Bukefalos 28 år!

Rädd för lukter?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Råkade ut för en rätt märklig situation idag, och undrar om det är någon annan som har liknande erfarenheter.

Min häst är rent feg. Han tycker det mesta är lite småläskigt. Det yttrar sig först och främst som att han "fryser fast", *fnorkar* några gånger och sen är allt som vanligt igen/han glömt vad han ens var rädd för, typ. Är det något "lite värre" gör han först nyss nämnda, för att sedan "sätta sig" på bakhasorna. Ganska harmlöst i min mening, och absolut inget konstigt för mig som är van vid det.

Men så idag hände något mycket märkligt och ganska olustigt. Det har varit vildsvinsjakt i området. På stallplanen stod en bil och ett släp som (antagligen) deltagit. Djuren hade säkerligen legat på släpet. Syntes dock inga direkta spår av det, och jag som människa kände absolut inga konstiga lukter eller något sånt. Ändå blev min häst fullkomligt skogstokig och kunde knappt passera bilen och släpet! Dansade runt, galopperade och bara allmänt studsade. Det här började förövrigt typ 50 m från dito fordon, och inte ens när vi kom till ridhuset typ 100 (?) m bort hade han lugnat sig riktigt. Gick knappt att rida honom heller, han bara kastade sig från spåret in mot mitten flera gånger (vilket han aldrig gjort tidigare!) och bara allmänt var spänd värre än en fiolsträng :cry:
Kan också tillägga att jag givetvis blev lite skärrad precis "under situationen", men redan när vi kom ner till/lite före ridhuset upplevde jag mig själv som helt normal och lugn, så tror inte att jag kan ha påverkat honom långt efter så att säga. Andra hästar som passerade reagerade inte nämnvärt på fordonen. Någon tittade bara till lite som hastigast, men absolut inga konstigheter.

Vet givetvis att hästar har bättre luktsinne än oss människor. Men tycker ändå att situationen kändes väldigt olustig. Visst, han är feg, ja. Men ändå "lugn" på samma gång. Han tittar på saker mer eller mindre hela tiden, men stressar aldrig direkt upp sig för det, på det sättet. Utan det är mer att han stannar till, tittar lite och sen är det bra. Jag menar, t.om. kor stannar han och hälsar på så glatt :p Men idag slog det alltså totalslint, antagligen av lukten från släpet (som ingen människa dock kunde uppfatta iaf...) :(

Någon mer som har en häst som är extremt rädd för lukter?
 
Rädd för lukter? Nä, luktar gör han hela tiden. Rädd för vildsvin? Troligtvis. De har ju grymt bra luktsinne och han kunde med säkerhet känna lukten av vildsvinen. Och hästar tänker ju inte som vi människor, att där på släpet har det en gång legat vildsvin. Känner de lukten så tror de säkert att det finns vildsvin i närheten nu.Vilt brukar de också reagera mer på än typ kossor eller får. :) (fast jag ska inte ens nämna hur min vanligtvis lugna häst satt sig på rumpan, stegrade och hade sig första gången han fick se och lukta får...)
 
Förmodligen var det blodlukt på släpet och det kan de mycket väl reagera på. Mer eller mindre. Endel inte alls, endel jättestarkt.

Min häst har aldrig varit rädd för tex älgar, men efter att det stått ett släp där det nyss legat en död älg på hemma, som han reagerade tokkraftigt på, som din ungefär, så har inte heller levande älgar fungerat särskilt bra att möta.
Den andra hästen (nervigt fullblod, nervös för allt) reagerade inte överhuvudtaget. Jag har tvärtom en lugn och trygg häst som kan bli rädd men aldrig omöjlig och är oerhört trygg och säker om man bara låter honom att stanna och 'tänka efter' och parerar den första reaktionen med att totalfly.
Han har ändå sett döda älgar/rådjur etc i skogen innan.

Reagera på såna saker är väl rätt naturligt men kan bli otäckt då de blir blockerade och inte går att nå.
 
Fast det är väl inte konstigt att en häst som i vanliga fall reagerar på dofter/lukter reagerar mer på starka lukter som denna?

De har ju betydligt bättre luktsinne än vad vi har och även hundar kan vara rädda för vildsvinslukt.
 
Olika hästar reagerar ju på olika saker. Min förra häst var känslig för lukter, ffa blodlukt reagerade hon mycket starkt på. Jag kände ju aldrig att det luktade, men om man i efterhand kollade upp platser där hon jagat upp sig och vägrat gå så visade det sig alltid att det slaktades eller styckades vilt där. Rädd för höga ljud var hon också, sånt som smällde. Den jag har nu är mer rädd för väsande/prasslande låga ljud och sånt hon ser. Igår blev hon halvt hysterisk för att det låg en bit blöt kartong i ett dike. Hon ba :eek::nailbiting: och jag ba :meh:. Om det går brukar jag försöka få hästen att, i sin egen takt, gå fram och undersöka det läskiga, jag upplever att det stärker deras självförtroende på sikt så att de inte blir lika rädda.
 
Säger som @Aionee , rädd för lukter har jag aldrig träffat en häst som är. Men att de reagerar på en lukt är väl egentligen inte konstigare än att de reagerar på ett ljud. Svinlukt kan vara ganska skarp och i situationen du beskriver är den säkert ganska intensiv och kommer ganska nära.

// nejlica, som åkte av i en lerpöl när hästen fick vittring på svin :cautious:
 
En valack jag hade var hysterisk rädd för får. I övrigt var hästen mycket stabil men det räckte med att han hörde får bräka på avstånd så blev han skärrad och okoncentrerad. Skulle hoppträna en gång i en paddock där det gick får i närheten det gick inte jättebra :crazy:
 
Den kände väl grisdoften och reagerade på den - eller bloddoft. Är bra iaf att ha lite koll på om hästen är rädd för gris i framtiden.

Min reagerar på kossor och kossedoft. Varje vår när de plötsligt magiskt uppstår från ingenstans ute i hagarna är det en helt ny chockartad upplevelse för honom... :meh:

Att den blev skrämd först och for runt lite i manegen sedan är sånt som kan hända. Adrenalinet behöver ett utlopp. Det låter ju som om den är rätt så cool annars om den bara fnyser och stannar till för nya saker? Inget av det där att snurra runt och dra iväg då. Det är ju krångligare att komma tillrätta med.
 
Jag skulle hämta in hästen efter att ha ätit surströmming. Den formligen hoppade 2 meter bak när jag skulle ta tag i grimman. Fullt förståeligt ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 876
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 987
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 453
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp