Bukefalos 28 år!

Rådjur ärer upp hästarna hö!

Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Ja det var ju inte långsökt. Vad tycker du om jägarna som fodrar de vilda djuren på samma sätt? Ska de sluta? Har du hört tals om att det hänt nåt sånt så visa mig gärna källa.

Grannar har jag inga.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Antar att jag talar för döva öron men för att du ska slippa oroa dig ringde jag en av dom som jagar här. De har inte hittat några döda hjortar med plast i magen, inga vildsvin heller. Då är det ändå fjärde vintern jag fodrar på samma sätt. Om det skulle flyga omkring massa plast här, vilket det inte gör, äter de hellre ensilaget.

Här omkring har jag inte sett nån som tar bort plasten, en del skär dock upp hela som ett lock istället.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Ja det var ju inte långsökt. Vad tycker du om jägarna som fodrar de vilda djuren på samma sätt? Ska de sluta? Har du hört tals om att det hänt nåt sånt så visa mig gärna källa.

Grannar har jag inga.

Det är inte långsökt, plast som inlindar ensilage både kan lukta o smaka som ensilage.

Och källor finns , här är en:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57150


Och inga grannar, plast blåser långt.Särskilt sådan här tunn folie.
 
Senast ändrad:
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Antar att jag talar för döva öron men för att du ska slippa oroa dig ringde jag en av dom som jagar här. De har inte hittat några döda hjortar med plast i magen, inga vildsvin heller.


Jag undrar vem som kommer att få tala för döva öron?

Att det inte hittas djur i det vilda så ofta som har plast i magen kan mycket väl bero på att de blir så försvagade och så dåliga att de blir uppätna av rovdjur.:idea:

Jag hoppas du ringer tillbaka till din jägare och talar om att plast i naturen inte är särskilt miljövänligt, den kan dessutom orsaka plågsamheter för djuren.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Det finns lika mycket rovdjur här som plast som flyger omkring, DET FINNS ALLTSÅ INGEN PLAST HÄR SOM FLYGER OMKRING, så det känns lite overkill att ringa och tala om att nåt som inte finns i naturen, åtminstone inte från min tomt, är farligt. Sen nonchalerar du mina frågor. Ska jägarna sluta fodra djuren?

Jag läste den där artikeln, det var den enda jag hittade så jag gissar att du gjorde en Google precis som jag.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

"...Det skriver Svensk Jakt på sin sajt. Kontroller hos Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, visar att det inte är vanligt med plast i magarna hos vilt, men det förekommer både hård- och mjukplast."

Från din egen källa.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag ska hälsa dom att du tycker det. Att de även ska ta bort nätet är nog att hoppas på för mycket.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Nu håller jag med dig,. ; )
de som inte har foderhäckar gör oftast som du och skär upp luckor.
Även jägarna här gör så.
utav alla de balar jag har haft har det då inte blivit några plastbitar som flyger runt, det är ju en lång remsa alltihopp.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Tack!

Tanken är att skaffa en foderhäck så småningom men de är ju så jäkla dyra.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

utav alla de balar jag har haft har det då inte blivit några plastbitar som flyger runt, det är ju en lång remsa alltihopp.


Ja, och den jättelånga remsan är jättetunn och om den fläks upp och det blåser så kan den mycket väl gå av och blåsa iväg.

Min tattargranne fodrar såhär och vi har haft problem med hans inblåsta plast i våra hagar.

Eller menar ni det omöjligt kan blåsa iväg?

Menar ni att hjorten i det aktuella fallet, bara är ett enda fall?, och därför kan nonchaleras?

Plast i naturen är ett mycket stort miljöproblem.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Den jättelånga remsan är lindad många varv runt balen och sitter fast så hårt i varandra så det blir inga bitar.
Sen är det ju inte så att vi lämnar plasten ute utan när de ätit upp så plockar man bort plasten och kör ut en ny bal.

Sen om din granne är en slarvig tattare, betyder det inte att alla är det!
här finns det då inga plastbitar!
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Har du försökt dra av ensilageplast nån gång? Den är seg så in i helvete. Inte blåser den av av sig själv i alla fall. Och skulle det hända, säg en gång per säsong, har jag svårt att tro att en hjort petar i sig den det första den gör när det står ensilage i hela hagen. Och för säkerhets skull kollade jag också med jägarna och de har alltså inte hittat några döda hjortar.

Sen vet jag inte mer om hjorten än det som stod i tidningen och det var inte i min skog den hittades så den skulden, eller plast som miljöproblem, kan du inte lägga på mig hur mycket du än försöker.
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Har du försökt dra av ensilageplast nån gång? Den är seg så in i helvete. Inte blåser den av av sig själv i alla fall. Och skulle det hända, säg en gång per säsong, har jag svårt att tro att en hjort petar i sig den det första den gör när det står ensilage i hela hagen. Och för säkerhets skull kollade jag också med jägarna och de har alltså inte hittat några döda hjortar.

Jo, när den är ny och fräsch....blir den lite äldre och lite trampad på så kan vinden mycket väl slita bort en bit.Eller flera.


Jordbruksverket har i sin vägledning för kontrollmyndighet med både ensilageplast o snören(där nät med säkerhet ingår) på föremål som inte ska finnas i hagar, och det är av anledning risk för skador.

Har jordbruksverket fel??, gör man som man vill som här hästägare för"mina hästar" skadar sig minsann inte, och, "mina hästar" får inte plast i sig?

Och förresten, hur vet ni att era hästar inte ätit plast?
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Har jordbruksverket fel??
om man ska följa alla regler exakt hade nog inte så många haft kvar sina djur.....
Och förresten, hur vet ni att era hästar inte ätit plast?
för att de pillar så mycket i höet så de inte äter om där nu skulle FINNAS en liten plast bit....
när ja fodrade med ensilage och där kom en liten nät/plastbit (som man inte såg) med upp på foder bordet låg den ju alltid kvar på morgonen......
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Men om du inte ser dina beskrivna små plastbitar när du fodrar- hur vet du då med säkerhet att alla är kvar?
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Eftersom nu tråden tycks ha spårat ur, ja ja, ni får järna träta, men denna tråd skulle och skall handla oom rådjur som äter upp hästarnas foder i hagen, eller hur?

Nu när det blev lite mindre kallt så har rådjuren i hagen dragigt vidare. Bidragigt har nog att alla hasselsnår på åkrarn runtomkring nu är bortröjda av bidragsskäl samt att det har gallrats och kalavverkats i grannskapet.

Och några fällda aspar i veckan tycks vara mycket läckrare än alldrig så fint och spätt höselage!

Älgen som fär två vintrar sen åt och sov i hästhagen har inte setts till, måhända akut blyförgiftad.

Om nu jägarna vill ha mycket djur att jaga efter, så kan de gott sätta upp med viltfodring i tillräcklig mängd, eller varför inte ersetta för att andra djurägare ombesörger detta när den andra fodringen ändå skall göras. Nu vet jag att många jägare är bra på detta, men ändå.

Fast för egen del klagar jag inte, jaktlaget vill inte ha fler djur än att de är livskraftiga som dom säjer, och det är nog en sund åsikt.

Mvh Ptr
 
Sv: Rådjur ärer upp hästarna hö!

Jag tycker du ska ringa Expressen. Med tanke på hur många som inte tar bort all plast/nät måste det ju vara ett jätteproblem, kanske tom källan till världens miljöförstöring? Sen tror jag Jordburksverket menar lös plast och inte plastade balar. Svårt att säga när du inte visar källa.

Balen står i hagen max två veckor. När jag tar bort den sista plasten märker jag ingen skillnad men jag har förstås inte lämnat den för kemisk ananlys. Jag har fodrat så här i 4 år, de borde tuppat av vid här laget om de käkade plast. Med tanke på att de typ kan sålla ett sandkorn ur en burk havre är jag inte jätteorolig.

Tror inte vi kommer så mycket längre. Vi får vara ense om att vara oense.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: mily
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 721
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 914
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 525
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp