Bukefalos 28 år!

Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

ja isolera vattenrör mm. Har alkdrig haft problem med att vatten som frusit i de stall jag stått.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Okej, då finns det igentligen inget problem, stäng av vattensystemet, ha dunkar i stallet ifall ngn häst druckit upp, det måste dom väl ändå fylla? Ni är väl inte där jämt?

Då tycker jag era hästar kan gå ute 9-15,30 utan problem.

Om det har varit såhär i många år och ingen sagt till, då kanske personalen tror att det är okej och bara "kört på", för dom andra hästägarna måste ju ha tyckt det varit ok om inget förändrats.

Om personalen inte tycker det är en bra lösning så måste ni fråga varför och även hänvisa till kontraktet. Ni gör ju i stort sett allt själva, förutom att ge mat och släppa ut. Det måste ju vara lättare att släppa ut alla vid 9 än skifte vid 12-13??
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Numera bygger man superisolerade bostadshus som håller värmen enbart genom den värme som människan avger.
Så nog borde man kunna hålla ett stall frostfritt dagtid med små medel.

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Numera bygger man superisolerade bostadshus som håller värmen enbart genom den värme som människan avger.
Så nog borde man kunna hålla ett stall frostfritt dagtid med små medel.

LIA

I afrika då eller ?

Man kan ju inte superisolera ett stall då hästarna kräver ganska hög ventilation....ju sämre "isolerat", ju bättre för hästarna. Däremot kan man ju ha elattenkoppar eller ännu bättre cirkulation i vattenledningarna så det aldrig fryser.....för hästarna ska inte stå i varmstall.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag skulle acceptera det. Det är kanske inte optimalt men betydligt bättre än att vattenledningarna fryser sönder.

Edit: Kanske ska tillägga att jagt inte skulle acceptera det år efter år. Händer det en gång skulle jag inte bry mig men om felet inte fixas skulle jag bli irriterad.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Fö, jag skulle INTE acceptera det.

Man har för f*n häst för sin egen skull, då är man skyldig att göra det bästa av situationen. Dåliga lösningar som inkräcktar på min hästs välmående ligger långt där i från.

Okej om man typ håller på att bygga, men i ett stall man anser sig "färdig" med ingår det att ha lösningar för sådana här tillfällen.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Vårat vatten har inte frusit :o

Alltså vi har fläkt (brandsäker) ståendes på över natten riktad mot vattenkranen, slängt på ett täcke över kranen, då har vi isolerat stall men ett rätt så kyligt stall. Det brukar ligga på rätt grader men vi har haft - 23 flera dagar i rad idag var det bara - 4 grader :D
Vårat vatten frös inte, ingen isolering runt vårat heller.

Tycker också hästarna borde få gå ute så länge ägarna vill och lösa det med bära hinkar.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Min personliga åsikt är att det aldrig är okej att frånta hästarnas utevistelse, alt förkorta hästarnas utevistelse, för att någon människa är för lat för att ordna vatten.. Privatstall tillhörande ridskola, med personal. Där verkar finnas folk till att ordna med hästarnas vatten, och även utrymmen att förvara vatten när det blir alldeles för kallt. För att svara på din ursprungliga fråga så tror jag dom har rätt till det såvida det inte står hagtider i kontraktet? Vägra utsläpp borde de däremot inte kunna, om det står i kontraktet att utsläpp ska ingå!

Att man kan med att frånta en häst utevistelse för egen bekvämlighet gör mig :devil:
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

jo ganska egoistiskt att tänka så bara för att du har hink.
Min har också hink,dricker ej ur kopp.

Men det är så att vatten ledningarna kan frysa sönder kan bli
översvämning dyra och onödiga kostnader

Då är det an bra grejj att stänga av vattnet till vattenkopparna eller isolera ledningarna
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag hade accepterat det utan gnäll ;)

Vänd på det. Antag att stallägaren skulle kräva av dig att ha din häst ute
09.00 - 15.30 varje dag oberoende av väder. Hur mycket det än regnade, haglade blåste storm etc...

Och då det är sommar, att ingen häst fick vara ute mer än 09.00 - 15.30.

Vädret är ju knappast något vi väljer. Då blir det till att flytta till varmare länder.

Eller anpassa sina stall efter landet vi bor i :idea:
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag skulle inte vara nöjd i alla fall. Hästarna måste ju få gå ut tycker jag. Isolera ledningarna och kanske använda en värmefläkt om det behövs är ett bättre alternativ tycker jag.
Det blir minusgrader i mitt stall också och min vattenkran i stallet fryser ibland. Jag har lindat den med fårskinn och har en handduk över detta. Då klarar den sig bra. Man får väl ha lite fantasi. aldrig skulle jag tvinga hästarna att stå inne för att det är kallt. De har rätt att få röra sig ute i det fria.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Nej det är verkligen inte rätt att hålla hästarna inne, det är så enkelt att fixa.

Vi har tagit in våra hästar tidigare de senaste dagarna, de har bara fått vara ute tolv timmar... och här är det ca 12 minus på dagarna nu.

Vi har en enkel värmefläkt som går igång när det blir under nollan.
Rören i stallet är sådana rör som man vanligtvis gräver ner vilket gör att även om hela systemet skulle frysa så ska det mycket till innan slangarna fryser sönder.
En gång på fyra år har en koppling frusit sönder, det var innan vi hade fläkten och dörren hade blåst upp under en snöstorm, det var 15 minus och vi var inte hemma.

Under alla de åren jag har jobbat i stall så har det varit en enda dag som hästarna inte gick ut, då var det 25 minus (så kallt som 12 minus är verkligen extremt kallt för att vara här) och dagen innan när det varit 20 minus så frös hästarna så de skakade och vi hade inte tjockare täcken till dem.
Då, den dagen var det ok, men inte när det är 8 minus, aldrig.

Klaga och hänvisa till kontraktet, det är inte ert fel att det är kallt.
Ridskolan bör ju vara medveten om att det blir kallt varje vinter och kommer detta problemet varje år så ska det åtgärdas, annars bör hyran sättas därefter och det ska stå med i era kontrakt.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*

-8 kan det ju vara i en månad eller tre, det skulle jag inte (och definitivt inte min häst ) vara nöjd med att ha hästen ute i bara ett par timmar per dag.

I min landsände känns det väl ok att hästarna står inne lite mer för att undvika frysning av vatten när det börjar bli bortåt -20. Nu har stallet där hästen står cirkulerande uppvärmt (typ minst +8) vatten, så det ska mycket till innan det fryser till vattenkopparna.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

I afrika då eller ?

Man kan ju inte superisolera ett stall då hästarna kräver ganska hög ventilation....ju sämre "isolerat", ju bättre för hästarna. Däremot kan man ju ha elattenkoppar eller ännu bättre cirkulation i vattenledningarna så det aldrig fryser.....för hästarna ska inte stå i varmstall.
Betr var husen finns, fick du en länk att klicka på för att läsa mer. Tack Connemara!

Först av allt, blanda inte ihop isolering och ventilation.
En god ventilation kan man ha för hästarnas räkning när dom är inne. När dom är ute, så behövs den ju inte utan då kan den vara avstängd.
Detsamma gäller för tillskottsvärmen. Avstängd när hästarna är inne, på när dom är ute och om det behövs.

Jag menar inte att man måste superisolera stallet, det räcker troligen med ganska billiga och enkla medel för att uppnå en tillräcklig nivå. Vi har själva gjort det i en f d gammal ladugård med mycket gott resultat.

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

kl

i vårt stall släpar vi hinkar och väntar tålmodigt på att tekokaren ska koka upp 100 ggr per dag så att hästarnas vatten inte ska frysa förrens framåt morgonen.
Och den som fodrar går runt med en hammare och knackar hål på isen så hästarna kan dricka till morgonhöet:D

Men ALDRIG att jag skulle låta min häst stå inne mer pga det!!!! Han kommer ändå in redan vid 17-tiden nu i vinter och det skulle jag inte tidigarelägga ännu mera bara för det!!!

Är man hästägare i sverige så VET man att det kommer en vinter,oftast jäkligt kall,och då ser man till att va förberedd eller medveten om att man behöver en jäkligt effektiv tekokare i stallet:D
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Det finns självhäftande slitsad rörisolering som är konstruerad för att isolera befintliga rörinstallationer att köpa för billiga pengar... denna typ av isolering sätter man dessutom dit på en pisskvart även om man har tummen stadigt fastopererad mitt i handen.

Att isolera rören är mao både billigt och enkelt.

Vad gäller tillskottsvärme så ska det inte behövas vid endast några få minusgrader om inte stallet är ett fuskbygge eller en gammal dragig lada, att tilläggsisolera är däremot ett större ingrepp men i det fall man bygger nytt eller utför omfattande renovering så ska man se till att alla byggnader som är avsedda att hålla +grader under vinterhalvåret är isolerade med minst 20 cm gullfiber eller likvärdigt.

Att köra värmefläkt ska ses endast som en tillfällig lösning, om alla slutade upp att slösa med energi skulle vi kunna göra en hel del för miljön.

Man kan ha en väl styrd ventilation som går utmärkt att kombinera med välisolerade väggar, så inte heller det är en gångbar anledning för att inte isolera stallet.

Vi har ett gammalt stall som tyvärr bara har ca 1 decimeter gullfiber i väggarna, så det brukar hålla ca 15 grader högre än utetemp så är det kallare än ca -15 så kan det bli minusgrader inne i stallet - vi har löst det genom att ha termostatstyrd värmekabel som håller vattenledningarna isfria.

Värmekabel är inte heller någon jättestor investering... och ur energisynpunkt så får man värmen där den gör mest nytta.

Jag hade aldrig accepterat att hästarna inte ska få gå ut bara för att några klantskallar inte kan fixa vettiga byggnadstekniska lösningar !
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Värmeslingor och isolering...

I stallet jag har hästen stallad i nu, fyser vattenkopparna då och då under vintern, och jag förstår inte hur stallägaren kan idas stå där och tina upp 23 stycken vattenkoppar 1-3ggr i veckan...
Jag förstår verkligen inte vart logiken gick förlorad - hur man kan anse att det är ett vinnande företagskoncept att stå ödsla tid på att tina upp tjugotre jävla vattenkoppar om och om igen varenda vinter:confused:

Och jag förstår inte heller hur man kan anser att det är en bra ide att ha hästarna inne i pass för att minska risken för frysningar. Den ökade arbetstiden för att ta in och ut hästar, täcka av och täcka på, den ökade spånkostnaden och det eventuella skadorna på inredningen pga uttråkade hästar. Varför?

Till och med min familj, med den lilla kunskapen vi hade då, lyckades bygga ett stall som uppenbarligen funkar bättre än dessa två ovanstående exempel tillsammans. För aldrig frös våra vattenledningar, och det stallet fick sig en rejäl prövning redan första vintern innan all isolering ens var på plats. -41 grader celsius, och vattnet flödade på jäkligt fint ändå.

Man ska inte vara så himla rädd för att isolera stall och använda sig av värmekällor. Luften blir inte dåligare än vad man tillåter den att bli!
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*

Jag ställer mig till den skara röster som redan har gjort sig hörda i denna tråden.
Klart att problemet med vattnet ska åtgärdas! Kylan kan ju hålla i sig under ett par månader, inte ska det behöva gå ut över hästarns utevistelse.
Det är en sak om det krånglar under byggtid/renovering, det är tillfälliga situationer och ett övergående stadie.

Skulle det uppstå ett akut situation med ex. vattnet skulle jag acceptera att hästarna gick ute i skift under ett par dagar. Alltså den tiden som det tar att för stunden åtgärda problemet. Jag skulle aldrig acceptera att ha hästarna inne som en lösning på problemet!!

Det har ju presenterats flera bra förslag hur man kan lösa dilemmat.
I längden borde det ju bli billigare att göra en bra lösning istället för att hålla hästarna inne. Att ha personal som plockar hästar ut och in kostar pengar, det extra ströet som går åt kostar pengar, det kostar pengar att reparera om en uttråkad häst gnager på väggen eller bestämmer sig för att sparka i frustration.

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Varför inte se det från den positiva sidan, om du vill att hästen ska vara ute för att den ska få motion, frisk luft och ombyte .... se till attt du rider lite längre istället... Du kanske skulle passa på att ta den där tre timmars promenadturen. ;) Då får du motion och hästen får röra sig, annars om du inte hjälper stallägaren med värmen som din häst skapar så får bara du motion när du bär vattnet, när ledningarna har frusit.

Vad är problemet rid din häst istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 559
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp