Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Så du menar att det är dåligt att ha koll på sin häst mer än att bara titta på den i hagen

Förstår inte riktigt vad du menar? Man kollar väl alltid hästen, oavsett var den är.:)

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Så du menar att det är dåligt att ha koll på sin häst mer än att bara titta på den i hagen :cool:

Egentligen tycker jag du verkar väldigt sund i din hästsyn men jag stör mig så på att folk tittar snett på en bara för att man vill ha mer koll än "släpp hästarna fria" typ :) (vilket jag tycker återspeglar sig i var och varannan tråd här på Buke)

Jag tyckte också, vid en första titt, att jag fått ett snorkigt svar om töligt hästfolk.

Men när jag läste igen såg jag istället ett seriöst svar. Så här läste jag Rolles svar andra gången.

Att när man har hästarna i sepatata boxar och fodrar och vattnar varje häst för sig får man "gratis" en daglig koll på hur varje häst mår. Man ser omedelbart om han äter, dricker normat om det finns avvikelser i avföringens mängd, färg, fasthet, lukt mm.
Men när hästarna är i lösdrift (och som i detta fall dricker ur en bäck) måste man lägga ner extra jobb på att kolla varje häst. Nypa i skinnet mm,

_Vilken tolkning som är rätt vet jag inte men jag väljer nr 2
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ursäkta om jag var otydlig men det är tvåan givetvis :D När de är ute och rör sig i vinterhagen på 5 ha gäller det att vara med :D

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ursäkta om jag var otydlig men det är tvåan givetvis :D När de är ute och rör sig i vinterhagen på 5 ha gäller det att vara med :D

Rolle
IpL

Bra ;) Det är svårt med text - kan tolkas så olika. Gäller att man tar på sig rätt glasögon
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ursäkta om jag var otydlig men det är tvåan givetvis :D När de är ute och rör sig i vinterhagen på 5 ha gäller det att vara med :D

Rolle
IpL

Jag tog det heller inte på "snorkigt" sätt utan med viss humor på hur vi hästfolk är :D

Och som du säger, så är ju träckstatus en bra koll på en framtida kolik..

Är det skitsnack här eller?? :D:D

AM
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Förstår inte riktigt vad du menar? Man kollar väl alltid hästen, oavsett var den är.:)

Rolle
IpL

Jag syftade enbart på att ditt tillägg av :eek: efter en mening där du uttryckt dig lite konsitg om att ha koll på hästens avföring. Jag tyckte det gav en ton av att det är onödigt att ha så mycket koll på sin häst. Det är iaf flera på Buke som verkar tycka det ;)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ursäkta om jag var otydlig men det är tvåan givetvis :D När de är ute och rör sig i vinterhagen på 5 ha gäller det att vara med :D

Rolle
IpL

Jag misstänkte oxå att snorkigheten inte alls fanns där, därav mitt tillägg under mitt utalande om att ha koll på sin häst :)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Våra hästar har vatten under hela vistelsen i hagen oavsett temperatur, vi har isolerade lådor med en frostvakt som håller vattnet isfritt. En billig och enkel lösning på det problemet.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jo det var lite hur icke hästfolk kan se på oss som jag menade :D
Trodde alla som sköter hästar har koll på hur det ser ut det som lämnar hästen;)

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Så du menar att det är dåligt att ha koll på sin häst mer än att bara titta på den i hagen :cool:

Egentligen tycker jag du verkar väldigt sund i din hästsyn men jag stör mig så på att folk tittar snett på en bara för att man vill ha mer koll än "släpp hästarna fria" typ :) (vilket jag tycker återspeglar sig i var och varannan tråd här på Buke)

Hur lyckades du få till det där? Tolkningen ligger helt hos dig, det finns inte ett spår av det i inlägget. Kanske dags att omvärdera hur du tolkar annat också, jag misstänker att du är ganska ensam om att hitta en större mängd trådar folk tittar snett på andra för de har koll på sina hästar. Jag stöter nästan aldrig på det, varken här eller i verkliga livet.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Hur lyckades du få till det där? Tolkningen ligger helt hos dig, det finns inte ett spår av det i inlägget. Kanske dags att omvärdera hur du tolkar annat också, jag misstänker att du är ganska ensam om att hitta en större mängd trådar folk tittar snett på andra för de har koll på sina hästar. Jag stöter nästan aldrig på det, varken här eller i verkliga livet.

Två jag engagerat mig i (som jag minnspå rak arm) är en äldre där vi kom in på hur vida man ska byta täcken för natten eller inte och en nuvarande med bigganl :D (minns inte trådnamnen men den senare svarade jag precis i).

Tittar snett kanske är fel ord, men kommentera att man gör saker man inte behöver onödigt krångliga. Jag behöver inte kommentera att någon inte byter täcke eller inte tar in sin häst för fodring men jag har flera gånger själv fått kommentarer ang det av sådana som inte gör det, som oftast avslutats med något som uttrycker att "gör du så men det är onödigt". Jaha? I dont care och jag kommenterade inte heller den personen som inte gjorde som jag.

Jag förstår inte behovet att påpeka att "du gör något onödigt, mitt sätt är lika bra men enklare" när jag inte öht gjort annat än svarat på någon sakfråga och diskussionen inte handlat om det sättet att sköta sin häst.

En helt annat säk är tex när jag själv startade en tråd om hur folk hinner med att ha häst, heltidsjobb och liv. Där fick jag massa bra tips om att effektivisera hästhållningen (det var nog förresten där vi kanske kom in på byta täcken?) och jag ville ha enklare metoder som inte inkräktade på hästens välbefinnande.

Men om jag väljer att ha i en dels ögon omständigare rutiner för att jag tycker mig ha bättre koll på min häst, varför behöver då det påpekas att jag gör något onödigt?


Här handlade det ju bara om ett skämt jag delvis missuppfattade, jag la ju i mitt första inlägg till stycket som tom förklarade det jag skrivit tydligare ovan för att visa vad jag var emot ;)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag håller med dig helt här. Folk är duktiga på att poängtera om dom anser att man spenderar onödig tid på saker. Jag tillexempel stressar i princip aldrig när jag är i stallet. Det är inte mitt sätt jag trivs med att ta min tid och ha det lungt å skönt i stallet.

Folk älskar att påpeka saker och lägga sig i av nån anledning.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Det är juh synd om hästarna som mår bäst av att vara ute. men samtidigt måste man juh tänka på stallägarna ifall det skulle frysa så pass att det blir vattenläcka!! Kan du inte prata med dom och höra om ni inte kan hjälpas åt allihopa med att isolera runt vattnet. om ni har vattenkoppar så kanske ni kan stänga av dom och vattna i hink så behöver ni bara ha vatten på ett ställe och där kan man köra värmafläkt mot vattnet. så gör vi i vårat stall och det funkar toppen.

Hoppas ni hittar en lösning som alla trivs med.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag påpekade det för att uppmärksamma dig på att du kanske överreagerar och tolkar in saker som folk egentligen inte menar. Alla har inte samma åsikter och om du ogillar att folk kommenterar det du skriver så kanske du inte ska skriva något här alls. Kommentarerna behöver för övrigt inte alls vara illa menta utan bara tips eller rent av reflektioner.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag påpekade det för att uppmärksamma dig på att du kanske överreagerar och tolkar in saker som folk egentligen inte menar. Alla har inte samma åsikter och om du ogillar att folk kommenterar det du skriver så kanske du inte ska skriva något här alls. Kommentarerna behöver för övrigt inte alls vara illa menta utan bara tips eller rent av reflektioner.

Nu är det faktiskt du som överreagerar/feltolkar, jag har ett sällsamt glatt sinne även när jag skriver på buke :D
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Och apropå frysta vattenledning, så frös det i vårat stall just idag. Efter en noggrann kontroll kunde vi konstatera att vattnet inte hade frusit i våra ledningar, där var det så varmt och gott hela vägen ända ner till marknivå.
Men dessvärre hade det frusit i en förgrening nere i marken, egentligen ligger det utanför vårt kunnande och ansvar. Men med lite kreativa tankar, 2 händiga karlar så byggdes ett litet hus för uppvärmning. Jodå, efter ca 1 timme släppte isproppen och vattnet flöt på som vanligt igen. Så nu har vi ett litet extra hus precis vid vatteningången på utsidan av stallet, visserligen provisoriskt men det får fungera tills helgerna är över och ansvariga är på plats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 479
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp