Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

kl

Jaja..mellan 25 och 30 minus och rejält med blåst ska det bli framåt ons-tors.

Vi får väl hoppas att dom alerta hästägarna här ser till att hålla sig i stallarna då och ger fasen i att fira nyår. För nu skall det bäras hinkar :devil:

Lycka till!

AM
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

* kl*
Detta med att vilja hästarna inne gäller åt båda håll. Idag (-25) var jag (stallägaren) på väg ner til stallet för att släppa ut hästarna när en av hästägarna ringde och bad att de skulle få stå inne lite längre för det var så kallt. Så jag väntar väl nån timme eller två.

Så man kan kanske vara lite flexibel - åt bägge håll. Förutsättningarna (och önskemålen) är olika.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Fast medge att det är märkligt med okunskapen... ;)

Hästar kan visst vara ute i 25 till 30 minus. Bara dom har ordentligt med mat.
Deras anatomi gör dom mindre känsliga för både extrem värme eller kyla.

Men nu börjar ägarna frysa och då får pållarna vara inne :D:D

AM
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Håller med- men allt för husfriden ;)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

-18C har for ogonblicket. Har lagt ut 4 kakor av hosilage (till 4 pallar) med vatten som formodligen fryset snart.. lol jag far handvattna dem helt enkelt.

Men de skall ut. Det blaser inte har, och de tycker det ar skont att springa runt lite. Dock, det blir tacke nar de kommer in igen (har uteboxar) da temp skall ga aven lagre. Med massor av ho sa de kan sta och halla varmen..
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag skulle INTE acceptera det. Men jag skulle inte acceptera att dom bara går ute mellan 9.00 och 15.30 heller. Mina står ute 6.00 till 18.00 nu när det är runt 10-14 minus ute(mest för att jag inte orkar släpa ut mer vatten i hagarna på kvällen,utan ger dom extra inne och tar in tidigare istället). Vattnet har jag inne i sadelkammaren som är uppvärmd så det kan inte frysa. När det är normaltemp dvs över 8 minus typ går dom ute ca 6-20 ungefär. Med fri tillgång på hö och vatten i hagarna på morgonen så dom kan dricka sig otörstiga under fm mår hästarna toppen ute. Mina hästar skulle bli tokiga av att vara ute tre timmar.Och jag skulle må skit om jag var tvungen att ha dom på det sättet. Så stäng av vattenkopparna under den kallaste perioden och ge vatten i hink istället så slipper hästarna stå inne hela dagarna.

I -20 fryser vattnet på en timme. Så dina går utan vatten mellan 7-20?
och du klagar på saramaras djurhållning?

dessutom ger du dina lättfödda djur fri tillgång på hö? låt mig gissa, dina hästar har/haft fång?
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Citerade ett svar bland många liknande...

Är fortfarande glad att vi inte tar in varken folk med ridhästar eller liknande.
Att vi själva har kunder som är väl insatta i vad som kan hända om ledningarna går sönder.
Dom vet också att deras märrar inte står och dör på plats om dom blir ståendes inne i ett dygn.


Denna tråd handlar om en enda sak och det är noll tolerans. :grin:

Vi har tre stallar och två lösdriftar.
Dom servas med elkoppar, slingor och cirkulation och ändå har vi faktist fått haft stallhästarna inne 1 hel dag (!) under denna kalla period.

Jisses så hemska vi är.

Noll tolerans här ser jag.
Är det bara vi som drabbas även av flera strömavbrott?
Finns ingen teknik i världen som kan fixa vattenledningar i 20 graders kyla då.

Det är stort problem då vattnet fryser och man har mer än 10 hästar. Ja.
Det är ett ännu större problem då temperaturen pendlar då kopparna även hänger sig med ett resultat av total översvämning.

Vattnet på stallgångarna fryser snabbt till is och resten kan ni räkna ut själva.

Bedrövligt att hästfolk kan vara så himla otoleranta och totalt fantasilösa.

Som inackorderare kan det vara jävligt ändå i dessa tider utan att ha en gnällande jänta i haserna som tjoar om allt möjligt korkat. :mad:

Så om Kalle Anka slocknar på julafton så får ni hoppa över julmaten m.m. och ta då er ut i stallarna och bär vatten alternativt skyffla vatten i stället. Det är där ni bör lägga era krafter i dessa tider.


AM

Vi finns :)
Nyckeln tror jag är att man själv jobbat i stall och sett konsekvenserna.
I år har inte våra ledningar frusit, däremot anslutningen till vattenkoppen.
Resultatet var att en ventil gick sönder och min häst fick se sin box bli swimmingpool. Detta i nollgrader pga tidigare dagars kyla.

Jag jobbade i stallet när vi hade strömavbrott i 36 timmar och -10 grader ute.
Jag fick hinka vatten ur bäcken till 15 hästar, tog mig ca 5timmar den dagen.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

-23 här idag och mina kom ut vid 7, men jag kommer att ta in dom snart så inte stallet fryser ihop...nån måtta får det ju vara :D
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*

Nu när det är -22 grader kallt här är det nog enda gången som jag är glad över att jag inte har vatten indraget i mitt stall, inget som kan frysa sönder och därmed kan hästarna vara ute precis som vanligt (kl 07-21,30) :)

Jag har dock haft hästar inhyrda i ett flertal olika stall genom åren, men jag har faktiskt aldrig varit med om att hästarnas utetid har blivit reducerad pga kyla. Kanske jag har haft tur att stå i stall där de har löst problemet med frusna ledningar på annat vis...
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

knapplån...

Tycker det är ok om hästarna får stå inne lite längre eller faktiskt hela dygnet, ett par dagar om året. Inte värre än att man åker på tävling(helgkurs) etc.
Däremot kan jag tycka att stallägarna som förstås vill undvika kostnader för vatten haveri gott kan erbjuda sig att strö extra (gratis) för det går åt jäkligt mkt mer när hästen står inne dygnet runt.... Ge och ta helt enkelt.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Hur gör du med vatten när dom är ute så länge och nu när det är minus 23??
Nu kan dom ju äta snö men tycker inte det är samma sak.


Den frågan kan ju ställas till övriga här inne oxå

Ni som har era hästar ute länge eller kortare, hur gör ni med vatten ute i hagen, vid såhär mycket minus? Fryser det inte eller kallar ni varje timme med varmvatten? Värme i karet/baljan?
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

mina får äta snö...annars får dom vattemn typ en gång på dagen...vid ca 10...innan dess har dom ju inte törstat ihjäl och sen kommer dom in vid halv 4-4.
Dessutom tas dom in i tur o ordning under dagen när dom ska köras, då får dom kraftfoder och kan dricka om dom är törstiga....
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag fyller baljan med 25L varmvatten på morgonen när de går ut. Baljan står nedbäddad i halmen inne i ligghallen så den håller sig isfri till mitt på dagen. Då tömmer jag den och fyller på med en ny dunk varmvatten så klarar de sig till kvällen. Har det frusit på då så får jag fylla på igen, men det brukar inte behövas om det inte är mer än -25 . Det blir lite släpande på vatten, men när det är snö så går det ju lätt att ta dunken på en pulka :)
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

De dricker från bäcken som flyter genom hagen :D

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

både ja och nej, om det är bestämmt att hästarna ska vara ute en viss tid så ska de självklart vara så om du nu vill ha de så, de skulle säkert gå att lösa genom att din häst fick stå ute båda passen 1 häst mer eller mindre gör vell inget liksom, men kan också förstå stallägaren eftersom de kan bli dyra kostnader att fixa det som frusit och gått sönder.
jag eller vi har aldrig haft det problemt då vatten ledningarna och stallet är väl insolerade :)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

De dricker från bäcken som flyter genom hagen :D

Rolle
IpL

Dricker de nog mycket?

Anledningen till att jag är nyfiken är att jag hade en period med jättemycket kolikhästar för ganska många år sen
Veterinären visste inte vad det berodde på men det var många hästar som hade haft kolik i omgivningrana. Hon gissade på att de kanske åt jord, drack för lite mm.

Jag har sen dess gett hästarna varmt (ljummet) vatten på vintrarna och de de dricker ju onekligen märkbart mer. Och jag har inte haft en kolikhäst sen dess (7-10 år sen) Så jag törs inte sluta med varmvattnet.

Borde ju inte vara rasberoende då jag hade flera raser: is-isar, shettisar och halvblod.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jodå, även denna årstid. Blir 5 meter bredare vid vårfloden. Innehåller både öring och kräftor och rinner norrut till Kävlingeån och ingår i Kävlingeå-projektet och kollas med jämna mellanrum.

Vattenhall.jpg


Här går de ner och dricker. Bilden tagen 2009-12-29, mulen dag.

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Som bekant beter sig hästfolk på ett speciellt sätt :cool: Det innebär att om det ska kissas (eller skitas) är man där och kollar att det ser ljust och bra ut och ingen tendens till uttorkning om man nyper i skinnet :D . De går gärna ner och dricker dagligen.
Hästar är känsliga om vattnet inte är bra och dricker oftast inte det.

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Som bekant beter sig hästfolk på ett speciellt sätt :cool: Det innebär att om det ska kissas (eller skitas) är man där och kollar att det ser ljust och bra ut och ingen tendens till uttorkning om man nyper i skinnet :D . De går gärna ner och dricker dagligen.
Hästar är känsliga om vattnet inte är bra och dricker oftast inte det.

Rolle
IpL

Så du menar att det är dåligt att ha koll på sin häst mer än att bara titta på den i hagen :cool:

Egentligen tycker jag du verkar väldigt sund i din hästsyn men jag stör mig så på att folk tittar snett på en bara för att man vill ha mer koll än "släpp hästarna fria" typ :) (vilket jag tycker återspeglar sig i var och varannan tråd här på Buke)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 479
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp