Bukefalos 28 år!

Rådjur ärer upp hästarna hö!

Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Här hos mig så glider rådjuren mellan trådarna och berör dem inte ens. Det ser inte ens ut som att de ens finns något staket när de rör sig framåt och har sina stråk genom vår hage. Så inte förstör de väl staketen?

Hälsning Maja

man vet aldrig.... här spinger de ner ganska mycket i sommar hagen.... men visst de är väldigt smidiga...
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Vi har harspillning runt våra foderhäckar, så de är nog där och städar på nätterna, trots hästar på lösdrift. Det är ju bra så hararna inte svälter ihjäl ute i kylan.

Ang rådjuren hos dig, vill du inte ha dem inne i hagen så kanske du kan lägga lite hö utanför.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Om du inte vill ha dem i hagen så lägg ut mat till dem utanför, det är som många andra skrivet tufft för dem när det är kallt och snö.
Vi har foderplatser till klöv och småvilt på ca 10 platser i vinter och köper hem extra hösilagebalar och spannmål så att det räcker till dem också. Har du hö't gratis och fri mängd så förstår jag faktiskt inte problemet?
Visst alla vill väl inte hålla på med viltvård, men jag ser det som en god gärning:)
Det är dessutom smidigt att de äter upp hästarnas rester som annars skulle bli nertrampat.

/LL
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Har du gratis hö är det nog ingen fara för rådjurens skull att fodra.

Här har jag massor med harar i hagarna som rensar. Skulle vilja fodra rådjuren också men eftersom vi har älgar här som börjar ta sig närmare och närmare gården tvekar jag. Älgarna har redan ätit utav hästarnas lunchhö när dom fodrades i skogen och dessvärre har dom en tendens att ta med sig staketet på hagarna dessa älgar. Men nog är dom hungriga, kanske ska slänga ut lite hö ändå och hoppas att älgarna inte tar med hela staketet..
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Om du inte vill ha dem i hagen så lägg ut mat till dem utanför, det är som många andra skrivet tufft för dem när det är kallt och snö.
Vi har foderplatser till klöv och småvilt på ca 10 platser i vinter och köper hem extra hösilagebalar och spannmål så att det räcker till dem också. Har du hö't gratis och fri mängd så förstår jag faktiskt inte problemet?
Visst alla vill väl inte hålla på med viltvård, men jag ser det som en god gärning:)
Det är dessutom smidigt att de äter upp hästarnas rester som annars skulle bli nertrampat.

/LL

;) samma här. Igår morse och i dag var ett rådjur framme och käka upp fågelmaten. Så nu är den på fylld fall hon kommer fler ggr.
Jag blir så glad att se dom komma och äta här. :love:
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Visst e det mysigt:love: Vi har aldrig haft så mkt småfåglar, rådjur eller harar i trädgården. Kylan gör ju att de kommer och letar mat. Har inte ett strå kvar i hagarna på morgonen.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Kl

Ävne vi ställer ut mat till de vilda djuren nu, jag kör upp ensilge till rådjuren på ängarna.
Även hararna har de tufft nu och är glada för den extra hjälpen, de är oräddare än rådjuren och rensar gärna det hästarna har lämnat men kalasar extra på nätterna på det jag lägger fram för att ge hästarna på morgonen.

Blir glad att se att det är fler som ägnar de vilda djuren en extra tanke, den här vintern är extrem.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Vi har också rådjur och harar som äter utav hästarnas hösilage men vad gör det? Fyll på med mer om du tycker att det tar slut. Vi har fri tillgång och vi fyller på häckarna på kvällarna för att det ska vara klart till morgondagen, det rådjuren och hararna äter på nätterna märks knappast. Ett år hade vi även älgar som var och åt på nätterna och visst, det märktes men vi fyllde bara på med mer hösilage istället. Det man fick hålla koll på var att de inte hade rivit ner staket men inte en enda gång hände det.

/Blomma
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

KL
Klart att man ska utfodra de om man kan.

Jag såg en unge som inte orkade fortsätta efter mamman i skarsnön o bara la sig.:crazy:

Jag har fått direktiv. De äter inte hö, men havre o äpplen o morötter för att få i sig vätska.
Man ser att de söker sig till frusna bäckfåror.

Bara man inte matar grisarna:eek:
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

De äter inte hö, men havre o äpplen o morötter för att få i sig vätska.
Man ser att de söker sig till frusna bäckfåror.


Tänk på att äpplen o morötter fryser och blir stenhårda, rådjurens tänder klarar inte alltid av detta- risk för att de går av och då får de svårighet att äta.

Dela i småbitar, morötterna kan man riva.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Här hos mig så glider rådjuren mellan trådarna och berör dem inte ens. Det ser inte ens ut som att de ens finns något staket när de rör sig framåt och har sina stråk genom vår hage. Så inte förstör de väl staketen?
Hälsning Maja

Har inte heller några problem med att rådjuren har ner/sönder staketen. Det är älgarna som fixar det:mad:

Våra 6 rådjur håller efter fallfrukten på hösten och ser till att det är någolunda städat vid höutfodringsplatserna i hagarna på vintern :)
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag blev också något förvånad... gratis och obegränsat med hö och vill inte dela med sig till rådjuren.




Jag har också märkt att det är mycket spår och mer hö går åt.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Säger som de andra, gratis och obegränsat med hö, låt rådjuren äta!

Herregud alltså.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

ingen som har kort på sina rådjurs utfodringsplatser med rådjur??? :D ??
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

kl

Pratade precis med granntanten (snart 90 år) och hon har börjat ge dem vatten morgon och kväll för de är så törstiga då vår bäck har helt frusit igen.Det tyckte jag var lite gulligt.Hon bor dock precis vid vägen (70 väg men alla kör fortare) så man blir ju lite rädd att det ska hända något.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag blev också något förvånad... gratis och obegränsat med hö och vill inte dela med sig till rådjuren.




Jag har också märkt att det är mycket spår och mer hö går åt.

Jag har fullt med rådjurs- och harbajs på gårdsplanen nu där dom är och äter vårt spill. Jag tycker bara att det är trevligt att göra en insats för dom små liven så vi "spiller" gärna lite extra....:love:.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

KL
Jag skulle med glädje dela med mig till rådjuren men tyvärr är de ganska kräsna av sig, vilket däremot älgarna inte är. För några år sedan hade jag flera älgar som åt av mitt ensilage som stod öppnad bakom förra stallet.

Hade jag haft obegränsat med hö så hade jag haft separata foderhäckar till rådjuren där hästarna inte kommer åt att äta upp maten.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Så här ser det ut hos grannen.
041.JPG


Hos mig äter de också men mina hästar flyttar sig :)
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag har fullt med rådjurs- och harbajs på gårdsplanen nu där dom är och äter vårt spill. Jag tycker bara att det är trevligt att göra en insats för dom små liven så vi "spiller" gärna lite extra....:love:.

Rådjuren festar på ensilaget och våra hundar på Rådursspillningen:o

Axel vad menar du med att dom rådjuren inte äter hö, här äter dom iallafall och det för fulla muggar :)

Mia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: mily
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 709
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp