Bukefalos 28 år!

Radio i stallet?

S

Serendipity

Vet inte om jag lägger det i rätt forum, men jag testar..

Vad har ni härinne för tankar om att ha radio på när hästarna är inne i stallet, tex när de just har kommit in för dagen och ska äta?
Nu pratar vi NRJ o dyl här..

Jag anser INTE den ska vara på, men i vårat stall så verkar tonårstjejerna ha patent på den där radion, och ibland blir man f-n rädd när man slår på den och förstår vilken volym det har varit på på kvällen.. :mad:

Anser även att om ngn vill ha på radio när enbart deras häst är inne, då är det en sak. Men jag vill icke att min häst som står rakt över gången där radion är ska behöva höra massa skit dagarna gnm..

Hur gör ni?
 
jag tycker att det e helt okej om det elugna avslappnande låter. men jag vill inte ha radio i stallet överhuvutaget eftersom det finns en så stor brand risk.
 
Vi har radio som står på mellan insläpp och nattning.
Inte speciellt högt, och våra hästar får lyssana på Lugna Favoriter. :)
Skulle absolut inte ha på HÖG volym, och inte "skränmusik", måtte vara jobbigt för tottisarna att lyssna på :crazy:

Har du pratat med tjejerna?
 
Jag har sagt flera ggr, om än väldigt snällt, att jag inte vill att radion ska vara på när hästarna är inne. Okey om det är på LÅG volym, men de har på NRJ på full fräs ibland och är ganska säker på att den står på större delen av kvällen.
Tycker det är onödigt, hästar har ju en aningens bättre hörsel än vi, och även om jag inte vet om det är sant så kan ljud göra dem stressade då de inte kan skilja på om det kommer utifrån eller inifrån.

Tänkte skriva lite på tavlan idag, om att de iaf kan tänka på att ha volymen lågt.. eller flytta radion till "sin" del av stallet, så slipper min häst ha den rakt över gången. :(
 
Vi hade radio i stallet och vi fick bara in en kanal. Dvs Mixd Megapol. men våra hästar tyckte inte att den musiken som spelades där var störig. Däremot hade vi inte dunderhög musik.

Några av hästarna visade t.o.m tendens till att bli surare och grinigare om INTE radion var på!
 
Jag tycker det är ok att ha på radion lagom volym men inte hela dagen! Själv har jag bara på Radion vid ompyssling av hästen när den står på stallgången.Aldrig när dem är i boxarna.Tyvärr finns det folk som överdriver detta radioanvändande till max. Ett exempel känner en tjej som har på radion på natten hos hästarna Vad säger ni andra om det? Jag tycker det är fel och att hästarna förmodligen hellre vill ha det tyst när dem ska sova.
 
Jag har aldrig radio i stallet, jag blir nervös av allt tjat och musiken. Däremot har jag på CD när jag är i stallet, då är de lite lugnare musik blandning av country och pop, våra hästar verkar vara lugnare när i har den sortens musik på än radio...
 
Skulle tro att försäkringsreglerna säger
att endast särskilda (dyra) musikanläggningar
får användas. Så är det i alla fall i kostall.
 
Nej, på natten ska de ha tyst och lugn och ro anser jag!
Enda undantaget vi gör är på nyårsnatten, då har vi radion på tyst samt en mindre lampa tänd. Detta pga alla smällare och raketer, hästarna blir faktikskt lugnare då :)
 
Jag tycker absolut inte att man ska ha radio i ett stall, för det första för hästarnas skull (de tycker ju inte om att lyssna på musik, de vill ha det lugnt o skönt) och så för brandrisken så klart.
Jag är nog lite bitch jag, går bara och stänger av radion när jag kommer till stallet, ingen har sagt emot än :devil:
 
Låg volym kan godkännas. Men vi lyssnar bara på radio ibland, och det är när hästarna är ute i hagen och vi förbereder för kvällen.
Eftersom det är brandrisk med radio så drar vi alltid ur sladden när vi använt den :)
 
Jag har radion på i stallet när jag mockar och så. Då är iofs hästarna ute.

Men om jag står och rycker man eller gör något annat som tar lite längre tid är den på.

När någon av hästarna har boxvila står den på på låg volym på dagarna med.

Ingen av mina bryr sig ett smack om den eller är störda.

Den går på FULL VOLYM när det skjuts raketer dessutom ;)
 
Våran radio i stallet står endast på när lyset är igång och det är alltid på låg volym. Man måste själv vara väldigt tyst för att höra vad det spelas på radion.
Jag har personligen inget emot radion under dagen i stallet om den inte står på för full volym vill säga.
 
Vi har oftast NRJ eller liknande på radion men på ganska låg nivå. Elen i hela stallet bryts när man släcker lyset så det är ingen risk att nåt står på över natten. Dock brukar jag alltid stänga av radion när jag går hem så att den inte står och går i onödan så fort man tänder ljuset.
Hästarna verkar inte bry sig nämvärt.
 
Tycker det är helt ok att ha radion på när pållarna är inne, dock självklart låg volym och ej på natten. Det finns hästar som tycker om att lyssna på musik och när de pratar på radion, de blir lugnare liksom... Kan tänka mig att det kan vara bra för uttråkade hästar om de lyssnar på radion istället för att börja krubbita och väva. ;)
 
Har radio på i stallet om dagarna. RIX FM. Låg volym när hästarna är inne men när dom är ute och man är själv i (egna) stallet så blir det nog bra högt. Klarar inte av att ha tyst omkring mig.
Eftersom det är travhästar så tycker jag nog att det är bra att dom får höra lite radio och vänja sig för på tävlingarna dånar musiken ur högtalarna ibland.
Fast på nätterna ska som ha lugn o ro!

MVH Eem
 
Jag har nästan alltid radion på när jag mockar och om jag håller på och borstar och så i hörnan. Jag stänger av radion när jag åker hem. Det va en ung tjej i stallet som spelade typ techno på min radio som är i "min avdelning", hon hade jättehögt på för att hon skulle höra som är jättelångt bort.. :eek: Snacka om att jag blev förvånad när jag kom tillbaks ifrån körturen, och stackars fölisarna som fick sova i oljudet... I och föresj bara en eftemiddagstupplur.
 
Jag har radion på när jag mockar (hästarna ute i hagen) och när jag håller på med hästen (då bara på låg volym). Lyssnar på RIX men ska spela in ett band istället då det ofta är stressande ljud på RIX o de inte finns så mycket mer att välja på här. Jag drar alltid ur sladden när jag lämnar stallet! :)
 
Har ett alldeles eget stall nu. :banana: I MITT stall råder radioförbud. Är helt övertygad om att hästarna hellre hör sina boxgrannar äta andas och röra sig, än på människoljud.

Vilken tur att jag är helt själv i MITT egna stall. :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp