Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

A

alittledream

Min häst står uppstallad i ett privatstall tillhörande en ridskola. I det stallet är vattenledningarna och rören väldigt tunna så vattnet fryser väldigt lätt vilket innebär att man måste vara noga med att stänga ytterdörren efter sig osv.

När jag kom till stallet i förrgår så får jag reda på, av en annan inackorderad, att hästarna har tagits in vid lunch (ca 11-11,30) och sedan stått inne resten av dagen och detta pga av att de behöver ha hästarna därinne som håller värmen för att ledningarna inte ska frysa :confused: Alltså måste hästarna nu turas om att stå inne, hälften står inne fram till lunch och hälften står inne efter lunch, och får endast gå ute 2,5-3h per dag!

Detta har skett utan att vi vet om det, fick reda på det av personalen igår men första dagen blev ingen informerad alls utan råkade bara höra detta när några ur personalen pratade med varandra.

Jag tycker främst att detta inte är någon bra lösning på problemet då det drabbar hästarna, det är tydligen såhär varje vinter i detta stall och har varit det i flera år (jag har bara stått där i några månader). Det måste ju finnas någon annan lösning..

Det jag undrar i alla fall med denna tråd är ifall de verkligen har rätt att göra såhär? Har de rätt att bara gå och ta in min häst hur som helst eller att vägra släppa ut den på morgonen? :crazy:
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Klart man får väga av.. Låta hästarna gå ute i pass, fm/em eller låta stallet frysa så att man får bära vatten till alla hästar. eller att det fryser sönder och att det kommer att kosta en del att laga.

I vårat stall så går de ute i pass nu när det är -15.
Inga problem at ta in dom,nästan så de tycker det är skönt att komma in när det är skitväder ute.

Jag har inga problem att låta min häst vara ute ett par halvdagar,om det är risk för att det ska frysa.
Vi har 47 hästar på anläggningen. Blir många att vattna då,och om det fryser sönder så är det katastrof.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Detta är ett stall med bara 7 hästar i och i dagarna har det varit mellan 5-8 minusgrader, så inte så jättekallt direkt.

Personligen har jag inga problem med att bära vatten till min häst, jag gör hellre det för hans skull än att han ska få stå inne halva dagarna då jag märker att han blir ganska tom i blicken och inte alls verkar glad, ganska svårhanterad också för den delen. Jag använder inte ens vattenkopparna utan har hinkar istället så om det skulle frysa kan jag bara gå till andra stallet med isolerade ledningar som ligger några meter bort för att hämta vatten. Känns lite surt att min häst ska behöva ingå i detta också när jag inte ens är med på vattenkopparna men jag förstår väl dem självklart också..

Jag vet inte om jag bara är omogen eller vad det är för att jag blir irriterad på en sånhär sak men.. försöker se detta ur ridskolans perspektiv också men nej, jag känner mig fortfarande bara arg.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

jo ganska egoistiskt att tänka så bara för att du har hink.
Min har också hink,dricker ej ur kopp.

Men det är så att vatten ledningarna kan frysa sönder kan bli
översvämning dyra och onödiga kostnader
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Varför inte lösa problemet genom att försöka isolera vattenledningarna istället? Det är inte alls dyrt och vaktmästaren på ridskolan skulle klara av det själv på ett par timmar.

Jag blir så less på folk som bara klagar och klagar och aldrig kommer med någon lösning på problemet!
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jo, det är sant. Men jag tycker också att de borde lösa problemet så det slipper vara såhär i all oändlighet. När jag skrev på kontraktet så stod det att hästen skulle få vara ute mellan ca 9.00 - 15.30, det stod ingenting om detta. Jag känner lite att hade jag vetat det här från början så hade jag nog inte gjort så stor grej av det. Om de nu vet att det blir såhär varje vinter så tycker jag även att det kan stå med i avtalet eller så kan de säga det som man är beredd så man slipper höra det ifrån boxgrannen.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag är inte så insatt i stall etc så jag vet inte riktigt vad det är man kan göra åt saken om du förstår men jag vill minnas att jag skrev i början på min tråd att jag tyckte de borde hitta en bättre lösning. Sedan vad som är en bra lösning vet inte riktigt jag men i och med att andra stallets ledningar är isolerade så borde även dessa gå att isoleras, som du också tipsade om.

Vet att de andra i stallet även pratade på någon slags värmefläkt som man kunde sätta in, något ni har erfarenhet av?
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Vill även passa på att poängtera att jag undrade ifall de har RÄTT till att göra såhär, med andra ord ifall det bara är för mig att finna mig i situationen och vara tyst, eller om det faktiskt finns någonting att säga till om för min del? Var inte ute efter att bara klaga, skapar inte trådar för sådant.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

du har ju inget att säga till om eg, klagar du så får du nog bara besked om att gilla läget eller flytta.

det som går att göra är:
ställ en värmefläkt som blåser på vattenrören
packa in rören i glava
lägg värmeslinga runt rören

förutsätter att ni vattnar med hink, ska ni använda vattenkoppar blir det strax ett mkt med omfattande och dyrare projekt...
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Som jag befarade alltså..

2 av 7 använder vattenkopp fortfarande men det lär de få sluta med.

Tack för bra svar med bra lösningar! :)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag skulle aldrig acceptera det, står det dessutom i kontraktet att hästarna ska vara ute mellan 09.00 - 15.30 så är det den tiden som ska gälla. Det finns sådant som jag inte tummar på när det gäller min häst, och det är hans utevistelse! Jag vill ha min häst ute oavsett väder, men vid riktigt skitväder är det ok om han går in tidigare. Kyla är inte skitväder enligt mig och beroende på hur kontraktet ser ut så är det stallägarens ansvar att se till att det inte fryser, själv står jag i ett privatstall och jag har pratat med stallägarna om att åtgärda eventuella frysrisker med isolering eller frostvakt. De har inte gjort något åt det, fryser vattenledningarna och det innebär större kostnader för dem och mer jobb för oss inhyrda får de sänka hyran.

Vet dock inte vilka rättigheter du har, det bästa är att du tittar igenom ditt kontrakt och ringer och rådfrågar någon juridiskt kunnig om stallägaren inte tillgodoser dina önskemål, om du känner att det är ett stort problem alltså.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag hade accepterat det utan gnäll ;)

Vänd på det. Antag att stallägaren skulle kräva av dig att ha din häst ute
09.00 - 15.30 varje dag oberoende av väder. Hur mycket det än regnade, haglade blåste storm etc...

Och då det är sommar, att ingen häst fick vara ute mer än 09.00 - 15.30.

Vädret är ju knappast något vi väljer. Då blir det till att flytta till varmare länder.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag skulle accepterat det faktiskt, tar själv in "mina" hästar lite tidigare nu så att stallet inte fryser sönder.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Vill även passa på att poängtera att jag undrade ifall de har RÄTT till att göra såhär, med andra ord ifall det bara är för mig att finna mig i situationen och vara tyst, eller om det faktiskt finns någonting att säga till om för min del?
Beror på vad som står i avtal och vad ni kommit överens om.Själv skulle jag bli topp tunnor rasande om det drabbat mina hästar. Att ha hästar instängda 21-21,5 timmar/dygn är i mina ögon djurplågeri.
Hade man upplyst dig om detta i förväg, så skulle valet varit ditt. Som det nu verkar vara så har du all rätt att vägra dom att ta in din häst. Dessutom har ni kommit överens om en stallhyra och den ska täcka tillräcklig värmehållning för att vattenkoppar t ex inte ska frysa.

Förutom dom åtgärder som är föreslagna här, kan man lägga till isolering av själva stallet! Det borde inte vara alltför kostsamt att göra det, så att man med liten tillsats av värme, typ frostvakt, kan hålla frysfritt.
Sänka takhöjd är ett annat sätt.
Om det är en speciell sträcka som fryser tidigt, kan man byta ut ev metallrör mot material som klarar det.
Har ni fått snö, så är ett effektivt sätt att isolera hus att skyffla upp snö mot väggarna.

Finns ingen som helst anledning för stallägaren att ha så dålig standard på sitt stall att hästarna måste stå inne i stort sett dygnet runt.

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ditt stall tillhör ju en ridskola vad jag har förstått??

Det är ju inte bara era hästar som skall ha vatten utan resten oxå, det tar tid att stå och vattna alla hästar. Hur gör ni när dom är i hagen sålänge (9-15,30), har ni vatten i hagen nu eller står dom utan vatten i 6,5 timme?

Jag ser en lösning på detta:

* Stäng av hela vattensystemet till erat stall, ni är ju ändå bara 7 st.

* Alla hästarna får ha hink, 2-3 st

* Ni får fylla upp dunkar som personalen kan fylla när hästarna kommer in och som sedan står över natten, så det finns till kvällsfodring och morgon. Säg att ni har 2 st 25 liters dunkar per häst, ni fyller när ni kommer ut så personalen aldrig behöver fylla vatten i dunkarna utan endast i hinkarna om vattnet fryser där. Då får ni isf hämta vatten från det stallet som är isolerat. Sedan så dricker ju hästar så olika så det är ju bara anpassa efter hästen.

Bli detta för jobbigt för er, så är det bara att gilla läget eller flytta. Tråkigt att detta händer med ledningarna och så, men om ingen annan reagerat tidigare så verkar ju det som om dom gillar läget med halvdagar för hästarna. Skulle bli konstigt om bara din häst gick ute 9-15,30 och du gled på att deras hästar står inne och värmer stallet.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Tar man sig ann inackorderingar så får man ta sitt ansvar och se till att stallet håller måtten! Sverige ligger som de flesta vet i norden och i norden tenderar det att bli kallt. Vatten frsyer alltid vid nollgrader. Åtgärder måste vidtas så att ledningarna inte fryser.

Jag tycker inte att det är en acceptabel lösning att hålla hästarna inne. Stallägaren får kanske ta och tänka om i sina prioriteringar.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Tack för alla svar, skönt att det finns några som håller med då jag själv inte finner situationen särskilt acceptabel.

Cutty: Om min häst hade varit tvungen att stå ute i storm och hagel så hade jag antingen tagit in honom ändå eller flyttat. Anledningen till att jag inte gör det nu är för att ingen annan gnäller och då känns det mer som att det är jag som överreagerar. Visst, ingen annan i stallet gillar det men de har klart tagit det bättre än vad jag har gjort.

LIA: Djurplågeri i mina ögon också. Tycker det är fruktansvärt, INGEN häst ska behöva spendera 21 timmar av dygnet i box (om hästen inte är skadad eller av någon annan anledning behöver boxvila).

Favina: Det är bara oss det drabbar (våra 7 hästar). Det andra stallet är isolerat så där fryser inte vattnet utan det är bara i vårt stall. Vattning sköter vi privathästägare helt själva, både hage och box. Ska man vattna hagen får man springa från stora stallet med vattenkannor oavsett årstid. Alltså behöver aldrig personalen vattna hästarna (förutom ridskolehästarna i deras hagar).

Vi har småpratat lite i stallet om att man kanske kan stänga av vattensystemet och istället springa från stora stallet och ska ge det som förslag imorgon när personalen jobbar igen. Får hoppas det kan funka!

Neinor: Håller med!
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

jag skulle aldrig gåmed på det :mad:

De får isolera annars skulle jag ta mitt pick o pack o flytta.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag skulle ha gått med på det, men inte vid -8 bara....jag fick ha mina inne när det blev -15-20 för annars frös vattnet i stallet ihop helt o hållet....hästar dör faktiskt inte av att stå inne, på de flesta travbanor står hästarna inne en dag i veckan och alla lever och har inte ens olater för sig..på många ridskolor ( strömsholm, flyinge och säkert massor mer) står hästarna inne också mycket...om jag fick välja mellan att få alla vattenrör förstörda eller ha hästarna inne nån dag hade valet varit lätt....men -8 ÄR inte ok att dom ska stå inne pga den anledningen.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

isolera?? Det blir ju kallgrader när alla hästarna är ute.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 478
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 920
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp