Bukefalos 28 år!

Provridning ??

Sv: Provridning ??

har nu varit med om några provridningar och skriver av mig lite..
Jag tycker det är riktigt tråkigt med folk som kommer och provrider fast dom letar efter en annan typ av häst.
Varför provrida en häst som det står i annonsen att den har mkt energi och är pigg o frammåt, och sen säga att man letar efter en extremt lugn häst? :cool:

* att provrida och sen inte höra av sig mera
* att säga att man gillar hästen jättemkt och sen aldrig höra av sig
* komma i tid gjorde ingen! kom mellan ½ och 2 timmar för sent.. :eek:

lite bara om vad jag varit med om hihi ;)
 
Sv: Provridning ??

Jag skulle som spekulant aldrig göra något själv med hästen. Jag vill se ägaren hantera hästen. Inte minst rida hästen med. Sedan om jag tyckt om allt jag sett kan jag sitta upp och hantera hästen, för att ta reda på mer om hästen.

Jag tycker t.o.m. att det är bra att få se ägaren hämta hästen i hagen. Fast om den då skulle vara genomlerig, då skulle jag tycka det var dåligt förberett. Egentligen tycker jag att hästen skall stå i boxen, finputsad och klar. En titt kan ju faktiskt sluta när man sett hästen i gången bara. Eller sett ägaren trava fram hästen.

Man kan undersöka hästens hagbeteende som ett sista steg om man gillat allt annat man sett.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Provridning ??

När jag sålt häst har jag i de allra flesta fall haft hästen i stallgången avborstad när spekulanterna kommer. De har sedan fått vara med när jag gör iordning hästen inför ridningen (sadler, tränsar osv). Jag har suttit upp och ridit hästen lite i alla gångarter, och sedan har spekulanten suttit upp och mer "testat" hästen, vartefter vi leder in den i stallet igen, och de får sköta av hästen själva (om de vill), samtidigt som de känner igenom hästen och bekantar sig mera med den (jag brukar under denna tid försöka ha något "ärende" en bit bort, mest för att de ska kunna disskutera utan att behöva känna att jag tjuvlyssnar på dem ;))

Har även vid ett par tillfällen transporterat hästen till ridhus, och då har hästen fått stå kvar i trailern tills de kommit, så de får se hela proceduren med urlastning osv osv, och de har även själva fått lasta hästen när allt är färdigt (om de vill).


När jag tittat på häst har det varit alltifrån att se en lerhög springa omkring i en hage till att hästen är sadlad och framriden när man kommer (vilket jag ställer mig väldigt frågande till, varför rida fram hästen innan spekulant kommer :confused: Vad vill man dölja??)

Jag vill helst klämma igenom hästen innan den är uppvärmd. Annars kan skavanker värmts bort.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 622
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 647
Senast: Badger
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
594
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp