Bukefalos 28 år!

Problem med unghästen...

Sv: Problem med unghästen...

Vilket skitsnack.
Om nu Arizona är duktig på hästar innebär det inte att hennes ton mot TS ska vara så jäkla otrevlig.
Hur ska man någonsin kunna göra något första gången om det krävs erfarenhet?
Alla som skaffar barn borde ha erfarenhet innan? Alla som ska ha hund ska ha erfarenhet innan? Detta är ju inte möjligt.

Menar ni verkligen att man ska praktiserat på stuteri, dagis, brukshundklubben för att kunna ge sig in i något nytt? Ni verkar så rädda. I TS fall hade det varit bra om hon hade någon i sin närhet som hjälper henne. Nu vänder hon sig till Buke. Hon blir däremot inte hjälpt av taskiga kommentarer. Jag är hyperallergisk mot alla nätmobbare som ser sin chans till att vara stora på sig där dom sitter bakom sin skärm. Är också allergisk mot folk som säger "då ska man inte"...

Därav att jag gav en känga om A:s urusla svenska.

Folk avlar ju hästar i varenda byhåla och för det mesta går det bra. Enligt A så ska ju alla dessa inte få hålla på.

Till TS, tycker du att du tappat greppet så skäms inte för att ta hem någon som hjälper dig. Kanske är det en ide att sälja. Ta det inte så personligt. Kanske är ditt föl ovanligt testande, vad vet jag. Hästar är väldigt olika. Om du absolut vill ha en unghäst, se till att välja en med ett milt temperament så går det vägen.
/Gg som vill ha en trevligare ton i diskussionerna

Du tänker bra! Det uppmuntras av mig!
 
Sv: Problem med unghästen...

:bow::bow:
Ja jag är av den uppfattningen att man inte ska ha bara unghästar i en flock. sätt in en mentor o det blir lugnt.

De behöver ngn som lär, fostrar o även försvarar dem- vilket är signifikativt för en god ledare.
Det är vår uppgift oxå!!!!Om man nu vill ha ett s. k. ledarskap. Kom ihåg det. Det ska inte bara innebära att de ska lyda oss.

Vem ska annars lära dem:confused:
Sommarbete är en sak, men övriga året.

Man hade problem med elefanter :angel: i ett reservat i Afrika.
det var en grupp unga tjurar som blev ett kriminellt gäng. De attackerade byar o andra djur.

Det var en av människan konstellerad grupp. Man särade på dem o satte dem nära andra hjordar- bara hondjur o det blev lugnt på bygden:grin:

Tummen upp!
 
Sv: Problem med unghästen...

Man bör ta reda på att unga hästar oxå har sina perioder i livet- varav alla inte ska köpa en ung häst.

Det går som regel fort att lära en häst Vett o Etikett med bara vanligt sunt förnuft.

Det kallas för daglig hantering. 5-10 min per dag räcker o att man är KONSEKVENT. Beröm rätt uppförande o sätt gränser...bara!

Hur ska de kunna lära sig vad som gäller om man inte ens försöker:confused:

De är inte födda med microprocessor om vad varje människa vill av den.

Ska vi sätta varje människounge i disciplinskola- för att man inte har tålamod?

Fan det var bra sagt!:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 859
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 494
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp