Problem vid läggning

Sv: Problem vid läggning

Ja barn är så otroligt olika. Mina barn har t.ex älskat att gunga när de var runt året men sätter vi sambons barnbarn i gungan så vill hon därifrån på en gång. Det tycker hon inte alls är kul.

Men du, det här med b-12 bristen. Din läkare måste ju fatta att du inte kan ha det såhär :( I värsta fall får du väl byta läkare.

Jag hoppas ni får ordning på sömnen så att du också får sova för självklart blir det ännu jobbigare att lägga en liten som inte vill sova när man själv bara längtar till sängen.

En sänglampa kanske kan vara en hjälp på vägen iallafall. Kanske kan du prata med dem på bvc nästa gång och att antingen att din sambo är med eller att du berättar för honom vad de sa för jag kan nästan lova att de tycker att det är en bra ide. Det kanske kan övertyga din sambo om att det inte är farligt?
 
Sv: Problem vid läggning

Jag är så trött bara så jag orkar inte ut och gå, dessutom hur får jag honom till sängen sen? Han sover på övervåningen så känns omöjligt att få upp vagnen/sittdelen.

Men jag ska läsa din tråd, verkar inte för olika våra killar. Jag är för tillfället bara för trött.

Brandgul: Han sover oftast just efter lunch, att ha honom sovandes längre fram på eftermiddagen är att bädda för problem.
Men jag ska skriva upp hur ofta och när han sover, har ingen aning om när han vaknar faktiskt

Hur mycket är ni utomhus. Du kanske kan sitta i lekparken medan han leker. Tycker mig märka att det sovs bättre om A fått vara ute två tre gånger på en dag. (två gånger helger och tre gånger på vardagar (två gånger dagis en hemma).,
 
Sv: Problem vid läggning

Är antagligen så med ljuset Har funderat på nattlampa men sambon påstår att man blir närsynt då

Det ska vara en myt att man får dåliga ögon av att läsa i dåligt ljus. (men det kanske är bäst att du googlar själv), har du alltså fullt ljus på i taket? eller har du läslampa i alla fall, man kan ha en liten led som lyser bara i boken.
 
Sv: Problem vid läggning

Oftast två gånger dag, någon timme på förmiddagen och uppåt två på eftermiddagen:) Men är ingen lekpark utan på gården här hemma så är mycket passande
 
Sv: Problem vid läggning

Kan säga att det har gått bra ändå vid läggningen de tre senaste dagarna nu, fast igår vaknade han efter tio och var orolig och svår att få att sova igen.
Uppvaknandet är nog vårt största problem tror jag
 
Sv: Problem vid läggning

Kan säga att det har gått bra ändå vid läggningen de tre senaste dagarna nu, fast igår vaknade han efter tio och var orolig och svår att få att sova igen.
Uppvaknandet är nog vårt största problem tror jag

Jag har inga särskilda tips att ge, men ville bara säga att vår tvååring sov jättedåligt några månader när han var runt 1,5 år. Det var främst att han vaknade mycket på kvällarna men det hände även att han vaknade på nätterna och inte ville somna om. Någon kväll vaknade han 10 gånger från det att han somnade tills att vi gick och la oss! Det var jättejobbigt, vi kunde aldrig slappna av på kvällarna för vi visste att han skulle vakna. Han har dock alltid varit ganska lätt att lägga.

Nu vaknar han en gång per natt och vill ha välling, annars sover han bra.

Personalen på förskolan sa att många barn sover oroligt just vid 1,5 år eftersom det är så mycket som händer i utvecklingen då.
 
Sv: Problem vid läggning

Min poäng var väl egentligen att för oss så verkade det vara en fas som gick över utan att vi gjorde något särskilt åt det. Hoppas att det är så för er också, och att han snart sover bättre.
 
Sv: Problem vid läggning

Nu är det länge sen min dotter var så liten men läggningen har alltid fungerat bra.. Hemligheten är rutiner, rutiner och rutiner samt att man är konsekvent. Vi har alltid ätit ganska tidig middag, strax innan läggning kanske nåt litet. Sen har läggningen också varit samma tid varje kväll (när hon vart äldre så blev det ok att vara uppe lite längre på helgerna). Samma rutin varje kväll, litet kvällsmål, byta om, borsta tänder och sen läste jag godnattsaga för att varva ner. Efter sagan så sa jag godnatt (ibland lyckades jag dock natta mig själv och somna brevid) och gick ut. Regeln var/är att när hon lagt sig så är det sängen som gäller, inget spring upp i onödan. Just läggningen är det som fungerat just för att man har haft rutin på det, samma tid, samma procedur varje kväll. När hon var liten kanske det blev nån kväll man var slapp eller hon fick vara uppe längre för man hittade på nåt men det straffade sig omedelbart då det blev att börja om från början ett antal kvällar efter så just nattnings-rutinen höll jag stenhårt på.

Ditt barn kanske svarar bra på det, men vi har aldrig haft några nattningsrutiner annat än de vanor som barnen själv lagt sig till med.

Hos oss har nattningarna varit väldigt snabba ibland, och tagit längre tid ibland - helt oberoende av rutiner, utan helt enkelt beroende på barnets utveckling.Så är det ju för en själv också, jag går själv inte och lägger mig enligt en stenhård rutin med exakt samma tider varje dag, och jag tror inte alla barn behöver det heller.

Vad man egentligen gör när man skapar en så stenhård rutin som du beskriver är att i barnets tankar ta bort alla andra möjliga alternativ än att följa rutinen - och det är ju praktiskt för den vuxne, men skapar samtidigt en människa som är van vid att saker alltid ska gå till på ett och samma vis, och inte kan föreställa sig något annat än just det. Och det är kanske inte lika positivt, det blir ju en väldigt oflexibel och okreativ människa. Så jag är rätt försiktig med att begränsa barnens tankevärld på det sättet, även om jag håller med om att det är enormt smidigt och bekvämt som förälder när barnen smidigt följer en rutin utan att ifrågasätta.
 
Sv: Problem vid läggning

Jag har en liten som är 20 månader och läggningen har gått upp och ner de senaste månaderna. Antingen tar det 2 minuter eller 45 minuter :crazy:
Ibland har det varit tänderna som spökat. Någon dag har han sovit lite för länge på dagen och inte varit tillräckligt trött osv. Någon natt har han vaknat men det räcker oftast att byta blöja och ge honom välling så somnar han om.
Oftast har det varit lättare att lägga honom mitt på dagen än på kvällen, förr var det tvärtom...
Oavsett om det är jag eller sambon som lägger honom försöker vi göra likadant, det har hjälp, speciellt när han blir vild, hoppar runt i sängen och kastar ut allt (täcke, kudde, napp osv)
 
Sv: Problem vid läggning

Tyvärr är det sådär i perioder. Jag känner få som inte haft en period när barnet (efter 1 år) blivit svårlagt och kan hålla på i flera timmar varenda kväll med resultat att föräldrarna inte själva får sova förrän klockan slått midnatt. Det går över! Man får göra det bästa av det och ge varandra sovmorgon på helgerna eller turas om med kvällarna. Våran 15-månaders är också knölig just nu, vil helst bara springa omkring uppe hela kvällen och leka. Oftast får han det medan vi tittar på tv eller sitter och tar det lugnt. Så går det att natta honom relativt snabbt vid kl 23, och vi har fått lite vila under kvällen istället för att försöka få honom att somna i 3 timmar. Han sover ibland 3h på dan, ibland ingenting. Han är tröttare på kvällen om han inte sovit, men han somnar inte bättre för det. Jag tycker att det är viktigt att barn får sova på dan om dom behöver det så jag skulle aldrig hålla honom vaken för min egen skull, istället vilar jag hellre när han sover på dan, sover med honom eller tar det lite lugnt med min dotter som jag också har hemma på dagarna.

Kan ni inte ställa sonens säng i ert sovrum så att ni kan natta honom och bara ligga kvar och sova själva också? Att barn vaknar på natten får man räkna med en längre tid till och från, och då är det väldigt smidigt att ha deras säng nära sin så att man bara kan säga några tröstande ord eller lägga en hand på istället för att gå upp. Då somnar man lättare om och blir inte lika utmattad av nattvaknandet.

Jag har haft perioder då jag somnat med ungarna varenda kväll av utmattning och har då sonika börjat gå och lägga mig när det är dags för nattning. Det har varit väldigt skönt under stökiga kvällar och när man sänker sina förväntningar om att få sitta uppe och umgås med sin partner blir man inte heller lika rustrerad över att det blir så. Man får umgås innan och leva med att samlivet blir lite bortprioriterat en tid, det vänder förr eller senare. Barnen förblir inte små föralltid - tyvärr... :o
 
Sv: Problem vid läggning

Nu är det länge sen min dotter var så liten men läggningen har alltid fungerat bra.. Hemligheten är rutiner, rutiner och rutiner samt att man är konsekvent. Vi har alltid ätit ganska tidig middag, strax innan läggning kanske nåt litet. Sen har läggningen också varit samma tid varje kväll (när hon vart äldre så blev det ok att vara uppe lite längre på helgerna). Samma rutin varje kväll, litet kvällsmål, byta om, borsta tänder och sen läste jag godnattsaga för att varva ner. Efter sagan så sa jag godnatt (ibland lyckades jag dock natta mig själv och somna brevid) och gick ut. Regeln var/är att när hon lagt sig så är det sängen som gäller, inget spring upp i onödan. Just läggningen är det som fungerat just för att man har haft rutin på det, samma tid, samma procedur varje kväll. När hon var liten kanske det blev nån kväll man var slapp eller hon fick vara uppe längre för man hittade på nåt men det straffade sig omedelbart då det blev att börja om från början ett antal kvällar efter så just nattnings-rutinen höll jag stenhårt på.

Alla barn är så olika, men just detta har fungerat för vår dotter med!
Hon är mkt kvällstrött så hon har ganska tidig läggning, för vi vet annars hur hon blir dagen efter.
Läggning kl 19, ända sen hon var mkt liten (snart 4 nu). Samma rutiner varje gång, och det har aldrig varit några bråk vid läggningen. Ibland har hon fått vara uppe lite längre, men har ofta själv sagt till runt 19 att hon vill gå upp och sova :p Inget bråk eller tvång, bara en vana. Och det fungerar på henne!

Men som sagt man måste se till varje barn och vad som fungerar för dom :)
 
Sv: Problem vid läggning

Ditt barn kanske svarar bra på det, men vi har aldrig haft några nattningsrutiner annat än de vanor som barnen själv lagt sig till med.

Hos oss har nattningarna varit väldigt snabba ibland, och tagit längre tid ibland - helt oberoende av rutiner, utan helt enkelt beroende på barnets utveckling.Så är det ju för en själv också, jag går själv inte och lägger mig enligt en stenhård rutin med exakt samma tider varje dag, och jag tror inte alla barn behöver det heller.

Vad man egentligen gör när man skapar en så stenhård rutin som du beskriver är att i barnets tankar ta bort alla andra möjliga alternativ än att följa rutinen - och det är ju praktiskt för den vuxne, men skapar samtidigt en människa som är van vid att saker alltid ska gå till på ett och samma vis, och inte kan föreställa sig något annat än just det. Och det är kanske inte lika positivt, det blir ju en väldigt oflexibel och okreativ människa. Så jag är rätt försiktig med att begränsa barnens tankevärld på det sättet, även om jag håller med om att det är enormt smidigt och bekvämt som förälder när barnen smidigt följer en rutin utan att ifrågasätta.

Alltså, den har ju inte varit stenhård men alltid ganska fast. Ungefär samma tid, samma procedur osv. Sen så finns det ju alltid undantag som jag nämnt med helger och kanske att det dyker upp nån aktivitet som gör att det blir senare. Jag är själv ingen rutin människa egentligen men just hennes nattning var en av de få rutiner jag hade. Sen separerade jag och hennes pappa när hon var tre så därefter märkte jag att det tog en kväll eller två innan hon kom in i mina rutiner igen när hon varit där (dvs varannan vecka). För mig som inte är en rutinmänniska så tycker jag att det var ganska fast men för andra kanske det inte samma, det ju inte skrivet i sten.
Just godnatt-sagan är jag jätte-glad att jag läste upp tills hon var så gammal att hon började läsa själv för hon läser otroligt mycket nu och har stor fördel av det i skolarbetet. Visst hon kanske hade råkat bli en bokmal ändå men det ju ingen nackdel att ha som vana att läsa en stund innan man somnar.

Det kanske lät mer rigoröst än vad det var men jag vidhåller att det fungerade för oss att försöka ha ordentliga rutiner vid nattningen. Sen så kan man ju inte direkt tvinga ungen att somna.. Skrev ju innan att hon inte fick springa uppe men jag var ju såpass flexibel att så länge det var tyst och hon låg i sängen så brydde jag mig inte om om hon bläddrade i en bok eller pysslade med gosedjuren för förr eller senare så somnade hon ju och oftast förr :D.


Jag är som sagt en flexibel människa i grunden men av rent egoistiska skäl så var läggningen viktig.. Jag behövde själv komma i säng i hyfsad tid, min dotter är/var dessutom supermycket lättare att ha att göra med på morgonen om hon sovit, istället för att behöva tvinga upp henne så brukar hon vakna tidigt av sig själv när hon sovit tillräckligt länge = mindre stress på morgonen. När jag var ensamstående så pluggade jag och behövde de där timmarna på kvällen till studierna. Sen har hon ju sovit borta hos mormor och som sagt varannan vecka hos sin pappa oflexibelt har det ju inte varit, men hemma hos mig i "normalfall" så har hon läggningsrutiner (som för övrigt nu knappt existerar då hon har sommarlov och inte behöver gå upp till nån skola men kommer återupptas till skolstarten).
 
Sv: Problem vid läggning

Det ska vara en myt att man får dåliga ögon av att läsa i dåligt ljus.
Det är det. Möjligen ger det dåliga ljuset spänningshuvudvärk, men värre än så är det just inte. Varken läsning, dåligt ljus eller nattlampor ger synfel.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 829
Senast: Lingon
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 027
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp