Bukefalos 28 år!

PS tränsen!

Sv: PS tränsen!

Jag lägger alltid mina träns i en påse med lite olja som jag vänder på med jämna mellanrum så att oljan kommer åt överallt utan att man behöver använda så mycket olja. Mina nya träns är jätte mjuka efter den behandlingen och behöver inte smörjas särskilt ofta efter det. Dock så använder jag endast 100% Neatsfoot olja. Hade för länge sedan vanliga ekololjan men då blev lädret matt, fult och kladdigt. Det blir det aldrig med Neatsfoot oljan utan jätte blankt och mjukt, däremot så får man räkna med att brunt läder mörknar ganska kraftigt.
 
Sv: PS tränsen!

Flyinge Change på mina hästar
1005014_10151754926335951_1770767736_n.jpg

1468707_10151754785065951_256624192_n.jpg

1476124_10151754812935951_555021176_n.jpg


1468792_10151754823820951_2093447515_n.jpg

1489238_10151754830675951_1895571537_n.jpg

1466308_10151754792365951_188242258_n.jpg
 
Sv: PS tränsen!

Ja de blir mjuka och behöver aldrig mer smörjas eftersom lädret blir övermättat.

Att smörja läder:

Det finns i huvudsak 2 saker man skall använda på läder:
Olja och Balsam.

Olja till läder skall vara animalisk, då animaliska oljor lierar sig bäst med lädret.
De bästa är Lanolin (ullfett med vatten, finns på apoteket)
och NeatsFoot Oil, som finns i de flesta westernbutiker, samt i Biofarmabs sortiment.
Observera att det skall vara Pure Neatsfoot Oil, och INTE Neatsfoot Oil Compound.
Compound-oljan innehåller mineralolja, och det skall man ha i bilmotorer, och inte i läder.

Olja appliceras i liten mängd på lädret, flera gånger.
Ofta behöver man inte göra detta mer än 1 gång per år.
Dränk inte läderartiklar i olja!!!
Detta gör att oljan vräker in i lädret och det blir övermättat.
Er sadelmakare kommer också att bli irriterad, eftersom det blir otroligt omständigt att sy i oljemättat läder.
Försök själv att hålla i en inoljad nål

Alltså: lite olja, flera gånger, gärna med 1 dags mellanrum.
Första oljningen bör göras när lädret är fuktigt, för då är
porerna i lädret öppna, och oljan tränger in bättre.
Den oljan som går in då, håller porerna öppna till andra smörjningen dagen efter.
 
Sv: PS tränsen!

Får man tävla dressyr på det?
Tänker mest på snabbknäppet vid nosgrimman.
(Snabbknäppet kanske bara är otillåtet när det gäller bettet/tyglarna?!)
 
Sv: PS tränsen!

Själv har jag plockat bort snabbknäppet så - Ja det är fullt godkänt att tävla i dressyr med.
Vet inte om snabbknäppet i nosgrimman är godkänd eller ej.

Kandaren har tävlats med i Wellington i USA i de internationella tävlingarna
 
Sv: PS tränsen!

Dom ar tydligen haft problem med någon leverans på tränsen. Jag fick skicka tillbaka mitt Flat Out just för att det var superstelt, torrt osv. Fick istället ett Youngster och den var otrolig skillnad på kvalité, är supernöjd med de! :)
 
Sv: PS tränsen!

Man anpassar vart nosgrimma och remmen till bettet ska sitta beroende på hästens huvud! Så det "ska" inte sitta på ett exakt vis, det spelar ingen roll.
Jag har min nosgrimma på yttersta flärpen för att då sitter den bäst.

Jump off och flying change har större nackplattor än de andra tränsen. Och kvalitén på dom två är inte lika bra som de allra nyaste modellerna har jag hört (jag har flying change, det är mjukt men minsta rispa syns pch det ser bara fräscht och fint ut när det är nysmort men det
Håller inte länge!. Dock bättre än mina träns från hööks)

Vad för olja ska man lägga träns i?

Skrev aldrig att man "ska" ha det på ett visst sätt heller. Visade bara hur jag har det och att det satt så när jag fick det och tycker det passar min häst bra på det viset.
 
Sv: PS tränsen!

Har en ungponny med vissa tränsproblem, så vi köpte ett Flat out revolution till henne vilket inte gav någon som helst skillnad. Dottern upplevde henne till och med som skakigare med huvudet än vad hon var med hennes vanliga, smala nackstycke. Tränset låg an mot öronen och höll ingen nämnvärt hög kvalitet. Enda positiva var väl att man kunde byta pannband på ett väldigt smidigt sätt, men i övrigt var det ingen hit. Blev att köpa ett Difference i stället och plötsligt var ponnyn som ny :love:

Men att de marknadsfört sig bra får man ge dem. Är tydligen via hästbloggerskor utrustningstrender skapas på 2010-talet...
 
Sv: PS tränsen!

Jag har två Flat out, 4st hästar och använder tränset numer på 3st av dem. Den yngsta är inte 2år ens så han slipper ;)

Köpte det till 09.an först och märker ganska så stor skillnad på honom. Han är mjukare i nacken/halsen och är lättare att tränsa nu då han är superkänslig om öronen. Han stör sig dock inte om de ligger an lite bara då trycket verkar bra fördelat :)

Sedan använde jag det på 11.an med, först hade han ett vanligt träns och efter ett tag fick han även ett PS träns, men märkte ingen som helst skillnad. Kanske för att jag inte har jobbat honom i paddocken direkt än utan vi har bara skrittat och travat med fokus på bjudning rakt fram x) Kan vara därför jag inte märker någon skillnad.

Sedan så testade jag det för första gången igår på min gamla veteran på 22år! Haha det var nog den härligaste upplevelsen i hela mitt liv. Han har alltid varit super mjuk, jätte lätt att böja och ställa tycker jag och jag upplevde ändå en fantastisk skillnad. Han verkade mer framåt och arbetade bättre genom hela kroppen, han vart så glad och pigg med. Dessutom har jag aldrig sett en häst skumma så mycket ur munnen som han gjorde med ps träns xD sååå även om han var fin med vanliga träns så blev det en jätte stor skillnad med PS träns :)

Mina Flat out har dock olika kvaliteer och det senaste jag fick hade lite sämre läder, dock fick jag en nackplatta jag gillar bättre, men lädret är ojämnt, tjockare på vissa sidostycken och snokremen så de knappt går att flytta i sin hållar osv osv. Lite sämre. Men de var från den sämre leveransen. Det första tränset är mycket mjukare och bättre även om jag inte gillar den nackplattan där man kan spänna in och ut ett hål på nackplattan.
 
Sv: PS tränsen!

En häst som tuggar på bettet och skummar tycker domarna är positivt. Det betyder att dom är avslappnade och trivs med bettet/händerna. I dressyren iallafall. Sen ska dom ju inte skumma extremt mycket, ex man ser dem som skummar och gapar. Det är ju inte bra..
 
Sv: PS tränsen!

Ja fast gapar har denna hästen aldrig gjort i hela sitt liv. Använder heller inte snokremmen på honom och nosgrimman är så stor att den precis sitter så löst att den inte slänger runt kring hans huvud iaf. Det är inte hans storlek eftersom jag köpte tränset till unghästen som har full och han har cob, så det är precis så det passar i sidostyckerna till bettet :) Men han skummade jätte mkt iaf och de ser jag som något positivt. Han verkade jätte nöjd iaf :)
 
Sv: PS tränsen!

Pratade i helgen med en väninna som också har en häst med problem med tryck på öronen.
Hennes häst blev lika tokig som min av den breda nackplattan på flat out tränset....

Hon fick låna nackstycket till mitt micklem och nu har hon lämnat tillbaka det för hon har köpt ett eget micklem idag. ....
 
Sv: PS tränsen!

Hästen sväljer inte vilket tyder på spänningar.
Man vill att hästen ska suga på bettet och få som läppstift.

Itzyditzy > nej, en häst ska inte tugga på bettet och skumma massor. Har aldrig stött på en dommare som tycker det är rätt.
 
Sv: PS tränsen!

Du kanske missförstod mig! Men jag ser inget negativt med att hästar skummar "på rätt sätt" ;)
 
Sv: PS tränsen!

Inom ponnyeliten ger de hästarna gröna äpplen innan tävling för att de ska få fint vitt skum..
Min tränare som även dömmer msv b säger att min häst skummar fint när hon är avslappnad.

Så jo, domare ser det som positivt när hästar skummar och har stängd mun :)
 
Sv: PS tränsen!

Låter intressant, han kan ju vara lite stel, det tvivlar jag inte på eftersom han inte varit igång på länge. Kanske skummar han mindre när han är igång mer :) Låter ju inte bra att de inte sväljer som du säger.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 374
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 580
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 005
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil
  • Patellaluxation på renrasig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp