Råd och åsikter sökes! :D

MattiZ

Trådstartare
Hejsan, jag har en liten uppgift till er, jag har letat runt massor och läst om olika hundraser, men hittar inte riktigt någon som passar in på vad jag vill ha för hund. Eller tja vad för hund jag ska skaffa om några år, eftersom jag inte tänker ha två. Tänkte vara förberedd när den dagen kommer nämligen :/

Nu till er uppgift om råd och åsikter. Jag söker en hund, som inte är för mycket jakt, vallning eller av något sånt slag. Dock vill jag fortfarande ha en hund som verkligen orkar vara med, jag älskar att träna hundar, hästar, katter osv. Så jag vill ju ha med min hund överallt, alltså när jag tar långa turer i skogen osv, men fortfarande ska hunden klara av att koppla av efter dagen ;)

Jag söker en korthårig vovve, lite längre hår kan fungera men inte jätte långhårig, höjd ca 40-45cm ? Ungefär, inte för stor alltså. Har ni några förslag på raser? :) Jag kanske ha omöjliga krav vad vet jag, men ni kanske har några förslag som liknar lite iaf ^^
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Pudel?

Rätt trevliga tycker jag, hade mycket fördomar men de har kommit på skam.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Med vad har du tänkt att aktivera hunden? Bruks, agility, tävlingslydnad eller bara lite vardagslydnad och motion? Hur mycket per dag och hur många dagar i veckan? Tycker du det är okej med en hund som har lätt till skall eller vill du ha en som är tyst?
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Jag skulle nog mest ha den till vardagslydnad och motion. Jag skulle isf ha med den ut varje dag, älskar att gå ut och gå så de blir väl minst 2 timmar om dagen och sedan följa med på mina ridturer då som är varannan dag, så de blir lite mer spring eller vad man ska säga. Jag har mycket fritid, men det kan ju förändras om några år det vet ju inte jag, men om det förändras skaffar jag ju inte någon hund.

Jag vet inte, jag ser egentligen inte att det skulle störa här ute speciellt mycket, eftersom jag bor mitt i skogen med 1 granne och resten bor en bra bit bort. Men kanske inte någon som har super lätt till skall?

Jag har själv aldrig gillat pudlar, det är nog ingen hund för mig (A)
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

De har väl rätt så regält lång päls eller? :/ Jag vill ha ganska lite hår på min vovve nämligen ;P
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Nja, pälsen är väl mer tjock än lång men visst är det en del :) Brukar vara väldigt bra päls på spetsarna, lätt att hålla ren och enkel pälsvård. Islänningen har mest lång päls på svansen och i övrigt ganska normal. Men det är klart, det är ingen dobermann- eller dalmatinerpäls!
Lapsk vallhund har kortare päls!
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

De har väl rätt så regält lång päls eller? :/ Jag vill ha ganska lite hår på min vovve nämligen ;P
Är det pga utseendet eller finns det en annan anledning till att du vill ha korthår?

Kom ihåg att korta styva hår, tex labrador, Jack Russell, etc är mycket värre att ha hemma än tunna mjuka långa hår. Styva hårstrån sätter sig om nålar i saker och ting och försvinner inte ens i tvätten, medan mjuka hårstrån bollar ihop sig och går lätt att plocka bort.

Min långhåriga chihuahua har extremt mycket lättare päls än min släthåriga Jack Russell har.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Dalmatiner? Aktiv hund som älskar att vara med både till fots och till häst!
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Min nästa hund jag skaffar skall vara någonting liknande det du söker och själv har jag börjat intressera mig för Kromfohrländern. En aktiv sällskapshund, lättskött päls, frisk och följsam med liten jaktlust.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Jo jag vet att korthåriga hundar har "jobbigare" hår, men jag har haft båda delarna och vill hellst ha en hund med kortare hår. Dock är inte ett krav att pälsen är extremt kort som dobermann eller jack russell.

Jag funderade ett tag på Dalmatiner, men jag vill inte ha en allt för stor hund. Sååååå jag kollade upp den där Lapska vallhunden och tja jag gillar vad jag läser iaf. Någon som kanske kan berätta lite mer om denna hund? Som möjligtvis har erfarenhet av dem? :)
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Ja jo har funderat på dem också, men fastnar inte riktigt tyvärr. Har ingen aning om varför, helt underbara hundar måste jag erkänna, men de e väl som de e :)

Någon som vet något om priser kring Lapska vallhunden? Hittar inte direkt något och har mejlat kennel's osv men inte fått något svar än. Är lite nyfiken på dem faktiskt, även om de verkar som om de är väldigt olika från individ till individ. Om jag bestämmer mig för en sån får jag helt enkelt vara noga med att jag gillar valpens föräldrar, tempramentsmässigt, och så får man väl hoppas på att det nedärvs till min valp ;D
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Basenji?
Lite som akitan och behöver socialträning men är ju tyst, korthårig, medelstor.

Canaanhund

Manchesterterrier
 
Senast ändrad:
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Sååååå jag kollade upp den där Lapska vallhunden och tja jag gillar vad jag läser iaf. Någon som kanske kan berätta lite mer om denna hund? Som möjligtvis har erfarenhet av dem? :)

Lapsk vallhund är en renvallare som är rätt i storlek och hårlag utifrån dina önskemål. En uthållig hund som har behov av mental aktivering och få utlopp för sin arbetslust. Den är förig, dvs lyssnar och är följsam, vilket ställer krav på att du som förare har koll på saker och ting. En hund som vill göra rätt blir väldigt frustrerad av en förare som inte kan skilja på rätt och fel medan en mera "trubbig" hund kanske inte bryr sig så mycket.

När det gäller jaktlust så är den ju en vallare och har djurintresse, dessutom stor arbetsförmåga, egenskaper som kan slå över i jaktlust om de inte får utlopp. Det är upp till dig att jobba hunden så att den får använda sina förmågor på rätt sätt.

Den sorts liv du beskriver med utevistelse och kanske ridturer ett par timmar per dag är förstås trevligt för vilken hund som helst men det som spelar större roll för ditt rasval är vilken sorts liv du erbjuder din hund de andra 22 timmarna. En lapsk vallhund är en aktiv hund som vill vara nära sin flock. Den är intelligent och behöver uppgifter att lösa. Den är ofta inte en hund som älskar allt och alla, utan kan vara reserverad mot främlingar. Den vaktar och kan vara lite skällig. Det är en frisk och sund ras som ofta lever länge.

Så tänk lite bortanför päls och storlek och fundera istället lite mer på hur du själv är som förare, vilken typ av hundar du har erfarenhet av och om du kan förvalta arbetsviljan och känsligheten hos en vallhund så att det blir något bra av det. Bra att tänka på är också att det kan vara väntetid på valpar i en liten ras, det föds inte så många kullar per år. Så om du är seriöst intresserad av rasen kan du börja med att ta kontakt med rasklubben och knyta kontakter för framtiden.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Basenjis går inte att lära någonting typ. De gör som de vill, när de vill. Dessutom vill de ofta stanna inne när det är blött, kallt, blåsigt eller bara inte vill gå ut. Mer som katter än som hundar faktiskt. Och att de är tysta är en sanning med modifikation. De kan inte skälla men har en hel del andra ljud för sig (yl, pip och skrik). Det är dessutom väldigt vanligt att de öht inte går att lämna ensamma hemma. En perfekt hund för pensionären men inte för den aktiva friluftsmänniskan.

Min (lilla) erfarenhet av canaan är att de också har den där urhundsmentaliteten, dvs inte alls är särskilt benägna av att vara till lags och har stort viltintresse.

Jag tycker också att lapsk vallhund låter som ett trevligt val. De flesta hundar kostar runt 10 000 kr, skulle tro att det även gäller lapphundarna.
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Men hon ville inte ha för mycket vallning, varför säger då alla lappsk vallare?

Den erfarenheten har jag inte alls av basenjis. De jag känner hatar lera, absolut. Men de är väluppfostrade, låter mest i form av "boff"ljud, och "ynk"ljud.

Jag håller nog mest på någon Staffe iaf jag.
typ American staffordshire
 
Sv: Råd och åsikter sökes! :D

Goldendoodle?
Pitbull
Boxer

Går du bara loss på helt otippade korthåriga raser? Och en blandras?
Pitbull är ingen godkänd ras i Sverige, i så fall får man importera från USA.
Är dalmatiner för stor är troligtvis boxer det med.

Både canaan och basenji är i mitt tycke jaktbenägna hundar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 069
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 271
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp