Bukefalos 28 år!

Provridning ??

V

vblpower

Om man själv ska sälja en häst och någon ska komma och provrida.
hur ska det gå till? ska man ha hästen i ordning gjort och klar för ridning och ta ut hästen på ridbanan.. eller hur "brukar" det gå till?
:D
 
Sv: Provridning ??

När folk har provridit häst hos mig så har de varit med från början. Ev att hästen står i boxen.

Jag vill ju även se hur de hanterar en häst utanför ridningen.

MEn vet många som står med hästen färdigborstad i gången och även sadlad.
 
Sv: Provridning ??

Du kan ju ta värsta "grovborstningen" , men se resten är det väl bra om spekulanterna får göra..? :)
 
Sv: Provridning ??

Finns olika varianter. Som spekulant själv vill jag gärna se hästen göras i ordning inför ridning, ev borsta själv, innan provridningen, men ibland är hästen klar. Jag vill också se ägaren rida hästen lite innan jag själv sitter upp. Jag har blivit ombedd att göra tvärtom - det tyckte jag var ganska meningslöst...
Att komma ut och titta på en häst som står färdig på ridbanan, allra helst dessutom framriden, ger mig inte så mycket. Jag ska ju ha hästen till mer än att rida på.
Enklast är att bestämma med köparen innan hur den vill ha det.
 
Senast ändrad:
Sv: Provridning ??

Det beror lite på tycker jag. Första gången spekulanten är och tittar på hästen tycker jag att den är klar när dom kommer. Sen visar man hästen och spekulanten för provrida vid intresse. Om intresset kvarstår tycker jag att en dag bokas och så får spekulanten komma och fixa med hästen och själv göra iordning, hämta i hagen osv. Men just vid första tillfället är det (för mig iaf) slöseri med allas tid om spekulanten ska fixa och trixa i stallet.
 
Sv: Provridning ??

Jag tycker precis som Fiorano. När vi var i "hästletatagen" brukade vi be om just det (första gången). Färdig häst. Ägaren red först så att man kunde se hur den gick i alla gångarter och sedan spekulantens tur. Till sist "eftersnack" (DET är viktigt! Ge inte spekulanten känslan att du har bråttom). Om spekulanten då fortfarande är intresserad - BESTÄM TID för uppföljning.
 
Sv: Provridning ??

Jag vill se hästen redan i hagen, att man får ta in i stallet, borsta, göra i ordning mm.
Jag vill se allt så att man får en inblick i hästens vardag och man vill ju inte köpa på sig en massa olater, vilket jag skulle känna att jag riskerade om hästen stod i ordninggjord på banan.

Sen ger det en känsla av lite oangagemang, att säljaren har bråttom..typ slängt på hästen grejerna och sprungit ut till ridbanan på 5 min..
Det är även viktigt för min del att jag får känna på hästen från marken, känna igenom och hur den beter sig.

Sen vill jag att säljaren visar upp hästen först genom att rida först.
Sen sitter jag upp och känner.

Som någon tidigare sa; eftersnack är viktigt och det är mer seriöst om säljaren är så engagerad som möjligt och har tid för eventuella funderingar och frågor.
 
Sv: Provridning ??

Det bästa är att bestämma med den som ska komma och provrida. När jag sålde min kom köparen ganska långt ifrån och hon ville hästen skulle vara i hagen när hon kom så hon fick se så mycket som möjligt.

Har man nära till hästen man ska provrida kan man ju komma tillbaka fler gånger, men är det långt vill iaf jag se så mycket som möjligt när jag väl har tagit mig dit.

Jag tycker själv att jag var med om det ultimata sättet att titta på häst när jag köpte min pärla.

Han hade varit utlånad till högvakten och skulle säljas när säsongen var över. Då mötte jag upp ägaren vid k1 och så transporterade vi tillsammans hästen hem till ägarens stall där jag fick provrida hästen, både på banan och i skogen.

Jag bor väldigt långt från stockholm så det var ju tåg som gällde, och säljaren hade sitt stall ca 10 mil från stockholm så det tog verkligen hela dagen, men jag fick ju se hästen i väldigt många olika situationer.

Att lastas i och ur och se hur han beter sig när man kör. komma fram till för honom nytt ställe( säljaren hade bytt stall under tiden hästen var utlånad). plus att jag fick rida honom både på banan och i skogen.

Det komiska var att när jag först såg honom, tänkte jag att nej jag kan inte ha den här hästen. (han är så stooor). Men när dagen var slut var jag helt såld på honom, vilken häst, vilket psyke. Jag är så glad att just jag fick köpa honom.
 
Sv: Provridning ??

Första gången jag skulle sälja häst ville de hämta honom i hagen.
Jag var ensam hemma med bebis och de kom tidigare än de sagt så sambon hade inte kommit än.
Hästen var lite tråkig att hämta på sommaren då han hellre åt gräs och jag hade förvarnat om detta.
Det tog dem 45 minuter att få tag i honom :)
Jag blev lite svettig då det verkade vara en bra tjej, men hon ringde samma kväll och ville ha honom!

När jag sålde min ponny var det hennes uppfödare som inte sett henne på 15 år som kom och skulle köpa henne och då fixade hon allt själv från hagen.

Ska personen bestämma sig efter en titt så tycker jag att det är bra om de får göra allt så att de vet hur den beter sig.
Ska de komma fler gånger får de bestämma själva hur de vill göra.
 
Sv: Provridning ??

jag har provridigt lite mer än 10 hästar och har aldrig hämtat nån i hagen.
Alla har redan stått i stallet med untantag från en som redan var i ridhuset, men då fick jag greja med den i stallet efteråt istället. De andra hästarna fick jag antingen göra iordning helt eller delvis själv eller se när säljaren gjorde iordning. Det tycker jag känns absolut bäst, för då får man en lite känsla av hästen och kan bekanta sig lite. Jag tycker inte om att bara sitta upp och rida direkt. Att säljaren känns närvarande och tillgänglig för frågor känns väldigt viktigt, ingen stress. Sen vill jag se hästen i sitt element, är det en dressyrhäst vill jag se lite vad den kan utöver framridningen, är det en hopphäst vill jag se den ta några språng innan jag sitter upp.

Skulle jag själv sälja skulle jag ta in hästen och "grovborsta" innan spekulanterna kom, sen skulle de få fixa själva om inget annat önskades, för jag vill ju se hur de beter sig kring hästen också lika mkt som de vill lära känna hästen :).
 
Sv: Provridning ??

När jag sålt häst har jag i de allra flesta fall haft hästen i stallgången avborstad när spekulanterna kommer. De har sedan fått vara med när jag gör iordning hästen inför ridningen (sadler, tränsar osv). Jag har suttit upp och ridit hästen lite i alla gångarter, och sedan har spekulanten suttit upp och mer "testat" hästen, vartefter vi leder in den i stallet igen, och de får sköta av hästen själva (om de vill), samtidigt som de känner igenom hästen och bekantar sig mera med den (jag brukar under denna tid försöka ha något "ärende" en bit bort, mest för att de ska kunna disskutera utan att behöva känna att jag tjuvlyssnar på dem ;))

Har även vid ett par tillfällen transporterat hästen till ridhus, och då har hästen fått stå kvar i trailern tills de kommit, så de får se hela proceduren med urlastning osv osv, och de har även själva fått lasta hästen när allt är färdigt (om de vill).


När jag tittat på häst har det varit alltifrån att se en lerhög springa omkring i en hage till att hästen är sadlad och framriden när man kommer (vilket jag ställer mig väldigt frågande till, varför rida fram hästen innan spekulant kommer :confused: Vad vill man dölja??)
 
Sv: Provridning ??

Med tanke på allas svar i tråden så kanske du helt enkelt ska FRÅGA spekulanten hur denne vill ha det när h*n kommer och tittar? ;)
 
Sv: Provridning ??

DEt har varit like olika när jag har sålt häst. Oftast får den intresserade bestämma själv hur dom vill ha det. Jag tycker personligen att det är bra om dom ser hästen i hagen. Leder hem den och själva gör ordning hästen. Sen kan allt annat variera.
 
Sv: Provridning ??

När jag sålde min ponny i höstas, så åkte vi till ett ridhus, jag gjorde henne helt klar själv och visade henne i ridningen innan tjejen satt upp. Då tjejen tyckte att ponnyn var helt underbar, bokade vi tid så att hon fick komma ut till mig och testa att rida ut. Då borstade hon, sadlade och allting.

Jag tyckte det var ett riktigt bra upplägg.
 
Sv: Provridning ??

Jag tycker att det varierar sig mycket hur man vill ha provridningen beroende på vad man ska ha hästen till och vad det är för häst du söker.

Är det en ryttare eller en familj som ska köpa sin första häst/ en häst de ska ha som vän och ha kul med, vill de oftast vara med från början. Gärna se hästen i hagen, ta in, borsta och bekanta sig med hästen osv. Köparen vill ha en häst som är schyst att hantera och som de kan känna sig trygga med.

Är det därremot en ryttare som är mer rutinerad och söker en tävlingshäst vill man inte komma till en provridning där hästen står kvar i hagen. Här är det bättre om hästen är färdigborstad och "naken". Då känner man igenom hästen och ser hur den ser ut extriört. Här känns det bara slöseri med tid att se ägaren plocka in hästen från hagen, borsta osv då det oftast inte är relevant för en ryttare som vill tävla mer. Då har man oftast så pass mkt rutin att du kan hantera hästar med skärpa/nerv att det inte spelar större roll om hästen är mer eller mindre trygg.

Vid en första provridning kan det vara bra att se ägaren/ryttaren till hästen rida först och visa hästen. Du får själv bilda dig en uppfattning om hur hästen är riden, hur den rör sig osv. Vid ett andra tillfälle räcker det gott med att du själv hoppar upp på en gång för att känna hur hästen är att rida när den är kall och inte har blivit framriden av tidigare ryttare.
 
Sv: Provridning ??

Jag håller med Vanima.
Skulle jag leta ponny till min dotter skulle jag ju vilja vara med och göra allt, hämta i hagen, borsta, sadla, gärna lasta, ja ALLT :), för att veta att hon klarade av den helt själv..

Men är jag och tittar på hästar åt mig själv så vill jag ha dem nakna på gången först för genomgång, sen får säljaren sitta upp och visa lite, sen rider jag. Är det några "småsaker" som dyker upp tex brister i hanteringen vet jag att det mesta kan jag klara av att lösa dem själv.

Sen tycker jag att det är viktigt att som säljare inte ta illa vid sig om den ev köparen säger helt sonika "Nej, den här passar inte mig". Liksom köpare inte ska vara rädda för att säga det heller. Det blir mycket ärligare än att låta påskina att man är intresserad och sen aldrig ens ringa tillbaka och säga att man inte vill ha hästen.

Jag har vid ett antal tillfällen avbrutit provridningen och helt enkelt sagt att "vi sparar på hoppningen, den här passar inte mig". Jag tycker att det är helt meningslöst som köpare att sitta och rida runt en timme om man känner att den absolut inte passar. Jag gör så av respekt för hästen och för säljaren, men vissa har blivit lite purkna tyvärr.....
 
Sv: Provridning ??

Sist jag kollade skulle jag kolla på 2 från samma ställe.

Häst 1 stog inne och vi fick titta när hon borsta, gjorde i ordning och så.
Hon hoppa upp och visa lite sen fick jag prova lite. Det åkte en grävmaskin förbi paddocken så det var inga problem med det. Vi tog in henne och jag fick borsta av henne och släppa ut henne i hagen. Dom hade en liten bäck som dom var tvugna att gå över och där såg jag att hon inte var rädd för vatten.

Vi gick upp till stallet igen och prata lite då häst 2 var halt så jag kunde ej provrida men fick kolla på henne om jag ville. Sagt och gjort.
Häst 1 & 2 gick i samma hage så vi skulle hälsa på 2 då. Då kommer häst 1 springade mot oss och på så sett såg vi att hon inte var svår att fånga.

Dom kom upp med henne till oss då vi skulle ha henne på prov först och dom ville se stallet. Vi såg aldrig lastningen men när dom lastade ur henne så var hon lugn. Dom har vart ärliga och sagt alla små brister. Dem sa även hon var lättlastad så jag litar på dom. :)
 
Sv: Provridning ??

När jag åker och ska provrida häst så vill jag gärna att hästen är i hagen när jag kommer så jag får se hur den beter sig när man hämtar in den och så vill jag gärna göra iordning den själv, då får man chans att läsa av hästens personlighet lite. När man kommer till själva ridningen så uppskattar jag om hästägaren rider den lite först innan jag ska rida den så man får se lite på hästen.

Men alla är juh olika, fråga personen i fråga hur den vill ha det??
 
Sv: Provridning ??

Jag har visat många hästar, framförallt senaste året. Jag har sett till att hästen har varit inne.
Har hästen varit en lerhög har jag tagit det värsta. Sedan låter jag spekulanten borsta vidare på hästen medan jag berätta lite mer om hästen om vad den har gjort tidigare och så.
Sedan vid ridningen låter jag den som ska provrida leda hästen till ridbanan. Efter det visar jag först upp hästen för det den har sagts kunna; skritt, trav, galopp, halt, skänkelvikning etc. Har även tagit något skull ifall spekulanten absolut vill ;) (hoppar helst inte själv). Efter det låter jag den som ska provrida göra det.
Efter det får den som provred leda in hästen, borsta av. Vill dom så visar jag papper och sånt nu! De får även leda ut hästen i hagen ifall de vill.

Skulle spekulanten ha särskilda önskemål om att tex. ta in hästen från hagen skulle jag givetvis uppfylla det :) Men man har ju en liten "ram" man går efter oftast.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 646
Senast: Badger
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp