problem vid longering...

urkella

Trådstartare
Har stött på ett problem vid longeringen med nya pållen, han kommer in till mig hela tiden men går inte att få ut honom på spåret igen. Han bara vänder undan på huvudet när jag motar bort honom med kroppsspråket, han förstår inte vad man menar. Han kan inte hästspråket riktigt då han inte gått med andra hästar sedan han var föl, har haft honom i nästan 14 dar, vilket är den tid han gått med andra hästar sen han va liten. Så han gör lika dant när dom andra hästarna ber honom flytta sig oxå så inte bara med mig. Hur ska man göra för att han ska förstå ?
 
Sv: problem vid longering...

Var på kroppen tittar du när du motar bort honom? Det är lätt hänt att bara fokusera på huvudet när man vill flytta en häst åt nåt håll.
När jag ska flytta min häst på volten kollar jag på bogen (oftast) och föser iväg honom, precis som när jag ber honom flytta på sig annars. Typ viftar med händerna mot honom (väldigt svårt att beskriva med ord)
Tar oftast inte i honom när jag vill att han ska flytta sig vid longering eftersom det brukar ge motsatt effekt, typ som du har beskrivit.

Att prata "hästspråk" tror jag inte så mycket på eftersom vi människor är alldeles för tröga för att kunna snappa upp minsta detalj, utan det gäller att försöka kommunicera på ett sätt som båda kan förstå ändå.

Beskriv gärna hur du gör när du flyttar din häst! :)
 
Sv: problem vid longering...

Har stött på ett problem vid longeringen med nya pållen, han kommer in till mig hela tiden men går inte att få ut honom på spåret igen. Han bara vänder undan på huvudet när jag motar bort honom med kroppsspråket, han förstår inte vad man menar. Han kan inte hästspråket riktigt då han inte gått med andra hästar sedan han var föl, har haft honom i nästan 14 dar, vilket är den tid han gått med andra hästar sen han va liten. Så han gör lika dant när dom andra hästarna ber honom flytta sig oxå så inte bara med mig. Hur ska man göra för att han ska förstå ?

Testa med att vända honom utåt igen och be honom gå, sedan håller du spöt mellan dig och bogen hans och när han visar tecken på att vilja vända in så viftar du lätt med det.
De brukar tycka att det är obehagligt och håller sig gärna ifrån det viftande spöt. Tillslut lär de sig att hålla sig på avstånd.
 
Sv: problem vid longering...

Jag har med köpt en häst som känns omöjlig att longera.
Han är en 16årig fjording som inte heller har gått med andra hästar sedan han var föl.
Har försökt några gånger, men det har lett till att jag och min kompis har fått mer motion än honom:smirk:
Antingen så avviker han genom att gå in till mig i mitten eller så springer han mot nått av hörnen.

Följer tråden med intresse=)
 
Sv: problem vid longering...

Tittar på bog/halsen, och börjar med att bara hålla ut spöt när han börjar gå in, sen vifta med det, kan stå och vifta som en idiot han bara vänder undan på huvudet. Använder mig bara av ett dressyrspö som jag satt "pisken" på.
 
Sv: problem vid longering...

När man ska longera en häst som inte kan det gör man oftast felet att göra volten för stor. Hästen förstår inte att den ska gå runt runt och går då in till linföraren i mitten. Testa att göra en liten volt så att du har möjlighet att lättare komma åt hästen. Du kan även longera med dubbla tömmar för att kunna hålla hästen kvar på volten med yttertömmen. Börja på en mindre volt och kör bara korta pass.
 
Sv: problem vid longering...

Som nämt innan...håll hästen på liten volt, så nära som det går. Det är lättare för dig att driva hästen utan att hästen kan fuska.
Hade samma problem med min, förstod inte, vände sig om och bytte varv och höll på, ville inte gå runt på volten.
Visa gärna vägen också med longerlinan samtidigt som du driver.
Använd pisken som förlängd arm också, mota bort när han kommer lite för nära, använd den bakom hästen också i drivningen om han bara flyttar undan (inte vifta eller slå dock). När hästen börjar gå runt på volten, på rätt sätt så släpp efter lite på linan - eftergiften.
Det tog inte lång tid innan min pålle förstod vad som gällde, speciellt då han fick eftergiften då han gjorde rätt för sig.

Lycka till !
 
Sv: problem vid longering...

går på liten volt, har bara ledrepet än så länge 4½ m. går inte att tömköra honom då han inte kan ha bett i munnen än (stora vargtänder som måste bort)
 
Sv: problem vid longering...

hur funkar det att ha honom på kortare lina ? går det bättre än större volt ? krånglar han fortf på liten volt ?
 
Sv: problem vid longering...

håll hästen på liten volt och på med repgrimma! Fokusera på bakdelen av hästen när du vill att den ska gå runt dig och driv den framåt med hjälp av repstumpen. ha hästen på en tillräckligt liten volt så att du hela tiden har kontakt med huvudet via repet och kan hala in honom på volten om det blir rakt fram.

när hästen ska stanna så sluta driv och låt den gå något steg in mot dig. Smacka och säg skritt eller vad du har för kommandon och veva till med repändan mot bakdelen så att hästen börjar röra sig framåt. Innan hästen förstår framåtdrivande hjälper kommer den inte kunna gå på en volt heller.
 
Sv: problem vid longering...

ha med dej ett longerspö, om han kommer nära dej vifta med armarna och lite med spöt. funkar för mej, då går han på en volt utan att bli "rädd" för mej
 
Sv: problem vid longering...

jag behöver inget spö, en repända på en lång lina fungerar ypperligt. Varför hota med stryk bara för att hästen kommer för nära?
 
Sv: problem vid longering...

jag hotar inte med stryk, skulle aldrig slå min eller nån annans häst. aldrig!
 
Sv: problem vid longering...

repgrimman sitter redan på :p få testa med jätte liten volt då, har redan testat med att veva med repet mot baken men då vänder han bara undan rumpan istället för att gå fram
 
Sv: problem vid longering...

Om du använder kapson och longergjord så kan du tömköra även om den inte har bett i munnen. Gå lite snett bakom så blir du drivande och sedan kan du sakta förflytta dig mot mitten när du märker att hästen går stadigt framåt. Börjar den bromsa sig så flyttar du dig snett bakom igen.
 
Sv: problem vid longering...

jag hotar inte med stryk, skulle aldrig slå min eller nån annans häst. aldrig!

ett spö används som hjälpmedel eller en förlängd arm och EJ som drivmedel
det är bara idioter som använder ett spö för att ge hästen stryk.

Det är väl ingen som uppmuntrat TS att slå hästen :confused:
 
Sv: problem vid longering...

nee men de va en som trodde ja hotade hästen med att ge den stryk, skulle aldrig skada min pålle ju :(
 
Sv: problem vid longering...

visst kan du hota med ett spö, men inte för stryk utan för att skydda dit område. samma sak som du gör då du viftar med händerna.
jag skulle tycka att det var säkrare att ha ett spö till hands som jag bara behöver rikta mot hästen som en förlängd arm än att vifta då det finns de hästar som kickar tillbaka då man viftar, har själv varit med om det, så nu viftar jag inte mer :angel:

förlåt att jag svarade på fel, det var inlägget före ditt jag igentligen skulle ha svarat på upptäcker jag nu
 
Sv: problem vid longering...

testade idag med att försöka med liten volt,går inte, han vänder undan bakdelen jätte snabbt så har honom framför mig redan innan jag hinner komma bakom honom får att driva på. Tror att det har lite att göra med att han bara blivit ledd på högersidan, då han inte har problem med longeringen i högervarvet utan bara vänster. Han vänder huvudet så han har högersidan mot mig hela tiden som att han inte fattar med jag står på vänster.
 
Sv: problem vid longering...

Öva på att leda honom från båda sidor :) Väldigt praktiskt att kunna göra det!

Sen longeringen: försöker han komma inåt så driv honom bortåt tydligt. Kommer han inåt med huvudet före (alltså att han går rakt mot dig) så stirra honom i ögonen. Går han emot med bogen så stirra på bogen. Ifall det inte hjälper så svinga med änden av longerlinan mot honom (mot den del av honom du vill flytta utåt) tills han flyttar undan. Är han klantig och kommer inåt trots det kommer han bli träffad av linan, men då får han skylla sig själv.
Du skrev att han inte riktigt kan hästspråket och vet hur man beter sig med andra hästar. Tyvärr kommer han få lära sig "den hårda vägen" av de andra ute i hagen och det samma gäller nog med dig: att du måste vara extremt tydlig och bestämd tills han fattar vad du vill. Han kommer nog tycka att du inte är riktigt klok och dessutom ganska jobbig i början, men han kommer förstå och när han gör rätt gäller det att berömma massor :)
Sen ett sista tips: det är jätteviktigt att du håller dig i rätt position när du longerar. Är du ungefär i höjd med hästens bakdel står du väldigt lämpligt till eftersom du verkar drivande på hästen, och det är just precis det longering går ut på: du driver hästen "från dig" samtidigt som du visar den vägen med linan! Står du däremot vid hästens bog eller hals verkar du bromsande på den och då kan du ge dig fan på att den kommer vända upp nosen mot dig och hitta på konstigheter.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 354
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 462
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 298
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp