Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nån mer som kör sista rycket innan projekt 2018 startar? :)

Maken har satt lister runt lampan i halltaket samt målar det. Ska fixa spackel och försöka hinna tapetsera hallen innan nya året börjar.
Optimisten talar men hellre optimist än pessimist :banana: Det kan gå vägen :up: :D
 
Nån mer som kör sista rycket innan projekt 2018 startar? :)

Maken har satt lister runt lampan i halltaket samt målar det. Ska fixa spackel och försöka hinna tapetsera hallen innan nya året börjar.
Optimisten talar men hellre optimist än pessimist :banana: Det kan gå vägen :up: :D
Japp! Lister kvar i köket som SKA upp nu i veckan :p
Sen är köket klart för den här svängen :banana:

Det finns en fortsättning också, men den är planerad till våren 2018 :up:
 
Nån mer som kör sista rycket innan projekt 2018 startar? :)

Maken har satt lister runt lampan i halltaket samt målar det. Ska fixa spackel och försöka hinna tapetsera hallen innan nya året börjar.
Optimisten talar men hellre optimist än pessimist :banana: Det kan gå vägen :up: :D
Ja min man påbörjade renoveringen av vårt sovrum idag. Det lär inte bli klart i år dock. Inflyttningsklart om en månad känns som en rimlig målsättning. Hög tid att spika rummets färgsättning. Jag vill ha tapet, min man vill sätta renoveringstapet och måla...
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ska försöka ta tag i att tapetsera det sista i köket innan nyår :)

Matlagningsköket får vara som det är, det finns risk för att rätt mycket behöver rivas ut för att lägga i mer isolering i grunden och då känns det rätt värdelöst att ha lagt pengar och tid på att tapetsera...
 
Nu fattar jag vad tidigare ägare av huset gjort för att få till så himla fula ytskikt. De har delvis rivit ner gammal tapet men lämnat kvar den fläckvis, och på det underlaget har de tapetserat utan att spackla eller nånting :banghead:
Exempel på hur det ser ut:
fa113442-6f0b-4d41-be3c-994f04032ad9.jpeg


Vi hittade också ett antal rektangulära utbuktningar i tapeten i samma rum. Där är det tidningsurklipp (bilannonser) som limmats på den underliggande tapeten, och detta har man sedan tapetserat över bara. Ja så kan man ju också göra :angel:
 
Nu fattar jag vad tidigare ägare av huset gjort för att få till så himla fula ytskikt. De har delvis rivit ner gammal tapet men lämnat kvar den fläckvis, och på det underlaget har de tapetserat utan att spackla eller nånting :banghead:
Exempel på hur det ser ut:
fa113442-6f0b-4d41-be3c-994f04032ad9.jpeg


Vi hittade också ett antal rektangulära utbuktningar i tapeten i samma rum. Där är det tidningsurklipp (bilannonser) som limmats på den underliggande tapeten, och detta har man sedan tapetserat över bara. Ja så kan man ju också göra :angel:

Men, oj. Hur kan man göra så?
 
Nu fattar jag vad tidigare ägare av huset gjort för att få till så himla fula ytskikt. De har delvis rivit ner gammal tapet men lämnat kvar den fläckvis, och på det underlaget har de tapetserat utan att spackla eller nånting :banghead:
Exempel på hur det ser ut:
fa113442-6f0b-4d41-be3c-994f04032ad9.jpeg


Vi hittade också ett antal rektangulära utbuktningar i tapeten i samma rum. Där är det tidningsurklipp (bilannonser) som limmats på den underliggande tapeten, och detta har man sedan tapetserat över bara. Ja så kan man ju också göra :angel:

Är huset så gammalt att det inte fanns spackel på den tiden? :rofl:
Ser katastrofalt ut :eek: :nailbiting: O_o
 
Halltaket är färdigmålat och lister runt lampan är klart ("inbyggd").
Panelen hade färgen spruckit lite mellan planken (för mycket färg när det målades) så maken har skrapat i skårorna och målat en ny omgång tunt så nu ser det bra ut :)
Han har fixat metallskydd vad det nu heter i hörnen och fixat målarremsorna och spacklat. Sååå nära att hinna innan nya året börjar :banana:
Bara slipa och tapetsera kvar :up:
 
Men, oj. Hur kan man göra så?
Ja du, det har vi frågat oss rätt många gånger vid det här laget, om rätt många olika saker.

Som varför köksfläkten inte var ansluten till imkanalen, varför det satt en inbyggd bilradio i köket och en kombinerad telefon/radio/toapappershållare i badrummet, varför elen i garaget är dragen med lampsladdar (efter att vi installerat jordfelsbrytare slocknar hela huset om vi tänder garagebelysningen), varför innertaket i kök och hall är så dåligt målat att ursprungsfärgen (svart/mörkbrun) slår igenom överallt, varför det låg fem avlånga brödformar i trädgården, varför uthuset är fullt med småbitar av plankor, varför en rabatt innehåller mer grillaska än jord, varför det ligger plastblommor i komposten, hur man lyckats få mörkbrun lasyr på vit fasadpanel och lämnat det så, osv osv.

En del människor ska inte bo i hus. Jag är glad att vårt lilla hus slipper de där tokstollarna nu.

@MM
Huset är byggt -68 ;) Och förra ägarna (=marodörerna) köpte huset -96. Jag tror att de var fruktansvärt snåla i kombination med att mannen i paret (som för övrigt hade klara likheter med Stig Helmer) grovt överskattade sin händighetsförmåga.
 
Hallen är snart färdigslipad! Snart börja tapetsera. Vi kanske hinner innan nyår :banana:
Hela hallen blir inte klar med alla smådetaljer men något ska vi väl roa oss med nästa år :p
 
Nu fattar jag vad tidigare ägare av huset gjort för att få till så himla fula ytskikt. De har delvis rivit ner gammal tapet men lämnat kvar den fläckvis, och på det underlaget har de tapetserat utan att spackla eller nånting :banghead:
Exempel på hur det ser ut:
fa113442-6f0b-4d41-be3c-994f04032ad9.jpeg
Så har vi det i vår trapp också. Fattar inte hur säljaren kunde skita i att spackla. Vi har dock inte åtgärdat det ännu, måste fundera på vad vi ska göra med trappen först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 458
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp