Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är vår nya gästtoalett klar.
Så här ser det ut inuti:
5771-1498733864-8c2637cae0bf921574fd0b42d2183434.jpg

Det är vågmönster på tapeten. Den är jättefin men gör sig så där på bild ;)

Vi har alltså byggt en helt ny toalett i ett nytt rum i hallen. Så här såg det ut innan (mäklarbild):
5767-1497882101-f712a24feab42e418456b8671120d4d6.png


Och den här bilden visar rummets placering:
5766-1497882029-cba426e669db106b32fc67b94e097aab.jpg

Hitom toaletten blir det garderober som byggs in så att de ser platsbyggda ut. Bortom toan blir det en hallvrå med avhängning (finns ej i huset idag).
 
Nu går jag och grunnar på hallgolv. Jag vill ha klinker med golvvärme men det kommer bygga så himla mycket. Idag ligger i ordning uppifrån->ner fult slitet laminatgolv, plastmatta, spånskiva, golvbjälklag. Jag överväger att spara laminatet innanför dörren fram till gästtoaletten och lägga på en måttbeställd avtorkningsmatta som täcker hela ytan. Jag har inte lyckats övertala min man...
 
07-42657.JPG

Sandudd-Vallila-Sarastus-5144-1-Interior.jpg

Br_stpanel.jpg

Är jag galen? Vardagsrummet? Vit bröstpanel, Blå jättemedaljongtapet, Soffan. Sen tänker jag måla parketten vit. Är ganska säker.
Vad vill du ha för svar? :p

Jag personligen hade aldrig gjort någon av "åtgärderna" (=min personliga smak) men om du gillar färg och mönster tycker jag du ska köra på tapeten men skippa vit bröstpanel, och absolut inte måla golvet vitt. Hellre i så fall måla mörkbrunt. Det blir på tok för stora kontraster annars, helt utan röd tråd i rummet.
 
Jag tycker både soffan och medaljongtapetern är jättesnygga. Och jag gillar bröstpanel också. Men kombinationerna vet jag inte...

Jag hade inte haft bröstpanel ihop med den tapeten. Och jag hade nog inte heller haft vitmålat golv med varken tapeten eller soffan. Inte stilar som går ihop enlig mig.
 
Vad vill du ha för svar? :p

Jag personligen hade aldrig gjort någon av "åtgärderna" (=min personliga smak) men om du gillar färg och mönster tycker jag du ska köra på tapeten men skippa vit bröstpanel, och absolut inte måla golvet vitt. Hellre i så fall måla mörkbrunt. Det blir på tok för stora kontraster annars, helt utan röd tråd i rummet.
Men soffan mot den blå tapeten? är inte det chock för ögat? Därför jag tänkte lugna ner det lite med den vita bröstpanelen.
 
Vi fick huset igår, men i lördags drog jag igång gräsklipparen :love:

Började med att klippa upp det som var trädgård tills i våras, numera såg det ut som en äng.. :D
T0fP40e.jpg


Det blev rätt bra, men jag måste samla upp gräset/mossan idag. Fd hyresgästen klippte till garaget ungefär. Vi ska förlänga garaget med ett hundhus som kommer bygga ca 5m bakåt och sedan blir det hundgårdar på det. Hundgårdarna kommer sträcka sig till dieseltanken ungefär :)
Ye3kEum.jpg


Denna delen på trädgården har inte varit gräsmatta på typ 5 år, men eftersom jag tycker det blir så himla mysigt där så klippte jag upp den nu. Fick röja lite med röjsågen först :D
cCFlNr3.jpg


Gången fick sig också en välbehövlig rens! Numera döpt till kukagången efter att @pepp uppmärksammade formen på den på insta :D Grusvägen går precis i nederkant på bilden och gången ska göras om lite så den går hela vägen ut sedan. Förhoppningsvis blir den mindre könslik då :angel:
9eHKpI5.jpg


Igår fick vi nycklarna, så då började jag riva inne :bump:
Denna väggen ska ner så att vi får ett luftigt vardagsrum uppe.
p5Iv5Ux.jpg


Jag kom en liten bit i alla fall! Bara sista raden med plank som ska ner nu :up:
OktUZDK.jpg

Det blir två sovrum uppe (ett litet och ett större) och ett luftigt vardagsrum sedan, i stället för två små och ett större sovrum plus en hall som är omöjlig att möblera vettigt. Balkongen är dessutom det sovrummet som nu blir vardagsrum, så jag tror det blir bra :)
Sedan ska vi riva upp mattan, lägga trägolv och byta räcket. Det är typ 65cm högt i dagsläget, dvs fullständigt livsfarligt :p
Sambon är lämpligt nog på Öland denna veckan (han ångrade sig lite när han insåg timingen :p) så jag får riva allt medan han är iväg, så får han bygga upp det när han kommer hem :D
 
Projekt häck är avklarat med undantag av bortforsling av nästan fyra kubik sten, som sker på onsdag om allt går som det ska. Det blev betydligt jobbigare än väntat på grund av att det var så mycket sten. Förutom det som var i jorden naturligt så fanns det en hel del hårdpackade fyllnadsmassor (sluttningstomt på berg).

Häckprojektet gjorde att vi nu även har ett gräsmatteprojekt. Jag har använt en del fyllnadsmassor till att jämna ut tomten lite. En omöjlig smal remsa lutade in mot huset och den har jag rätat upp lite. Jag ska också plana ut den nedre delen av tomten. Hoppas vara färdig med detta i slutet av veckan när min sambos semester börjar, så att han kan sitta där ute och slappa och titta på när gräset växer. Han har haft en förfärligt jobbig vår och försommar på jobbet så han förtjänar att mötas av en "färdig" trädgård på fredag eftermiddag.

I huset grunnar vi på tapeter. I matrum/vardagsrum tänkte vi ha Morris "Willow bough" i grönt. Hallen behöver också tapetseras om men däe har vi inte bestämt något än. Annat kan vänta till senare.
 
Men soffan mot den blå tapeten? är inte det chock för ögat? Därför jag tänkte lugna ner det lite med den vita bröstpanelen.

Soffan och den blå tapeten tycker jag kan fungera tillsammans, men det beror ju mycket på hur resten av rummet ser ut. Men vit bröstpanel tycker jag inte alls lugnar ner det hela utan ger ett rörigare intryck eftersom det blir ytterligare en komponent i blandningen, i en färg med stor kontrast till tapet och soffa.
 
Men soffan mot den blå tapeten? är inte det chock för ögat? Därför jag tänkte lugna ner det lite med den vita bröstpanelen.

Det är ju blått i soffan, så jag skulle säga att tapeten ensamt lugnar ner soffan. :) Inget vitmålat golv. Det ser nog mest rörigt ut.
 
Rivningsprojektet fortsätter :p
Jag vågar inte riva mera i väggen nu förrän sambon kommer hem och kan garantera att taket inte ramlar ner :angel: Sedan ska det vara ett helt öppet vardagsrum uppe. Jag tror det kan bli bra, det är redan mycket ljusare och luftigare :) Fönstret till höger i bild är idag ett smalt fönster, så det ska sättas in ett större där. Det smala fönstret ryker ner i tvättstugan i stället.
Mys9W0w.jpg


Till vänster i rummet på bilden ovan, efter dörrhålet, var det inbyggda garderober som jag rev ut igår. Under dem fanns ett (kan bli) fint plankgolv, jag hoppas att det ser lika fint ut i resten av rummet - det hade varit kul att kunna använda det :)
q45ziVA.jpg

Den rosa väggen består av murstock (till vänster), resten är ryggen på garderoberna i sovrummet intill. De garderoberna ska också rivas ut (också inbyggda) och sedan bygger vi en ny vägg från vänstra delen på dörrhålet på bilden och gör klädkammare/walk in closet från sovrummet intill, som blir vårt sovrum :)
Vet inte om jag förklarar så man begriper men :D

I morse var rörmokaren där och idag pluggar han alla rör i tvättstuga och badrum, så till helgen blir det rivning där :bump:
 
Mina föräldrar har renoverat och fick tio kvadratmeter laminatgolv av bättre kvalitet över som de undrar om jag vill ha. Egentligen ogillar jag laminat, men överväger om det kan vara värt att lägga det i klädkamrarna i där vi nu har plastmatta och laminaten skulle i så fall läggas över plastmattan.

Plastmattan ligger dock direkt på betongplattan som i sin tur ligger mot mark, som ju är en riskkonstruktion, och jag inbillar mig att det blir svårare att hålla koll på ev. fuktsläpp om vi täcker över plastmattan. Tänker jag rätt när jag tänker att det är en dålig idé?
 
Jag tror att soffan, den blå tapeten och parketten i sin vanliga parkettbruna färg blir rätt roligt!
Tyvärr är inte parketten brun utan ljus och hemskt sliten och går inte att slipa en gång till. Därav att jag vill måla den. Men nu fegar jag och kollar på vita tapeter. Det blir nog ett vinterprojekt om jag inte hittar den perfekta tapeten som jag bara måste ha.
 
Ovanvåningen är färdigriven!
Nu ska det upp nytt tak (och så ska det riktas), tapeter, nytt golv och ett nytt trappräcke. Det som är där är bara knappt 60cm högt.
GR45muK.jpg


Här ska byggas igen, så att vi får en rymlig klädkammare till sovrummet. Vi kommer gå ut lite i vardagsrummet (där jag står), väggen byggs ut ca 60cm från väggstumpen som sticker ut till vänster, då kommer vi kunna ha en bottendel med korgar/lådor längs med alla väggar och så blir det hängmöjligheter ovanför. Väggen till sovrummet hamnar där parketten tar slut :)
1oj3HbK.jpg


Tvättstugan/hallen blir större! Det gjutna var vedbod tidigare, men nu blir det tvättstuga där och så blir resten grovhall. Vi har mycket jakt-, arbets- och skogskläder samt tre hundar, så en ordentlig grovhall har legat högt på priolistan.
sZNvKl8.jpg


Vi kommer även plocka fram den gamla, timrade ytterväggen. Den blir ytskikt till vänster på bilden ovan :)
1kVJdkQ.jpg


Även badrummet får sig en rejäl omgång :p Vi har öppnat upp trossbottnen och byter avlopp och ledningar, samt öppnat har upp till en garderob så att badrummet blir större. Lägger inte ut någon bild på det, det är kaos där :D
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 477
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp