Bukefalos 28 år!

Rådjur ärer upp hästarna hö!

Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Vi gjorde så här, hade en silageboll som vi kasserat, den ställde vi ut i skogen en bra bit bort från hästhagen. Kanske inte så lyckat för att skrämma bort rådjuren, men avledande från hästarnas mat.

En del menar att vi nu lockar till oss fler rådjur, men har inte märkt nåt sånt, de som finns här är de som finns, och inga ytterligare har tillkommit vad vi sett. Hästarna får ha sitt bra silage själva och vi blir av med det som vi inte tycker är tjänligt som hästmat. (har bara två hästar, så silaget brukar hinna bli dåligt innan hela bollen är uppäten).

Rådjuren blir mätta o slipper frysa ihjäl, hästarna får ha sin mat ifred.
Så om du har möjlighet till detta är det ett knep.
Man får ju välja själv om man tycker det är värt risken att locka till sej fler rådjur.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Det är ju knappast bra för rådjuren heller att börja äta massa hö plötsligt såhär långt in på vintern.

Det har du helt rätt i, vilda djur som inte är vana att få så mycket mar mår inte bra av att helt plötsligt få fri tillgång på kraftigt ensilage.
De kan bli klösa i magen eller få förstippningar osv, de måste vänjas in de oxå.

Vi vänjer ju in våra hästar på bete, de tål ju inte o gå i en grushage till midsommar och så helt plötsligt gå ut på ett starkt bete, då mår de oxå dåligt.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

ja du ska vara glad för bara rådjuren,

i min hästhage står det en-tre renar oftast på morgonen, men det knallar snällt ut, när jag släpper in hästarna i hagen, värre är det med dessa ÄLGAR.

i hästhagen står det två älgkalvar och mamma älg, och mumsar på hästarnas hösilagbal, och när det är dax att dra till skogs så tar det med sig varenda tråd och gärna en och annan stolpe för att vara på den säkra sidan.

jag har kört ut en bal i skogs för att hålla älgarna borta, men idag så skrämmde älgen i väg hästarna ut ur hagen och när det blev lite skymmning och hästarna stod i stallet så kan ni ju gissa vilka som står i hästhagen

så finns det någon klok bukare som vet hur man håller älgen borta från hästhagen så skulle ju jag vara glad

fick ett tips av en arbetskompis men efter lite googlande tjuvjakt+fänglsestraff så tror jag att jag håller mig till den lagliga vägen

// vickis som ätit älgkött till middag:devil:
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

de breda elbanden har jag hört att några satt upp som har problem med älg...
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Hjälpte inte här.....tyvärr var det inget som hjälpte.Älgarna drog med sig staketet otaliga ggr tills vi gjorde iordning viltutfodringsplats i skogen.Nu har vi (konstigt nog) inte haft älg här hos oss på 3-4 år,men vi har desto fler rådjur.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

kl

Idag uppmanar dom på nyheterna att hjälpa till att utfodra rådjuren eftersom snön är både djup o hård....men dom sa att det kan ju vem somhelst göra :rofl: Men det håller jag ju inte med om precis.....vemsomhelst har ju inte en ensilagebal i bakfickan direkt :D
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

kl

Inte för att vara dum på nåt vis, är bara nyfiken :) men jag har varit med om att 2 hästar ätit upp en rundbal på 4 dagar, så varför ska inte 3 hästar klara det på snabbare tid?

Nu ser jag ju på din bild att du har MYCKET hjort omkring dig, så det är bara en allmän fundering.

:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Hur många kilo vägde den?

Mina tre klarar sig på en rundbal i ca 2 veckor - och de äter nästan konstant.

I morse:
hjortar.jpg


Två stod bredvid, de var väl redan mätta.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Ja dom är inte rädda dom små rackarna, sticker först när hund sätter iväg efter dom.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

*kl*
Blir lite irriterad själv över allt foder som försvinner även om jag förstår att rådjuren naturligtvis har det jobbigt nu. För första gången på fyra år vågar sig rådjuren in på tomten, trots hundarna, och de + hararna kalasar på fruktträden jag planterat. Mitt årsbehov av hösilage som kom hem i november är redan till hälften slut och jag tror inte att jag räknat så jäkla illa i år jämfört med förra året på förbrukningen. Jag kommer helt enkelt att få stalla in hästarna då jag inte har råd att fodra hela grannskapets vilda djur utan får fodra inne och lägga ut begränsade givor ute i hagen. :(
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

vad söta! :love:

jag har lagt ut hö i trädgården där rådjuren brukar vara, men det vill dom inte ha. dom gräver hellre efter gräs under snön och äter grenar verkar det som. har lagt ut lite havrekross där dom grävt nu, hoppas dom gillar det.:)

vill helst få alla rådjuren här tama så jag kan gömma dom i trädgården när det är jakt...
 
Senast ändrad:
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Hästarna får ha sitt bra silage själva och vi blir av med det som vi inte tycker är tjänligt som hästmat. (har bara två hästar, så silaget brukar hinna bli dåligt innan hela bollen är uppäten).


Jag tycker det är fult att köra dåligt o kasserat foder till skogen i dessa tider när rådjuren är svultna.:mad:

Om du vet om att din bal hinner bli dålig innan den tar slut till dina hästar förstår jag inte varför du kör upp medans fodret är fräscht, varför vänta tills det blir dåligt?.

*slår mig för pannan*
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Hur många kilo vägde den?

Mina tre klarar sig på en rundbal i ca 2 veckor - och de äter nästan konstant.

I morse:
hjortar.jpg


Två stod bredvid, de var väl redan mätta.



Plasten, varför är den kvar?
Och nätet, eller trådarna, hur får ni bort det, om plasten är kvar?

Det är farligt att ha plast i hagen, och trådar eller då nät.....oansvarligt.

Jösses!:eek:
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

i min trädgård använder vi cd-skivor och hänger upp. Det kanske skulle funka om du hängde på eltråden mella varje stolpe.Vitt är fara för rådjur därför fungerar det .Antagligen bara ett tag , dom vänjer sig.
lycka till.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jo, de äter hö. Bättre att ge ängshö än div kraftfoder som kan ge dem diarré = uttorkning och en ganska säker död. Renfor är bättre att ge än havre/korn om man vill ge dem kraftfoder :)
Nya direktiv från jaktlaget var blött silage o helst bladrikt. dock inte klöver pang på.

Rätta mig gärna:)
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Vi har ett gäng rådjur som passerar hemma varje dag och rensar upp under fågelbordet. Nötskrikorna river ut massor ur hinken på jakt efter godbitarna;)
Har inte sett dem nere hos hästarna nu på vintern, men de brukar inte vara så långt bort. I somras fick vi en rådjurs-bebis som föddes i hagen. Dotterns häst tyckte den var jätteäcklig.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

För att jag inte vill att balen blir blötare än nödvändigt? Jag skär hål i balen och tar bort plast och nät efter hand. Varför skulle det vara farligt? Tror inte jag sett nån som skalar hela balen.

Tycker det är sjukt otrevligt att kallad oansvarig av en anonym människa på internet - även om du kallar mig "ni".
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

KL

Jag har kråkor i mängder som äter av kraftfoder och frön. Kommer lätt i flockar om 20 och slår sig ner.

Jag har hästar på lösdrift, de kan ej försvara sin mat utan går undan då kråkorna anfaller...

Mannen har gevär, kanske är dags att lära sig skjuta :angel:
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

För att jag inte vill att balen blir blötare än nödvändigt? Jag skär hål i balen och tar bort plast och nät efter hand. Varför skulle det vara farligt? Tror inte jag sett nån som skalar hela balen.

Tycker det är sjukt otrevligt att kallad oansvarig av en anonym människa på internet - även om du kallar mig "ni".



Bara för att plasten kan ätas, av både tamdjur o vilda djur, orsaka plågsam död... så jag tycker faktiskt det fortfarande är oansvarigt.

Och plockar bort efterhand...jo jo, lossnar det små plastbitar , samtidigt som det blåser, så adjöss...plasten blåser iväg till grannen...eller skogen....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: mily
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 721
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 909
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 500
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp