Bukefalos 28 år!

Radio i stallet?

i vårt stall står radion i princip på hela dagen... men inte på natten.. o det tycker inte jag är några problem och har inte märkt att hästarna vantrivs... jag tror inte att dom har några problem med det...
 
Vi har radio i stallet, men den är aldrig på när hästarna är inne, utan bara när vi mockar :banana:
 
Aldrig radio i stallet, med tanke på brandrisken.
I mitt förra stall fanns dock en radio, som var konstant inställd på P1, dvs mycket prat. Helt OK, tyckte jag.

Om jag absolut måste lyssna på radio när jag är i stallet så tar jag med min lilla fickradio och ett par hörlurar.

Immer
 
Är inte ATT den står på som stör mig.. men när det är NRJ på full volym som man hör innan man går in i stallet, då blir jag förbannad.. Tänk själv att försöka få lite ro i det oljudet när man försöker smälta maten. :crazy:
Stallet är hästens hem, och om vi promt måste ha disco kan vi väl ha det ngn annanstans där det inte stör dem en hel em och kväll..
 
jag har aldrig (och ingen annan heller) på radion när nån häst är inne.
stallet är deras hem och där ska det vara tyst, dom ska inte behöva lyssna på en massa jobbiga ljud hela tiden.
 
Vi har en radio i stallet, men det är inte speciellt ofta den används. Oftast när man mockar och hästarna är ute. Alltid på skvalnivå, händer väl någon gång ibland att radion står på medans man gör iordning hästen för ridturen. Men som sagt, lågt.
 
Jag har radion på när jag mockar och jag är ensam i stallet,det blir så tyst annars-men när jag tar in hästarna så stänger jag av.Lyssnar oftast på P1 och där är mest prat.Jag tror i och för sej inte att hästarna far illa av radion och inte heller av musik
på normal nivå.Kossor har det visat sej mjölkar faktiskt bättre om de får lyssna på musik som de gillar... :)
 
Vid mockning sätter jag alltid på radion, så man tänker på något annat än nästa, stora hög uppe i det där hörnet... :crazy: :p

Har låtit den stå på då jag stack ut med lillhästen, och mammas skrälle :D fortfarande stod kvar inne.
Hon blir så stirrig, så jag skulle testa o se om hon blev lugnare med lite låg musik på.
Vet inte om hon brydde sig, dock. :p
 
Jag tycker det är okej om alla är med på det... vilket ni ju inte är i det här fallet :smirk: Dock ska musiken stå på lugnt och man ska dra ut kontakten efter sig när man går på kvällen... Säg åt tonårstjejerna att skärpa sig :angel:
 
Vi har radio i stallet, eller rättare sagt i sadelkammaren. Den spelar när vi har hästarna inne, men bara på låg nivå. Precis så att vi hör den, hästarna verkar inte att bry sig.

Det är typ NRJ och sådant som är på då. Är hästarna ute spelar vi ju något högre.
 
Vi har radion på när det inte är några hästar inne eller om det är nån häst som är ensam och blir orlig om det är för tyst... det finns ju de hästar som gillar de.. men om man ska ha den på så ska det var låg volym. :bump:
 
Brukar ha radion på när jag mockar, men när hästen tas in brukar jag dra ut kontakten. Tycker inte hästarna ska behöva lyssna på radio- de har nog med att stå ut med ägarnas pladder :smirk:
 
hos oss har vi radion på, och då är det på LAGOM volym!!
märker man att det stör hästarna så stänger vi ju av den, annars tycker ja att det är rätt trevligt med lite musik på!!! :)
 
jag brukar ha radion på när jag står i "stora" stallet och ryktar min häst.
men bara lågt. :)
 
Jag lyssnar gärna på musik så även i stallet på normal volym.Är det sedan någom som kommer och inte tycker om att lyssna på musik i stallet då tycker jag faktiskt att man kan ta den hänsynen om inte så för kamratandan i stallet.
 
Jag tycker att det är helt okej att hänga upp en radio i stallet, specielt om dom får stå inne en bra stund i stallet, så e det skönt för dom att ha någonting som händer som dom kan lägga uppmärksamheten på.
Däremot så ska man ju inte ha vrål hög musik å poppa på i en hundranittio när hästarna är inne, då borde man skämmas. Då ska det ju vara en behaglig ljudnivå för hästarna, ett stall är ju endå ett stall och det är inte till för att vi ska svänga los som på dansgolvet, utan man ska ju göra så att hästarna trivs bäst å sätta deras behov först och främst och sina egna sist.
Däremot så kan man ju poppa los när alla hästarna är i hagen och man står och mockar och pysslar med fodder och dylik, det är ju en helt annan sak.
 
Vi har alltid radio på i stallet när vi är där eller om någon häst ska behöva vara ensam, det dämpar ju alla konstiga ljud utan för =)
Hästarna här störs inte av det, dom blir lugnare och så =) Hur skulle dressyrhästar klara av kür om dom inte klarar av lite musik i stallet???
 
Fler än jag som reagerat ser jag! Känns bra! :)
Mina hästar stod förut på en ridskola, och där var det likadant som du beskriver. Tonårstjejerna hade antingen kassettband i (här får vi inte in ngn "musikkanal"), eller radion på i det närmaste i BOTTEN! :eek:

Och jag ansågs jättelarvig när jag sa till dem att SÄNKA volymen, att den var för HÖG för hästarna!
Här skulle det liras! :mad:

I nuvarande stallet är vi bara några få, med samma inställning till hittills ALLT! :bow:
Vilket inkluderar radiovolym också.

Är stallet tomt, kan jag "lira loss" rejält när jag mockar.
Är hästarna i stallet är alltid radion på en volym som är godtagbar för hästarna.

Vi brukar ha radion på när vi är i stallet, vilket ju innebär att den alltid är av nattetid, men ibland ngn gång är på när hästarna äter. Men som sagt, ALLTID på "hästvänlig" volym.
 
Tror nog att hästarna störs av det om det är i flera timmar, på hög volym.
Kür i all ära, men det är en gren i ridning, inget vi utför i själva stallet..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp