Bukefalos 28 år!

Sjukintyg från första dagen

Googlar man lite ser man också att om det är bilkörning involverat (om så bara till och från jobbet) är det direkt olämpligt (arbetsgivaren kan bli ansvarig för olycka) att lägga långa nattpass.
 
Detta gäller två HELT skilda branscher. Den ena kvinnodominerad, och den andra helt klart till 100 % mansdominerad.

De flesta nattarbetare har inte heltid, just för att det sliter på kroppen att ha 40 h/vecka (den normala heltiden enligt t ex arbetstidslagen). De flesta jag känner och arbetar med har mellan 75-80 % om de är rena nattarbetare.

Så långa pass om 12 timmar tycker tydligen de flesta är helt förkastligt, inte minst för att kvalitén på arbetet blir så klart försämrad.

12 h är standard inom väktaryrket. Vi behöver jobba heltid just för att vi har rätt rejält mkt mindre OB än andra branscher. Det är tänkt att vi ska jobba heltid.

Jag och ALLA mina arbetskamrater föredrar 12 h pass, och AG har nu gjort en STOR omläggning för att få alla pass till 12 h då folk sjukar sig för mkt när passen blir korta och man får jobba väldigt mkt.
 
Då ligger AG rätt risigt till. Modigt att våga, men det har väl med påtryckning från personalen att göra. Själv hade jag inte vågat, oavsett vad branschen i övrigt säger.
 
Då ligger AG rätt risigt till. Modigt att våga, men det har väl med påtryckning från personalen att göra. Själv hade jag inte vågat, oavsett vad branschen i övrigt säger.

Det gör inte AG alls. Det är som sagt standard inom väktaryrket och ALLA jobbar i princip på det sättet mer eller mindre.

Och vi har ju ganska klara indikeringar på att korta och många pass inte alls fungerar med tanke på hur det är med sjukskrivningarna. Vi får ha 13 h långa arbetspass som mest enligt kollektivavtalet. Jag tycker att det är många ggr värre att jobba många korta pass än några få! Och då menar jag mkt mkt värre! Jag är ledig varannan helg eller i övrigt en gång i veckan i dagsläget. Hinner aldrig göra något på min fritid. Har inte umgåtts med vänner på jag vet inte hur länge.
 
Att det är standard inom en bransch har ju inget med forskning, lag och faktiskt förhållande att göra. Det har möjligen med kollektivavtal att göra.

Då är det bara att hoppas på att dina drömmar infrias, att din hälsa hämtar sig och att de långa passen verkligen blir så bra du tror.
 
Att det är standard inom en bransch har ju inget med forskning, lag och faktiskt förhållande att göra. Det har möjligen med kollektivavtal att göra.

Då är det bara att hoppas på att dina drömmar infrias, att din hälsa hämtar sig och att de långa passen verkligen blir så bra du tror.
Det vet jag att det blir. Jag har jobbat långa pass innan :) Då med hälsan i behåll ;) Det går snabbt utför när jag jobbar såhär många pass.
 
Jag kan inte tänka mig att väktarna måste jobba heltid pga OBtillägget. Jag förutsätter att väktarna jobbar heltid precis som alla andra heltidare.
Väktare är inte en underbetald grupp.
 
Jag kan inte tänka mig att väktarna måste jobba heltid pga OBtillägget. Jag förutsätter att väktarna jobbar heltid precis som alla andra heltidare.
Väktare är inte en underbetald grupp.
Fast en heltid natt inom de flesta andra yrkesgrupper ligger på 120-135 h oftast. På väktare ligger den på 165.
 
Då ligger AG rätt risigt till. Modigt att våga, men det har väl med påtryckning från personalen att göra. Själv hade jag inte vågat, oavsett vad branschen i övrigt säger.
Jag kan skriva under på att 12 timmar är standard inom branschen oavsett tid på dygnet. Ofta har man ett jobb som gör att man håller sig alert på ett helt annat sätt än man gör på många andra platser. Jag själv jobbar sådana pass och tycker att det är ganska behagligt även om jag gått över till dag (har turen att ha den möjligheten) då natt inte passade mig. Dock är det ont om sådana tjänster i många andra län. Ofta frihet under ansvar så man har goda möjligheter att vara igång.
 
Då ligger AG rätt risigt till. Modigt att våga, men det har väl med påtryckning från personalen att göra. Själv hade jag inte vågat, oavsett vad branschen i övrigt säger.

AG har redan det som standard, snarare TS avdelning på företaget som stuckit ut tidigare. Så det är inte bara större delen av branschen som gör så, utan större delen av företaget.
 
Se där, då är det alltså bara att hoppas att det inte blir någon revision i branschen. Eftersom detta så tydligt går emot vad som rekommenderas.
 
Se där, då är det alltså bara att hoppas att det inte blir någon revision i branschen. Eftersom detta så tydligt går emot vad som rekommenderas.

Om Transport har diskuterat frågan vid förhandlingar är det i vilket fall något som inte kommit ut.

Även dagtjänster är ofta tolv timmar långa. Men då kan även kontorstider förekomma.
 
Aha, om det också lyder under Transport kan jag nog med säkerhet säga att det diskuteras.

Det har ju glidit lite till en sidodiskussion, men kontentan är att nattarbete är slitsamt för kroppen och man bör vara medveten om varningssignalerna. Särskilt om man dessutom inte trivs med hur man jobbar.

Att det gått bra tidigare kan ändras fort, vi har hyggligt många som fått gå från nätterna för att det helt enkelt inte fungerar längre. Men det tog 1-2 år innan det började gå åt skogen.
 
Nja, arbetstidsförkortningen är ju just en arbetstidsförkortning, så det ligger väl på typ 157 eller något?
Du får bara ATF på planerade timmar. Så det där beror ju på hur många timmar man har. Och behovare får ingen ATF.
 
Se där, då är det alltså bara att hoppas att det inte blir någon revision i branschen. Eftersom detta så tydligt går emot vad som rekommenderas.
Det spelar nog ingen roll att detta sätt inte rekommenderas. ALLA som jag jobbar med säger samma sak. Utan undantag. Och sjukskrivningarna blir många ggr fler nu när vi har fått jobba fler pass.
 
Jag har lite svårt att se vad du själv ser för lösning på det problem du har...? Din bransch (eller är det endast ditt företag? Har lite svårt att hänga med...) verkar ha pissiga villkor om de bryter mot medicinska rekommendationer, och du själv mår ju uppenbarligen inte bra. Men det måste ju finnas fler branscher du kan jobba inom? Eller fler företag inom branschen, om det endast är ditt företag som har de här villkoren.
 
Jag har lite svårt att se vad du själv ser för lösning på det problem du har...? Din bransch (eller är det endast ditt företag? Har lite svårt att hänga med...) verkar ha pissiga villkor om de bryter mot medicinska rekommendationer, och du själv mår ju uppenbarligen inte bra. Men det måste ju finnas fler branscher du kan jobba inom? Eller fler företag inom branschen, om det endast är ditt företag som har de här villkoren.

Nu har du nog läst slarvigt. Jag mår inte bra av de medicinska rekommendationerna, utan jag mår bättre som det ser ut i branschen med långa pass.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte. Jag ska försöka sammanfatta mig kort. Det är...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 481
Senast: Cinzia
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 473
Senast: Björk
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp