Bukefalos 28 år!

Sjukintyg från första dagen

Tja, jag har alltid varit den extremt lojala medarbetaren. När jag känner att jag inte längre är det, dax att byta jobb.

Min arbetsgivare köper min tid och min energi. Mitt arbete. Då har jag också en skyldighet att göra mitt bästa, vara mitt bästa och prestera. Det är jag skyldig både AG och mig själv.

"Allt" vill jag inte påstå att jag ger, men jag inser också att jag verkligen gör skit för mig själv genom att inte vara min bästa version av mig själv. Det blir inte rättvist mot någon. Och jag vet att det gör skillnad eftersom jag trots allt har gjort vissa kliv uppåt i arbetet.

Idag är jag egenföretagare, och då MÅSTE jag ge allt. Det är vad uppdragsgivaren betalar för. Annars väljer han en annan entreprenör. Och samma syn gäller för mig som anställd.
 
Tja, jag har alltid varit den extremt lojala medarbetaren. När jag känner att jag inte längre är det, dax att byta jobb.

Min arbetsgivare köper min tid och min energi. Mitt arbete. Då har jag också en skyldighet att göra mitt bästa, vara mitt bästa och prestera. Det är jag skyldig både AG och mig själv.

"Allt" vill jag inte påstå att jag ger, men jag inser också att jag verkligen gör skit för mig själv genom att inte vara min bästa version av mig själv. Det blir inte rättvist mot någon. Och jag vet att det gör skillnad eftersom jag trots allt har gjort vissa kliv uppåt i arbetet.

Idag är jag egenföretagare, och då MÅSTE jag ge allt. Det är vad uppdragsgivaren betalar för. Annars väljer han en annan entreprenör. Och samma syn gäller för mig som anställd.

Jag är absolut lojal och gör ett bra jobb. Men jag tycker att det är skillnad på det och på att slita ut sig på orimliga arbetsuppgifter.
Kortfattat så vill jag göra det bra när jag är på jobbet men jag skulle inte vara där om jag vore ekonomiskt oberoende.
 
Men det kvittar ju om "alla andra" också är slitna. Din kropp och knopp bryr sig inte om det alls, utan det är du som är viktig. Jag jobbade natt i 3 år, 19-07 på 2-5 schema. Sov 5-6 timmar per dag, hann inte mer, inte ens det om jag skulle rida. Min kropp fixade det i 3 år och sa sen till. Jag har gamla kollegor som fortfarande fixar det. Det betyder ju inte att jag är sämre. Det betyder att jag lyssnade på min kropp och gjorde något åt det innan jag hamnade i väggen. För vad skulle jag säga när jag hamnat i väggen? "Ja men alla andra klarar ju det, fastnade säger de är slitna". Jag började dagtid istället. Kroppen mycket gladare!

Lyssna på kroppen innan det är försent. Det finns fler bolag att jobba på, ring de. Det är väktarbrist idag. Du bor väl nära Linköping? Finns Saab kvar där? De brukar vilja ha skyddsvakter, iaf på min tid.
 
Men det kvittar ju om "alla andra" också är slitna. Din kropp och knopp bryr sig inte om det alls, utan det är du som är viktig. Jag jobbade natt i 3 år, 19-07 på 2-5 schema. Sov 5-6 timmar per dag, hann inte mer, inte ens det om jag skulle rida. Min kropp fixade det i 3 år och sa sen till. Jag har gamla kollegor som fortfarande fixar det. Det betyder ju inte att jag är sämre. Det betyder att jag lyssnade på min kropp och gjorde något åt det innan jag hamnade i väggen. För vad skulle jag säga när jag hamnat i väggen? "Ja men alla andra klarar ju det, fastnade säger de är slitna". Jag började dagtid istället. Kroppen mycket gladare!

Lyssna på kroppen innan det är försent. Det finns fler bolag att jobba på, ring de. Det är väktarbrist idag. Du bor väl nära Linköping? Finns Saab kvar där? De brukar vilja ha skyddsvakter, iaf på min tid.

Saab vill inte ha mig. Jag får inte ens komma på intervju faktiskt.

Nu är nog inte problemet nattjobbet utan antalet pass som är problemet. Har skrivit detta x antal ggr nu.

Jag har noll lust att börja om med en behovsanställning. Här är det inte brist på väktare, alla får slåss om jobben.
 
Tja, jag har alltid varit den extremt lojala medarbetaren. När jag känner att jag inte längre är det, dax att byta jobb.

Min arbetsgivare köper min tid och min energi. Mitt arbete. Då har jag också en skyldighet att göra mitt bästa, vara mitt bästa och prestera. Det är jag skyldig både AG och mig själv.

"Allt" vill jag inte påstå att jag ger, men jag inser också att jag verkligen gör skit för mig själv genom att inte vara min bästa version av mig själv. Det blir inte rättvist mot någon. Och jag vet att det gör skillnad eftersom jag trots allt har gjort vissa kliv uppåt i arbetet.

Idag är jag egenföretagare, och då MÅSTE jag ge allt. Det är vad uppdragsgivaren betalar för. Annars väljer han en annan entreprenör. Och samma syn gäller för mig som anställd.

Jag lovar att min arbetsgivare inte har ett enda klagomål. Tvärtom. Och tom de stackare som åker med mig brukar ha ett gott ord över och en och annan har tom ringt arbetsgivaren.

Att jag jobbar för att ha råd med fritiden innebär ju att jag rimligen är intresserad av att ha kvar jobbet och vara på plats när det är tänkt. Annars har jag ju varken lön eller jobb...

Jag är heller inte intresserad av att klättra, det innebär sämre villkor för alldeles för liten skillnad i lön.

Förr var jag det och har alltid innehaft en chefsposition innan jag bytt jobb.
 
Tja, jag har alltid varit den extremt lojala medarbetaren. När jag känner att jag inte längre är det, dax att byta jobb.

Min arbetsgivare köper min tid och min energi. Mitt arbete. Då har jag också en skyldighet att göra mitt bästa, vara mitt bästa och prestera. Det är jag skyldig både AG och mig själv.

"Allt" vill jag inte påstå att jag ger, men jag inser också att jag verkligen gör skit för mig själv genom att inte vara min bästa version av mig själv. Det blir inte rättvist mot någon. Och jag vet att det gör skillnad eftersom jag trots allt har gjort vissa kliv uppåt i arbetet.

Idag är jag egenföretagare, och då MÅSTE jag ge allt. Det är vad uppdragsgivaren betalar för. Annars väljer han en annan entreprenör. Och samma syn gäller för mig som anställd.

Jag tycker era åsikter är spännande! Man ska ge allt! Samtidigt så ska man inte sjuka sig när man har nedsatt AT och gör ett sämre jobb, för att låta nån som är frisk göra ett bättre jobb.

Hur hänger detta ihop undrar jag??
 
Jag tycker era åsikter är spännande! Man ska ge allt! Samtidigt så ska man inte sjuka sig när man har nedsatt AT och gör ett sämre jobb, för att låta nån som är frisk göra ett bättre jobb.

Hur hänger detta ihop undrar jag??

Jag gör inte ett sämre jobb för att jag har ett nedsatt AT. Det är skillnad på nedsatt AT och vara riktigt sjuk. Och vissa klarar inte av ett nedsatt AT (oftast dom som inte trivs på sitt jobb och ser varje tillfälle till "ledigt" och tar det). En lättare förkylning med hosta, snuva och halsont är tex för mig nedsatt AT men inget som påverkar mitt jobb mer än att jag för snyta mig ofta och kanske äta halstabletter. Har jag däremot hög feber så jag fryser, har frossa och allmänt ont i hela kroppen kan jag inte prestera fullt ut på jobbet och väljer då att stanna hemma och bli frisk.

Tror många (jag i alla fall) hänger upp sig på att du i ena sekunden säger jobbet är för mycket för dig (för många pass) samtidigt som du i nästa inlägg vill ha mer timmar = ännu mer pass och samtidigt är du ständigt sjuk och är hemma för småsaker som många inte skulle vara det för. Du måste ju förstå du varje gång du sjukskriver dig sent, sätter du AG i en jäkla sits, dina kollegor också och speciellt den som måste hoppa in för dig (som förmodligen inte sovit innan och trots det måste jobba natt). Jag vet hur jäkligt det är att lösa sådana pass, hur dåligt man mår inför den man måste "tvinga" ut och jobba utan sömn innan och ja, man ger inte den anställde som ständigt sjukskriver sig mer timmar än man måste pga det. För det drabbar en själv, andra anställda och även firman (ekonomiskt).
 
Jag gör inte ett sämre jobb för att jag har ett nedsatt AT. Det är skillnad på nedsatt AT och vara riktigt sjuk. Och vissa klarar inte av ett nedsatt AT (oftast dom som inte trivs på sitt jobb och ser varje tillfälle till "ledigt" och tar det). En lättare förkylning med hosta, snuva och halsont är tex för mig nedsatt AT men inget som påverkar mitt jobb mer än att jag för snyta mig ofta och kanske äta halstabletter. Har jag däremot hög feber så jag fryser, har frossa och allmänt ont i hela kroppen kan jag inte prestera fullt ut på jobbet och väljer då att stanna hemma och bli frisk.

Tror många (jag i alla fall) hänger upp sig på att du i ena sekunden säger jobbet är för mycket för dig (för många pass) samtidigt som du i nästa inlägg vill ha mer timmar = ännu mer pass och samtidigt är du ständigt sjuk och är hemma för småsaker som många inte skulle vara det för. Du måste ju förstå du varje gång du sjukskriver dig sent, sätter du AG i en jäkla sits, dina kollegor också och speciellt den som måste hoppa in för dig (som förmodligen inte sovit innan och trots det måste jobba natt). Jag vet hur jäkligt det är att lösa sådana pass, hur dåligt man mår inför den man måste "tvinga" ut och jobba utan sömn innan och ja, man ger inte den anställde som ständigt sjukskriver sig mer timmar än man måste pga det. För det drabbar en själv, andra anställda och även firman (ekonomiskt).
Vi har så mkt behovare så det är nog inget problem.

Mer timmar behöver inte betyda mer pass.
 
Vi har så mkt behovare så det är nog inget problem.

Mer timmar behöver inte betyda mer pass.

Det är ju också ett konstigt resonemang. Även behovare behöver sova innan sina nattpass. Och din sjukskrivning kostar hur som helst AG pengar. Och planeraren måste jobba dubbelt. Men klart, är det din ståndpunkt då förstår jag hur du resonerar.
 
Nu är nog inte problemet nattjobbet utan antalet pass som är problemet. Har skrivit detta x antal ggr nu.

Som jag förstår det vill du ha fler pass, men samtidigt är det ett problem för AG i nuvarande schema eftersom du är upprepat sjukskriven med kort varsel.

Jag ligger nog på 75 % av min kapacitet vanliga dagar på jobbet. Jag vet att jag är högpresterande och de procenten blir en bra insats. Många dagar ligger jag nog närmare 100 % för att det krävs.

En bekant som är högt uppsatt och som klättrat själv (rikskänd) sade vid ett tillfälle då vi diskuterade sviktande arbetsmoral hos yngre "de har inte fattat att man ska göra sig vän med Alvedon". Halvt skämt och halvt allvar. Jag har haft en hel hög som under våren sjukskrivit sig 5 minuter innan sitt pass, med hänvisning till att de inte känner sig på topp idag. Vem fan har lyxen att kunna känna efter? Någon som inte behöver försörja sig.

Det är en ytterlighet, den andra änden på skalan är det som jobbar ihjäl sig. Det finns en rejäl gråzon däremellan. Som arbetsgivare tror jag det är viktigt att känna att om han sjukskriver sig, är han verkligen sjuk. Det är ingen som maskar, personen har hög arbetsmoral. Och så känner jag när jag själv är nedsatt. Alla vet att jag verkligen är dålig, eftersom alla också vet att jag har (extremt) hög arbetsmoral.
 
Som jag förstår det vill du ha fler pass, men samtidigt är det ett problem för AG i nuvarande schema eftersom du är upprepat sjukskriven med kort varsel.

Jag ligger nog på 75 % av min kapacitet vanliga dagar på jobbet. Jag vet att jag är högpresterande och de procenten blir en bra insats. Många dagar ligger jag nog närmare 100 % för att det krävs.

En bekant som är högt uppsatt och som klättrat själv (rikskänd) sade vid ett tillfälle då vi diskuterade sviktande arbetsmoral hos yngre "de har inte fattat att man ska göra sig vän med Alvedon". Halvt skämt och halvt allvar. Jag har haft en hel hög som under våren sjukskrivit sig 5 minuter innan sitt pass, med hänvisning till att de inte känner sig på topp idag. Vem fan har lyxen att kunna känna efter? Någon som inte behöver försörja sig.

Det är en ytterlighet, den andra änden på skalan är det som jobbar ihjäl sig. Det finns en rejäl gråzon däremellan. Som arbetsgivare tror jag det är viktigt att känna att om han sjukskriver sig, är han verkligen sjuk. Det är ingen som maskar, personen har hög arbetsmoral. Och så känner jag när jag själv är nedsatt. Alla vet att jag verkligen är dålig, eftersom alla också vet att jag har (extremt) hög arbetsmoral.

Ja jag har förstått att du tycker att jag är en liten snorunge som bara ska skärpa till sig. Men nu är det så att du råkar ha fel. Jag vill absolut inte under några omständigheter ha fler pass! Är det typ 4:e gången jag skriver detta nu eller? Hur svårt ska det vara? Vad är det som är oklart? Jag vill ha färre pass! Är det fortfarande oklart tycker du??

De flesta av våra behovare, inklusive jag själv vänder aldrig på dygnet. Jag är alltid nattvaken. 365 dagar om året om det inte är något speciellt som händer privat. Jag sjukskriver mig aldrig 5 min innan passet börjar utan oftast så är jag så pass dålig att jag känner att jag bör stanna hemma minst 6 h innan passet. Och eftersom vi har så mkt behovare så har det aldrig varit något problem att sätta in någon annan, jag brukar nämligen be planeraren att höra av sig när han har fixat passet.

Jag är den där som jobbar ihjäl mig, och det är väl det jag har igen nu. Jag har jobbat både dag och natt under samma dygn fler ggr än jag kan räkna med några timmars sömn här och där när det har krisat. Jag är den som de ringer först till i princip eftersom jag ALLTID ställer upp.

Ska du ge skit till någon så gör det till någon som förtjänar det!! Min ekonomi blöder något fruktansvärt av alla sjukskrivningar och jag håller på att gå omkull totalt och försöker sälja hästar. Jag är inte rätt person att hacka på! :mad:
 
@kimmis87 fast den enda lösningen på dina problem är att få en ordentlig utredning av varför du är sjuk så otroligt ofta. Det finns ingen annan quick-fix eller genväg och jag förstår inte varför inte AG pushar för en sån eftersom det måste bli så väldans massa extrajobb för dom när du måste sjukskriva dig så himla ofta. Att bara gå och vänta på att det blir kanske bättre längre fram känns inte vettigt eller ansvarsfullt och risken är att det blir så illa så det inte spelar någon roll OM det faktiskt blir bättre på din arbetsplats om några månader för du redan är körd i botten.
Hur du i framtiden ska kunna få tag i sjukintyg från första dagen känns sekundärt och borde så också vara det för AG och istället borde orsak till grundproblemet vara prio 1.
 
@kimmis87 fast den enda lösningen på dina problem är att få en ordentlig utredning av varför du är sjuk så otroligt ofta. Det finns ingen annan quick-fix eller genväg och jag förstår inte varför inte AG pushar för en sån eftersom det måste bli så väldans massa extrajobb för dom när du måste sjukskriva dig så himla ofta. Att bara gå och vänta på att det blir kanske bättre längre fram känns inte vettigt eller ansvarsfullt och risken är att det blir så illa så det inte spelar någon roll OM det faktiskt blir bättre på din arbetsplats om några månader för du redan är körd i botten.
Hur du i framtiden ska kunna få tag i sjukintyg från första dagen känns sekundärt och borde så också vara det för AG och istället borde orsak till grundproblemet vara prio 1.

Jag har varit på VC och alla blodprover är hur fina som helst. Så det gav absolut ingenting. Det är väl om odlingen ger något kanske. Men det tror jag inte.
 
Men vad du tar i.

Jag har inte hackat på dig, jag har berättat hur det kan se ut från andra sidan. Och jag har faktiskt inte sett att du innan skrivit att det gäller färre pass, jag fick intrycket att du ville ha en större tjänst på rad.

Men om du är nöjd med allt är det ju bra.
 
Det låter som att du är ett klassiskt fall där nattjobbet verkar ta ut sin rätt?

Det är ju inte omöjligt. Men jag tror (läs hoppas) att det beror på antalet arbetspass. Jag har jobbat på det här sättet i 2 år och jag hoppas att det ger med sig när vi ändrar om körschemana.

Jag tänkte ringa planeraren på måndag och höra hur mkt ATF jag har. Borde vara 28 h eller nåt sånt, så då skulle jag kunna få lite ledigt kanske.

Lovisaleonora: Mer timmar vill jag ha! Men inte fler pass! De 2 har inget med varann att göra!
 
  • Gilla
Reactions: No1
Eftersom jag just nu sitter mitt uppe i just detta, nattarbete och pass kontra timmar och fått beskedet från fackligt håll att det INTE tillåts längre pass, utan fler pass hellre än fler timmar/pass är jag mer än rimligt insatt i problematiken.

Långa nattpass är enligt uppgift det absolut sämsta som kan läggas, vilket gör att man i det längsta försöker undvika det. Särskilt om det är så att man med kort varsel ska tillsätta dem p g a t ex sjukdom.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Eftersom jag just nu sitter mitt uppe i just detta, nattarbete och pass kontra timmar och fått beskedet från fackligt håll att det INTE tillåts längre pass, utan fler pass hellre än fler timmar/pass är jag mer än rimligt insatt i problematiken.

Långa nattpass är enligt uppgift det absolut sämsta som kan läggas, vilket gör att man i det längsta försöker undvika det. Särskilt om det är så att man med kort varsel ska tillsätta dem p g a t ex sjukdom.

Vilken bransh jobbar du i? De flesta nattjobbare har ju kortare "heltid" än vad väktare har och får ändå samma lön. En väktare har 165 h/månad oavsett om det är nattjobb eller dagjobb. Vi kommer i februari få arbetspass som är 12 h långa, och det kommer bli så jäkla skönt!

De flesta andra nattjobbare i andra branscher jag har pratat med har jobbat betydligt färre timmar och ändå haft heltid. Och det gör skillnad!
 
Detta gäller två HELT skilda branscher. Den ena kvinnodominerad, och den andra helt klart till 100 % mansdominerad.

De flesta nattarbetare har inte heltid, just för att det sliter på kroppen att ha 40 h/vecka (den normala heltiden enligt t ex arbetstidslagen). De flesta jag känner och arbetar med har mellan 75-80 % om de är rena nattarbetare.

Så långa pass om 12 timmar tycker tydligen de flesta är helt förkastligt, inte minst för att kvalitén på arbetet blir så klart försämrad.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte. Jag ska försöka sammanfatta mig kort. Det är...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 481
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 473
Senast: Björk
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp