Bukefalos 28 år!

Räkna ut tid.

escodobe

Trådstartare
Jag erkänner att jag nu framstår som ett totalt pucko. Och jag kan bara delvis skylla på sjukdom och sömnbrist *s*
Jag ska under en tid svara på frågor om min sömn. Typ när la du dig? När somnade du? Vaknade du på natten hur många minuter var du då vaken. Hur mycket sov du totalt?

Det visade sig vara mycket svårare än jag trott. Dels så har jag medvetet jobbat bort (o)vanan att titta på klockan på natten och jag har nog rätt dålig tidsuppfattning. Jag upptäcker nu att jag på morgonen har svårt att minnas klockslagen. Det är ju enormt svårt att hålla koll på hur många minuter jag är vaken när jag går upp och kissar till exempel. Jag måste nog börja skriva upp det på något vis?
Jag är kanske extremt korkad, men det svåraste är faktiskt att räkna ut den totala sömnmängden. Har nån något bra tips?
 
En sån där app som kontrollerar hur man sover då? (Har aldrig provat men förstått det som att det finns i alla fall. :p) Eller är poängen att du ska reflektera själv?
 
Jag hade aldrig fixat det där. :p Tar inte ens på mig glasögonen om jag går på toa på natten, så jag skulle inte kunna se vad klockan var ens om jag ville.

Kolla om nån du känner har en Fitbit eller liknande aktivitetsarmband som kan mäta sömn och uppvak och sånt. Då får du i alla fall en hygglig bild.
 
Jag erkänner att jag nu framstår som ett totalt pucko. Och jag kan bara delvis skylla på sjukdom och sömnbrist *s*
Jag ska under en tid svara på frågor om min sömn. Typ när la du dig? När somnade du? Vaknade du på natten hur många minuter var du då vaken. Hur mycket sov du totalt?

Det visade sig vara mycket svårare än jag trott. Dels så har jag medvetet jobbat bort (o)vanan att titta på klockan på natten och jag har nog rätt dålig tidsuppfattning. Jag upptäcker nu att jag på morgonen har svårt att minnas klockslagen. Det är ju enormt svårt att hålla koll på hur många minuter jag är vaken när jag går upp och kissar till exempel. Jag måste nog börja skriva upp det på något vis?
Jag är kanske extremt korkad, men det svåraste är faktiskt att räkna ut den totala sömnmängden. Har nån något bra tips?

Appen Sleep Cycle, bästa! :bump:
 
Jag har provat flera sömnappar men tycker ingen är rättvisande. Skillnaden på antal sömnminuter enligt apparna och enligt det jag hade skrivit själv var jättestor. Apparna tyckte i stort sett att jag hade sovit hela natten vilket var långt ifrån sanningen. Det enda är alltså att skriva ner själv. Penna och papper vid sängen så du slipper skärmljus och därmed får svårare att somna för det.
 
Apparnas precision beror nog till stor del på hur man själv sover. Sleep Cycle, som jag själv upplever som rättvisande och har använt flera år, väger in både rörelser (genom accelerometern) och ljud (genom mikrofonen). Om man andas likadant och rör sig likadant när man ligger vaken som vid djupsömn kan det säkert vara svårt för appen att avgöra skillnaden.
Men detsamma gäller för "professionell" sömnregistrering i hemmiljö, med de utrustningar som vården använder. Det man normalt registrerar är rörelse, andningsfrekvens och -flöde, hjärtfrekvens/EKG, och syresättning. Enda riktigt säkra sättet att se skillnad är med EEG, och det mäter man normalt inte i hemmiljö utan då får man komma in och sova i dedikerat sömnlab.
 
Jag kan inte överlåta helt och hållet till en passiv app.Utan måste se till att det blir så rätt som det bara är möjligt. Jag funderar mer på olika tidtagningsappar?
Något bra tips på hur jag ska tänka när jag ska räkna ut den totala sömnmängden?
 
Jag hade aldrig fixat det där. :p Tar inte ens på mig glasögonen om jag går på toa på natten, så jag skulle inte kunna se vad klockan var ens om jag ville.
.
Ja jag har ju medvetet vant mig av vid klocktittandet och tänkte att, det blir nog inga problem , tänk hur mycket jag tittade på klockan nattetid innan... Men nu inser jag att det är mycket enklare när man inte behöver försöka komma ihåg dagen efter vad klockan var alla gånger man tittade på den.
 
Jag fattar inte ens hur det skulle kunna vara teoretiskt möjligt att utan teknik eller någon som övervakar en, veta hur dags man somnar?

Jag kan ju omöjligt notera tiden för det.
 
Jag tror att den osäkerhet som finns i en bra app vägs upp av fördelen det innebär att s a s inte behöva tänka på bokföringen. Måste man själv anteckna klockslag mm så tror jag det finns en påtaglig risk att det i sig självt inverkar på sömnen.
 
Jag kan inte överlåta helt och hållet till en passiv app.Utan måste se till att det blir så rätt som det bara är möjligt. Jag funderar mer på olika tidtagningsappar?
Något bra tips på hur jag ska tänka när jag ska räkna ut den totala sömnmängden?
Kan Siri hjälpa dig?

Bara funderingar från en teknisk idiot. Men min kollega som är teknik- och datanörd använder Siri till precis allt. "väck mig om 25 minuter" Spela "låt xx". "hur mycket väger en blåval".

Kan det vara en möjlighet att säga till Siri typ; "Nu är jag vaken. Notera klockslag."?
 
Jag tror att den osäkerhet som finns i en bra app vägs upp av fördelen det innebär att s a s inte behöva tänka på bokföringen. Måste man själv anteckna klockslag mm så tror jag det finns en påtaglig risk att det i sig självt inverkar på sömnen.
Japp. Men i just det här fallet så är det en smäll jag får ta.
Det är en övergående uppgift.
Det kommer testats i sömnlabb senare.
 
Kan Siri hjälpa dig?

Bara funderingar från en teknisk idiot. Men min kollega som är teknik- och datanörd använder Siri till precis allt. "väck mig om 25 minuter" Spela "låt xx". "hur mycket väger en blåval".

Kan det vara en möjlighet att säga till Siri typ; "Nu är jag vaken. Notera klockslag."?
Så smart!
 
Kan Siri hjälpa dig?

Bara funderingar från en teknisk idiot. Men min kollega som är teknik- och datanörd använder Siri till precis allt. "väck mig om 25 minuter" Spela "låt xx". "hur mycket väger en blåval".

Kan det vara en möjlighet att säga till Siri typ; "Nu är jag vaken. Notera klockslag."?
Vet någon om något liknande till android?
 
Vet någon om något liknande till android?
Och det frågar du en teknisk idiot? :rofl:

Enda teknik jag är vettig på är jordfräsar, gamla traktorer eller vattenburna värmesystem. Kom ihåg att jag på allvar är från förra seklet :D

Så nej - men borde det inte gå att googla fram?
 
Jag har använt Sleep Cycle, men gillade aldrig att ha telefonen I sängen. Nu använder jag en annan app som heter Pillow, som synkar med min Apple Watch. Jag tycker att den registrerar vakenhet bättre. Jag tillhör dem som sover som en gråsten, och enligt SC kunde jag ha varit vaken långa perioder varje natt. Pillow ska funka även utan klocka, men det har jag inte provat. Eftersom jag är äpplefreak har jag absolut inte koll på vad som funkar med android.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 676
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Det har min arbetsgivare begärt nu, och jag klandrar dem inte, jag har varit sjukskriven 9 ggr i år. Jag hänvisas till en läkare på...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
18 584
Senast: Amha
·
  • Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
2 021
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 781
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp