Bukefalos 28 år!

Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Vad är problemet rid din häst istället.

Ridturer ska inte behöva komplettera hagtiden, om hästen kan få 10 timmar i hage och 1 timma ridning, så är väl det bättre än 5 timmar i hage och 1½ timma ridning?
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Undrar hur det skulle låta om stallägaren isolerade alla vattenledningar och la vad det kostar direkt på hyran? Då kanske en del skulle tycka att det var värt att ransonera utevistelse i några dagar.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*
:eek: Vad har vi för hästhållning här i Sverige när så många här tycker att stallet är viktigare än hästens välbefinnande och i det här fallet en RIDSKOLA :eek::eek:

Det är i regel både billigt och relativt enkelt att isolera ledningar eller vägg där ledningar går, det är bara en ren slöhet att inte höra med en VVS firma. Det kanske t.o.m. finns någon bland ridskolans elever som har kontakter i branschen.

Stallet är i första hand till för människans bekvämlighet och när man inte kan erbjuda bra och lämpliga hästhagar.

Jizzez, att hästarnas uppgift är att värma upp stallet....:rofl::rofl:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Undrar hur det skulle låta om stallägaren isolerade alla vattenledningar och la vad det kostar direkt på hyran? Då kanske en del skulle tycka att det var värt att ransonera utevistelse i några dagar.

Dels skulle jag tycka att det vore väldigt lustigt att höja stallhyran för att min häst ska få gå ut i hagen, men jag skulle definitivt inte tack nej. Men å andra sidan hade jag sagt upp min stallplats på studs om han fick veta att sådana idiotier pågår i mitt stall. Framför allt om min häst stått inne utan min veto! :mad:

Sannolikheten att jag skulle låta min häst få mindre hagvistelse för att spara en liten slant i månaden: Över min döda kropp.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

:eek: Vad har vi för hästhållning här i Sverige när så många här tycker att stallet är viktigare än hästens välbefinnande och i det här fallet en RIDSKOLA :eek::eek:

:bow::bow: Detta visar ju hur det egentligen är hos vissa, medan det låter: "Jag är sååå duktig och ansvarsfull och inte alls lat. Sätter ALLTID hästen i första hand och priset spelar iiingen roll"
Folk tittar undrande på mig när jag berättar att jag är student och har en häst, en hund och 3 katter. Men visst är det lustigt att JAG lägger ner mer pengar på min hästs välmående än vad folk med fast och medelhög månadsinkomst verkar göra :confused:

Stallet är i första hand till för människans bekvämlighet och när man inte kan erbjuda bra och lämpliga hästhagar.

Och för svaga hästar/hästar som har svårt att gå upp i vikt..

//Johanna, vars pålle inte klarade mer än 3 år på lösdriften innan jag fick inse att han måste stallas in..
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Undrar hur det skulle låta om stallägaren isolerade alla vattenledningar och la vad det kostar direkt på hyran? Då kanske en del skulle tycka att det var värt att ransonera utevistelse i några dagar.

Nu var jag inne på det ledande postorderföretaget när det gäller vvs... slitsad rörisolering kostar från ca 30 kr upp till ca 100 kr per meter beroende på modell och tjocklek.

När isoleringen är slitsad och med förklistrade skarvar behövs det ingen vvsinstallatör - alla som någon gång har slagit in en julklapp själv kan få på den typen av isolering på rören.

Så säg 5000 delat på 8 stallplatser och med 5 års avskrivning... det blir sådär hiskliga 40 kr i månaden på stallhyran - hur känns det att vakna upp 40 kr fattigare :grin:

När det gäller den typen av reparationer/underhåll så har dessutom i de flesta fall stallägaren/uthyraren möjlighet till direkt avskrivning vilket innebär att vederbörande minskar sin beskattningsbara inkommst med 5000 - är det dessutom så att det är nystartad enskild firma (max 5 år gammal) och vederbörande har jobb förutom stallet så kan denne få tillbaka dom 5000 på skatten redan samma år - gigantiska pengar som är inblandade med andra ord när lite skatteplanering tas med i det hela.

Även om det är en förening som drivs ideellt så måste dom lämna in rapport till skattemyndigheten på sina inkommster m.m. - och man är inte automatiskt skattebefriad bara för att man är en ideell förening, det är avgörande varifrån pengarna kommer då det endast är verksamhet av tillfällig varaktighet som är skattebefriad.

En verksamhet där det betalas in stallhyra 12 månader per år är alltså i de flesta fall att betrakta som skattepliktig i det fall den generar ett överskott, att investera i energibesparande eller arbetsbesparande teknik är därför i de allra flesta fall en god affär även för ideella föreningar och ett direkt måste får andra former av företagande. Detta helt enkelt därför att man minskar sina kostnader samtidigt som kan minska skattetrycket... en win-win situation helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Nu var jag inne på det ledande postorderföretaget när det gäller vvs... slitsad rörisolering kostar från ca 30 kr upp till ca 100 kr per meter beroende på modell och tjocklek.

När isoleringen är slitsad och med förklistrade skarvar behövs det ingen vvsinstallatör - alla som någon gång har slagit in en julklapp själv kan få på den typen av isolering på rören.
Problemen kan ju vara rören ner till vattenkoppen, sitter dom så att hästen kommer åt dom så överlever inte den isoleringen så länge. Antagligen så krävs det ett cirkulationssystem med en liten vattenvärmare och pump, givetvis med isolerade rör i den utsträckning det är möjligt. Problemet är att investeringen bilr lite större.
Så säg 5000 delat på 8 stallplatser och med 5 års avskrivning... det blir sådär hiskliga 40 kr i månaden på stallhyran - hur känns det att vakna upp 40 kr fattigare :grin:

När det gäller den typen av reparationer/underhåll så har dessutom i de flesta fall stallägaren/uthyraren möjlighet till direkt avskrivning vilket innebär att vederbörande minskar sin beskattningsbara inkommst med 5000 - är det dessutom så att det är nystartad enskild firma (max 5 år gammal) och vederbörande har jobb förutom stallet så kan denne få tillbaka dom 5000 på skatten redan samma år - gigantiska pengar som är inblandade med andra ord när lite skatteplanering tas med i det hela.

Även om det är en förening som drivs ideellt så måste dom lämna in rapport till skattemyndigheten på sina inkommster m.m. - och man är inte automatiskt skattebefriad bara för att man är en ideell förening, det är avgörande varifrån pengarna kommer då det endast är verksamhet av tillfällig varaktighet som är skattebefriad.

En verksamhet där det betalas in stallhyra 12 månader per år är alltså i de flesta fall att betrakta som skattepliktig i det fall den generar ett överskott, att investera i energibesparande eller arbetsbesparande teknik är därför i de allra flesta fall en god affär även för ideella föreningar och ett direkt måste får andra former av företagande. Detta helt enkelt därför att man minskar sina kostnader samtidigt som kan minska skattetrycket... en win-win situation helt enkelt.
Problemet är nog inte att ta ut en hyreshöjning så att investeringen betalar sig med en rimlig avskrivningstid utan att likviditeten är så dålig speciellt i föreningsdrivna verksamheter.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Man får lära sig att ta betalt! :idea:

Ett alternativ kan vara att så över hela verksamheten för att dels minska kostnader, dels göra verksamheten attraktivare, dels höja avgifter och hyror etc.

Kan man inte dra runt verksamheten utan att ha hästarna instängda 21 timmar/dygn, då ska man lägga ner den!!

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Tacticus: När det gäller den typen av reparationer/underhåll så har dessutom i de flesta fall stallägaren/uthyraren möjlighet till direkt avskrivning vilket innebär att vederbörande minskar sin beskattningsbara inkommst med 5000 - är det dessutom så att det är nystartad enskild firma (max 5 år gammal) och vederbörande har jobb förutom stallet så kan denne få tillbaka dom 5000 på skatten redan samma år - gigantiska pengar som är inblandade med andra ord när lite skatteplanering tas med i det hela.


Man får ej vid nystartad verksamhet direkt tillbaka de 5000 kr. Underskottet får dras mot annan inkomst. Reducerar alltså skatten. 30 %, beroende på skatt, av de 5000 kr tillbaka i december året efter investeringen. Drar av kostnaden i deklarationen, näringsverksamhet, och för över underskottet till den för försvärvsverksamhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Man får lära sig att ta betalt! :idea:
Nja snarare lära sig att ta betalt tidigare av sina kunder och betala sina leverantörer senare. Om man låter sina hyresgäster betala den sista i varje månad medan foderleverantören och de andra leverantörerna skall ha betalt den 25 i varje månad så har man aldrig några större pengar att röra sig med. Mellan den 25 och den sista dagen i månaden så är man antagligen barskrapt.:( Men om man kunde få betalt den 25 och få betala sina leverantörer den 25 månaden efter så har man helt plötsligt en månadshyra på kontot hela tiden som kan utnyttjas för investeringar, detta utan att man har höjt hyran:D
Ett alternativ kan vara att så över hela verksamheten för att dels minska kostnader, dels göra verksamheten attraktivare, dels höja avgifter och hyror etc.
Det är här föreningar som driver ridskola med uppstallning vid sidan om brukar fallera grovt. För det första brukar man aldrig göra en ordentlig kalkyl på vad det kostar att driva uppstallningen som man sedan kan sätta hyra efter. Utan kostnaderna brukar lite halvt om halvt blandas ihop med ridskolans kostnader sedan så är det ingen som vet vilken del som går plus eller minus och vart alla kostnader kommer ifrån. :devil:
Sedan så brukar långsiktiga planer på investeringar på anläggningen inte tillhöra det första man tar tag i.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Har man uttråkade hästar som aldrig får gå ut så sliter dom ner rörisoleringen... annars är det inget större besvär att just inne i boxarna antingen lägga ett pvc-rör utanpå alltihop eller välja isolering som inte är så gnagvänlig.

I synnerhet som det är en självklarhet att inte montera oskyddade kopparrör inne i boxar pga risken för "rörmockande" hästar...

Det är något som de flesta normalhändiga klarar av, inget som kräver en "vvs-are" mao.

Det är ju knappast så att man tillkallar en vvs-montör för att åtgärda en läckande vattenkopp eller ens för att byta en trasig vattenkopp... den kompetensen bör ju redan finnas på plats, annars kan man lika gärna lägga ner verksamheten på en gång om man inte klarar av att utföra så grundläggande underhåll på anläggningen.

Att det finns vanskötta hästsportföreningar runt om i landet är ju visserligen inget nytt, men det är endast en bortförklaring och är inte en godtagbar ursäkt.

Det handlar inte om några stora pengar och med tanke på att en stallpersonal kostar i runda tal 3 kr per minut, ensamarbete bör dessutom undvikas vid intag/utsläpp pga av skaderisken, så handlar det om 6 kr per minut för att rangera om hästar i det fall man väljer att ha dom ute i skiftgång...

Så det är bra mycket dyrare att ha stallpersonalen att ta in och ut hästar hela tiden än att göra sunda byggnadstekniska lösningar - en stalldräng kostar inte 40 kr i månaden ens om man har någon av dessa slavar som är vanliga i "hästeriet".
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*

Det är rätt som sägs här ovan. Det är ett pyssel för att få det att gå ihop. Jag har varit aktiv i ridskolestyrelse under -90 talet och har privatstall idag så jag vet.
Men som det skrivs i tråden så ska man akta sig för att stapla problem, då kommer man ingen vart. Bättre att se problem som en möjlighet istället för hot så går det oftast lättare :)

Jag tror också att det är en förutsättning att man kan klara av det vanliga underhållet själv för att få det att gå runt utan förlust.

Men jag har alltid utgått från hästens behov när jag tagit beslut, aldrig ett beslut som inskränker på hästens välbefinnande :eek:
Vad som är hästens välbefinnande har man som hästhanterare skyldighet att ta reda på genom att läsa, läsa, läsa och gå på kurser och informationsmöten inom hästverksamhet.

Ska jag vara ärlig så blir jag mörkrädd när jag tänker på de kunskaper jag saknade när jag började :eek: När jag inte kan lära mig mer om hästar ska jag sluta eftersom man lätt ramlar in i rutin och inte ifrågasätter det man gör :grin:

För att koppla åter till tråden: Nej, jag tycker inte man ska förkorta utevistelsen för att värma stallet :mad:

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

För att koppla åter till tråden: Nej, jag tycker inte man ska förkorta utevistelsen för att värma stallet :mad:

Rolle
IpL

Jag tycker att du har helt rätt, för mej känns det jobbigt att behöva ta in hästarna redan efter 12 timmars utevistelse men för första gången sedan jag började ha häst själv så vill hästarna verkligen in nu enbart pga kylan.
De står och väntar vid grinden trots massor av hö i hagen och det har aldrig hänt förut.
Vid snöstormar och dylikt så har de stått och tryckt någonstans och visst vill de gå in då när man kommer men inte så som nu, nu står de verkligen vid grinden och vill in:crazy:

Min islandskorsning, visserligen klippt men inte mycket går med 300 grams täcke nu och ändå var hon kall igår, araben har samma tjocklek på täcket och var visserligen inte så kall men inte varm heller utan uppdragen.

Idag är planen att ta in dem några timmar mitt på dagen så att de får upp värmen igen och att de då kan vara ute sina 16 timmar trots allt.

Att elmätaren snurrar för fullt blir ett senare bekymmer:angel: det är ju trots allt extremt ovanligt här att det är under 10 minus så länge som det har varit nu, vanlig vintertemperatur här är mellan 5+ grader och 5 minusgrader.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag tycker att du har helt rätt, för mej känns det jobbigt att behöva ta in hästarna redan efter 12 timmars utevistelse men för första gången sedan jag började ha häst själv så vill hästarna verkligen in nu enbart pga kylan.
De står och väntar vid grinden trots massor av hö i hagen och det har aldrig hänt förut.
Vid snöstormar och dylikt så har de stått och tryckt någonstans och visst vill de gå in då när man kommer men inte så som nu, nu står de verkligen vid grinden och vill in:crazy:

Min islandskorsning, visserligen klippt men inte mycket går med 300 grams täcke nu och ändå var hon kall igår, araben har samma tjocklek på täcket och var visserligen inte så kall men inte varm heller utan uppdragen.

Idag är planen att ta in dem några timmar mitt på dagen så att de får upp värmen igen och att de då kan vara ute sina 16 timmar trots allt.

Att elmätaren snurrar för fullt blir ett senare bekymmer:angel: det är ju trots allt extremt ovanligt här att det är under 10 minus så länge som det har varit nu, vanlig vintertemperatur här är mellan 5+ grader och 5 minusgrader.

Våra hästar går alltid ute i 3 pass dagligen och äter lunch 12.30-13.30 och middag 16.30-18. Ut 9 och in 20.45 pga mammas nattarbetstider. Det är ett jäkligt smidigt sätt att slippa täcka massa/tidigt, oftast hinner de inte bli kalla (bortsett från ösregn o få grader utan täcke, då står de bara under taket och trycker och kan se lite buttra ut och behöver täcke på ut igen) och när de ätit (o vilat för min unghäst) färdigt så är de alltid väldigt "pigga på nya äventyr" ut i hagen.

Nu har säkert inte alla möjligheten att ta in/ut så mkt men jag ville bara inflika att på våra hästar ger det mycket gott resultat o låta dem äta inne 1 h när vädert är ruggigt.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*

Jag tycker denna tråden visar mer på den fanatism bland hästägare som råder i många stall. Herregud, om nu hästen bara får vara ute 3-4 h på en dag, då får man väl som ägare ta två pass i stallet om det är viktigt att hästen inte blir stående?

Jag hade utan knot accepterat att min häst blev inne, även om jag givetvis Vill att han får gå ut iaf några timmar om dagen. Vi har både isolerade rör och elvärme på, men vattnet fryser ändå i min hästs box just nu när det varit kallt så länge. Utebox som är perfekt på alla sätt och vis annars är givetvis lite mer pyssel när det nu är ovanligt kallt ovanligt länge.

Skulle stallägaren ta beslutet att ställa in honom hela dagen vill jag givetvis veta det så att jag kan hantera situationen utifrån dessa nya omständigheter, men det är ju bara att hantera det hela som om han vore ställd på boxvila efter skada - med den angenäma skillnaden att jag kan rida honom trött två gånger om dagen om jag så vill istället för att gå ut och gå med häst som inte får stöka, inte får rastas osv.

Här blir det tydligt varför jag haft svårt att stå i kollektivstall, min värld där man åker iväg på meeting och hästarna därmed står på box fem dagar i sträck och man därför helt enkelt får lösa rastning vid hand - och detta är något helt självklart - blir ganska svår att kombinera med hagfanatism där hästarna prompt måste gå ute åtta timmar minst för att som någon häst i tråden inte bli "svårhanterlig". Då undrar jag genast hur mycket den hästen egentligen rids/rastas, i min värld är det inte i hagen som hästen skall rasta sig utan det är mitt ansvar som ägare. Helt klart två skilda världar.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Det är otroligt stor skillnad på att en häst leds runt lite halvhjärtat jämfört med riktig rastning där hästen får bralla loss, röra sig fritt i samtliga gångarter, snoka runt och umgås med artfränder.

Det finns ärligt talat inte en chans i he****t* att du kan åstadkomma samma kvalité i "rastning" vid hand eller skrittmaskin jämfört med att få röra sig fritt och umgås med andra hästar.

Att ha hästarna stående inne veckovis bara för att man inte gitter åtgärda en undermålig byggnad tycker inte jag är ok... och det är inte ok att betala för en hantering som i slutändan är dyrare än att åtgärda byggnadsmässiga brister.

I ditt fall behöver man förmodligen tilläggsisolera och se över styrningen till fläkten, vilket är dyrare än att isolera rör men som trots det är en väldigt god investering i längden.

Ibland kan dessutom en lösning vara tämligen enkel när man ligger på gränsen till frysgrader - som att aldrig montera vattenkoppar mot en yttervägg eller att se till att ventiler för tilluft är försedda med vindavvisare.

Och nej, jag är ingen "lösdriftsfanatiker", även jag har åkt på tävling som ofta har varat i flera dagar - men det är undantag och till vardags så har hästarna rätt till sin hagvistelse där dom kan sträcka på sig, rulla sig, gnaga på varandra och snoka runt.... trots att det har varit under -15 ganska långa tider senaste månaden :grin:

Ps det är dessutom ofta så att hästen bara är svårhanterlig i början... efter ett tag blir många hästar i det närmaste apatiska och blir sålunda ganska lätta att hantera - Hurra :grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ja, nu går ju min inte i vanlig hage med andra hästar ändå, så den rastning han får ute är mer rekreation, gnaga man, pussa på brunststoet bredvid och spana ut över nejderna än fysisk sådan - så vad gäller kroppen ger definitivt ett extra ridpass mer rastning än hagvistelse.

Sedan pratar vi inte veckovis här, utan under några dagar när det är som värst. Hästarna har inte stått inne en enda dag än så länge, men vad jag menar är att jag inte skulle klandra min stallägare om h*n tog det beslutet för att till sist undvika att vattnet fryser. Den typen av kyla som varit här nu senaste veckan är inte normal, och min åsikt är att det inte skall behöva ankomma på alla stallägare att göra kostsamma investeringar för extremfall. Det är Inte ofta som det i Göteborg är runt minus -10 dygnet runt i över en vecka. Undantagstillstånd är vad jag talar om, precis som meeting (vilket det ju ändå blir ett par om året minst även för en amatör som mig), boxvila pga skada osv. Nu vet jag ju visserligen att det är många som vägrar ha hästarna på box även vid skada.

Och någon apatisk häst har jag under mitt liv aldrig stött på - inte pga bristande hagvistelse iaf. En svårt sjuk häst är ju apatisk, men det räknar jag inte hit. Att de stänger av och mest står och sover under boxarrest är ju fullt naturligt, men så fort jag tagit ut min ur stallet har han (tyvärr för min del) varit allt annat än lätt att hantera... :crazy:
Här blir hästarna som inte rids snarare ystra och jobbiga att leda eller lite väl överladdade vid ridning.

Sedan håller jag inte med om din tes om "kvalitet" vid rastning, iaf inte om det inbegriper rent fysiska saker som genomblödning i muskler, hållbar aktivering osv. Har inte sett många hästar som utan risk för allvarliga skador rastar sig i stenfrusna hagar utan snö (som det ser ut här på västkusten = knöggliga hagar med stor vrickningsrisk och stenhård tjäle men inget täckande mjukt snötäcke). Då ser jag tusen gånger hellre kontrollerad motion två-tre gånger om dagen varav minst ett pass är ett ordentligt ridpass där hästen faktiskt arbetas (och dit räknas inte lufsturer i skritt och lite jogg på någon halvtimma - det är vila för mig).

Som ägare till en skadeskjuten kråka är jag så van att åka ut och gå med hästen en timme innan jobbet, efter jobbet och sedan igen på kvällen - samt mocka tre gånger - att jag tackar min lyckliga stjärna för varje dag jag slipper... Men jag tycker inte det är orimligt att göra så under kortare perioder för att överleva en köldknäpp. Tror mest det är vi sörlänningar som är chockade, våra stallägare är mer vana vid att investera pengar i grus och markdukar för att rädda hästarna undan de leriga vintrarna än isolera stall och vattenledningar misstänker jag. Skulle alla stallhyror beräknas utifrån worst case scenario skulle jag få lägga ner den här hobbyn misstänker jag så då tar jag hellre lite större ansvar för min häst under några dagar/år än kräva dyra investeringar (eller översvämmade stall pga sönderfrusna vattenledningar). Fryser vattnet blir det ju ändå ett jäkla farande varje dag för att se till att hästen hela tiden har vatten, så då åker jag hellre ut flera gånger om dagen i förebyggande syfte.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag säger inget om att ge hästen möjlighet, men att bli topp tunnor rasande och vägra hjälpa en stallägare under några dagar totalt på ett år (aldrig hänt att det behövts här, men jag vet att vi diskuterat det i tidigare stall jag stått i) tycker jag är fanatism. Eller i alla fall en total ovilja att kompromissa eller anpassa sig.

Finns ingen häst som får stallovanor av att behöva stå inne tre dagar om den är sund från början, herregud, släpper ni ut hästar med senskador på lösdrift också? Då handlar det ju om Många veckor i värsta fall.
Min måste vara en mycket stabil herre då för han har under de åtta åren jag haft honom säkert haft boxvila i tre månader totalt pga gipsade hovar, sparkskador, ledbehandlingar osv - helt utan en enda stallovana.

Som sagt, jag undrar hur folk med denna inställning gör när de åker på tävling? Då missar ju hästen iaf minst en dag i hage under den tävlingsdagen och är man på meeting kan det ju bli uppemot fem dagar helt utan hage. Eller är all tävling också vansinnigt och djurplågeri?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 559
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp