Quarterhäst som ridhäst?

C

Cokkies

Jag skulle gärna vilja ha en quarterhäst men vill inte rida western.. kan man inte rida vanligt med den?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Absolut!
Men tänk på att den inte har samma gångarter som "alla andra" hästar.
Den är ganska markbunden i allmänhet.

Du vinner inga dressyrtävlingar vågar jag nästan lova.

Hoppning är det många quarterhästar som gillar och är bra på, men tror inte det ligger på några direkta höjder heller, max 110 kanske för att kunna hävda sig i konkurenssen.

Sen finns det olika typer av quarter. Reiningavlade och pleasureavlade, hunteravlade och halteravlade.
Min erfarenhet säger att reiningavlade ofta är väldigt skarpa i huvudet medans de andra är mer lika andra raser i både kropp och huvud... (förutom halterhästen kanske som kan liknas med en bulldoozer ;) )

Jag vill själv ha en quarter, tycker det är helcoola, men kan inte bestämma mig för om jag vill ha reining eller pleasure... Sen har jag ändå inte tid eller råd att ha mer än en häst just nu och jag tänker inte sälja min ponnie ;)
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Själv ha jag en Quarter häst som vanlig ridhäst. Och det funkar utmärkt :D
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Det skulle nog säkert kunna gå.
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Instämmer med övriga! Min kompis har ett quartersto som står hos mig. Jättetrevlig häst! Han har ridit western men rider nu mest "engelskt" som vi andra. Inga spektakulära gångarter, lite i "framåtbacke", hoppar gärna men har inte naturligt lätt för det, alltid arbetsvillig och gör sitt bästa ... fast ( kan inte låta bli :p) jag har en PRE och det är snäppet bättre om man vill ha en häst i "lagom" format och för engelsk ridning .... lika trevlig, cool och pigg som quatern men med bättre gång, resning och hoppar med mod, glädje och kvicka fötter ....:love:
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

jag har tävlat klubbtävling med quarter (för en riktig flitigt använd dommare) och fick en 7:a på gångarter :bump:

har en tidning hemma om en quarter som tävlade fälttävlan nånstans... killen hade som signum att rida med hjälm på w-tävlingarna, tror han låg på "SM" nivå i western.

min förra medryttis hoppade 120barbacka med sin inridare.. så hoppa kan de allt, finns speciella W-klasser där det är hoppning med! tex stilhoppning mm.
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Quartern är nog den mest allsidiga häst jag känner.
I USA finns det fleratalet uppfödare föder upp quarter för hoppning och dressyr.
Det finns många som tävlar upp till 1.30 klasser och msv dressyr.
Det passar sig även för fälttävlan och körning.
Det enda som gäller är att hitta en quarter av rätt modell.
Och quartern är nog den ras som jag iallafall märkt att, man får verkligen vad man betalar för, och det är ingen billig häst i inköp, om man vill ha kvalité.

En pleasure quarter är en pleasure quarter, och inget annat, samma med en reiner.
Försök hitta en quarter av bra allround modell, som passar till det mesta och som inte är så väldigt markbunden i sina rörelser.
I sverige kan det vara svårt, men var envis och titta på mycket.
Men visst är det väl nån Skipster-hingst som tävlat höga klasser i dressyr här? En palomino..
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Självklart att det går, dom är inderbara och ofta tåliga och lugna.:)
Jag själv har en ponny som är quarter/fullblod och är en utmärkt ridhäst. Han har gått msv A internationellt med förra ägaren så visst kan de hoppa!:bump: Men hans trav är inte den bästa, lite ryckig, men skritten och galoppen är super bra :D
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Hästarna i filmen Black Beauty är quarterhästar. (Används ju fler hästar i filmen men i eftertexterna står det quarterhäst ;) )

Så där ser man vilka olika modeller det kan finnas.
Som sidekick säger så tror jag också det kan vara svårt att hitta i sverige.
Kanske en Appendix quarter är både lättare att hitta och billigare i inköp + generellt kanske lite bättre gångarter men det är ju i individen.. (korsning fullblod/quarter om jag inte har helt fel)
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Det är en mycket större självklarhet att det går att rida engelskt på en quater än att det går att rida på en travare.
Quater är en otroligt mångsidig häst och får du tag i rätt "typ" så kan du ha den till i stort sett vad som helst. Det finns Quatrar med "flashiga" gångarter med, även om jag inte sett många sådana i Sverige då dem som finns här är inriktningsavlade för det mesta, det är nog inte så många som avlar på allsidighet hos dem.
Men fullblod/quater, som Seabaz säger, kanske vore något? Förhoppningsvis lyckas du hitta en med Quaterns underbara temprament :)
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

*kl*

De är oftast inte så stora, om jag har förstått det rätt? Men de borde väl vara ganska viktbärande med tanke på att de brukar se rätt välmusklade ut?
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Jag skulle gärna vilja ha en quarterhäst men vill inte rida western.. kan man inte rida vanligt med den?

Absolut!!!!

Min tränare (dressyr) red och tävlade både hoppning och dressyr på sina QH (men mest western...). Brukade nästan alltid knipa placeringar, iaf i dressyren (och nollade nästan jämt i hoppningen)
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Jag red in en quarter/welsch korsning sommaren 06. Han tävlar idag i fält tävlan.. Det går rätt bra för honom o hans värde har ökat med stormsteg sen han såldes av min vän som då endast inriden unghäst. Nu har han en hel del meriter.

Håller med vissa om att det kan bli svårare att ta sej nånstans i dressyr.. Men hoppning mm tror jag absolut på.
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

de varierar mellan ponny och 170cm i mankhöjd typ... så det är bara att välja och vraka, finns mkt att välja ibland ;)
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Quater ligger väl oftast under 155cm, en del så små som 145 ca. Men även där är det skillnad på typ av QH
Dem är ju extremt viktbärande, bär lätt 80 kg( och säkert över) även fast de är så små. Tänk på de stora långa männen som rider små QH :p
 
Sv: Quarterhäst som ridhäst?

Då var jag inte helt ute och cyklade iaf.:D

Dem är ju extremt viktbärande, bär lätt 80 kg( och säkert över) även fast de är så små. Tänk på de stora långa männen som rider små QH :p

Dessutom är väl westernsadlarna rätt tunga, så det borde ju stämma att de är väldigt starka.:idea: Fast det blir nog ingen quarterhäst för mig ändå, för jag är redan frälst i islandshästen.:angel:
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: Miiikaela_
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
902
Senast: Valle
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Vad tycker ni saknas idag på Sveriges ridskolor? Jag vill veta allt! Hur hade du gjort på en egen ridskola? Vad hade du ändrat på...
Svar
9
· Visningar
395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp