Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad bra att butiken tog tillbaka kaklet! Ser fram emot bilder! :)

I vårt fall kommer vi inte ens till att reklamera klinkern som blev fel, för vi köpte genom min svåger på hans personalrabatt och han vägrar göra reklamationen. Vi får försöka kränga klinkern på Blocket och svågern åkte ännu ett par snäpp ner på favoritlistan :meh:
Men fy vad surt! :( Vi hade väldigt mycket tur att affären tog tillbaka efter så lång tid, det var ju klantigt av oss att inte kontrollera plattorna vid köp men man förutsätter liksom att kakel för så högt pris håller kvalitèn. :cool:
 
Vad bra att butiken tog tillbaka kaklet! Ser fram emot bilder! :)

I vårt fall kommer vi inte ens till att reklamera klinkern som blev fel, för vi köpte genom min svåger på hans personalrabatt och han vägrar göra reklamationen. Vi får försöka kränga klinkern på Blocket och svågern åkte ännu ett par snäpp ner på favoritlistan :meh:

Man ska inte göra affärer med släkten... jag har testat och det blir verkligen inte bra :meh:
 
Framför allt bygger många så eftersom det krävs viss % genomsläpplighet (runt 50 % oftast) för att det ska vara bygglovfritt. När vi pratar staket alltså.

Jodå, det är jag fullt medveten om, säger jag som håller på att bygga plank (eller plintarna är satta och byggstart med själva träet sker vilken dag som helst) och har fixat med bygglov å allt det där sen förra sommaren :)
Hade gärna haft ett billigare alternativ men med såna ribbor så spelar staketet ingen roll då det är klättervänligt och planket är en bostadsanpassning för ett av barnen med funktionshinder och stor rymningsbenägenhet. Vi valde stående plank utan några % genomsläpp alls utan möjlighet att kunna rymma :p
 
Nya uteplatsen är typ klar :bump:

Allt staket uppe och även överliggaren. Material till kjolen är inköpt och trappen funderar vi lite till på hur vi vill ha, då det går att bygga den på lite olika vis.
Taket är inte prio 1 så det avvaktar vi som sagt med men ett segel är inköpt och ska sättas upp så länge :)

Vi har köpt hem lite material för att börja bygga planket nu :banana:
Det kommer dock ta en jäkla tid då det är 85 meter som ska byggas så semestern är räddad om ett par veckor..

Vi har börjat lite smått i badrummet nu med. Satt upp lampor provisoriskt för att kolla hur det ser ut och om ljuset skulle bli tillräckligt bra med antalet vi köpt. Så nu ska det börjas bygga tak (vi har köpt spottar) innan något annat görs där inne.
 
Men fy vad surt! :( Vi hade väldigt mycket tur att affären tog tillbaka efter så lång tid, det var ju klantigt av oss att inte kontrollera plattorna vid köp men man förutsätter liksom att kakel för så högt pris håller kvalitèn. :cool:
Man lär sig under tiden man håller på. Beställa saker i god tid, undvika långa leveranstider om man har strikt deadline, säkerställa att alla tillbehör blir beställda, kolla varorna när man får hem dem osv. Nu fick jag ta en paus i skrivandet och gå ut och kolla att spegelskåpet som ska upp i veckan ser okej ut. Är så spänd på att få se toaletten med inredning!
 
Jodå, det är jag fullt medveten om, säger jag som håller på att bygga plank (eller plintarna är satta och byggstart med själva träet sker vilken dag som helst) och har fixat med bygglov å allt det där sen förra sommaren :)
Hade gärna haft ett billigare alternativ men med såna ribbor så spelar staketet ingen roll då det är klättervänligt och planket är en bostadsanpassning för ett av barnen med funktionshinder och stor rymningsbenägenhet. Vi valde stående plank utan några % genomsläpp alls utan möjlighet att kunna rymma :p

Jo jag förstod att du visste vad som gällde. Tänkte mer som svar på frågan om alla verkligen gillar randigt :p
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jo jag förstod att du visste vad som gällde. Tänkte mer som svar på frågan om alla verkligen gillar randigt :p

Jag gillar inte randigt :p
Men visst måste man ju kunna sätta större brädor än dom ribborna så det inte ser så randigt ut och fortfarande få 50% insyn? :)
Men det kanske inte blir lika snyggt?
 
19441953_2015854278440240_8280620599761536145_o.jpg
Lagom till sambon åkte ut på jobb blev de klara med huset idag. Ställningen kommer vara kvar för det en rätt mycket småpyssel kvar men ändå. Sååå skönt o slippa plasten över fönstren. Sambon har slitit som ett as verkligen de här veckorna. Jag roade mig med att dekorera entrén med nya blommor, det är ungefär så aktiv jag är för tillfället.
19453240_2015854148440253_2254280898252151302_o.jpg

19467970_2015854001773601_1992743264773375910_o.jpg

19466636_2015853828440285_8428790581448861178_o.jpg
ny favoritblomma :love:
 
I helgen får vi vårt hus :D
Jag erbjöd att vi gör i ordning trädgården själva innan hyresgästen flyttar, eftersom hon aldrig skulle hinna klart annars. Helt ärligt tror jag inte hon hade tänkt fixa trädgården heller, trots att det stod i kontraktet ;) Men, nu fick vi i alla fall möjlighet att börja med trädgården redan igår :bump: Jag gick loss med röjsågen, dels runt om alla byggnader men även runt häcken, de delar av trädgården som numera är äng och utmed kantstenar, stängsel och land. Det tog några timmar.. :p

DC5683EB-4C3B-42E6-8A56-A59505DFB977_zpsjobeeoxi.jpg

59BC723C-DFAF-4DB3-A500-2D728345D31F_zpslxnfdrmf.jpg

E24A4CA0-B169-44A5-BB2E-C21CE6A8E668_zpsiswnllus.jpg

8379E2B5-17DA-47C0-9FA1-E9D3D63513B0_zps5d8jt0kb.jpg


Vi börjar med att riva badrum och en vägg på ovanvåningen så att vi kan komma igång med nybygge där, när vi rivit så får sambon koncentrera sig på snickeriet och jag tar tag i resten utvändigt :) Typ tak- och fasadtvätt, lite målning, grusgångar/grusplan, den gula lekstugan ska forslas bort och balkong och uteplats ska skuras. Dessutom ska vi ju bygga ut garaget med hundhus och hundgårdar, så det ska grävas och gjutas till det :) Det kommer förhoppningsvis en grävmaskin hit nästa vecka, den ska även få rensa upp rejält bland buskarna som en gång varit trädgård och numera är ett... härje :p Det ska in lite nya fönster också, anläggas trädgårdsland och sättas staket. Vi har nog att göra under semestern :D
Jag hoppas även på att kunna börja måla och tapetsera invändigt rätt snart :bump:
 
I helgen får vi vårt hus :D
Jag erbjöd att vi gör i ordning trädgården själva innan hyresgästen flyttar, eftersom hon aldrig skulle hinna klart annars. Helt ärligt tror jag inte hon hade tänkt fixa trädgården heller, trots att det stod i kontraktet ;) Men, nu fick vi i alla fall möjlighet att börja med trädgården redan igår :bump: Jag gick loss med röjsågen, dels runt om alla byggnader men även runt häcken, de delar av trädgården som numera är äng och utmed kantstenar, stängsel och land. Det tog några timmar.. :p

DC5683EB-4C3B-42E6-8A56-A59505DFB977_zpsjobeeoxi.jpg

59BC723C-DFAF-4DB3-A500-2D728345D31F_zpslxnfdrmf.jpg

E24A4CA0-B169-44A5-BB2E-C21CE6A8E668_zpsiswnllus.jpg

8379E2B5-17DA-47C0-9FA1-E9D3D63513B0_zps5d8jt0kb.jpg


Vi börjar med att riva badrum och en vägg på ovanvåningen så att vi kan komma igång med nybygge där, när vi rivit så får sambon koncentrera sig på snickeriet och jag tar tag i resten utvändigt :) Typ tak- och fasadtvätt, lite målning, grusgångar/grusplan, den gula lekstugan ska forslas bort och balkong och uteplats ska skuras. Dessutom ska vi ju bygga ut garaget med hundhus och hundgårdar, så det ska grävas och gjutas till det :) Det kommer förhoppningsvis en grävmaskin hit nästa vecka, den ska även få rensa upp rejält bland buskarna som en gång varit trädgård och numera är ett... härje :p Det ska in lite nya fönster också, anläggas trädgårdsland och sättas staket. Vi har nog att göra under semestern :D
Jag hoppas även på att kunna börja måla och tapetsera invändigt rätt snart :bump:


Inser att det kanske inte var helt tydligt, men bilderna är alltså innan röjsågsmassakern :D
 
Eller ja, så är planen, kanske jag ska tillägga. Huset är byggt 1917 och senaste stora renoveringen var 1970-ish, så vi får väl se hur det ser ut när vi börjar riva i det.. :p
Åhhhhhh,helt orange,bajsbrunt och en suspekt grön färg,allt i stora blommor ?! :yuck:
 
Åhhhhhh,helt orange,bajsbrunt och en suspekt grön färg,allt i stora blommor ?! :yuck:

Lyckligtvis inte :D De flesta ytskikten är omgjorda efteråt (typ varje hyresgäst har gjort åtminstone något rum, så det är en salig blandning av stilar...), men det finns en del härliga plastmattor kvar i bland annat mintgrönt :up: :D Det stora badrummet gjordes om för typ 15 år sedan, det är vitt och klarblått. Lite medelhavsstuk :D
Det ska göras om :angel:
 
Lyckligtvis inte :D De flesta ytskikten är omgjorda efteråt (typ varje hyresgäst har gjort åtminstone något rum, så det är en salig blandning av stilar...), men det finns en del härliga plastmattor kvar i bland annat mintgrönt :up: :D Det stora badrummet gjordes om för typ 15 år sedan, det är vitt och klarblått. Lite medelhavsstuk :D
Det ska göras om :angel:
Mitt hus var väldigt mitten av 70 talet,bläääääää
 
Mitt hus var väldigt mitten av 70 talet,bläääääää

Hahaha :D Det är inte så kul! Men jag vet helt ärligt inte om detta är så fint heller :D Men en del rum kommer vi lämna som de är tillsvidare, typ båda gästrummen uppe och kontoret nere. De får ha lite trista tapeter tills vi vad vi vill göra med dem.
Köket är inte heller så kul (typ skolmatsal.. släta laminatluckor med furuhandtag och furulist) men det får vi ta nästa år. Vi byter kanske lister och handtag i år, och tapetserar :)
 
Hahaha :D Det är inte så kul! Men jag vet helt ärligt inte om detta är så fint heller :D Men en del rum kommer vi lämna som de är tillsvidare, typ båda gästrummen uppe och kontoret nere. De får ha lite trista tapeter tills vi vad vi vill göra med dem.
Köket är inte heller så kul (typ skolmatsal.. släta laminatluckor med furuhandtag och furulist) men det får vi ta nästa år. Vi byter kanske lister och handtag i år, och tapetserar :)
Efter det här huset är jag allergisk mot furu, furutak i alla rum utom ett,furupanel i hallen upp för trappen,allmogefurulister uppe o nere,runt dörrar och dörrarna ,jag har målat ihjäl mig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 475
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp