PS tränsen!

Sv: PS tränsen!

Såhär står det

"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller två-
ledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial,
och kan även vara täckt med gummi."

Jag kan inte se något förbud om att bettet inte får fästas i hakar iom att spännen inte är specifecerade öht. Det står visseligen enbart läder, men alla spännen på ett träns är i metall, lite knepigt faktiskt.
 
Sv: PS tränsen!

nä jag läste också igenom i princip hela TR igår om det. (haha) men jag har hört det eller läst jag vet inte. Men det är ju främst vid hoppning man har snabbknäppe. Ingen i dresyren har ju dom tränsen ändå. Så det är väl därför jag har fått för mig det..

Domarna kanske inte gillar det eller något! Men du har helt rätt. det står ju ingenstans om att det är förbjudet ;)


KL
hur lång tid har ni fått vänta på era träns? jag beställde mitt veckan innan gbg hs och har fortfarande inte fått det.. pannbandet har jag fått och det beställde jag någon vecka efter tränset, och pannbandet har jag väl haft i två veckor nu. lite tråkigt faktiskt att de är så dåliga på leveransen :(
 
Senast ändrad:
Sv: PS tränsen!

Såhär står det

"Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller två-
ledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial,
och kan även vara täckt med gummi."

Jag kan inte se något förbud om att bettet inte får fästas i hakar iom att spännen inte är specifecerade öht. Det står visseligen enbart läder, men alla spännen på ett träns är i metall, lite knepigt faktiskt.

Jag har mailat ridsportförbundet ang snabbspännen på sidostycken och tyglar -"det är tillåtet" fick jag som svar :)
 
Sv: PS tränsen!

Jasså! Då kommer det kanske så smått snart även i dressyren :)

Kom på att jag skrivit fel telefonnummer i beställningen så jag kan inte få någon sms avesering. Hur gör man då egentligen?
 
Sv: PS tränsen!

Jomen, jag frågade om det var tillåtet i dressyr och det var det :)
 
Sv: PS tränsen!

Jag menade att man kanske kommer se det mer på banorna :p hittills har jag inte sett någon. Så det var nog därför jag fick för mig att det inte var tillåtet :)
 
Sv: PS tränsen!

Jag har förut fått supersnabb leverans! Men då tränsen är handsydda och det varit många som köpt så har de haft slut på många träns :). Beställde mitt för ett tag sen med och ficl det igår. Tyvär fel storlek :p... Mejla dem om att du skrivit fel nr så kamske de kan se om ditt träns skickats :)
 
Sv: PS tränsen!

Jag menade att man kanske kommer se det mer på banorna :p hittills har jag inte sett någon. Så det var nog därför jag fick för mig att det inte var tillåtet :)

Det är väl snarare att ''man'' inte tycker hakar passar på dressyrtränsen. Ju cleenare ju snyggare.
 
Sv: PS tränsen!

Plus att iaf hakar på tyglarna tycker jag ger mycket sämre kontakt, vet att vi (jag och domarna) diskuterade det på kvalitetstävlan när det var någon som hade det i gångartsmomentet.
 
Sv: PS tränsen!

Ja jag gillar dem inte alls! känns som dem rör sig för mycket och blir inte lika levande som lädret.
 
Sv: PS tränsen!

Vet ni om det är tillåtet att tävla dressyr med snabbknäppet på nosgrimman då?
 
Sv: PS tränsen!

KL! Tur att man läser lite mer innan man hastar iväg beställning på träns, just nu känns det inte värt å lägga pengar på ett PS träns iaf
 
Sv: PS tränsen!

Jag tyckte det var jätte bra! Jag är kanske inte rätt person att skriva om det men med mitt gamla träns stod hästen mest på två ben. Nu går det att rida henne framåt och hon slappnar av. Vilket hon inte gjort innan.

(Tror hon har problem i ryggen därav hon håller på som hon gör nu)
Jag tycker även att jag har fått jämnare stöd i bägge tyglarna! Nu har jag bara ridit lätt två gånger med tränset. Så jag tror absolut att det kan göra stor skillnad.

Min som normalt annars är väldigt öm i nacken verkar gilla det. Andra träns slår hon med huvudet och vill ha av det så fort som möjligt. Inget sånt alls med detta :)

Lädret var även jätte mjukt och fint på mitt! Köpte flying change och nu på dom nya finns där vagga både till bettet och i tyglarna!
 
Sv: PS tränsen!

Jag tyckte det var jätte bra! Jag är kanske inte rätt person att skriva om det men med mitt gamla träns stod hästen mest på två ben. Nu går det att rida henne framåt och hon slappnar av. Vilket hon inte gjort innan.

(Tror hon har problem i ryggen därav hon håller på som hon gör nu)
Jag tycker även att jag har fått jämnare stöd i bägge tyglarna! Nu har jag bara ridit lätt två gånger med tränset. Så jag tror absolut att det kan göra stor skillnad.

Min som normalt annars är väldigt öm i nacken verkar gilla det. Andra träns slår hon med huvudet och vill ha av det så fort som möjligt. Inget sånt alls med detta :)

Lädret var även jätte mjukt och fint på mitt! Köpte flying change och nu på dom nya finns där vagga både till bettet och i tyglarna!

Ja det va även de där vaggorna jag föll för, förutom nackstycket då, och just detta med pic & mix som snart är på g, men överlag verkar ju kvaliten rätt usel, så det är ju frågan om man ska lägga så mkt pengar på dessa
 
Sv: PS tränsen!

Som sagt, jag tyckte verkligen att lädret va bra på mitt och tyglarna är TO DIE FOR!!! Dom är jätte mjuka, kan rida utan handskar med 0 skav och jag brukar få skav av tyglarna :)
 
Sv: PS tränsen!

Delvis kl

Jag har ett ps träns. Lädret är fint och mjukt på mitt yongster revulotion.
Märkte ingen skillnad i början , nästan värre :eek: första passet, men nu kommer jag aldrig byta träns igen, bara pannband :p . En väldigt nöjd avslappnad och trevlig häst, märker skillnad när ja tar på det gamla på en gång. Men jag fick ge det ca 3ridturer innan pållen liksom vågade slappna av, så rekommenderar det verkligen. Vi hade inga större problem innan jag byte men har ändå på sikt (2 månaders nästan daglig användning) märkt skillnad:D.
 
Sv: PS tränsen!

Jag fick hem ett Flat Out förra veckan som lädret kädnes riktigt bra på! Behövdes klart smörjas in någon gång, men man såg att det inte var något skit-läder! Tyvärr passad eint estorleken så har nu skickar tillbaka för storleks-byte...
 
Sv: PS tränsen!

Kl*

Vad använder ni när ni ska smörja dessa träns? Jag fick med något läderbalsam men det rengör ju inte. Jag har tendens till att torka ut mina lädergrejor..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Senast: Nox
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 254
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 353
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp