Bukefalos 28 år!

Problem med unghästen...

Sv: Problem med unghästen...

ja det är konstigt att min 60årige svärfar fick alla sina nordsvenskar o ardennrar att stå blickstilla (inte ens i hans ägo utan hästen var hans arbetsredskap så han fick bara den häst som visades honom) i skogen timme efter timme utan att sitta fast medan timmer lastades bakom dem, hur han fick dem att gå varsamt o lyda minsta vink - utan en enda tränare eller "metod"... Han fick sig en shetlandshingst i 50 års present o jag har aldrig någonsin träffat en så välhanterad shettis, den står blickstilla där han släpper honom medan han borstar, selar eller lastar timmerdoningen i skogen. släpper han tömmarna står ponnyn stilla vad som än händer o svärfar har då aldrig kastat pressenningar på ponnyn, lekt lekar, viftat med rep eller "miljötränat" den på annat sätt. Shettisen (liksom de ett ton tunga ardennrarna) avgudar honom och fler hästkarlar där till.

Det enda dessa gammeldags hästkarlar gjorde "fel" var att de inte fattade att de kunde tjäna pengar på sina kunskaper genom att sätta ett namn på dem och sälja idén till hästgalna småtjejer som drömde om Svarta Hingsten och sen gråter blod när Svarta Hingsten är "elak"....

:bow:
 
Sv: Problem med unghästen...

Håller med!
Det finns faktiskt en del sådana även idag och det är fantastiskt att se när de jobbar med sina hästar och finns det några jag frågar om råd( och följer) så det dem. Hoppas Ts får/tar hjälp i alla fall och får rätsida på problemen.
 
Sv: Problem med unghästen...

Haha, har jag sagt att jag kan?
Nejnej, men jag vet vad som kan göras om man är duktig.
Och i vissa fall kan jag se hur man borde göra, men det betyder inte att jag lyckas med det själv om jag skulle försöka. Har ännu för dålig kontroll på min energi och kroppshållning :crazy:
 
Sv: Problem med unghästen...

Tja, måndagsexemplar finns ju alltid... :p

Men det finns det ju bland oss människor också, folk med psykiska sjukdomar och störningar av alla dess slag samt den mindre uppenbara folksjukdomen psykopati som härjar fritt hos såväl fattig som rik... :crazy:

Det är nog inte annorlundare hos hästar tyvärr.
 
Sv: Problem med unghästen...

vill bara tillläga en sak , var på ett stuteri där ett första gångs sto som fick föl inte lyckades med uppfostringen , den hästen vart så pass farlig så ingen kunde hantera denna häst , och stallet var fullt av kunnigt folk som haft stuteri över 40 år . iaf dom skickade iväg hästen på bete med äldre vassare hästar som uppfostrade den och vissade hans plats efter denna sommar så var hästen en helt annan häst dock var det ju mkt jobb kvar men han gick från natt till dag på 2 månader .

vet inte varför jag skriver det här men hur mkt erfarenhet man än har så kan saker gå snett oftast så blire bara små problem men det förekommer även större
 
Sv: Problem med unghästen...

Men i ditt fall så gjorde ju personalen rätt.
De använde sin erfarenhet för att lösa problemet. Inte skapa nya
 
Sv: Problem med unghästen...

Hur är det nu idag vet jag inte, jag kan bara bedoma efter vad jag se, hör och läsa, och jag tycka inte det var så många problem häster när jag var yngra än vad det finns nu, minns inte så mycket skriveri om häst folk som bli änfallen, skadad el död av häster.
Hoppas jag har klara bilden lite.
Az
Det var den gång man hade häst om man hade användning av en häst!
Idag har man häst om man bara rider lite ibland. Hästarna har tråkigt, de har ju inte heller den relation till ägaren som en häst som är med på jobb hela dagen varje dag. Om alla jobbade med hästen minst 4 timmar varje dag försvan alla problem.:D
Inte för att hästarna har något problem med att gå "arbetslösa" det är vi människor som behöver mera rutin.:angel:

// Karin också ny-svensk med konstiga formuleringar.:crazy:
 
Sv: Problem med unghästen...

Det enda dessa gammeldags hästkarlar gjorde "fel" var att de inte fattade att de kunde tjäna pengar på sina kunskaper genom att sätta ett namn på dem och sälja idén till hästgalna småtjejer som drömde om Svarta Hingsten och sen gråter blod när Svarta Hingsten är "elak"....
:rofl:

Det finns såna hästkarlar och -kvinnor idag också. Problemet är att de envisas med att det inte finns genvägar! Hantera hästar tar tid att lära sig, inget man lär på en veckoslutskurs. Inte har de några metoder heller, de flesta av dem. Visst kan de lära ut, men bäst lär man sig av att vara med och se hur de handskas med hästar.

Som en "gammal hästgubbe" sa till mig och några andra ridskolefjortisar: "Man ska inte härja med hästar!" Det bet! Jag har burit det med mig, och försökt leva upp till det. Lugn och bestämd, inte stressa och bråka. Det har lyckats ganska bra, men nån hästmänniska av den kalibern är jag inte!
 
Sv: Problem med unghästen...

Det är så sant som du säjer, hästen var ett arbets kompis, dock jag minns några problem häster under mina hovslager åren, dock görda vi igen väsen av det men försökt att rätta till kräket, och var dom allt för elak var det bara en kula som gällde, utan för den där WIRE TAPPER som Soren Norden tog hem, den var djävlen själv, men det var inget som kunde slå den på bannan.

Du prata om week-end horseman, såna som komma på helger med tänken att "nu ska du jobba" och hästens tänken är "fan! ska du komma och plåga mig nu igen"? och sticker om den få känns.
Az
 
Sv: Problem med unghästen...

Nej, men du är på god vägen ditt.
Tänk om man hade lysna mer medan man hade kännsen innon dom gick i det eviga vilan.
Az
 
Sv: Problem med unghästen...

Finns ett gammalt talesätt att det tar tre generationer innan man blir en riktig hästkarl/kvinna:D
 
Sv: Problem med unghästen...

Finns ett gammalt talesätt att det tar tre generationer innan man blir en riktig hästkarl/kvinna:D

med en så lång linage då kan det inte vara många hästkarl kvar.
själv tro jag på reincarntion, så jag ska inte deppa mig om jag bli inte fullärd i detta livet.
För vara glad att jag har haft många goda år med häster och fick lära o rida med många bra horseman igenom livet.
Az
 
Sv: Problem med unghästen...

Det är bara ett talesätt.

Men själv inbillar jag mig att de som växt upp med hästar är snäppet före de som inte gjort det.
 
Sv: Problem med unghästen...

Jag har också hört det talesättet! Jag har för mig att det är engelskt, från den tiden man associerade "horsemanship" till hjulbenta, tandlösa engelsmän i jodhpurs, sliten tweedjacka och keps.;)

Visst hjälper det att ha vuxit upp med hästar, om intresset finns där. Sedan traktorn tog över var det dessutom de med genuint hästintresse som fortsatte med fyrbenta hästkrafter! De tyckte om hästar, men hade krav på dem. En häst skulle göra nytta för sig. Behövdes hårda metoder tog man till dem, men mest var det tålamod som gällde.

Jag glömde förresten en sak i mitt tidigare inlägg: de som läst mig allra mest om hästhantering är hästarna själva.
 
Sv: Problem med unghästen...

fast jag vill inte kalla min förra unghäst för psykopat eller ens psykiskt sjuk, tror han var högst normal, alla är olika som sagt ;) Jobbade med en sk "problemhäst" för några år sen, sjuårig valack, som var precis lika. Hamnade i "fel" flock där han fick härja som han ville så trots sin ringa ålder (fem när han kom) så knep han ledarskapet genom att vara störst och starkast (o grinigast)
Sen började han attackera sina ägare oxå, sprang över dem, högg åt dem över boxväggen, de fick inte fatt i honom i hagen/boxen.

de bad om hjälp och jag satte hårt mot hårt. Jobbade m hästen i några månader och han (som nån skrev här ovan) vände från svart till vitt på så pass kort tid när han äntligen fick en ledare över sig som visade honom vägen, då kunde han slappna av och behövde inte längre hävda sig! Ägaren kom en dag till mig o grät av lycka. För första gången hade hon tagit ut honom själv på morgonen och han hade mött henne vid boxdörren med ett vänligt brummande, öronen framåt o lät sig väl "kopplas" . Ägaren var jättenervös men det store (175 cm) valacken traskade efter henne på långt grimskaft som en gammal hund. Han gick med nosen vid hennes axel o följde minsta vink. Hon var så glad så hon grinade!

Inget fel på den hästen heller, bara fel sällskap i hagen! I naturen får nog inga bråkstakar till ungtuppar bestämma - men i fångenskap släpps ju "vem som helst" ihop eftersom man inte har möjlighet att bygga upp en "korrekt" flock med väl avpassade individer utan man köper ju häst för sin egen skull o sen går de ihop för att ha sällskap i hagen... i det vilda har ju alla sin exakta plats och de är välkomponerade. I fångenskap har man tagit bort alla sådana basic-saker o får därför lite konstiga konstellationer i flocken ibland, att en unghäst råkar ta över för att ingen av de andra är tillräckligt starka!

Bara man får ned ungtuppen på marken igen så blir de lugna och harmoniska överallt! :)

Yennork - men precis! :bow: att lära sig häst tar ett helt liv! Det stämmer säkert lite med "tredje generation" oxå, dvs att jag står i första led i min familj (okunnigast... shysst!!) Ingen av mina föräldrar eller släkt har sysslat med hästar.
Min dotter växer upp bland hästar( sen får vi se vad hon tycker om dem...;) ) men hon får lära sig "mitt" sätt . Alltså kommer hon redan från början slippa göra alla misstag jag gjorde som yngre, och som jag fortfarande gör, sen kommer min dotters blivande barn vara en superhästmänniska ;)
 
Sv: Problem med unghästen...

Mycket bra inlägg:bow:
Precis som du säger förstör vi många gånger hästarnas egna uppfostran av varandra genom felaktiga gruppkonstellationer. Sedan går det naturligtvis inte att få det helt naturligt med så stora flockar och hagar som krävs, men vi kan vara uppmärksamma på när det inte funkar i flocken.

Att lära sig häst tar som du säger tid, men sedan beror det en del på ens egen öppenhet och att man vågar pröva och vågar göra "fel". Att ens barn slipper göra misstagen är nog en sanning med modifikation för min del, då min yngsta dotter "kan själv" och blir galen om jag ger henne minsta hint, vad det gäller hantering, ridning eller sadling och tränsing. Bara tonårshumör och kanske går något in trots allt (eller så får hon lära av sina egna misstag), sorry för lite OT.
 
Sv: Problem med unghästen...

hahaha ja jo så är det ju, att de har egen vilja, men jag tror ändå att Mammas sätt att hantera hästarna ändå präglar barnen :) Sen måste de ju själva få testa sina vingar - hitta nya kunskaper och bli ännu duktigare (just därför det tar tre generationer att bli "hästmänniska")

Jag önskar att jag hade råd och plats att hysa in hästar bara för att få en bra flock men den möjligheten existerar ju dock inte :( Stod i valet o kvalet att lämna bort gammelman och skaffa en till fölunge som leksällskap åt mitt egna föl men något sade mig ändå att mitt föl skulle få en tryggare tillvaro om hon fick gå ihop med en äldre gentleman som dels visar henne att "det inte är farligt" och dels sätter henne på plats och håller henne på mattan :) Han är dock väldigt väldigt ranglåg så vi får se hur det går när fölet blir större, starkare o kaxigare, om han fortsätter "stå emot" eller om jag får leta en annan uppfostrare ;) Till sommaren tar jag hem fler åringar alt lämnar bort min egen åring på "busbete" som jag kallar det :D

Jag har eg inget emot själva Roberts eller Pirelli - de KAN säkert sin sak och sköter det snyggt med sina egna djur... dock är det deras härmapor jag kräks på och just allt detta "kursande" där många ovan nämnda små hästtjejer tror att HÄSTEN är "botad" efter en helg hos en "tränare"! Det skrämmer mig.
Sen går tjejen hem och börjar domdera sin häst i tid och otid, backar den helt i onödan, flyttar runt på den, jagar den i rundcorall var o varannan dag o leker rovdjur o kräver LYDNAD att den SKA springa löst på volten runt henne, den SKA stå blickstilla på gången utan minsta grimskaft... för annars är Människan en dålig ledare (enligt buke...) och hästen är FARLIG som säger ifrån .....

Det har blivit fel allting. "Metoderna" var nog tänkta från början för att människan skulle fatta o förstå att man inte kommer någonstans med höga röster och slag. Att man kunde få sin häst att följa med på ett lättare sätt än ett spörapp i röven o vassa bett. Det var nog inte tänkt att man genom metoderna skulle hitta ett sätt att domesticera sin häst totalt och förvandla den till intesägande grönsak som blint lyder minsta vink eftersom vi fäfolk lärt oss trycka på rätt knappar i den stackars hästens medvetande :(

Men så har det blivit men det är helt accepterat att domesticera hästarna till extrem lydnad för det ÄR JU NH!!! Sen att hästen blivit helt hjärntvättad och tappat all egen vilja det förstår man inte. Jag tycker att metoderna helt enkelt har gått överstyr och är numer ett utnyttjande av hästens språk och instinkter. Ingen häst tycker jag ska behöva leva med kraven att stå blickstilla på gången - gör de inte det så blir de korrigerade direkt med ett tryck/flytt/back = dominans från människan.

Som med TS häst. Helt naturlig reaktion från hästens sida. varför i hela h-vete ska han acceptera en rädd och undergiven (till kroppspråket) människa som sin LEDARE som dessutom försöker sig på att DOMDERA honom. Han går till attack därför att han kan. Han är en normal HÄST och TS är ingen individ med tillräcklig pondus för att hantera honom. TS häst behöver en stark flockledare i hagen och en stark människa utanför. Då kan även dessa "elakingar" förvandlas och bli fromma som lamm. Min "hingst" som blev förbannad bor som sagt var på ridskola nu och ungarna avgudar honom. Inga problem alls. dels fattade han vinken när jag på skarpen sade ifrån och dels går han i en STOR flock och då han egentligen inte är ranghög alls så gissar jag att han nu hittat sin överman i flocken och håller sig mer på mattan bara därför.
 
Sv: Problem med unghästen...

Att hästen ska stå som ett ljus etc. är det många som kräver dvs. total lydnad oavsett vilken metod som används.

Själv anser jag att man då släcker hästens personlighet och frihet. Jag är inte anhängare av någon s.k. metod utan använder det som fungerar för oss.

Hästen ska gå att hantera på ett tryggt sätt. Om den t.ex. äter på promenader eller står och skrapar med hoven i stallgången är inte något att ta strid om eller korrigera för min del. När vi jobbar, jobbar vi och en häst kan lära sig skillnad på arbete, lek eller vila. Som exempel hästar som arbetar i skogen tillåts ofta äta medan kusken lastar, sedan - Nu jobbar vi!, och hästen är då alert och arbetsvillig. Ge och ta är viktigt i relationen. Hästen måste få ha kvar sitt självförtroende.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 052
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 608
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp