Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Mycket möjligt. Men inte river vi tre stora stallar och två lösdriftar för att slippa ha hästarna inne 2 dygn per år :D

Nån måtta på galenskapen får det vara. ;)

AM

Ett eller två dygn per år är kanske inte mycket att hetsa upp sig över om de får vara inne mer än vanligt. Det tror jag få personer skulle göra.

Men som i TS stall så torde det gälla nästan hela vinterperioden där hästarna endast får ett par enstaka timmars utevistelse per dag.
Det är ju inte rimligt. Jag hade försökt hitta en lösning, Kan man inte ordna det med tex hinkar och har inte klubben råd att ligga ute med kontanterna för isolering så kanske inhyrningarna kan tänka sig lägga ut så länge och sen få avdrag på stallhyran?
I annat fall hade jag flyttat. Jag hade inte stått ut att ha en häst under sådana förhållanden.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Vi har tyvärr ingen kran. Vi har en vattenkopp med hål i som är kopplad till ett rör så ska man ha vatten får man stå och trycka... Också något man gärna skulle vilja ändra på :angel:
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Inte att rekommendera.

Varför skulle det vara så omöjligt att fixa till stallet, så att vattnet inte fryser???

LIA

Vem rekommenderar inte det, vår rörmokare gör det. Det räcker med att kranen droppar för att det ska fungera. F ö så har jag redan skrivit om värmekablar om du läser lite längre upp.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Jag skulle inte gå med på detta. Enda gången vi släpper ut hästarna senare och tar in dom tidigare är när det är 15 minus eller mer. Då handlar det oftast mest om att dom får frukost inne istället för ute. Blir ungefär 1 eller 2 timmar kortare utevistelse (stödfordar även extra när det e dessa temperaturer). Vi har hästarna ute mellan 7/8 tills 18/19 ibland längre. Jag älskar att kunna ha min häst ute dessa tider och är en av anledningarna till varför jag inte står på en större anläggning.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

En kran kostar någon hundring och och det enda som bövs för montering är en rörtång och lite lin... ingen som är "vid sunda vätskor" skulle komma på idén att ha en trasig vattenkopp istället för kran :grin:
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Vem rekommenderar inte det, vår rörmokare gör det. Det räcker med att kranen droppar för att det ska fungera. F ö så har jag redan skrivit om värmekablar om du läser lite längre upp.
Jag menar att det är en puckad lösning på ett problem som inte är ett problem.
Inte ett problem, för att man oftast lätt och billigt kan isolera stallet och med ev liten extravärme slippa isbildning.
Puckat, för att det, om man accepterar minusgrader i stallet, även kan medföra isbildning i avloppet. Vilket innebär översvämning av detta samt vattenskador på huset.

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Och för att återgå till sakfrågan, så väljer jag att citera en av mina instruktörer. Han avskyr ryttare som sitter kvar på hästen efter avslutat lektion och pratar, han menar då att hästen inte är en soffa.

Så vill man ha varmt i stallet, så får man ordna med annan värme eftersom element lär de väl inte heller vara.

Egoistiskt eller inte, men nog sjutton anser jag att det är egoistiskt att år efter år använda hästarna som värme element och inte ordna med en annan lösning.

Vi har två stalldelar fördelat på 8 hästar, och det vill till ordentlig kyla för att stallen ska frysa i vattenledningar. Trots att vi har haft -25 eller snäppet kallare så har det inte frusit ännu. Men vattenledningar har en värmeslinga lindad, och det är faktiskt inte så dyrt att köpa och installera. Den har betalat sig vid första läckaget förmodligen.

Ja så skrev jag i ett tidigare inlägg, om du missade det.;)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Sorry att jag inte memorerat alla 168 inläggen. :D

Men att lämna en kran med vattnet rinnande i ett stall för att det inte ska frysa, det anser jag fortfarande vara fel.

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Ursäkta att jag tränger mig emellan :o
Varför är det bättre att inskränka på hästarnas utevistelse än att ha en droppande kran??

Rolle
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Idag har vi full snostorm med vind har. Gissa var mina pallar ar?? yep, inomhus. Varfor skall de sta ute och bli blota nar de kan vara i en varm box med vattenoch ho ?? Jag har handpromenerat alla fyra 30 minuter och ungstoet kunde inte vanta pa att komma in igen..

Har inga problem att lata hastarna vara inne en dag om det ar sa. IInte ett normalt beteende men ar det sa ar det sa.
Att TS hast/andra i hennes stall fick forkortad utevistelse dor de inte av. Och jag gav forslag pa att de som ager hastarna gor ngt at ledningarna, om de har sana problem med stallagare eller att deras hastar far kortare utevistelse...

Istallet for att klaga om fryspunkten, gor ngt at det istallet.. Prata med styrelsen hjalper val inte....

Forlat men jag blir sa irriterad att folk inte har formaga att ta saken i egna hander utan bara klagar och forvantar sig att andra skall gora det for dem... Och DETTA stycket ar inte menat till ngn speciell... just i allmanhet...
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Om man hyr in sig i ett stall så kan man inte bara börja renovera det, minimum måste det ske i samarbete med ägaren och alla är inte så pigga på att betala för att renovera i andras stall. Rimligen bör det ingå att hästen kan gå ut som avtalat merparten av tiden, ok om de får stå inne någon enstaka dag (men med de utegångstider som gäller hade man gott kunnat släppa in lite tidigare och ta in lite senare för att minska effekten) men här handlar det om mer än det med tanke på hur få minusgrader som behövs.

Min häst (när jag hade en) fick stå inne någon enstaka halvdag pga frysrisken, det var minus 20 grader i stockholmstrakten, inget direkt vanligt och inget jag klagade på. Stallägaren frågade först och hade förmodligen låtit henne gå ut full tid om jag protesterat.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Gissa var mina hästar är...

Jodå, dom är ute i en skogsbacke där det är lä - och vattenledningarna inne värms upp av värmekabel istället för hästar.

Detta trots att jag har ett ridhus hemma på gården att släppa dom i :D

För mina hästar handlar det om att dom ska ha det så bra som möjligt - dom ska ha det bättre än att bara överleva.

Kanske det är så att trådskaparen ville höra lite med andra och få lite mera "kött på benen" innan hon talar med stallpersonal/styrelse ( i Sverige är det lag på att arbetstagare ska vara med och utforma sina arbetsrutiner :grin:)
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Det är väl okay om de själva går in, då behöver du inte stänga varken boxdörren eller stalldörren, de stannar ändå inne...:angel:
Och givetvis får de aldrig mat i boxen så det är därför de vill vara inne :D


Rolle :laugh:
IpL
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Förstår inte tankegången. För min del är båda alternativen odugliga.
Finns flera andra att välja bland.

LIA
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

KL

I förra stallet jag stod fick hästarna gå ut i omgångar när det var riktigt kallt, dvs runt -20, för att inte vattnet skulle frysa. Det rörde sig om ca 3 dagar av årets 365 och för mig var det acceptabelt, inget hästarna mådde speciellt dåligt av. De fick ju gå ut, om än kortare tid än vanligt. Även om jag inte hade accepterat det hade jag inte kunnat göra så mycket, förutom att flytta hästen till ett annat stall. Hade jag sagt något till stallägaren hade han sagt åt mig att acceptera eller flytta. Dock tyckte jag stallet var toppen i övrigt, så för mig vägde det upp det faktum att hästarna några få dagar per år fick stå inne lite längre. Det blir helt enkelt en avvägning, bra stall men hästarna inne några få dagar eller byta till ett inte lika bra stall.

Dock hade jag inte tyckt att det skulle vara ok om hästarna fick stå inne många dagar varje vinter och framför allt när det är så pass "varmt" som -8 grader.

För övrigt frös den uppvärmda vattenkoppen i lösdriften förra året vid en snöstorm, så inte ens det är en garanti mot att det inte fryser.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

*kl*
Jag har inget emot att korta lite utevistelsen vid dåligt väder.

Vad som jag tycker är största problemet när stallet behöver värmas genom att hålla hästarna inne är att man då också ofta även minimerar ventilationen.

Det ger ofta en dåligt luftkvalitet i stallet vilket är ett långt större problem än att hästarna "snuvas" på några timmars "hagvistelse".
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Blir så trött...

För det första så tycker jag personligen att det är ganska självklart att en häst ska slippa stå ute i snöstorm. Men nu är det ju inte riktigt därför våra hästar fått stå inne utan det är pga KYLAN. Det har har varit hur fint väder som helst ute, strålande sol under de kalla dagarna som hästarna garanterat skulle ha njutit av.

För det andra, vad är det du inte förstår? När jag skrev tråden så beskrev jag först läget och sen avslutade jag med frågan: Har de RÄTT till att göra såhär? Det var det jag undrade, jag var inte ute efter att klaga och om jag inte minns fel så har jag redan fått förklara mig om det i ett tidigare inlägg då det tydligen finns fler som har svårt för att läsa ordentligt.

Och slutligen, varför skulle det inte hjälpa att kontakta styrelsen? Det är i det här fallet de som bestämmer. Om vi ska stänga av vattnet så är det styrelsen som beslutar om det, ska vi sätta in värmefläkt så är det styrelsen som beslutar om det och om vi ska isolera ledningarna så är det åter styrelsen som beslutar om det osv.
 
Sv: Rätt att hålla hästarna inne pga frysrisk?

Knapplån

Jag håller med Nafayette i mycket, ingen häst har hittills dött ifall den blir inne en dag för att hålla stallet varmt. Men det är inte den optimala lösningen.
Många problem kan man förhindra genom att isolera eller bära vatten.
Men visst som nödlösning är det väl okej.

Till grundfrågan; ja, jag tycker stallägaren har rätt att ta det beslutet att hålla hästarna inne, men dom har definitivt gjort fel som inte informerat er som har hästarna inackorderade där. Med information och kommunikation kan man undvika många bråk och missförstånd.

Själv funderar jag ( usch djurplågare är jag) på att ha hästarna inne i morgon. Här har det regnat och snöat omvartannat de senaste dagarna, allt är som en isbana. Släppa hästarna broddade runt om lockar mig inte, min lilla häst är inte sen att använda bakhovarna så att ha henne broddad tillsammans med andra hästar skall jag inte ens tänka på. Och att få ut hästarna till hagarna utan brodd funkar nog inte i morgon.....



Hur gör ni andra såna här dagar, allt är alltså blank is, stallplanen, vägen och även hagarna.

/B ( som hatar att ha friska hästar inne och troligen kommer släppa ut dem i morgon igen, men stor rädsla för fläkskador och annan skit )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 479
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 921
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp