Problem vid läggning

AgentCarter

Trådstartare
Vi har fått problem med läggningen av vårt barn (16 månader).
Ofta tar det minst en timme även om han är trött (har tagit tre) och om han somnar inom en halvtimme då kan man förvänta sig att han vaknar om en timme igen. Detta kan även hända i vanliga fall.

Han är trött, har just slutat sova förmiddag, ser till att han inte sover för länge på eftermiddagen (ingen aning om vad som är normalt från 30 min till 2 tim sover han som mest)

När vi lägger honom har han ätit middag en stund innan, är trött. Byter blöja, borstar tänderna och går upp till sängen med honom. Han sover i eget rum (har extremt svårt att sova i vår säng) men vi har en säng där inne så vi ligger bredvid honom och har ofta en hand inne hos honom och klappar eller har handen på.
Ibland får han en flaska välling (eller två) när han är väldigt orolig/ledsen.
Ibland kan vi då gå därifrån och så somnar han själv, om inte så är vi bredvid och går in om han blir orolig.

Problemet är att det kan ta så extremt lång tid och att han vaknar och är orolig (ordentligt ledsen) och får då komma upp.
Ibland går det bara inte och lägga honom innan 22 (jag går och lägger mig senast 22...). Igår somnade han inte förrän 23.30...
Då hade han sovit först (inte sovit sen 11) vid ca 19, vaknat vid 20 och trots sambon var däruppe gick det inte, fick välling och hällde ut den över sig när vi gick därifrån och fick komma upp och duscha och fick vara uppe tills vi skulle lägga oss (en stund efter tio)
Sen sover han oftast hela natten

Funderar på om problemet kommer ifrån att jag började ta upp honom när han vakna när sambon jobbade natt (borta från 07.00 till mellan 15.00-20.00 dagen efter så då vill man bara ha det smidigt)
I början när han började med det i vintras sov sonen alla kvällar och oj vad jag fick saker gjorda:p
Nu är kvällarna oftast bara jobbiga för mig, sonen härjar och jag är helt utröttad och ligger i soffan.
Kan inte göra något när han är vaken, inte diskmaskinen (diskberg) eller hänga tvätt (drar ner den rena blöta tvätten på golvet och drar runt) oftast inte sitta vid datorn (han stänger av den för mig), telefonen kan han inte se utan att bryta ihop och tv har han lärt sig stänga av.

Jag kommer börja jobba nu om enveckor och då kommer jag och sambon gå i skift, jag kommer hem vid 16, då åker han och jag kommer vara råtrött på kvällen och vilja sova vid 21, nästa dag när jag jobbar kväll kommer sambon istället vara trött och vilja gå och lägga sig ännu tidigare så de här oroliga kvällarna fungerar inte.
Skulle vilja se någon förbättring under denna kommande veckan, om inte bara för hans skull då han är en mycket gladare kille då han har sovit mellan 19-20 till efter 7.

Vår säng är inte riktigt något alternativ eftersom han går upp i varv då och vill leka och bara härjar. Då är han mycket lugnare och lägga i sin egen säng och om han har en orolig natt så lägger vi in honom men han har nog inte ens sovit i vår säng tio gånger sedans vi skaffade den i januari, har försökt med oftast blir det bara pannkaka.

Om jag låter bitter och virrig är det för jag är ruskigt trött och dessutom sjuk. Jag älskar min son men gud vad de är krävande:p
 
Sv: Problem vid läggning

Kan lägga till att han inte använder napp men har en nappflaska på natten istället
 
Sv: Problem vid läggning

Du skriver att han precis har ätit middag innan han lägger sig, det kan inte vara så att magen har för mycket att jobba med? Att han blir pigg av maten? Det går inte att tidigarelägga middagen så att han istället kanske bara får gröt eller yoghurt och smörgås eller något annat lättare innan han ska sova?
Jag tycker att ni ska prova iallafall om en lättare kvällsmåltid kan göra att det blir lugnare. Får han dessutom välling i sängen så behöver han kanske bara gröt eller så innan han ska sova?

Sen tror jag att när ni måste gå och lägga er nästan samtidigt som honom så kommer problemen försvinna. Väldigt många barn blir oroliga över det faktum att de inte riktigt vet var föräldrarna är och vad de gör eller att det kanske till och med vet att föräldrarna gör något roligt men om de vet att föräldrarna sover så kan de istället lugnt somna och sova vidare. Självklart är det inte så för alla men för väldigt många är det så.

Du skriver också att han inte kan sova i eran säng men kan ni ha en säng till honom i ert rum? Kanske känner han sig tryggare om han ser och hör er om/när han vaknar? Det kan göra att han sover och somnar lugnare också att han har vetskapen om att han ser er direkt om han vaknar på natten.

Sedan är den här perioden jobbig för många när det är ljust så länge på kvällarna. Många både vuxna och barn har svårt för att gå och lägga sig och sova när det fortfarande är ljust ute. Kanske ger det sig om ni skaffar en mörkläggningsgardin i hans rum om ni inte redan har det och kanske drar ner i övriga fönster så att han inte ser att det är ljust ute. Jag minns att jag fick göra det ett tag när mina var små för annars kunde de omöjligt sova.

Lycka till!
 
Sv: Problem vid läggning

Har inga vettiga lösningar kan bara säga att A verkade sova bra i perioder och ha svårt att somna i perioder (i december faktiskt två år i rad).

En timma för läggning har vi alltid haft (korta perioder med 30 minuter som snabbt gått över), när det är trassligt har det varit tre. Vi har inte testat några metoder utan lägger honom i egen säng i vårt rum eller i vår säng. (håller med om att han somnar snabbare i egen). (vi är tråkiga, ligger och läser bok bredvid). Eftersom vi kan ta varannan kväll är det inte ett jätteproblem direkt.

Farmor söver honom betydligt lättare, men vi kan inte/har inte lust att skippa saga osv.

Men en kommentar, vällingen verkar ju mest vara till trassel och besvär för er. Kan ni inte ta bort den, minska ned, övergå till vatten och sedan låta försvinna. Måste vara sådär för tänderna med välling hela natten också. Det kanske också är svårt att somna helt proppmätt från två flaskor välling (även om det är sällan). Eftersom han ändå inte somnar sött med den kanske den bara blir en möjlig väg ut för honom från att sova.

Sedan håller jag med Tiny om att eftersom han ändå inte somnar innan 21-22 så kan ni väl lika gärna låta honom vara vaken en halvtimma/timma efter maten. Antar att ni äter 19 eller så.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid läggning

Försöker svara er båda:)

Välling har det blivit mer på sista tiden, ju trassligare desto mer välling. Jag har innan kunnat lägga utan, bara han har haft en tom nappflaska.

Vi äter vid 18 (strikta gamla bondetider här:p) och så lägger han sig ca en halvtimme senare efter ha busat runt.
Problemet med att låta honom lägga sig 21-22 (eller senare...) är att han egentligen inte orkar mer efter 19 utan är arg, gnällig och ofta elak (inte så han tänker elakt men drar i håret och nyps och gör samma på hunden) Ofta om sambon är borta löser jag det med en skål popcorn...

Vi har tyvärr för små rum för att klämma in en spjälsäng där vi har sängen, går men då kommer han inte se oss. Men eftersom när han väl har somnat för natten sover utan problem vet jag inte riktigt om det är problemet?

Ljuset tror jag med är ett problem, samtidigt verkar han lugnare om min data är igång på kvällen i samma rum.
 
Sv: Problem vid läggning

Nej jag tänkte inte till 21-22 alls, jag menade 19:15 19:30 eller så. Kanske ända till 20, men det lär ju inte hålla om han blir övertrött.
 
Sv: Problem vid läggning

Våra barn blir som speedadade kaniner av välling och de sover inte på två timmar efter välling.

Jag skulle heller inte kunna somna på kvällen om jag sovit någon timme på eftermiddagen. Finns det inget sätt att få honom att sova en timma på dagen istället? Jag körde väldigt mycket bil med sonen ett tag :-P

Vilken tid går han upp på morgonen? Låt inte en sen läggning bli en sovmorgon för då kommer ju den tiden ni går upp styra tiden han somnar för natten. Barn har oftast ett antal timmar per dygn de vill sova som man får fördela över dygnet.

Det verkar jättepraktiskt med barn som är dyngtrötta på kvällen och vaknar tidigt på morgonen.

Speciellt vår son fungerar inte så. Det är jättenoga att han går upp samma tid varje morgon. Går han upp sju sommar han 21.30. Sover han vill åtta sommar han en timme senare osv. Vissa barn måste ha extremt regelbunden tid på morgonen för att det ska fungera. Vår dotter reglerar det helt själv.

I natt var sonen mycket vaken, men det är bara upp sju som vanligt och lägga vanlig tid så kommer han sova igen.
 
Sv: Problem vid läggning

Nu är er son mycket yngre och behöver sova en gång på dagen. Fundera på hur mycket han faktiskt sover per dygn. Inte hur mycket ni vill att han ska sova. Skriv upp och klura ut hur många timmar det rör sig om, så får ni kanske ett hum om hur era dygn ser ut.
 
Sv: Problem vid läggning

Jag är så trött bara så jag orkar inte ut och gå, dessutom hur får jag honom till sängen sen? Han sover på övervåningen så känns omöjligt att få upp vagnen/sittdelen.

Men jag ska läsa din tråd, verkar inte för olika våra killar. Jag är för tillfället bara för trött.

Brandgul: Han sover oftast just efter lunch, att ha honom sovandes längre fram på eftermiddagen är att bädda för problem.
Men jag ska skriva upp hur ofta och när han sover, har ingen aning om när han vaknar faktiskt
 
Sv: Problem vid läggning

Jag hade skjutit fram nattandet med någon timme, och skippat vällingen (eller minskat mängden rejält). Efter middagen kan ni kanske läsa saga, sitta/ligga och pyssla med någon lugn aktivitet innan ni börjar förbereda er för nattning.
 
Sv: Problem vid läggning

Jag hade försökt få honom att sova innan lunch. Kanske en frukt vid 10, sen sömn och lunch vid 12.30-tiden. Sen hade jag senarelagt nattningen med iaf en timma för att försöka korta ner processen att somna.
Detta funkade på vår dotter i ungefär samma ålder då vi hade samma problem.
Är han jättetrött på em så kan ni ju vila lite, kanske läsa en bok eller någon annan lugn aktivitet.
 
Sv: Problem vid läggning

Försöker svara er båda:)

Välling har det blivit mer på sista tiden, ju trassligare desto mer välling. Jag har innan kunnat lägga utan, bara han har haft en tom nappflaska.

Vi äter vid 18 (strikta gamla bondetider här:p) och så lägger han sig ca en halvtimme senare efter ha busat runt.
Problemet med att låta honom lägga sig 21-22 (eller senare...) är att han egentligen inte orkar mer efter 19 utan är arg, gnällig och ofta elak (inte så han tänker elakt men drar i håret och nyps och gör samma på hunden) Ofta om sambon är borta löser jag det med en skål popcorn...

Vi har tyvärr för små rum för att klämma in en spjälsäng där vi har sängen, går men då kommer han inte se oss. Men eftersom när han väl har somnat för natten sover utan problem vet jag inte riktigt om det är problemet?

Ljuset tror jag med är ett problem, samtidigt verkar han lugnare om min data är igång på kvällen i samma rum.

Vad händer om du efter han har fått busa runt en stund efter maten börjar förbereda honom för sängen och börjar lugna ner tempot lite? Jag hade iallafall inte kunnat gå och lägga mig och somna helt uppskruvad och det har aldrig mina barn heller kunnat göra utan vi behöver alla en stund att varva ner på innan sängen har kunnat intas.

Kanske behöver han prata med sina gosedjur en stund eller lägga traktorn eller kanske bada eller så för att han ska lugna sig och sömnen ska kunna infinna sig.

Jag tror mycket på att förbereda barnen och ni har ju redan samma rutiner att han äter, busar och sedan ska sova men kanske behöver han lite mer för att han ska somna enkelt. När han har busat en stund kanske du ska säga till honom att om en kvart så ska vi gå upp och lägga nallen (byt ut mot valfri leksak) och sedan beroende på hur han reagerar på att du säger att han ska sova (vissa barn blir ju hysteriska av bara tanken medans andra tycker att det är skönt att få gå och sova men behöver hjälp på vägen dit) så antingen säger du att han ska sova eller så säger du bara att ni ska lägga nallen. Sedan säger du till honom med fem minuters mellanrum så att han hinner avsluta det han håller på med.

Man får klura som sjutton på vad som fungerar för just ens egna lilla barn men när man väl har kommit på det så blir ju livet så mycket enklare.

Att ljuset ifrån datorn verkar lugnande är inte alls konstigt för det har han lärt sig att då sitter du där och då kan han sova lugnt när han vet var du är.
 
Sv: Problem vid läggning

Han är för liten för att lägga nallen och liknande, helt ärligt förstår han inte tillräckligt för att göra som du beskriver.
Oftast går vi upp till sängen efter buset och så läser vi ibland en saga när han är i sin säng och så bökar han och somnar tillslut.
Det jobbiga blir när han vaknar en timme senare och är råpigg.

Är antagligen så med ljuset:) Har funderat på nattlampa men sambon påstår att man blir närsynt då
 
Sv: Problem vid läggning

Ja alla barn är ju olika. Min dotter var supernoga med att lägga nallarna innan hon själv kunde gå och lägga sig när hon var i samma ålder. Jag tänkte att det kunde vara något som lugnade ner honom efter buset men du hittar säkert något annat sätt. Att han är pigg när han har sovit en timme förstår jag verkligen och kanske är en sömndagbok rätt väg för att hitta hur han behöver sova så ni slipper det.

Jag har aldrig hört att man kan bli närsynt av en nattlampa och jag vet inget barn som inte har nattlampa faktiskt.
 
Sv: Problem vid läggning

Det är lustigt hur olika alla är:) Han leker inte med nallar, är mer för att dra ner den rena tvätten och köra på sin lära-gå vagn:p

Jag tror det med nattlampa är bullshit, jag har bara inte orkat kolla upp det.
 
Sv: Problem vid läggning

Nu är kvällarna oftast bara jobbiga för mig, sonen härjar och jag är helt utröttad och ligger i soffan.
Kan inte göra något när han är vaken, inte diskmaskinen (diskberg) eller hänga tvätt (drar ner den rena blöta tvätten på golvet och drar runt) oftast inte sitta vid datorn (han stänger av den för mig), telefonen kan han inte se utan att bryta ihop och tv har han lärt sig stänga av.

Även om det känns som att du bara skulle vilja ligga i soffan på kvällarna så skulle jag hellre rekommendera att du sover när han sover så att du har ork att "underhålla" honom kvällstid. Långt hellre att han är uppe till 20.30 (våra barn har faktiskt aldrig sovit så tidigt som vid 19-tiden) men att han då sover hela natten än att du får honom att somna vid 19 och han sedan vaknar.

Och dagtid får du försöka styra energin på bästa sätt, lägg den rena tvätten i en korg och sedan får han ge dig plagg. Håller ni till på ett någorlunda rent ställe är det ju ingen kris om han tappar något på golvet.
Annars är det nog så att sambon får ta hand om hushållsgörat och när han är ledig kan han ju satsa på att fylla på barntidskvoten så får du möjlighet att sova ikapp eller jobba ikapp.

Jag vet hur dränerad på energi man kan bli av sömnbrist, har ni möjlighet att få någon avlastning eller kan du få åka iväg någonstans under ett dygn så du har möjlighet att få sova ikapp ifred?
 
Sv: Problem vid läggning

Jag sover när han sover på dagarna, det hjälper inte. Jag har b12 brist som inte verkar bli bättre. Jag kan sova långt över åtta timmar per natt och ändå vara trött när jag vaknar. Tyvärr.

Vi har tvätten i vardagsrummet, lättillgängligt för små händer som älskar tyger:p
 
Sv: Problem vid läggning

Nu är det länge sen min dotter var så liten men läggningen har alltid fungerat bra.. Hemligheten är rutiner, rutiner och rutiner samt att man är konsekvent. Vi har alltid ätit ganska tidig middag, strax innan läggning kanske nåt litet. Sen har läggningen också varit samma tid varje kväll (när hon vart äldre så blev det ok att vara uppe lite längre på helgerna). Samma rutin varje kväll, litet kvällsmål, byta om, borsta tänder och sen läste jag godnattsaga för att varva ner. Efter sagan så sa jag godnatt (ibland lyckades jag dock natta mig själv och somna brevid) och gick ut. Regeln var/är att när hon lagt sig så är det sängen som gäller, inget spring upp i onödan. Just läggningen är det som fungerat just för att man har haft rutin på det, samma tid, samma procedur varje kväll. När hon var liten kanske det blev nån kväll man var slapp eller hon fick vara uppe längre för man hittade på nåt men det straffade sig omedelbart då det blev att börja om från början ett antal kvällar efter så just nattnings-rutinen höll jag stenhårt på.
 
Sv: Problem vid läggning

Jag känner igen det här med läggningar som varar i evigheter och som tillslut känns som konflikter. När min lilla var i den ålder så var det ett tag som hon vaknade flera gånger per natt och ville upp till mig. Lösningen för oss för att komma ifrån att hon skulle upp var att istället för att ta upp henne så kramade jag henne när hon stod i sin säng. Efter att ha kramat ett tag så kunde jag lägga henne ner. Jag klappade på huvudet tills hon somnade sen.

När hon var drygt 2 år hade vi också en jobbig period när nattningarna blev längre och längre (många timmar). Lösningen den här gången var att gå ut med vagnen. I början kunde det bli upp till 2½ timmar innan hon somnade, men sen blev det bättre och bättre. Jag gick där det fanns så lite som möjligt att titta på och där man inte brukar möta så många. När vi kom hem så fick hon ligga kvar i vagnen ett tag tills jag visste att hon sov djupt nog att bli flyttad till sin säng. Jag bäddade med vanliga täcket och kudden i vagnen så att de skulle vara varma när hon kom över till sin säng.

Att gå med vagnen var en lättnad för att vi slapp konfliktsituationen som blev annars, jag mådde mycket bättre av detta och blev piggare.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
1 829
Senast: Lingon
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 027
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp