problem vid longering...

Sv: problem vid longering...

har försökt veva med rep änden mot honom men han böjer bara på halsen då utan att gå undan. Han flyttar lätt undan för tryck annars men får inte fram honom. testade ha en som gick och ledde honom medans jag longerade men så fort hon släppte sprang han in mot mitten. Tyvär så flyttar dom andra sig för honom i hagen då han gick mot anfall så fort dom sparkade mot honom, gör dom inget är han lägst i rang. Så han är både stark och svag i psyket. Testade stampa i marken för att visa att han ska inte komma mot mig men då började han föltugga.
 
Sv: problem vid longering...

Så han går inte undan en millimeter hur du än vevar med repet? Inte ens om repet råkar träffa honom? Eller om du viftar som en dåre med armarna och är riktigt hotfull?

Att han föltuggar tror jag beror på att han inte förstår och vill skydda sig själv med "Jag förstår inte! Det här är för jobbigt!"
Lösningen på problemet är att vara helt vansinnigt tydlig. Peka ut på volten dit du vill att hästen ska gå och driv på med repet. Den enda "utvägen" ska vara att gå ut på volten. Så fort han gör minsta lilla pyttelilla ansatsen att gå undan så sluta omedelbart och beröm helt överdrivet mycket! Ha massvis med tålamod och ta små små steg i taget så kommer det lösa sig!
 
Senast ändrad:
Sv: problem vid longering...

träffar med repet utan att han går undan, har även viftat som en dåre med armarna då började han oxå föltugga men rör sig inte en millimeter.
 
Sv: problem vid longering...

Skum häst! Till och med de trögaste sorter jag har träffat på flyttar på arslet om man utför värsta krigsdansen som sista utväg ;)
Hur funkar han annars från backen? Att leda, backa, stanna, flytta undan för fysiskt tryck, mentalt tryck?
 
Sv: problem vid longering...

Han är väldigt lätt att hålla på med annars, har lite konsentrationssvårigheter ibland bara, råkade trampa på mig en gång när jag ledde honom, men när han märkte det så nästan hoppade han bak. Bakar och flyttar för tryck utan problem, har inte kommit så långt ännu att han går undan riktigt med mentalt tryck, men bakdelen går ganska så bra.
 
Sv: problem vid longering...

Han är väldigt lätt att hålla på med annars, har lite konsentrationssvårigheter ibland bara, råkade trampa på mig en gång när jag ledde honom, men när han märkte det så nästan hoppade han bak. Bakar och flyttar för tryck utan problem, har inte kommit så långt ännu att han går undan riktigt med mentalt tryck, men bakdelen går ganska så bra.

Okej! Det låter ju mycket bra annars, så jag tycker inte det låter som ett problem med ledarskapet utan att han helt enkelt inte begriper vad som förväntas av honom och kanske blir lite "blockerad" när kraven blir för höga. Skulle jag vara du skulle jag nog jobba vidare med att flytta honom för "mentalt" tryck. När han klarar det bra och är riktigt följsam borde det inte vara några större problem att utveckla det vidare till longering! :)
Jobba mycket med att flytta undan honom i alla möjliga riktningar, framåt, bakåt, fram- och bakdel för sig, rakt åt sidan, snett bakåt, snett framåt, allt vad du kan komma på! Tills han blir riktigt följsam och flyttar villigt vart du än vill!
Massor med eftergift så fort han gör minsta lilla ansatsen att flytta sig och helt galet mycket beröm förstås så lär han sig fort! :)
 
Sv: problem vid longering...

Intressant tråd!

Jag undrar om du verkligen placerar dig själv rätt i förhållande till din pålle? Eller står du för långt fram? Kanske behöver du med den här hästen gå längre bakom? Använd också ett longerspö i stället för dressyr, med longerspöet kan du hålla hela "din arm" bakom hästen och det blir alltså supertydligt att hästen ska gå framåt och inte utåt/inåt.

För att stänga av vägen att bara flytta utåt kan du placera hästen med yttersidan mot en vägg/ ett staket, och sedan placera dig själv så att du kan driva hästen framåt. Om pållen då inte går precis rakt fram utan kanske framåt-inåt så borde det ändå ses som en framgång = beröm - sen kan du som tidigare talare sa öva mer på alla slags förflyttningar för att ni ska lära er samspela bättre.

För att bara föra rakt fram kan du släppa hästen lös i ridhus/paddock inom ett mindre område, och genom två longerpiskor i vardera hand göra samma övning som ovan men då ex högra "handen" bakom häste och vänstra bredvid (och på högra sidan om hästen är väggen/staketet). Pusha inte mycket, det kan kännas lite klaustrofobiskt, men nu blir det uppenbart att det bara finns en väg - framåt. Efter ett tag kan man förminska "armarna" till kortare spön, men det viktiga är fortfarande din placering.
 
Senast ändrad:
Sv: problem vid longering...

Min valack ville också in till mig hela tiden och ville inte ut på spåret igen!

Jag hade två longerlinor, en fäst på var sida. När han var påväg in mot mig drog jag bara lite lätt på yttersidan :D
 
Sv: problem vid longering...

Hinner inte ens komma bakom honom då han vänder runt så snabbt, men står nog snarare för långt bak isåfall. Har ännu bara fått upp stolparna i paddocken ska göra klart den i helgen :p så ska testa ha honom lös då :D

Fröken_Skåne: tror inte det funkar på honom då han inte är inriden eller kan ha bett i munnen ännu så tror inte jag att han skulle förstå utan kanske bara sto sig runt
 
Sv: problem vid longering...

*kl*
Idag gick det mycket bättre, gjorde som så att jag ledde honom på volt sen drev jag honom försiktigt framåt så han kom framför mig och körde bara halva varv sen halt och beröm.
 
Sv: problem vid longering...

tilläggsfråga vid longeringsproblem

Min häst har tendenser ibland att ta ut volten på ena sidan väldigt mycket så man får håva in henne och på andra sidan volten gena något fruktansvärt.

Beror det på min position eller hur kan man motverka detta?
 
Sv: problem vid longering...

Har stött på ett problem vid longeringen med nya pållen, han kommer in till mig hela tiden men går inte att få ut honom på spåret igen. Han bara vänder undan på huvudet när jag motar bort honom med kroppsspråket, han förstår inte vad man menar. Han kan inte hästspråket riktigt då han inte gått med andra hästar sedan han var föl, har haft honom i nästan 14 dar, vilket är den tid han gått med andra hästar sen han va liten. Så han gör lika dant när dom andra hästarna ber honom flytta sig oxå så inte bara med mig. Hur ska man göra för att han ska förstå ?

Min ponny gör nästan precis likadant!:crazy:
De gg jag har försökt så har han också vänt in mot mitten.. Men om ng leder honom el sitter på honom så går det utmärkt!
Och då när han då stannar så vänder han kanske inte riktigt in mot mitten utan det är mer så att han vänder sig så att han står mot mitten,mense så står han där.Men om man tar och viftar lite med spöt så börjar han bara backa och höjer huvudet jättemkt!:confused:
Och igår när jag skulle prova igen, så började han att stegrra och bocka!
Vet inte vad jag ska göra,har hört om "ögonlinjen" men fattar inte den riktigt...
 
Sv: problem vid longering...

Hur funkar det att gå runt honom i halten? Står han still då eller flyttar han rumpan?
Jag har fått lära våra hästar att stå stilla genom att närma mig mellan ganaschen o bogen, klappa fint och sakta röra mig bakåt, fortfarande med klappar. Efter ett par sådana varv kan jag då jag är vid baken driva ut hästen.
Ett annat sätt som en NHinstruktör visade var att då hästen kommer mot mig, göra en miniminivolt, driva mot baken hela tiden. Som ett slags bestraffning för att den inte väjer för min signal. Det blir snurrigt, men efter en stund/några varv är häsen tacksam att få ut på en större volt.
 
Sv: problem vid longering...

*kl*
Idag gick det mycket bättre, gjorde som så att jag ledde honom på volt sen drev jag honom försiktigt framåt så han kom framför mig och körde bara halva varv sen halt och beröm.

Vad kul att det går bättre! Jag tror att det där är helt rätt väg att gå, att bara kräva lite åt gången så man inte pressar honom för mycket :)
 
Sv: problem vid longering...

tilläggsfråga vid longeringsproblem

Min häst har tendenser ibland att ta ut volten på ena sidan väldigt mycket så man får håva in henne och på andra sidan volten gena något fruktansvärt.

Beror det på min position eller hur kan man motverka detta?

Unghästar och hästar med lite dålig balans har ofta svårt att gå på en helt rund cirkel går gärna på en lite ojämn volt (speciellt i ena varvet). Vissa hästar drar gärna åt något håll som lockar lite (t.ex mot stallet). Det kan också vara att hästen testar lite!
Det du kan göra är att helt enkelt driva hästen utåt när den vill gena. När hästen drar utåt kan man vända och bara gå "bakåt" något steg samtidigt som man höjer handen man har linan i och "visar vägen" för hästen. Då får man hästen inåt utan att behöva slita i hästen.
 
Sv: problem vid longering...

jag behöver inget spö, en repända på en lång lina fungerar ypperligt. Varför hota med stryk bara för att hästen kommer för nära?

Får jag fråga vad det är för skillnad med att "hota" med repända eller "hota" med spöet? Hästen märker knappast någon skillnad......
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 434
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp