Projekt 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill också sätta upp staket!
Men vi har tjäle och snö än :(

Förstår det. Till hundarna va? Här har vi haft snö två dagar totalt i vinter. Vet inte ens om vi haft tjäle :o
Eran tid kommer, tills dess har ni planerat klart hur ni vill ha det och fått hem allt virke och sånt sen är det bara att köra och ryka! :)
 
Förstår det. Till hundarna va? Här har vi haft snö två dagar totalt i vinter. Vet inte ens om vi haft tjäle :o
Eran tid kommer, tills dess har ni planerat klart hur ni vill ha det och fått hem allt virke och sånt sen är det bara att köra och ryka! :)
Precis! Det ska bli så skönt att bara kunna öppna dörren och släppa ut dom! :)
Ska bli spännande att se hur tomten ser ut på vår-sommar också!
 
Vad gör man när man har en milslång lista på saker att göra? Jo man påbörjar något helt nytt.

På tal om projekt. Jag fick för några år sedan en gungstol som jag påbörjat.

17191175_10154482342661819_7168487816330601466_n.jpg

Efter (mycket) slipning, skrapning har jag fått på lite färg :)

17264998_10154482566221819_3393928533919881534_n.jpg


Efter denna bild har jag grundat en gång till samt lagt på en bättre snickerifärg. Frågan är bara vad man gör mer med den är bara vit? Funderade på någon färgglad sittdyna eller liknande.

När denna är färdig ska jag fortsätta med väggar och golv
 
Vad gör man när man har en milslång lista på saker att göra? Jo man påbörjar något helt nytt.

På tal om projekt. Jag fick för några år sedan en gungstol som jag påbörjat.

17191175_10154482342661819_7168487816330601466_n.jpg

Efter (mycket) slipning, skrapning har jag fått på lite färg :)

17264998_10154482566221819_3393928533919881534_n.jpg


Efter denna bild har jag grundat en gång till samt lagt på en bättre snickerifärg. Frågan är bara vad man gör mer med den är bara vit? Funderade på någon färgglad sittdyna eller liknande.

När denna är färdig ska jag fortsätta med väggar och golv

Jag hade satsat på en härlig dyna och ett fårskinn.
 
Jag funderar i de banorna också. Fårskinn men tänkte kanske ett fejkat och färgat. En av mina hundar är helt tokig i fårskinn och det går bara inte att ha henne i samma rum som ett. Hon biter/tuggar sönder det på nolltid och efter x antal fårskinn och diverse försök till att "träna" bort det har jag gett upp :D Fejkfårskinn går bra :D
 
Vi har precis haft familjeråd och det mynnade ut i ett rejält projekt till sommaren :D
Vi bor i dagsläget på mina föräldrars gård, där vi hyr en lägenhet i ett av uthusen. På gården, en liten bit bort, finns ett boningshus om ca 140kvm som vi hyr ut.
Vi har pratat fram och tillbaka huruvida vi ska bygga ett hus eller ej, men idag blev det bestämt att vi inte bygger utan säger upp vår hyresgäst och flyttar in där i stället :bump:
Huset är 100 år gammalt, men i bra skick så vi kommer bara göra en del renovering, typ bygga ut en rejäl grovhall, göra iordning badrummet nere, byta köksluckor och göra om de flesta ytskikten.
Så jäkla roligt :D
 
Vi har precis haft familjeråd och det mynnade ut i ett rejält projekt till sommaren :D
Vi bor i dagsläget på mina föräldrars gård, där vi hyr en lägenhet i ett av uthusen. På gården, en liten bit bort, finns ett boningshus om ca 140kvm som vi hyr ut.
Vi har pratat fram och tillbaka huruvida vi ska bygga ett hus eller ej, men idag blev det bestämt att vi inte bygger utan säger upp vår hyresgäst och flyttar in där i stället :bump:
Huset är 100 år gammalt, men i bra skick så vi kommer bara göra en del renovering, typ bygga ut en rejäl grovhall, göra iordning badrummet nere, byta köksluckor och göra om de flesta ytskikten.
Så jäkla roligt :D

Och inte minst - hundgårdarna vi ska bygga! Och hundhuset!
Åh, vi kommer kunna göra det så himla fint och bra :love:
 
1) Fixa läckande stuprör både på hus och vedbo.
2) måla om vedbon igen. Blev målad för ngr år sen. Dock inte ena gavelsidan.
3) Flytta 2 blåbärsbuskar.
4) plantera stockros plantor.

Det är ganska lugnt detta år. Har varit mycket innan dess varenda år. Det finns mycket annat att göra invändigt. Men det får vänta.
 
Vi har precis haft familjeråd och det mynnade ut i ett rejält projekt till sommaren :D
Vi bor i dagsläget på mina föräldrars gård, där vi hyr en lägenhet i ett av uthusen. På gården, en liten bit bort, finns ett boningshus om ca 140kvm som vi hyr ut.
Vi har pratat fram och tillbaka huruvida vi ska bygga ett hus eller ej, men idag blev det bestämt att vi inte bygger utan säger upp vår hyresgäst och flyttar in där i stället :bump:
Huset är 100 år gammalt, men i bra skick så vi kommer bara göra en del renovering, typ bygga ut en rejäl grovhall, göra iordning badrummet nere, byta köksluckor och göra om de flesta ytskikten.
Så jäkla roligt :D

Igår var vi och kikade på huset och jag tror det kommer bli superbra :love: Det är en del att göra vid det dock, vilket vi till viss del visste om tidigare.
Det vi vill göra i ordning är:

- Grovhall + tvättstuga.
Blåsa ur det som är idag och lägga golvvärme. Idag är det hall, tvättstuga och vedbod på den ytan, vi vill göra det till en stor kombinerad tvättsuga + groventré. Borde bli på ca 30kvm. Vitvarorna är rätt nya dock, så de ska vi nog behålla :) Vi kommer nog även göra om takstolarna, eftersom det är ett utbygge och taket ser konstigt ut jämfört med taket på huset.

- Hundhus + hundgårdar (helst en rejäl inhägnad också).
Vi vill göra 4 grusade hundgårdar med gallersektioner och ett hundhus med boxar. Vill gärna ha golvvärme och hunddusch i hundhuset, vi kommer nog lägga klinkers för att det ska vara lätt att hålla ordning.

- Badrummet nere.
Detta blir nog det största projektet, delvis eftersom vi kommer behöva leja murare för ytskikt och kakel. Vi ska göra det lite större genom att ta ner väggen mellan en större garderob i rummet bredvid och nuvarande badrummet. Då bryter vi ju ytskiktet så då passar vi på att ta upp allt och lägga golvvärme och byta från det knallblå kaklet som är idag :p

- Ta ner vägg på ovanvåningen för att öppna upp.
I dagsläget är det en minihall uppe med trappan i mitten och tre sovrum. Vi behåller två sovrum och tar ner väggen till rummet med balkongen, så vi får ett vardagsrum uppe.

- Ta ur de inbyggda garderoberna och göra en liten walk in closet i samband med att vi tar ner ena väggen uppe.
Det är inbyggda garderober i alla sovrum, det rummet vi vill ha som sovrum har tre + tre garderober som stor rygg mot rygg, när man räknar med de som finns i rummet som vi ska öppna upp. Vi flyttar väggen 30cm och gör om dessa 6 garderoberna till en walk in closet.

- Göra golv och ytskikt i större delen av huset.
Det är en härlig gammal plastmatta i hallen nere + uppe samt i trappan. Den ska bort :D I resten av huset är det trägolv som får vara kvar. Vi kommer nog vilja tapetsera om överallt förutom i gästrummet.

- Göra i ordning lilla toan uppe
Det är en liten toa uppe, också den med plastmatta och ett rätt tråkigt handfat. Här kommer vi bygga en kommod och lägga något kul kakel på golvet.

- Byta köksluckorna
Men förhoppningsvis kan vi behålla stommarna :)

Ja, vi börjar väl där :D Jag hoppas att vi hinner med detta i sommar/höst...
Huset är 100 år gammalt i år, så det känns ändå kul att det är i så bra skick :)
 
Snart snart snart klara med att sätta upp staketet på framsidan!

Ett jäkla jobb då dom där grejerna (jag har ingen aning om vad prylarna heter :p ) som ska ner en halvmeter i marken självklart ska ner där varenda sten har bosatt sig i marken. Men nu är staketet satt i gräsdelen. Vi byggde en ny infart när vi köpte huset för 4 år sedan och murade runt den och nu håller vi på att sätta staketet i muren runt den som går längst trädgården. Så en massa borrande. En kortsida klar, en långsida kvar, ca 6-7 sektioner + en grind och sen är staketet klart :)
Vi hade tänkt avvakta med att sätta nytt staket mot grannen men vi köper nog hem sektionerna ändå och sätter dit när vi har lite tid över ;)

Eftersom jag saknar förmåga att välja kakel och klinker så ska jag börja spana efter handdukstork, tvättställ, toastol och dusch och sånt istället. Nu börjar vi med det sista av badrumsrenoveringen :)
 
Två sektioner till satta i muren. Nu har vi funderat i nån dag var vi ska ha grinden och det blir nu vi sätter den och sen upp med dom sista sektionerna och sen är det klart :)
Om... Det inte vore för att vi hämtade hem nio nya sektioner idag och gör den sista biten mot grannen med som jag nämnt tidigare :p
Det tar vi dock när vi har tid, känner jag oss rätt så är det typ nästa helg om det är fint väder :D
Framsidan ser jättefin ut nu :love:
 
Vi satte grinden + två sektioner till igår. Så nu är det bara två sektioner kvar på muren samt runt soptunnan kvar sen är vi klara :)
Å dom nio sektionerna vi köpte att fylla ut tiden med när vi inte har något att göra :p

Igår beskärde jag några buskar på baksidan som ska tas bort inför att vi ska sätta planket. Dock lite lättare att packa släpet när dom är beskärda än att släpa upp stora vildväxande buskar på det :D
Tänkte se om jag kan gräva upp någon av dom idag. Hade varit skönt att bli av med dom denna veckan för maken tar lite komp nästa vecka och blir ledig totalt i 10 dagar och då tänkte vi fixa lite här hemma!

Hur går det för er andra, har ni kommit någon vart med era projekt? :)
 
Sovrummet är nästan klart :D Lite småfix kvar, det ska upp en skiva vid garderoben och gardinstänger. Annars är det klart :D Fick upp skjutdörrarna i helgen.
Nu börjar gubben jobba om en vecka så då kommer det stå stilla. Men hägna in gården måste vi göra så det hoppas jag att vi hinner på den tid han är hemma :)
 
Vi satte grinden + två sektioner till igår. Så nu är det bara två sektioner kvar på muren samt runt soptunnan kvar sen är vi klara :)
Å dom nio sektionerna vi köpte att fylla ut tiden med när vi inte har något att göra :p

Igår beskärde jag några buskar på baksidan som ska tas bort inför att vi ska sätta planket. Dock lite lättare att packa släpet när dom är beskärda än att släpa upp stora vildväxande buskar på det :D
Tänkte se om jag kan gräva upp någon av dom idag. Hade varit skönt att bli av med dom denna veckan för maken tar lite komp nästa vecka och blir ledig totalt i 10 dagar och då tänkte vi fixa lite här hemma!

Hur går det för er andra, har ni kommit någon vart med era projekt? :)
Jag vill se bilder på era projekt!

Vi får nycklarna till vårt hus den 12:e, sen sätter vi igång så sakteliga. Vi har sååå mycket att göra. Det första blir att skära ner barracudaväven (brandfarligt innertak) i blivande gästrummet och boka med larmfirma, elektriker och badrumsfirma att komma ut och titta på vad som behöver göras.

Vi har sagt att vi ska (försöka) vänta med utsidan och trädgården till nästa år men jag har redan sett ut en handfull vintergröna småträd (bl a tujor) som ska bort.
 
Jämfört med er andra så är mitt projekt minimalt :o Men vårens projekt är att göra balkongen lite mysigare så vi vill sitta därute i sommar, eventuellt kommer jag plugga i sommar och då är det mysigare att sitta där än vid skrivbordet :D
 
Jag har ett nytt projekt nu:
Hitta ett nytt hyreshus till vår hyresgäst så hen flyttar ut snabbare = så vi kan börja renovera fortare :angel:
Det står ju och stampar tills hon flyttat och det är inte förrän till semestern. Den känns väldigt långt bort nu :p
 
Vi bor på gård så här finns lite projekt också såklart :D

1) Bygga klart utbyggnaden på uthuset som ska bli vedskjul och traktor/hästtransportgarage
2) Förlänga staketet runt gräsmattan
3) Göra det sista på hundgården
4) Brädfodra om hela nordsidan på uthuset och därmed en del av hästarnas lösdrift (kan bli nästa år dock)
5) Bygga vägg på sydsidan lösdriften och bygga klart framsidan av den och sätta upp två dörrar så det går att stänga in dom vid behov
6) Köra på grus på resten av gårdsplanen
7) Renovera hela hästhagen (byta ut alla stolpar och all tråd)
8) Måla om hela uthuset
9) Renovera köket
10) Måla i källaren och fixa till ett hemmagym i ena rummet
11) Tapetsera och lägga nytt golv på mitt kontor och uppe i klädrummet
 
Jämfört med er andra så är mitt projekt minimalt :o Men vårens projekt är att göra balkongen lite mysigare så vi vill sitta därute i sommar, eventuellt kommer jag plugga i sommar och då är det mysigare att sitta där än vid skrivbordet :D
Så här såg det ut när jag började, balkongen har i vinter fått agera förråd till en del av sambons bildelar men det ska bli skönt att få bort allt :devil:

IMG_0242.jpg

Här hade jag börjat plocka undan lite saker som inte ska vara här ute, fått upp gardiner och ställt ut bordet :)

IMG_0239.jpg

Pallen ska inte stå där och bollslingan ska bytas mot en likadan som är hel, annars är den här sidan klar! :up:

51290551214__0FF84AC8-8EF9-4ED9-AF5E-6113A1205825.jpg

Nya kuddar och filtar till stolarna :love: Bildelarna till vänster i bild ska monteras i bilen om någon vecka, så snart slipper jag dom :up:

51290551637__4179FEC0-392F-4762-A90D-18F4380BD8F6.jpg

Kuddarnas mönster :love: (Färgen är dock missvisande..dom är som på bilden ovan!)

51291160756__19331E28-5DCD-413A-8AC6-13B5F7AAF302.jpg

Katten godkände nya kudden och filten :love:
 
Bilder var beställt :D
Men det blir en bildbomb :o

Huset före. På nya bilder ser ni förrådet vi har byggt på den befintliga plattan som är till höger om huset sett från bildperspektiv. Det är det som ska målas som står uppskrivet på projektlistan. Det är bara grundmålat nu. Sen är även buskarna borta som är där till höger med. Å nya infarten går väl inte missa :D
Måla taket ska göras (Plåttak) men ligger inte högt i prio då taket är helt och fint, bara inte sitt bästa till utseende. Finns annat som får gå före.
20170402_155558_zpsagc6mgah.jpg



Gamla staketet.
20170312_100544_zpsr8tghet0.jpg


20170312_100621_zpsuxmpzzwj.jpg


Nya staketet. Dom gamla gjutna stolparna ska bort men allt sånt pill fixar maken när allt är uppe, så går han och finslipar det sista så att säga. Det är mot denna grannen vi ska ha upp nio sektioner till. Sedan börjar planket.
20170402_153246_zpsedopvygv.jpg



Här ska soptunnan stå, därav hålet. Vi ska lägga sten och sätta staket om det. Fixar sista på muren först bara.
20170402_153257_zpsbxxjvk30.jpg


20170402_153326_zps4wwaomll.jpg


Här har vi självklart en grind för trappan. Muren vill min man gärna lägga en likadan som vi har på parkeringen istället för dom gamla stenarna och det får han gärna, när vi har tiiid, tills dess överlever vi med dom gamla :p
20170402_153433_zps0amnbehd.jpg


Och från andra hållet.
22acf3fc-bc11-4da1-a558-6d7645ffe053_zps7nadm6q1.jpg


Grind uppe på muren. Nu när vi vet var ingången är så ska vi bygga en trappa!
edcc4d3b-0ef4-4144-9335-2e41c8dadd44_zps1obuznjq.jpg



Två sektioner kvar sen är det klart på muren!
e69e54ac-358d-4ac4-93d3-5059543a5832_zpszxg9bpaz.jpg


Här någonstans hade jag tänkt ge mig på att plantera något med. Får se vad som hinns med och om jag vågar ge mig på det.
61da110d-fbac-42a5-ac33-1a9bf4d4ea96_zpseajdt4jr.jpg


Nå, någon som missade min kära vovve som förföljde mig när jag skulle fota och tyckte det var så synd om sig själv som var på fel sida staketet :rofl: :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 484
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp