. Han skrapade m framhov på gången, lade öronen bakåt när jag korrigerade honom eller pressade honom - jag tolkade det mer som att han blev rädd och orolig när matte blev arg på honom. Han kunde vända upp rumpan mot mig i boxen men det tolkade jag oxå som "äh inte så farligt, han är så snäll och vill säkert vara ifred i sin box med sin mat"
Fel fel fel fel.
Hästj**eln attackerade mig en dag när jag lade press på honom när han inte ville gå in i stallet utan sin kompis.
Jag blev helt paff. Trodde inte för mina gudar att han kunde vara sån!!
Dock har jag hanterat "sådana" hästar förr och satte genast stenhårt mot hårt och var superkonsekvent med att bestämma minsta centimeter han fick röra sig!

Jag lommade sen hem med svansen mellan benen och skämdes för att jag missbedömt honom så totalt. Men så blir det ibland. Man misstolkar, ser inte det som kommer smygande, inte tycker att det är något att bråka om etc men en dag sitter man där med en rabiat häst som är livsfarlig!

Så trots att jag hanterat dominanta hästar förr så såg jag det inte komma förrän det var för sent. Men jag kunde korrigera det genast på egen hand och fick en väldigt gemytlig och trevlig unghäst som sen såldes till en ridskola där han är avgudad :D

Men eftersom att du TS inte har erfarenheten av dominanta hästar så tycker jag att du ska lämna bort hästen för en månad eller två, alternativt skaffa honom ett bättre hagsällskap och ta hjälp av tränare på hemmaplan. Det har gått så långt och det kan bli riktigt farligt om du försöker dig att hantera honom med flytt-övningar, pisk, linor etc . Inte behöver du sälja! Det är bara att erkänna att man gick in i väggen!


(kan säga att jag har min första fölunge nu och har redan besämt att ta ta hjälp med vissa inridningsmoment, även om det gick super med treåringen innan, men just för att få ett proffs som befäster allt det svåra :) )
 
Sv: Problem med unghästen...

Jag har en bekant som fick liknande problem med sin valack i samma ålder.
Hon berättade för mig att hon var rädd för honom och nog skulle sälja...
Jag tipsade henne då om några andra vänner som hjälpte oss med grunderna på vår islandskorsning. Sagt och gjort, hon skickade dit honom, han fick lite grundutbildning och sedan kom hon dit och fick lära sig vad han lärt sig.

Nu har hon upptäckt vilken otroligt trevlig och härlig häst hon har :love:

Det är säkert samma med din häst, är man lite ovan med unghästar är det säkert lätt att man gör lite "fel" och när de kommer i trotsålderna då så får man problem.

Det är dock ganska lätt fixat av duktiga hästmänniskor, och när du sedan får lära dig detta så blir ni ett lyckligt par igen!

PM:a om du vill veta vilka det var som hjälpte min bekant, de håller till i jämtland, men det är helt klart värt resan :bow:
 
Sv: Problem med unghästen...

Byt häst är mitt råd igen! Hade du varit ihop med en otrevlig kille så hade ingen här sagt åt dig att försök att komma överens. Då hade du fått rådet att göra slut. Varför ska man ha en häst man inte kommer överens med? Bara för att man fött upp hästen själv så betyder det ju inte att det är den rätta hästen för ryttaren. Om man ska köpa häst så är ju alla så rörande överens om att man ska ta tid på sig för att hitta en häst som verkligen passar. För att prata för hästens väl och ve så kommer han att trivas mycket bättre om han hamnar hos någon som fixar/gillar honom bättre. Jag säljer gärna min häst till någon som har bättre nytta av honom än vad jag har om vi inte passar varandras behov. Risken med att ha en häst som man inte trivs med är att man slutar rida vilket skulle vara tråkigt.
 
Sv: Problem med unghästen...

Vem vill köpa en elak åring som attackerar folk...? Vilket ansvar har man som säljare att skicka iväg en elak häst till nån annan?

Misstag kan vi alla göra och oftast går det att rätta till med rätt hjälp och träning. Såg nu att TS haft samma problem förut med samma häst så hon kanske bör fundera på hur hon jobbar honom över lag och analysera sig själv mer.

Älskar man en häst så gör man. Samma med en kille, skriver någon att hon har en otrevlig kille men älskar honom så kanske rådet blir att ta hjälp av famrådgivare...?
 
Sv: Problem med unghästen...

En ettåring är inte elak för att den attackerar folk!
Det är helt normalt att när de blir 1 1/2år ska prova att flytta på allt och alla.
Om man då flytter på sig när hästen säger det blir det bara värre och värre.
En person som har unghästvana vet hur man hanterar det och skulle inte vara tveksam till att köpa hästen eller hjälpa TS!
I den ålder är det också en bra idé att låta hästen gå på lösdrift, sen kan man ofta hantera den igen när den blir 2 1/2 år.
Om man hanterar hästen utan att ha kontroll blir den dåligt uppfostrat, men inte förstört.
DET ÄR FARLIGT ATT HANTERA HÄSTEN UTAN KONTROLL!!
TS ska söka hjälp eller lämna hästen på lösdrift, helst båda.
 
Sv: Problem med unghästen...

Kanske inte rent generellt.
Men jag har faktiskt stött på en fölunge som var extrem. Flög på allt och alla.
Morsan, kompisar, andra hästar, personal och veterinärer. Ingen gick säker
 
Sv: Problem med unghästen...

Det kan nog hända att det finns elaka hästar, som är det pga något fel inuti. Men om TS häst uppfört sig ganska bra senaste året (som jag fattar det) så är hästen knappast elak, utan bara missförstådd och har fått fel uppfostran.
Det kan enkelt fixas som sagt, när hästen är så ung.
 
Sv: Problem med unghästen...

kl

Här har ju hästen redan tagit över.

Redan vid första antydan att hästen "trotsade" skulle du/TS åtgärdat och tillrättavisat.

Har du inte tillgång till en jäkligt unghästkunnig person som kan hjälpa dig varje dag i några veckor framöver skulle jga nog oxå övervägt att sälja honom. Det som är läskigt/ohanterbart för en person när det gäller hästar behöver inte va det för ngn annan och vice versa.

Men det är himla onödigt att utsätta sig för onödiga risker och desto längre tiden går och hästen får mer och mer kontroll desto svårare blir det att ordna till det ev. sälja
 
Sv: Problem med unghästen...

Fast så kan du ju inte säga? :confused:
Om TS tar ut tränare som hjälper henne att förstå hästens signaler, och att förstå hur hon ska arbeta med den så lär hon sig både att bli tuffare/modigare och hur hon ska göra för att hästen inte ska trottsa...

Jag har haft åtskilliga elever som tagit lektioner va mig och fått både en bättre relation till sina hästar och som blivit modigare själv.
Allt ifrån de som egentligen itne behövt vara rädd för att de hafts superfina hästar, till de som haft monster.


Sen måste jag tillägga att någon skrev att alla som haft unghästar varit rädd för dom någon gång, jag har en 4 årig hingst, har aldrig varit rädd för honom. Aldrig behövt heller. Han har alltid uppfört sig trevligt och vänligt.
Hans "trottsperioder" har knappt synts och alla stallägare som hanterat honom har fullkomligen älskat honom. Han är å andra sidan min egen uppfödning, där föräldrarna är nogrant utvalda, givetvis efter exteriör men framför allt efter psyket.
Att ha unghäst innebär inte för mig åtminstånde att de kommer att vara ouppfostrade en period.
Det innebär en hel del ansvar och eftertanke, hur ska hästen leva? Jag har alltid sett till att han haft kompisar i hagen med undantaget den period han tränades på att gå själv. Jag har fått en hel del gratis av att andra hästar uppfostrat honom åt mig. :D

Det kan jag visst säjer, här din häst gått upp på bak ben till anfall måt dig och du har inte klara av att lära den att VET HUT men blivit rädd, då är det färdig, du komma aldrig att har ett förtröenda för den häst!
Folk kan snaka tills dom är blå i ansiktet, det andra inte fakta.
Vi har ett tala sätt i america:
GREEN + GREEN = BLACK & BLUE
Oversätt, att en gron person ska ger sig på en gron häst komma att bli blå slagen, eller död. (I AM TALKING FROM PERSONAL EXPERIANCE OF PEOPLE I KNEW WHO ARE DEAD, some were good horseman)
Det har NH har gått overstyred och det finns alldeles för många okunnig folk som ger sig i det dom borda ger fan i!
Jag är lika förbanad på en del av dessa WANNA-BEE TRÄNERS som har inte magen att säger till dessa a folk att dom för lita efter en annan häst el en annan interess.
AZ
 
Sv: Problem med unghästen...

Ja, det är dumt om en dålig tränare ger sig ut för att ge lektioner. Det brukar resultera i repvifteri.
Men långt ifrån alla tränare är dåliga. Och många är riktigt bra, och kan ge tillbaka självförtroendet till människan.

Har människan blivit skrämd behöver det inte innebära att allt är kört.

Men! Jag tror inte heller att TS kommer att reda ut detta på egen hand, hon behöver en Duktig och kunnig tränare osm vet vad denna gör!
Som jag skrev innan så anser jag iten att TS ska försöka sig på detta själv, Om hon nu vill behålla sin häst. För Något måste TS göra.

Vad är en oerfaren häst? Ibland kan de vara supertrevliga hästar.

Däremot anser jag att problemhäst + total nybörjare= dålig ide.
 
Sv: Problem med unghästen...

Det kan jag visst säjer, här din häst gått upp på bak ben till anfall måt dig och du har inte klara av att lära den att VET HUT men blivit rädd, då är det färdig, du komma aldrig att har ett förtröenda för den häst!
...

Det är inte sant, jag har själv sett det.
Natruligtvis beror på det på både häst och ägare samt vilken tränare de hittar. Men med rätt hjälp finns det absolut en chans att problemen kan lösas.

Dock kräver detta förståss att tränaren som sagt är ärlig i sitt omdöme om hästen, vissa hästar är mindre lämpade än andra.

Tycker att du uttrycker dig onödigt hårt och generaliserande.
 
Sv: Problem med unghästen...

Därför lämnar man unghingsten på hingstbete innan den kastreras och blir där fostrad av andra hästar i samma ålder som visar hur man respekterar en god ledare alternativt blir en god ledare själv.

Min valack var en av ledarhingstarna på hingstbetet, han är väldigt mån om andra hästar men lyssnar på vad matte har att säga i alla lägen därför att han respekterar en god ledare helt enkelt.

Men att bli en god ledare har jag ingen aning om hur man blir, i mitt fall bara blev det så och jag var nog ganska så konsekvent ja. Jag har alltid varit lugn i hans närhet, aldrig höjt rösten förutom om det inneburit fara för honom eller mig vilket han vet innebär allvar och han lyssnar genast mycket uppmärksamt. Däremot tramsar jag aldrig med honom utan behandlar honom som det han är, en häst. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 045
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp