Råd och åsikter sökes! :D

Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Nej, jag baserar mina tips på:
Mellanstorlek
Korthårig
3h aktivitet
Lite/mellan jakt
Och lite skall

Vad gör det att man hittar en ras som inte är "erkänd" i Sverige? Min är väl inte supervanlig heller och jag hade lätt kunna importera en och har faktiskt planer på att göra det i framtiden.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Pitbull har enorm jaktlust och enorm kamplust och större aktiveringsbehov än 3 timmar. Dessutom ingen ras för den som inte haft liknande raser innan. typ staffe eller amstaff eller utan ett redan tidigare stort intresse för rasen pitbull. goldendoodle - vad är det???
 
Senast ändrad:
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

TS skrev tidigare att amstaff och staffe i inte faller hen i smaken så jag har svårt att tro att hen är benägen att importera en pitbull... Dessutom anser jag varken pitbull eller amstaff falla under kategorin "lite jaktlust". Men visst kan jag ha fel!

Goldendoodle är ingen ras. Och jag har aldrig sett en blandras golden/pudel som är korthårig.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Alla hundar är väl en ras..

Men fine. Struntat i att lämna fler tips o lämnar tråden.
Ursäkta att jag försökte.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Bullterrier? Min har ingen som helst jakt i sig, har en massa kaniner som springer här och de kan skutta ut framför honom och han ser dom inte ens :p Jag har stått och kollar på älg, den kollade han inte heller åt. Nej, han har aldrig velat jaga... Eller sprungit åt någon skata när han var liten, men inget annat.

Kan kanske vara lite svåra att dressera och ingen hund om man vill tävla lydnad kanske. Men vet de som håller på med aglility och fristyle (stavning?) med sina bullar. Jag har min lös på promenader där jag tycker det passar, men han lämnar inte mig han håller en väldig kontakt hela tiden. Men sen har jag inte lyckats hitta hans knappar till att lära han andra saker :crazy: Men jaja, han kan väl de han "måste" kunna!! :p
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Schnauzer? Vet i och för sig inte om de "som ras" är skälliga, av de jag känner så verkar det vara 50/50 och tikarna är tystare. Känner inte jättemånga schnauzers dock...
Pumi? Verkar vara käcka hundar, de jag har träffat har inte varit skälliga trots att jag har hört att de "ska" ha lätt till skall.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Jag skrev Lite/mellan jakt just för att jag vill kunna rida ut i skogen med hunden långa rundor. Visst det beror också mkt på hur vi tränat osv antar jag, men vill inte att hunden har så pass mkt jakt i sig att den rusar iväg för att jaga så fort den känner lukten efter något vilt. Vi har ganska mkt av allt här i skogarna så det är mest därför och för att jag är helt ointresserad av jakt överhuvudtaget ;)

Tack för all info om allt, ska försöka ge lite korta svar till alla x)

Basenjis verkade super fina, men om de stämmer att de är kräsna med vädret passar inte hunden med mig, är ute varje dag så att klaga på lite lera eller vatten som finns i mängder under vår och höst funkar inte ;)
Boxer är för stor, väldigt fina hundar dock.
Hur mycket Jakt har Canaan hunden då? :)
Gillar Amstaff för övrigt, men har lite dålig uppfattning om dem från vänner, då de har mycket problem med sina. Tyvärr. Alltså i sjukdomar osv.
Bullterrier är nog inget för mig :)
Har funderat på en Schnauzer förut, har dock inte träffat mer än två tre stycken så har inte så jätte stor uppfattning om dem. Verkar vara trevliga hundar dock. Hur är dem att träna? Hålla på med osv?
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

De schnauzers jag känner är glada "clowniga" hundar som gillar att träna - om det inte blir för jobbigt vill säga. Vardagslydnad och partytrick ja, elitklass tävlingslydnad nej. Nu känner jag som sagt inte jättemånga schnauzers, men det är min uppfattning.
Tåliga och robusta med tanke på hur "små" de är (jag har rottis själv, så där jämför jag), inget större viltintresse, vissa skälliga jämfört med en ordinär rottis men inte så att jag känner för att strypa dem precis. Ibland utan självbevarelsedrift typ "titta en fläskfilé, ja men då hoppar jag upp på den varma spisen tre gånger tills jag får tag i köttbiten - brända tassar är ett rimligt pris".
Har förstått att de kan vara av väldigt varierande mental kvalitet, men det gäller väl de allra flesta hundraser.
Jag gillar schnauzers, det kanske märks :D
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Nu är ju den här tråden lite väl gammal, meeeeen för att uppdatera de som känner för det så har jag pluggat rejält på vad Lapsk vallhund är för något, är fruktansvärt förtjust i dem redan. Han mött en också nu i verkliga livet och verkar vara super trevliga vovvar. Vi har även funderat på Kelpie, mest för att vi har haft två stycken tidigare. Men av vad jag läst och hört så behöver de mer aktivering än den Lapska vallhunden så vi lutar emot den sistnämda. Och ser förut vad som skrivits i tråden, SJÄLVKLART tänker jag inte aktivera hunden bara 3 timmar om dagen. Jag är ute större delen av dygnet är inne i små pauser om dagen, men jag är en ute människa och blir själv fruktansvärt uttråkad av att vara inne. Så tror inte det blir problem med att aktivera hunden ;) Nu har jag iaf börjat skriva till olika uppfödare osv, för blir det som planerat ska jag köpa valp till vintern eller våren/sommaren 2014 nu då :)
 
Senast ändrad:
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Nu är ju den här tråden lite väl gammal, meeeeen för att uppdatera de som känner för det så har jag pluggat rejält på vad Lapsk vallhund är för något, är fruktansvärt förtjust i dem redan. Han mött en också nu i verkliga livet och verkar vara super trevliga vovvar. Vi har även funderat på Kelpie, mest för att vi har haft två stycken tidigare. Men av vad jag läst och hört så behöver de mer aktivering än den Lapska vallhunden så vi lutar emot den sistnämda. Och ser förut vad som skrivits i tråden, SJÄLVKLART tänker jag inte aktivera hunden bara 3 timmar om dagen. Jag är ute större delen av dygnet är inne i små pauser om dagen, men jag är en ute människa och blir själv fruktansvärt uttråkad av att vara inne. Så tror inte det blir problem med att aktivera hunden ;) Nu har jag iaf börjat skriva till olika uppfödare osv, för blir det som planerat ska jag köpa valp till vintern eller våren/sommaren 2014 nu då :)

Vad roligt att ni är på gång! Lycka till, hoppas ni ska hitta rätt linjer så att det blir riktigt lyckat. Det låter som du har ett bra liv att erbjuda en lapsk vallhund.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Tack så mkt, ja nu letar vi efter kommande kullar då och sållar genom föräldrarna osv. Lägger mest fokus på om de är kollade höfter/armbågar och så, efter sjukdommar såklart. Vi vill ha friska föräldrar! ;) och sedan så får vi helt enkelt välja efter individ. Jag vill gära ha en viss färg också, men går på personlighet först så den passar oss här ute på landet :)
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Jag har en Lapsk Vallhund och det är en helt underbar ras med lättskött päls men som kräver mer än långpromenader och vardagslydnad.

Under sommarhalvåret cyklar jag med hunden flera km/dag och vi kör drag under vintern samt rallylydnad/lydnad m.m i princip varje dag och mer potential finns där. Det är en väldigt aktiv ras som behöver få jobba både psykiskt och fysiskt. Så kan du ge hunden det som den behöver så är det ett superbra val av ras!

Men är aktiveringen som du kommer erbjuda din framtida hund längre promenader och vardagslydnad så tycker jag du ska kika dig runt på andra bättre lämpade raser som kräver mindre. :)
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Jag skulle rekommendera att du kikar på den Finska Lapphunden(även om jag nu i efterhand såg att Du verkar ha bestämt dig) eftersom den är rätt lik den Lapske men lite mindre, lika lättskött päls(även om den är lång), en rolig ras att jobba med men som inte kräver lika mycket. En bra allround hund som följer med på det mesta. :)
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Basenjis går inte att lära någonting typ. De gör som de vill, när de vill. Dessutom vill de ofta stanna inne när det är blött, kallt, blåsigt eller bara inte vill gå ut. Mer som katter än som hundar faktiskt. Och att de är tysta är en sanning med modifikation. De kan inte skälla men har en hel del andra ljud för sig (yl, pip och skrik). Det är dessutom väldigt vanligt att de öht inte går att lämna ensamma hemma. En perfekt hund för pensionären men inte för den aktiva friluftsmänniskan.

Framförallt så går de nog bort för att det är hundar med väldigt stark jaktinstinkt.

Edit: Jag måste lära mig att läsa när ett inlägg postades innan jag svarar på det.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Jag skulle rekommendera att du kikar på den Finska Lapphunden(även om jag nu i efterhand såg att Du verkar ha bestämt dig) eftersom den är rätt lik den Lapske men lite mindre, lika lättskött päls(även om den är lång), en rolig ras att jobba med men som inte kräver lika mycket. En bra allround hund som följer med på det mesta. :)


Härligt att få lite svar med kring hur du tränar din hund och vad som krävs! Och jo vi har väl nästan bestämt oss, men vi tittar även på Norskbuhund. Inte bara jag som ska ha hunden och där av är kraven lite fler än vad jag skulle satt dem. Det här med långpäls har de andra pippi på i familjen att det inte får vara, även om den tydligen är lättskött. Så det går inte ens att tänka i de banorna ;)

Jag går gärna ut och går med hunden mycket, men sedan så blir det väl mer motion när den ska följa med hästarna ut på tur. Jag har 4st så det blir 2 ridturer per dag och jag slö rider inte mina hästar. Så det är ett högt tempo i stort sett helatiden, så eftersom jag motionstränar mina hästar ordentligt, med intervaller som ger styrka, långsam galopp varvat med snabba galopper längre sträckor. Då antar jag att hunden kommer tränas av detta också? Är väldigt träningsmedveten när det gäller hästar så det går väl att bygga upp hunden på liknande sätt så denne orkar vara med på mina träningsrundor? :)

Det är därför jag vill ha en hund som orkar med, det kanske den finska lapphunden också gör, men som sagt är pälsen ett problem där ;)

Föräldrarna var sugna på Kelpie igen, men det har jag själv sagt strängt nej till för de tränar inte hästar själva längre på samma sätt så de får klara sig utan en sådan där speedad sak. Av min erfarenhet är inte den Lapska vallhunden lika extrem som en Kelpie och det var därför jag även föreslog denna för dem :)


Och eftersom vi har så härliga vintrar skulle jag vara skitsugen på att testa på att låta hunden dra osv, om det är bra träning för dem! Skulle vara jätte roligt :D Jag är som sagt en ständig ute människa och hittar alltid på anledningar till att gå ut om jag kan. Känns som en lite mer aktiv hund skulle ge mig bättre anledningar att vara ute mer. Göra roliga saker. Den senaste tiden har vi ju haft en tax som i sitt liv haft som största intresse att sova samt långsamma långpromenader. Så jag vill ha en hund som verkligen orkar vara med ute hos hästarna! Så är det helt enkelt :)

Gud vad långt svaret blev, ursäktar lite..
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Den Lapska är ju avlad fram för att orka springa flera mil per dag över fjällen i och med renvallning så jag ser absolut inga problem med att den ska följa med på dina ridturer. Snarare tvärtom. Tror den skulle älska det. :)

Det enda jag tycker fattas lite är huvudträningen, men så länge du är medveten om att du måste anpassa dig efter vad hunden kräver och om så är fallet kunna tänka dig att börja träna någon "gren" (lydnad, rally, spår m.m) så tror jag det blir superbra! :)

Haha, ja den Lapska är inte lika intensiv som en Kelpie men utifrån det lilla du nämnde ang. dina föräldrar så skulle jag isf rekommendera en Finsk Lapphund till dom. ;)

En uppfödare av både Lapsk vallhund och Finsk Lapphund sa till mig en gång när vi diskuterade vilka hon skulle sälja till, vilken ras samt varför är att är det någon som vill ha en aktivare sällskapshund som passar för det mesta och nöjer sig med lite längre promenader ska dom välja den Finska och att hon skulle inte sälja en Lapsk till dessa. Utan att den Lapska ska komma till någon som vet vad den kräver och som är villig att aktivera den, både psykiskt och fysiskt. :)
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Ja precis, det tror jag också den kommer göra, men förstår att den även kommer behöva någon slags hjärnträning? haha om det är rätt uttryckt. Det gör mina hästar också, jag tränar mycket "trickträning" ne alltså svår förklarat, men använder mig av klicker och tränar mycket löst i skogen på fokus, slappna av, lyssna gör si gör så. Så jag förstår att hundar även behöver mer hjärngympa :) Speciellt om den är en aktivare ras.

Ja men det kan jag tänka mig att den Finska skulle passa dem perfekt! Haha men det är en envis familj jag lever i så jag försöker göra det så bra som möjligt för dem också kan man väl säga. Men jag märker troligtvis om det inte räcker med vardagslydnad osv och en massa spring i skogen och då börjar jag mer än gärna med någon gren, rally såg rätt roligt ut och jag har alltid varit sugen på agility själv sedan jag var väldigt liten så jag kan mer än gärna tänka mig att göra något sånt med hunden :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 271
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 054
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 337
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp